Jump to content
Annons

Cinematic Strings


Rabieshund

Recommended Posts

Hittade inget om dessa stråkar här på forumet. Så jag gör en tråd.

http://www.cinematicstrings.com

En uppstickare till LASS (LA Scoring Strings, http://www.audiobro.com) som enligt mig och många andra låter lika bra. Det som är ett minus är att den inte har en divisi-funktion som LASS har. Finns tyvärr inte så många ljuddemos MEN det finns en spelbar demo med staccatos på 462mb som man kan ladda ner och leka med! Kräver att man registerar sig på sidan men det går snabbt. Detta är alltså ingen demo som går ut efter några dagar eller så utan en fullt fungerande del av det fulla biblioteket (11GB) så man kan spara den och använda om man vill. Precis som LASS så är det Kontakt 3.5+ som gäller då det inte kommer som en egen plugg, som tex East West Play.

Jag knåpade ihop en liten ljuddemo med detta mini-staccato-bibliotek. Använde även andra samplingar som inte har med Cinematic Strings att göra, men försökte bygga det kring staccatostråkarna. Inga andra stråkar är med iaf. Tidigare har jag använt EW Symphony Orchestra (ej PLAY), som också hörs i demon här nedan, och jag måste säga att detta är en jävla skillnad för mig. Detta är så sjukt mycket bättre. Blir en del pillande med velocity för att få det att låta realistiskt men det hade jag räknat med. Sen gillar jag att arbeta i Kontakt så det är ett plus från min sida.

Med arrangemang:

http://www.martinwiklund.com/cs_demo.mp3

Bara stråkarna så man kan lyssna lite noggrannare (alla stråkar är på ett spår eftersom bara följer med ett ljud i demoversionen):

http://www.martinwiklund.com/cs_demo_strings.mp3

Filerna är mp3-format, 320 kbps.

Även om jag bara testat staccato så är jag imponerad och det var skitkul att jobba med när det låter så bra. Jag är väldigt pillig när jag programmerar orkestermusik och dessa samplingar tåldes verkligen att pillas med. Högt betyg!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad grym du är!

Skitsnyggt arrat och programerat.

11 gb låter ju inte så mkt, så det får ju ses som ett plus. Har de använt någon alternativ teknik för samplingen (komprimerat formatet?), eller är det bara mindre utbud än tex de stora paketen från EW?

Vad kostar hela paketet?

Det var verkligen "jänkarsound" på stråkarna, och det passar ju bra till gengren du tänkt dig.

Ska nog ha på ditt ljudklipp när jag spelar Command & Conquer, passar fint där 😉

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! 😉

Glömde säga att det kostar $699! Alltså runt 5000 spänn. Och tyvärr är det bara Download som gäller vid köp. Man kan inte få det i en fin låda. Jag vet inte riktigt vad det är som skiljer sig som gör att detta bibliotek är tre gånger mindre än LASS och andra jättar..

Edit: Kan lägga till lite info från sidan.

Key Features

True Legato samples

Multiple microphone positions (close, stage and hall sets)

Switchable playing position between high and low position vibrato

User definable keyswitching and CC remapping

Controllable vibrato

Smart Release scripts

Multiple 'round robin' short alternation samples

Controllable scripted portamento

Dynamic range control

4 velocity layers for all articulations

Smooth crossfading between layers

Articulations

Legato, with high and low position vibrato

Legato, Non Vibrato

Staccato

Pizzicato

Minor 2nd (half-tone) trills

Major 2nd (whole-tone) trills

Tremolo

Edit 2: Och nu hittade jag det om kompressionen!

"We've used advanced lossless compression, amongst other packing algorithms, to cut the download size down from 35Gb to 11Gb. In fact, on todays fast internet connections, installation is faster than copying from DVDs - and it's automated, so no more swtiching DVD discs all day!"

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att ni gillade! Ja ladda ner och prova, det är verkligen värt det.

Det är faktiskt en tävling som pågår på sidan där man ska göra en demolåt som använder Monster Staccatos. Priset är en fullversion av biblioteket! Jag håller på att utveckla den här demon (gör den längre, lägger till nya delar, större arrangemang osv osv) och sen ska jag skicka in den. Får hoppas att det går bra för då sparar jag 5000 spänn! ☺️ Tävlingen pågår till slutet av november.

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin,

Mycket bra jobbat...

Anvander du nagra Impulse Reverbs, convolution stuff?

Lar mig mer om LASS as we speak. Mest utvecklar jag i Reason (har du Reason) och flyttar sedan over delar till LASS.

Blir nog till att ladda ner detta stacc lib nar jag kommer tillbaka till jobbet nasta vecka...

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket folks!

Sven: Jag var lite lat med reverben på denna demo och körde Kontakts inbyggda reverb på det mesta, sen ett IR lätt på mastern. Nope, jag har inte Reason men jag kan det då jag använde det när jag gick i skolan. Jag jobbar bara i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Min vana trogen så fortsätter jag bumpa gamla trådar 😆 Kan vara en dum fråga men har rätt dålig koll på NI-prylar nu för tiden:

Måste man ha fullversionen av Kontakt för att kunna köra Monster Staccatos (och andra liknande gratisbibliotek) eller räcker det med Kontakt Player?

Ser nämligen att Kontakt Player är gratis på Native Instruments hemsida.

Eftersom jag kör Logic så räcker det för mig med deras EXS24-sampler, känner inget behov av andra fullversion-samplers.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Do I need the full version of Kontakt?

Yes, you will need the full version of Kontakt 3.5 or above to use Cinematic Strings. This can be purchased separately, directly from Native Instruments or other retailers."

Från deras FAQ. Att ha fullversionen av Kontakt har verkligen sina fördelar. Många skitbra samplingsbibliotek kräver fullversionen av Kontakt, till exempel allt från Tonehammer.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Do I need the full version of Kontakt?

Yes, you will need the full version of Kontakt 3.5 or above to use Cinematic Strings. This can be purchased separately, directly from Native Instruments or other retailers."

Från deras FAQ. Att ha fullversionen av Kontakt har verkligen sina fördelar. Många skitbra samplingsbibliotek kräver fullversionen av Kontakt, till exempel allt från Tonehammer.

Tack, glömde kolla deras FAQ. Icke desto mindre är det mycket irriterande att fulla Kontakt krävs och att det inte verkar funka med något annat. EXS24 för Logic Pro är ju vad jag vet precis lika kraftfull och varför ska jag då behöva bränna tusentals kronor på en till sampler när jag redan har en grym sampler jag är nöjd med från en erkänd DAW som Logic?

Synd att det ska falla på en sån kompatibilitetsgrej när det finns grymma gratisbibliotek där ute, men det kanske är lite av dealen mellan NI och Cinematic Strings... en affärsmässig symbios som båda tjänar på och utan detta samarbete så hade det nog inte funnits någon gratisnedladdning av MS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...