LogIslandProduction (oregistrerad) Postat 31 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 31 oktober 2009 Nu undrar jag om nån har bra koll på hur man bäst mickar upp diverse slagverk såsom: Congas Bongo Shaker Darbuka Djembe Guiro (aka gurka) Jag kan tilllägga att dom mickar jag har att använda är två Line Audio CM3:or och en TSM MT47. Går dessa att använda till detta, och hur är en bra placering gjord? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Alexho Postat 31 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 31 oktober 2009 En eller 2bra kondingar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieshund Postat 31 oktober 2009 Anmäl Dela Postat 31 oktober 2009 (redigerat) En eller 2bra kondingar! Bästa rådet ever.. Använd en eller två mikrofoner. 😆 Nu är jag inte så erfaren när det gäller percussion direkt. Men för det första beror det väl på vad du vill ha för sound? Ska du spela in nära eller längre ifrån i en stor lokal? Rum eller torrt? När jag har mickat upp shaker så har jag haft mikrofonen snett lutad uppifrån för att ta upp så mycket som möjligt av ljudet/rörelsen. Sätter man micken rakt framifrån försvinner det ju mycket ljud när handen är långt ifrån mikrofonen. Edit: Har aldrig testat TSM MT47 men CM3:orna är ju kanon så det blir säkert superbra. Redigerat 31 oktober 2009 av Rabieshund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
karut4 Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 Jag har sett congas mikade underifrån med sm57, rakt upp, prova det med dina cm3. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
godhead Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 Jag skulle säga en eller två kondingar (beroende på om man vill ha stereo eller ej, alltså) som är riktade mot själva skinnet ovanifrån på lite avstånd. Ca 1,5 meter. Vill du få med djupare basfrekvenser (t ex från en djembe) så är det en god idé att även micka upp med en dynamisk underifrån. SM57 funkar, men Beta52 eller liknande baskaggemick blir ännu bättre. Iaf enligt min erfarenhet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 Nu undrar jag om nån har bra koll på hur man bäst mickar upp diverse slagverk såsom: Congas Bongo Shaker Darbuka Djembe Guiro (aka gurka) Bäst är en smaksak. Men här kommer några tips på ugångspositioner som ofta funkar bra. Det man oftast vill få fram i mixen när det gäller Congas och Bongos är anslagen och lite kropp. Ett bra utgångsläge är 30-50 cm från slagkanten av trumman. Endera parallellt med skinnet eller lite ovanifrån. Shaker och guiro kan du rikta micken rakt mot och spela på ett avstånd av 30-50 centimeter. Kommer du närmre kan transienterna bli lite för kraftiga för att få in i mixen. Djembe och darbuka är väldigt ljudstarka. Här kan de var snyggt att micka en bit bort för att få ett svar i rummet. KAnske på ett avstånd av 1-2 meter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Directsound Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 Nu undrar jag om nån har bra koll på hur man bäst mickar upp diverse slagverk såsom: Congas Bongo Shaker Darbuka Djembe Guiro (aka gurka) Jag kan tilllägga att dom mickar jag har att använda är två Line Audio CM3:or och en TSM MT47. Går dessa att använda till detta, och hur är en bra placering gjord? Sound on sound har en ganska bra artikel http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/qa0807_4.htm MVH Staffan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LogIslandProduction (oregistrerad) Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 (redigerat) Bästa rådet ever.. Använd en eller två mikrofoner. 😆 Nu är jag inte så erfaren när det gäller percussion direkt. Men för det första beror det väl på vad du vill ha för sound? Ska du spela in nära eller längre ifrån i en stor lokal? Rum eller torrt? När jag har mickat upp shaker så har jag haft mikrofonen snett lutad uppifrån för att ta upp så mycket som möjligt av ljudet/rörelsen. Sätter man micken rakt framifrån försvinner det ju mycket ljud när handen är långt ifrån mikrofonen. Edit: Har aldrig testat TSM MT47 men CM3:orna är ju kanon så det blir säkert superbra. Jag brukar närmicka för att få ett så rent grundljud som möjligt, då jag i efterhand bearbetar för o få det soundet jag är ute efter. Jag har spelat in ett flertal gånger med CM3:orna, men blir inte riktigt nöjd med ljudet. Det är svårt att få bra styrka i signalen utan att det slår över, o flyttar jag bak så färgar rummet för mkt. För att förenkla beskrivningen av rummet jag är i så laddar jag upp en bild också. Ca 3,5 m långt & 2,30 brett. Tack alla för svaren, alltid bra med tips så har man lite mer att utgå ifrån. Redigerat 1 november 2009 av LogIslandProduction Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 1 november 2009 Anmäl Dela Postat 1 november 2009 Med congas och djembe sätter du MT47:an under. En SM57 (borde du ha) ovanför skinnen, pekandes snett inåt mot skinnets kant, 20-30 cm avstånd. Shakern tar du med CM3. Mika inte för nära, då blir det lätt för vasst. Bongos, darbuka och gurka skulle jag ta med enbart SM57. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.