Jump to content
Annons

Samplitude gitarr problem!


perrock

Recommended Posts

Hej !

Undra om någon hjälpa mej met ett problem..

När jag klickar på R(rec) på ett spår så låter det jätte konstigt som om man skulle vara i en megastor lokal eller nått sånt om ni behöver ni behöver eller nått så säg bara till

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 3 veckor senare...
Hej !

Undra om någon hjälpa mej met ett problem..

När jag klickar på R(rec) på ett spår så låter det jätte konstigt som om man skulle vara i en megastor lokal eller nått sånt om ni behöver ni behöver eller nått så säg bara till

Kör du direkt in? Jag kör via min Vamp 2, Line in på ljudkortet (Saffire LE) och det låter perfekt. Har bara följt guiden när jag installerade, inga speciella inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
kallelooping (oregistrerad)

Samplitude och Asio4All funkar inte så bra ihop, blir latency och andra problem.

Magix har en bra ASIO drivrutin mgxasio2.dll som funkar på de flesta ljudkort

Jag har lagt upp den här http://www.box.net/shared/104us1kgq0.

Stoppa in den bland alla andra .dll filer under C:\windows\system32 så skall det funka.

Samplitude hittar den direkt, men inga andra inspelningsprogram.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Samplitude och Asio4All funkar inte så bra ihop, blir latency och andra problem.

Magix har en bra ASIO drivrutin mgxasio2.dll som funkar på de flesta ljudkort

Jag har lagt upp den här http://www.box.net/shared/104us1kgq0.

Stoppa in den bland alla andra .dll filer under C:\windows\system32 så skall det funka.

Samplitude hittar den direkt, men inga andra inspelningsprogram.

/Kalle

Man tackar. Har laddat hem den, ska prova så snart jag hinner (dvs om en vecka). /Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit också. Jag lade in den nya (körde över den gamla med samma namn för jag trodde att det kanske var en förbättrad variant), men nu får jag "skrapljud", det låter som en spräckt högtalare. Där får man för att man inte sparar undan gamla filer utan bara kör över dem.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt! Jag fick öka min latency, då försvann knastret. Nyare dll - mer latency? Känns konstigt. Men nu låter det som det ska igen i varje fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)
Konstigt! Jag fick öka min latency, då försvann knastret. Nyare dll - mer latency? Känns konstigt. Men nu låter det som det ska igen i varje fall.

Hej Per

Använder du "Magix Low Latency 2008" ASIO drivern i Samplitude 10.21 SE med ditt

ljudkort (Saffire LE) ?

Följde det inte med HW unik ASIO2 driver med Saffire LE ljudkortet ?

Hittade en länk till dem här http://www.focusrite.com/support/software/saffire_le/

De brukar alltid funka bättre än HW generiska ASIO drivers som Magix Asio drivern.

När jag använder mitt E-MU Tracker Pre USB "ljudkort" så använder jag alltid E-MU´s ASIO driver.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Jag har precis samma problem. Märkte att även en till person hade detta. Någon på forumet. Kan varit du.. jag låter det vara osagt.

Jag kör med ett installerat ESI Juli@ som funkat KANONbra till Cubase under ett par år då jag kört det. Nu när jag bytt till Samplitude har det plötsligt ballat ur. Det gick (som jag fick tips att göra av annan här på forumet) till en början att bara byta till "Magix Low Latency 2008":

1115200965747a830.jpg

Då slutade det att skrapa och leva medans jag spelade upp låten. Men det har alldeles för hög Latency för att kunna spela in med så jag behöver ha min ESI Juli@ driver. Fattar inte vad felet är. En sak jag kan berätta är att jag spelar in gitarr på 4 kanaler och har en FX-channel och sends till samtliga 4 med samma inställningar i ljud osv. När jag startar "On" på Insert (alltså gitarrpluggen i fråga) så låter det mer och mer för varje kanal jag klickar "On". Bild:

7115200965820916d.jpg

Detta är grymt störande och jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda det.

Har någon av er tidigare kommit på nån bra lösning är jag mycket tacksam.

Hälsn Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)

Man skall alltid använda den ljudkortsspecifika ASIO2 drivern, om man har en sådan.

Den är optimerad för det specifika ljudkortet och dess egenskaper.

"Magix Low Latency 2008" ASIO drivern använder jag när jag kör med ett enkelt Soundblasterkort ( i Samplitude) som inte har någon tillhörande ASIO driver, då Magix drivern funkar mycket bättre än Asio4All.

Jag provade Magix drivern tillsammans med mitt E-MU USB ljudkort och det funkade inte alls bra.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...