Jump to content
Annons

Får metern i Sonar gå upp på rött vid insp??


linusmbk

Recommended Posts

Hej!

Jag har alltid försökt att få ljudet att aldrig gå upp på rött på metern när jag spelar in i Sonar2...men hur är det med det? Får(/är det meningen att)metern vid inspelning gå upp på rött så länge det inte går över det röda??--(för att man ska få ut en högre volym)

Vore tacksam för svar på denna lilla fråga!

Mvh

/linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det du inte vill är att få peakar som skapar digitaldist-knäpp när det passerar noll.

Sång tex kan vara mycket dynamiskt och svårt att tämja.

TC.electronics har en fin-fin multibandskompressor som fixar det lätt om du har digital in på ljudkortet. (Triple-C)

Välj bara "soft vocal compression"och kör på digital. Den har inbyggd limiter som

stoppar alldeles innan noll och förhindrar digitaldist.

Vid digital inspelning gör man inga inställningar på ljudkortet, den spelar in signalen

från den digitala enheten.

Jag kommer inte ihåg vad triple-c kostar men det är en billig burk för ändamålet.

Den har presets för gitarr/bas och trummor oxå. Vill man inte komprimera så skippar man det och har den bara som A/D omvandlare med automatisk limiter.

Komprimera förresten.. det handlar ju om att jämna ut dynamiken lite i inspelningsläge, inte den hårdare komprimeringen man ofta vill ha i mix.

Det rattar man ju in sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vad är det egentligen för skillnad på en multibandskompressor och en vanlig kompressor?

Vet du var man kan hitta TC.electronics multibandskompressorn?

Jag har försökt mycket att mixtra med Sonar2xl:s medföljande kompressorer+limiter, men det är svårt att få det som man vill ha det tycker jag.

God jul!

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det egentligen för skillnad på en multibandskompressor och en vanlig kompressor?

En multibandskompressor komprimerar frekvensbanden var för sig,

vilket, om man tar ett exempel, menar att om man har en trumloop med en lång crashcymbal i är det mindre risk att cymbalen låter "svajig" eftersom den inte komprimeras samtidigt som bastrumman, till skilnad från en vanlig kompressor där allt ljud processas likadant.

Om du fattar hur jag menar... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...