Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är i full fĂ€rd med att bygga en perforerad Helmholtz!

Tanken Àr att göra en 120x120cm stor panel med ett djup pÄ 10cm.

Antal hÄl 144 (12 x 12)

Detta för att uppnÄ dÀmpning av frekvensen 83Hz

Men nÀr jag för in dessa vÀrden i excel arket som Cruncher anvÀnder sig av i sin monstertrÄd, sÄ

stÀmmer inte denna överens med vÀrdena jag fÄr frÄn mh-audio sidan..?

Föll precis som Cruncher i fÀllan för radie/diameter först (till er som följt hans monster-trÄd) men Àven nÀr

jag rÀtat till detta sÄ diffar det alldeles för mycket!

91,6 pÄ mh-audio och 83,6Hz i excelarket.

post-23343-1256838051_thumb.jpg

post-23343-1256838044_thumb.jpg

Tankar nÄgon???

MVH

MH_A_Dump.tiff

P_A_Calc_Dump.tiff

Redigerat av JimBeam
Annons
Postat

absorber thickness 0.0mm 😄 och sedan 100mm djup taotalt? eller fattar jag fel?

jag byggde en helmholtz resonator för ca 100hz och 60hz och den Àr ca 400mm djup med ca 250mm absorbent(rÀsten luft).

Postat

Absorber thickness satte jag till noll eftersom mh-audio sidan inte har den parametern med, men den Àndrar ju inte center-frekvensen ÀndÄ.

Det Àr dÀrför som jag satte den till noll.

Satte tjockleken till 30 cm frÄn början, men problemet Àr att mh-audio sidan och excel arkets berÀkningar inte stÀmmer överens vilken tjocklek

jag Àn har pÄ lÄdan.

Vilken av rÀknarna anvÀnde du dig av?

Fick du till ett bra resultat med din perforerade Helmholtz?

MVH

Postat

Mest troliga anledningen för de olika resultaten Àr att mh-audios algoritm inte Àr lika omfattande som Excelarket samt att den saknar en viktig parameter och kanske dÀrför rÀknar med ett fixerat vÀrde för mineralullsfyllnaden eller mest troligt en kombination av dessa.

Jag skulle lita mer pĂ„ arket. Om man jĂ€mför vĂ€rdena med panelen helt fylld med ull och sĂ€tter ” Absorber flow resisitivity” till 6000 rayls/m (som Ă€r ett normalt vĂ€rde för glasull) sĂ„ matchar de bĂ„da kalkylatorerna ganska bra gĂ€llande centerfrekvensen.

Jag mÄste dock försynt frÄga om du hade tÀnkt pÄ att du troligtvis mÄste subtrahera ytan som ev. reglar kommer att förbruka som i sin tur kommer att pÄverka din hÄlfördelning. Om t ex 45mm regel anvÀnds sÄ kommer resterande yta att bli 1110x1110mm.

Jag skulle om jag var i dina skor Àven prova dessa vÀrden:

Panel thickness (tp) 22,0

Repeat distance (D) 92,5

Hole radius (a) 6,0

Cavity depth (d) 170,0

Absorber thickness (ta) 95,0

Absorber flow resisitivity 6 000

DÄ du fÄr en bÀttre effektivitet samt ett bredare Q-vÀrde.

Postat

Ja det var en viss skillnad frĂ„n min kurva!! 😆

Tack sÄ mycket Gilbert!

TÀnkte inte pÄ det du nÀmnde om att den perforerade ytan minskar i kanterna vid reglarna.

NÄja, imorrn bÀr det av till brÀdgÄrden för att inhandla spÄnskiva, sen ska det snickras i nya studion!

MVH

Postat

Hejsan.

Har följt alla helmholtz-trÄdar med stort intresse. Har sjÀlv en peak pÄ c:a 5 dB runt 60 Hz

i sweetspot.

Har tÀnkt mig en resonator med en 22 mm front (golvspÄnskiva) och brett Q c:a frÄn 120 Hz med en peak runt 60Hz.

NÄgra tips ?

FĂ„r inte PA Calc Ă„ funka tyvĂ€rr. 😛 Har testat alla möjliga instĂ€llningar....

mvh

Magnus

Postat

Jag skulle ocksÄ lita mest pÄ excelarket.

Gissningsvis anvÀnder sig mh-audio av helmholtz-ekvationen och excelarket av den analytiska mha impedansberÀkningar. Det kan ocksÄ vara olika sÀtt (lÀste jag i MHoA) att rÀkna ut perforeringen.

I vilket fall sÄ visar det pÄ osÀkerheten att rent teoretiskt kunna göra en korrekt bedömning som fungerar i verkligheten.

DÀrför skulle tycker jag att du skall följa rekommendationen med ett sÄ brett Q-vÀrde som möjligt (utan att ge för stort avkall pÄ effektiviteten).

Postat
Jag skulle ocksÄ lita mest pÄ excelarket.

Gissningsvis anvÀnder sig mh-audio av helmholtz-ekvationen och excelarket av den analytiska mha impedansberÀkningar. Det kan ocksÄ vara olika sÀtt (lÀste jag i MHoA) att rÀkna ut perforeringen.

I vilket fall sÄ visar det pÄ osÀkerheten att rent teoretiskt kunna göra en korrekt bedömning som fungerar i verkligheten.

DÀrför skulle tycker jag att du skall följa rekommendationen med ett sÄ brett Q-vÀrde som möjligt (utan att ge för stort avkall pÄ effektiviteten).

om man tittar pÄ crunchers Helmholtz ( InlÀgg #273 ) sÄ verkar det som att om man skippar luftspalten och fyller hela lÄdan sÄ fÄr man ett brett Q-vÀrde...

se "gula kurvan " - lÀnken nedan:

Crunchers helmholtz

Postat

Jo, men tyvÀrr blir effektiviteten lite för dÄlig i det fallet. Det Àr inte alltid pÄ det viset dock.

Postat
Jo, men tyvÀrr blir effektiviteten lite för dÄlig i det fallet. Det Àr inte alltid pÄ det viset dock.

Finns det nÄgra riktlinjer att gÄ efter? Min Helmholtz har ett djup pÄ 170mm, i vilken jag tÀnkte ha 140mm isolering, Àr det för mycket?

Gilbert föreslog 95mm men jag tÀnkte precis som mrzpliff att det ökar bandbredden med lite mer isolering...

Borde kanske ha slÀngt upp den har frÄgan i min trÄd "Studio i komplex" istÀllet för att starta en ny trÄd... jaja, vet inte om nÄgon moderator kan fixa det om dom tycker att det Àr bÀttre.

Postat

TyvÀrr inga riktlinjer men lÄt sÀga 0,8-0,9 eller mer Àr vÀl ok i de flesta fall. Men det handlar Àven om hur mycket yta man tÀcker.

Postat (redigerat)
Finns det nÄgra riktlinjer att gÄ efter? Min Helmholtz har ett djup pÄ 170mm, i vilken jag tÀnkte ha 140mm isolering, Àr det för mycket?

Gilbert föreslog 95mm men jag tÀnkte precis som mrzpliff att det ökar bandbredden med lite mer isolering...

Borde kanske ha slÀngt upp den har frÄgan i min trÄd "Studio i komplex" istÀllet för att starta en ny trÄd... jaja, vet inte om nÄgon moderator kan fixa det om dom tycker att det Àr bÀttre.

det beror ju pÄ vad man Àr ute efter... tror det Àr svÄrt att hitta varje peak och dipp under 150 hz (pÄ ungefÀr)

om man som i mitt fal har ett ganska vÀl dÀmpat rum ner till lÄgbasen sÄ kÀnns det som en bra ÄtgÀrd att dÀmpa ut

lÄgbasen lite bredare, men mindre effektivt.

det bÀsta Àr naturligtvis att mÀta upp varje peak etc och ÄtgÀrda förstÄs.

edit: Àr vÀl det hÀr jag borde citerat kanske.. " Cborg. Jo, men tyvÀrr blir effektiviteten lite för dÄlig i det fallet. Det Àr inte alltid pÄ det viset dock."

Redigerat av mrzpliff
Postat

En kort frÄga bara...

MÄste man anvÀnda just akustikfog till skarvarna nÀr man bygger perforerad Helmholtz?

Tycker att det borde rĂ€cka med vanlig latexfog, eftersom man Ă€r ute efter att lĂ„dan ska vara lufttĂ€t.. 😕

MVH

J.B.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.