Jump to content
Annons

Val av USB-ljudkort


Kokanin

Recommended Posts

Hej.

Jag är ute efter ett ljudkort till min Macbook.

Kör Logic och Mac Pro i "lokalen" och har nu fått en Macbook + Logic Expess. Tänkte fixa en enkel och portabel "skaparstudio" hemma i soffan, där jag kan spela in skisser.

Kommit fram till att det bästa för mig är ett USB-kort, då jag inte ska spela in många kanaler samtidigt. Och sedan köra min Hårddisk (Firewire, 7200 rpm) via den enda FW-porten. Tänkt rätt?

Tycker Presonus preampar är OK, så funderade på Audioboxen. Dock säger de på 4Sound att de preamparna, på just Audioboxen, var så dåliga att de skickade tillbaka alla exemplar (!?). Tydligen var preamparna på just Audioboxen alldeles för känsliga att de distade. Någon som vet något om detta? (Har inte nämnts i någon recension)

Har ingen koll på andra USB-kort, så ni får gärna tipsa mig om något bra. 😆

Viktigt:

1. Ska drivas via USB

2. 2 XLR inputs

3. inte skit-preamps

4. inte kosta multi

Fick tips om att Focusrite snart släpper ett USB-kort snart. Kan kanske vara bästa alternativet, att vänta på det?

(PS. Ja, jag har sökt. Men ljudkortstips från 2003 kändes weird, och söka på 'USB' i 'Ljudkort'-kategorin gav nada, zip, zero. DS) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Edirol UA-25EX brukar väl nämnas i den här kategorin, runt 2500, säkert lite billigare hos tysken eller britterna.

Men fw kan du ju seriekoppla, förutsatt att antingen den externa hårddisken eller ljudkortet har dubbla FW-kontakter, vilket inte är helt ovanligt! Ska du inte göra några jätteprojekt och tracka samtidigt som du spelar upp 124 spår borde det inte vara några problem, och i såna fall är ju Apogee Duet rätt poppis, men den går lös på 4500 ca.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edirol UA-25EX brukar väl nämnas i den här kategorin, runt 2500, säkert lite billigare hos tysken eller britterna.

Men fw kan du ju seriekoppla, förutsatt att antingen den externa hårddisken eller ljudkortet har dubbla FW-kontakter, vilket inte är helt ovanligt! Ska du inte göra några jätteprojekt och tracka samtidigt som du spelar upp 124 spår borde det inte vara några problem, och i såna fall är ju Apogee Duet rätt poppis, men den går lös på 4500 ca.

Tack för tipset! Edirol-kortet ser bra ut. Två ingångar, inte så dyrt, och borde inte vara skitpreamps. 😉

Seriekoppla kan ju funka! Men för mig har det alltid blivit så att jag fått skaffa express- eller PCI-kort. Vet inte om det funkar så bra att seriekoppla HD och ljudkort på en FW 400. Vågar helt enkelt inte chansa. 😉

Apogee låter ju guld, men kostar där efter. 😄 Blir lite overkill för mitt ändåmål tror jag.

Tack för tipset!

Redigerat av Kokanin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...