Jump to content
Annons

Styra Cubase 5 med MMC?


desvaenger

Recommended Posts

Jo nu är det såhär att jag har försökt lösa detta ett par gånger utan lycka. Jag har två olika midikontrollers, M-audio Oxygen 8 v2. och AKAI MPD-32. Båda har knappar för att spola fram/tillbaks, start/stop och inspelning. M-audion har dessutom en "cycle"-knapp.

Frågan är hur jag ska konfigurera maskineriet för att kunna styra mina projekt med dessa knappar? På MPD-32:an kan man välja om knapparna ska skicka MIDI, CC eller MMC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du gått in i Device Setup och valt controllern som en remote device?

Efter att ha installerat drivern för Frontier AlphaTrack, var det det enda jag behövde görai Cubase, så var det igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gått in i Device Setup och valt controllern som en remote device?

Efter att ha installerat drivern för Frontier AlphaTrack, var det det enda jag behövde görai Cubase, så var det igång.

När jag trycker på + för att lägga till devices ser jag att det inte ligger någon som motsvarar mina. Så jag testade Generic remote, utan resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kika på det där för jag har en stor Panasonicmixer jag byggde ett sådant Generic script åt för nåt år sen som jag fick att fungera ganska bra, kommer inte ihåg om jag fick ihop transportfunktionen.. postar om en stund igen.

EDIT: Såg inte att du skrivit MMC.. sorry då vetefasen hur man gör, men jag misstänker att du redan kollat igenom alla inställningar för slavkontrol i project synchronisation setup?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Generic Remote funktionen gar det mycket bra att anvanda sitt keyboard (med knappar och faders och det) att kontrollera Cubase.

I Generic Remote set-up har du tva fonster - det ovre ar for att definiera (fa kontakt med) di olike reglagen pa din kontroll yta: enklast ar att anvanda "learn" funktionen.

Nar du val har definierat dina knappar i det ovre fonstret sager du vilka Cubase funktioner dom skall kontrollera i det nedre fonstret.

Jag har en M-Audio Axiom 61 och det funkar mycket bra; samma med mitt tidigare Edirol PCRM keyboard.

Enda trickset med Axiomen var att jag forst inte kunde fa snurr reglagen att funka: vilka parametrar jag an valde i det nedre fonstret blev det antingen midskepps, eller babord och styrbord dikt.

For nagra veckor sedan laste jag i Axiom manualen, och just detta diskuterades, set-ups for vad snurr knapparna sander. Jag provade en annan metod, och nu funkar allt.

Jag kan alltsa kontrollera 9 faders, alla transport funktioner, knappar och nu aven snurr reglagen.

Du kan sjalv valja vad allt detta skall kopplas mot i Cubase: det ar jattekul!

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska kika på det där för jag har en stor Panasonicmixer jag byggde ett sådant Generic script åt för nåt år sen som jag fick att fungera ganska bra, kommer inte ihåg om jag fick ihop transportfunktionen.. postar om en stund igen.

EDIT: Såg inte att du skrivit MMC.. sorry då vetefasen hur man gör, men jag misstänker att du redan kollat igenom alla inställningar för slavkontrol i project synchronisation setup?

Det måste inte vara MMC. Jag kan ha möjlighet att styra via MIDI med, det går att välja i menyn på AKAIn. Dock är jag lite konfunderad då jag inte får MIDI-signal i Cubase när jag valt det ochtrycker på transportknapparna. Jag har kollat igenom så mycket inställninar jag kan, men tycker mig inte hitta något som funkar. Kan ha missat något så jag kollar vidare.

Med Generic Remote funktionen gar det mycket bra att anvanda sitt keyboard (med knappar och faders och det) att kontrollera Cubase.

I Generic Remote set-up har du tva fonster - det ovre ar for att definiera (fa kontakt med) di olike reglagen pa din kontroll yta: enklast ar att anvanda "learn" funktionen.

Nar du val har definierat dina knappar i det ovre fonstret sager du vilka Cubase funktioner dom skall kontrollera i det nedre fonstret.

Jag har en M-Audio Axiom 61 och det funkar mycket bra; samma med mitt tidigare Edirol PCRM keyboard.

Enda trickset med Axiomen var att jag forst inte kunde fa snurr reglagen att funka: vilka parametrar jag an valde i det nedre fonstret blev det antingen midskepps, eller babord och styrbord dikt.

For nagra veckor sedan laste jag i Axiom manualen, och just detta diskuterades, set-ups for vad snurr knapparna sander. Jag provade en annan metod, och nu funkar allt.

Jag kan alltsa kontrollera 9 faders, alla transport funktioner, knappar och nu aven snurr reglagen.

Du kan sjalv valja vad allt detta skall kopplas mot i Cubase: det ar jattekul!

S

Tack så mycket för hjälpen. Alla andra funktioner funkar utan problem på båda mina interfaces. Det är just transportknapparna som strular bara. Jag var inne i de två rutorna du talar om och kollade men såg inte att man kunde assigna några parametrar till transport, bara till annat. Dock kan jag åter igen ha missat något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste inte vara MMC. Jag kan ha möjlighet att styra via MIDI med, det går att välja i menyn på AKAIn. Dock är jag lite konfunderad då jag inte får MIDI-signal i Cubase när jag valt det ochtrycker på transportknapparna. Jag har kollat igenom så mycket inställninar jag kan, men tycker mig inte hitta något som funkar. Kan ha missat något så jag kollar vidare.

Tack så mycket för hjälpen. Alla andra funktioner funkar utan problem på båda mina interfaces. Det är just transportknapparna som strular bara. Jag var inne i de två rutorna du talar om och kollade men såg inte att man kunde assigna några parametrar till transport, bara till annat. Dock kan jag åter igen ha missat något.

Kanske kan den här länken hjälpa dig, det är en annan akaiprodukt fast det borde vara på rätt väg.

Angående Axiomen borde det finnas något liknande.

http://www.futureproducers.com/forums/show...ad.php?t=296603

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan den här länken hjälpa dig, det är en annan akaiprodukt fast det borde vara på rätt väg.

Angående Axiomen borde det finnas något liknande.

http://www.futureproducers.com/forums/show...ad.php?t=296603

YES! Tack som fan. Det funkar perfekt nu.

Inte helt självklara saker det här. Kollade i dokumentationen för både Cubase och AKAI men hittade inga direkta svar. Hittade inte några .xml-maps på deras hemsida heller - MEN, hade inte kollat på CD:n. Laddade ju hem alla de nyaste drivrutinerna osv. så har aldrig plockat fram CD ens.

Toppen. Tack alla som försökt hjälpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast då kommer nästa grej att lösa. MPDn har aldrig synkat med Cubase MIDI Clock. Har slått igång att den sänder klocka på rätt utgångar och ställt in MPDn på "external clock". Funkar det? Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fast då kommer nästa grej att lösa. MPDn har aldrig synkat med Cubase MIDI Clock. Har slått igång att den sänder klocka på rätt utgångar och ställt in MPDn på "external clock". Funkar det? Nej.

External clock syftar nog på wordclock, d.v.s. samplingsklockan. Nu är det tidskod (MTC) du vill åt, så leta efter tc, timecode eller något liknande i menyerna. Eller är det midi beat clock du söker kanske?

Redigerat av SkunkFunk
Link to comment
Dela på andra sajter

External clock syftar nog på wordclock, d.v.s. samplingsklockan. Nu är det tidskod (MTC) du vill åt, så leta efter tc, timecode eller något liknande i menyerna. Eller är det midi beat clock du söker kanske?

Vet inte vad det kallas faktiskt. Det finns ju inga interna ljud så samplingsklocka är det icke. Det är antagligen beatlock det handlar om. Det finns en loop-funktion i MPDn som jag vill ska låsa till Cubase tempo.

Ska kolla in MTC.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vilken version av Cubase är det du sitter på?

Sparas Generic Remote för er om ni applyar alla CC inställningar och sedan startar om cubase?

Funkar inte för mig, de försvinner när jag öppnar cubase igen.

Finns det någon config-fil som man kan trycka fast inställningarna i?

Jättetacksam för hjälp, köpte precis 2 Korg NanoKontroll för att ha som liten smart usb mixer och jag vill ha en fastslagen preset på reglarna!

Mvh

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Sparas Generic Remote för er om ni applyar alla CC inställningar och sedan startar om cubase?

Funkar inte för mig, de försvinner när jag öppnar cubase igen.

Finns det någon config-fil som man kan trycka fast inställningarna i?

Jättetacksam för hjälp, köpte precis 2 Korg NanoKontroll för att ha som liten smart usb mixer och jag vill ha en fastslagen preset på reglarna!

Mvh

Erik

Ett långskott om du har Win 7 men kan även gälla andra versioner...kryssa i Kör som administratör i exe-filen för Cubase.

Iallafall Win 7 verkar ha lite issues med skrivrättigheter i vissa mappar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...