Jump to content
Annons

Hur får jag EZ drummer att fungera med Sonar ?


Bbenderman

Recommended Posts

Annons
Lindebergmusic (oregistrerad)

När du har installerat Ezdrummer ska du kunna öppna det i Sonar via syntracket i sonar. Tryck "alt" och "8" så kommer syntracket fram. I racket ser du ett plustecken som du klickar på och väljer Ezdrummer. Ezdrummer laddas nu med det antalet kanaler som du väljer... Det räcker med ett stereopar tills du bekantat dig med grejerna ordentligt. Det tar kanske en stund för Ezdrummer att ladda alla samples. När den är klar ska du kunna klicka med musen på varje trumma och höra hur de låter... Om du har en midisynt kopplad till datorn är det bara att börja hamra loss. Glöm inte att den midikanalen som hör till Ezdrummer måste vara markerad när du ska spela på det viset. För att sätta igång de interna grooves som följer med Ezdrummer klickar du på "open grooves" i mitten under bilden av trummorna. Vid drag and drop midi hittar du "play" knappen till höger.

Har du ställt in ditt ljudkort ordentligt i sonar och midi in och ut osv så ska det funka felfritt nu...😐

Kolla även:

http://www.youtube.com/watch?v=GjrKEAwc-HY

Lycka till!

MVH

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo rå fick in det i Sonar och det spelar tack lindeber.

Men hur spelar jag in trummorna Rec finns ju inte med nu fattar jag inte igen trög efterbliven eller trött.

Kör med Sonars egna trummor nu viste inte om dom onödigt det känndes att köpa Ez.

Men frågan är hur spelar jag in trummkompet har bara kört analogt förut så det här är nytt för mig.

Tack för bra hjälp

29747822.jpg

Redigerat av Bbenderman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lindebergmusic (oregistrerad)
Jo rå fick in det i Sonar och det spelar tack lindeber.

Men hur spelar jag in trummorna Rec finns ju inte med nu fattar jag inte igen trög efterbliven eller trött.

Kör med Sonars egna trummor nu viste inte om dom onödigt det känndes att köpa Ez.

Men frågan är hur spelar jag in trummkompet har bara kört analogt förut så det här är nytt för mig.

Tack för bra hjälp

29747822.jpg

Det är lite pill innan man får ordning på de där grejerna! Det blir ett annat sätt att tänka! Ezdrummer är mer dynamiska än de medföljande trummorna i sonar. De är åtminstone väldigt bra som komplement!

Du ska inte känna att du gjort ett dåligt köp där.... Jag gissar att EZ blir ditt första val när du får lyssna till dem i musik.

När det gäller grooves som du vill spela in? Jag tror att du menar hur du får grooven från EZ till inspelningsprogrammet i den ordning du vill? Du drar och släpper de olika midifilerna/Grooven på midikanalen så kan du möblera dem som du vill! Du kan även dubbelklicka på dem där på spåret och editera dem. Lägga till och ta bort virvlar eller baskaggar osv.

Det finns många arbetsmetoder man kan använda sig utav!

Lägg till mig på msn så kan jag hjälpa dig mer direkt när du sitter framför sonar och beskriver vad du vill göra!

MSN: johan.g.lindeberg@hotmail.com

MVH

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just köpt EZ-Drummer hur får jag ordning på detta. ser att man kan dra in i sonar men det låter inget.

Men Grooves går inte att dra in?

Ja lite hjälp skulle inte skada 😛

Så här gör jag när jag skall lägga till EZdrummer:

1. Insert softsynt -> EZDrummer.

2. Nu skall du ha fått ett Midispår och ett ljudspår vid namnet EZdrummmer. <-- Detta är viktigt.

3. Öppna Synt racket

4. Klicka på Ezdrummer. (Nu ser du trumsettet)

5. Öppna groves . Välj det du vill ha. Dra det å släpp det i midi-spåret.

6. Upprepa 5 för olika groves.

Står de något om att du inte får dra och släppa in från EZDrummer så måste du köra sonar som administratör. Dvs klicka i det på genvägen till sonar

Här är en videolänk. http://www.youtube.com/watch?v=GjrKEAwc-HY Där visas det jag pratar om i steg 1-2. Samt hur du skapar en mall för projekt så du slipper det fler ggr.

Hoppas det hjälpte!

/Snoozer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inget ljud ser att händer något när jag klickar på trumman men ljud i högtalare är det inte

La till dig på MSN 😛

Men vad ska välja för input output.

Svårt det här jag vill spela in inte sitta och krångla tur att ni finns annars har jag inte fått något att fungera.

29749563.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inget ljud ser att händer något när jag klickar på trumman men ljud i högtalare är det inte

La till dig på MSN 😆

Men vad ska välja för input output.

Svårt det här jag vill spela in inte sitta och krångla tur att ni finns annars har jag inte fått något att fungera.

29749563.jpg

Välj master som output.

(Output från master är ljudkortet sen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
EZ kommer inte upp i syntracken ? Vst ser jag men EZ VSTi dycker inte upp när jag öppnar synt racken.

Börjar å bli less skiten nu har instalerat om EZ och Sonar hjälper inte uj om det kunde komma en snubbe och fixa detta skulle jag bli så glad.

Jag ser ett fel på din senaste bild. Varför har du en midikanal för kick, en midikanal för snare osv. Det skall vara en midikanal hela trumsettet dit man "drar från" exdrummer.

Jag skall ta en bild när jag kommer hem. Hur jag har det och det funkar smärtfritt.

Bor du i skellefteå å supportar jag för 2 bärs 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä är jag hemma.

Ta ett djupt andeta och kolla sakta igenom dessa bilder, det är inte svår.

1.Bild ett visar när jag tagit från menyn.

Insert -> Softsynt -> vstpluggins->EZdrummer.

Kontrollera att du har samma checkboxar i fylda.. sen tryck ok

1.jpg

2.

Nu fick du spåren som visas till vänster i bild 2. Nederst får du midi.

JAg tar upp grooves i ezdrummer å drar och släpper.

2.jpg

3.

Klippet ligger nu i midispåret å du kan rediger lägga till,dra in fler osv.

3.jpg

4.

Dom övriga kanalerna som las till är för kanalerna ur ezdrummer. Tryck på mixern och kontrollera att du har Trk 1 till o med Trk 8 som på bilden. Om inte tryck bara på dom och ändra i mixern.

Sen kan du se hur det är mappat till kanalerna ute i sonar på dom långa pilarna i bild 4a.

4.jpg

Tipps. När du fixat detta byt nanmet på kanalerna i sonar så dom heter något vettigt tex. bastrumma. hihat osv. spara som template så slipper du göra om det .

Hoppas detta hjälpte 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

känns som om installationen misslyckade installera vst instrument!

Under installationen borde EZ drummer programmet frågar efter din VST folder och du får välja den, oftas cakewalk\vstplugins\

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja installationen har gått snett.

Eller så har du inte vst-katalogerna rätt.

global_settings.jpg

Bilden till höger visar sökvägarna och det är ezdrummer.dll katalogen du måste ha med där. När du lagt till den så ta scan. Eller kryssa i scan for vst on startup och starta om programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...