Jump to content
Annons

Logic 9 kraschar på en MB PRO


garaget (oregistrerad)

Recommended Posts

garaget (oregistrerad)

Hallå!

Jag har ett rätt jobbigt problem med krascher min nya MacBook Pro, som jag köpte i somras.

Specen är 2,8 Ghz, 4 Gb RAM, 7200 rpm HDD 500GB

kostade en j***a massa pengar, och borde alltså flyta som strömmen.

Tillfällena då logic klappar ihop kan skilja sig rätt mycket, allt ifrån inspelning av 12 kanalar utan plugga på, till mixsitautioner med en herrans massa pluggar på.

I inspelningsläge får jag även ibland meddelande om att disken är för slö om jag ger datorn ett kommando för mycket på för kort tid. Typ "start, stopp, start" (svettigt, va?).

Ljudkortet är ett Presonus firestudio, som jag i inspelningsläge kör på 256 i buffersize, i mixläge 1024.

Detta är inte ofta förekommande, så jag misstänker inget hårddiskstrul eller så, men vad kan det vaaaara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dum fråga kanske, men har du uppdaterat Logic 9 till senaste versionen? När Logic kraschar brukar man ju kunna välja att se en Crash Report. De kan vara ordentligt kryptiska om man inte pysslar med programmering , men det är värt att ta en titt. Kanske är det en speciell plugg som ställer till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatera Logic (ifall du inte gjort det)

Reparera behörigheter.

samt så undrar jag ifall du kör på den interna hårddisken?

Om du gör det så sluta med det och skaffa dig en extern FW-hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Se, där sa du nåt intressant, om FW HD.

Jag har velat ha det hela tiden, sen jag skaffade första macen, men då har vi det lilla problemet med bara en FireWire-port på burken.

Hur löser ni det?

Då menar jag att jag förstås använder den lediga porten till ljudkortet, eftersom det är svårt att koppla ett ljudkort till en SD-kortläsare,

och att USB inte duger när man bandar 16 kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pelle jönz (oregistrerad)

Jag är också väldigt nyfiken på FW lösningar med endast en FW på Macen.

Om man tex "daisychainar" ett Firewireljudkort och sen en FW hårddisk, hur blir det då med prestandan på disken?

Klår den lösningen en USB kopplad hårddisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera sätt att koppla fw kedja:

Dator > Hårddisk > Ljudkort (digidesign tycker det är det rätta)

Dator > Ljudkort > Hårddisk

ett alternativt är att ha USB2 HD (en del 'experter' menar att Logic inte lirar med en USB2 hårddisk) och ett FW ljudkort

eller så en eSATA adapter i kortplatsen samt då en SATA hårddisk + samt en FW ljudkort

själv har jag kört den översta utan problem

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

"Det finns flera sätt att koppla fw kedja:

Dator > Hårddisk > Ljudkort (digidesign tycker det är det rätta)

Dator > Ljudkort > Hårddisk

"

VAddå? Om du har lust, får du gärna beskriva detta i "for-dummies" termer.

Anledningen till att jag skaffade mac (en av dom) var att jag skulle slippa tänka på de tekniska prylarna med datorn så mycket..😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns flera sätt att koppla fw kedja:

Dator > Hårddisk > Ljudkort (digidesign tycker det är det rätta)

Dator > Ljudkort > Hårddisk

"

VAddå? Om du har lust, får du gärna beskriva detta i "for-dummies" termer.

Anledningen till att jag skaffade mac (en av dom) var att jag skulle slippa tänka på de tekniska prylarna med datorn så mycket..😄

Hoppar in lite. Du seriekopplar FireWire i den ordning som ChrisB anger d.v.s. FW-kabel mellan dator till hårddisk och ytterligare en FW-kable från hårddisk till ljudkort.

Eller som i det andra exemplet. FireWire porten i din Dator kopplar du vidare till ljudkortet. Därefter tar du och kopplar ytterligare en sladd mellan ljudkort och hårddisk. Allt detta beror på vad ditt ljudkort har för krav. (Konsultera din manual eller tillverkaren).

Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Aha...vilket då förutsätter att FW-disken har 2 FWkontakter, i guess?

Eller, i det senare fallet, att ljudkortet har det?

Nja, mitt ljudkort i stora studion, ett Presonus Firestudio har två FW, men i mixstudion hemma kör jag M-audio Projectmix, som bara har en FW. Där är det kört.

Kan jag få lite mer exakt beskrivning av problem som kan uppstå p.g.a att spelar in på den interna HDD:n?

Skulle mina overload/krasch-problem bero på det, menar ni, och isåfall, vad tusan beror det på?

Och vice versa: Vilka skulle fördelarna med att banda på en extern FWdisk vara?

En proffsdator för 24K borde väl förvantas klara av mångkanalsinspelning på sin interna HDD?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha...vilket då förutsätter att FW-disken har 2 FWkontakter, i guess?
Helt riktigt uppfattat.
Eller, i det senare fallet, att ljudkortet har det?
Rätt igen 😉
Nja, mitt ljudkort i stora studion, ett Presonus Firestudio har två FW, men i mixstudion hemma kör jag M-audio Projectmix, som bara har en FW. Där är det kört.
Du kan lösa det hela genom att köpa en extern FW-disk (rekomenderar dig en av fabrikat seagate) med två FW-portar. I stora studion kopplar du in hårddisken i ljudkortet. Hemma kopplar du in FW-disken i din dator och kopplar därefter ljudkortet i FW-disken.
Kan jag få lite mer exakt beskrivning av problem som kan uppstå p.g.a att spelar in på den interna HDD:n?

Skulle mina overload/krasch-problem bero på det, menar ni, och isåfall, vad tusan beror det på?

Problemet blir mest troligt när du skall läsa och skriva till hårddisken samtidigt. Vanliga hårddiskar flera läshuvuden som mekaniskt far över diskytorna inuti hårddisken som läser av de magnetiska plattorna innehållande information (1 eller 0). Hinner de inte med berättar Logic det för dig med ett "Overload". Du kan aktivera processor/hårddisk användning i Logic och få en bild över hur det ser ut. Kanske ser du där att hårddiskaktiviteten är väldigt hög innan du får "Overload"?
Och vice versa: Vilka skulle fördelarna med att banda på en extern FWdisk vara?
Du avlastar din interna hårddisk genom att skriva till den externa FW-disken.
En proffsdator för 24K borde väl förvantas klara av mångkanalsinspelning på sin interna HDD?
Absolut ja, och det gör den säkert under normala omständigheter. Har ingen koll på exakt hur många kanaler du spelar in samtidigt men ju fler kanaler du spelar in, ju mer information skrivs till din hårddisk och läser du samtidigt information från din hårddisk finns det en fysik gräns för vad hårddisken klarar av, oavsett vad man har för dator. Spelar du in färre kanaler åt gången borde din interna hårddisk hinna med uppgiften.

Hoppas informationen ovan var till hjälp. Lycka till fortsatt! 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)

Tack för ett uttömmande och bra svar!

Jo, jag har väl också anammat ett kanske inte helt sunt sätt att arbeta, då jag mixar under arbetets gång för att få lite koll på vart soundet tar vägen, så man vet vilken typ av pålägg som behöver göras.

Detta medför ju att det ibland kan ligga rätt tunga pluggar på under inspelning (jag bandar sällan mer än tolv kanaler samtidigt, men det har hänt att det blir 20)

IOFS, när jag bandar så många kanaler samtidigt är det i förstaläget, och då har jag aldrig några pluggar inkopplade.

Det är mest vid sångpålägg och annat småkrafs, och om man aktiverar low latencyknappen, borde den ju ta hand om de tyngsta?

Finns det nån annan snabbknapp i logic för att bypassa alla pluggar, utan att behöva gå in i varje och trycka "bypass"?

Ang FW: Med disken kopplad i kortet, ej i datorn, och kortet kopplat till datorn, menar du att datorn får direkt FW-kontakt med disken?

Blir det inte omväg för datan om den ska ta en vända genom ljudkortet? Har någon mätt hastigheten med denna "tjyv"koppling? Går det ens att mäta?

Jag sitter idag med en 500gig usbdisk från WD, med den skrapar och lever rövare, och känns inte som ett alternativ för inspelning.

Men en sak fattar jag inte med FWdisk: kvarstår inte problemet att jag måste läsa och skriva till samma disk samtidigt?

Känns ju som om signalvägarna isåfall är kortare i den interna disken, istället för att köra det där tjosanet genom ljudkort och kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett uttömmande och bra svar!
Varsegod ☺️
Det är mest vid sångpålägg och annat småkrafs, och om man aktiverar low latencyknappen, borde den ju ta hand om de tyngsta?
Vet inte om jag missförstår dig i ditt användande men low latency borde innebära högre belastning på processorn eftersom liten tidsfördröjning kräver mer beräkningskraft. Kan vara en anledning till att datorn protesterar? Rekomenderar dig att titta närmare på "direct monitoring" i logic (använd hjälpavsnittet).
Finns det nån annan snabbknapp i logic för att bypassa alla pluggar, utan att behöva gå in i varje och trycka "bypass"?
Vet faktiskt inte men ett sätt är att klicka upp mixern och, nu minns jag inte snabbkommandot men det är något av ctrl-/alt-/shift +vänsterklick för att bypassa en instrumentplugg. Fungerar förmodligen på samma sätt för "mjuksynthar".
Ang FW: Med disken kopplad i kortet, ej i datorn, och kortet kopplat till datorn, menar du att datorn får direkt FW-kontakt med disken?
Ja. Det man bör ha i åtanke är att ljudkort och hårddisk delar på bandbredden. Fungerar på samma sätt som när man grenar upp en vattenslang. Har man en liten tunn vattenslang som man delar upp, får man som bekant inte ett större flöde vatten bara för att man sätter dit större slangar efter den första tunna vattenslangen. För att återknyta till FireWire och anledningen till varför man vill använda en extern hårddisk är det för att skriva informationen till en annan hårddisk än den man läser ifrån.
Blir det inte omväg för datan om den ska ta en vända genom ljudkortet? Har någon mätt hastigheten med denna "tjyv"koppling? Går det ens att mäta?
Jo det är sant. Begränsningen ligger i bandbredden (hur mycket data/eller vatten i exemplet ovan) som kan passera igenom samtidigt. Hastigheten för din FireWire bus är 800MBit/s (= ca 100BM/s) i din dator. Detta betyder i sin följd att ljudkort och den externa hårddisken skall samsas om 100MB/s. För att göra en lång historia kort är det bäst att koppla ljudkortet först i kedjan. Detta för att undvika att hårddisken käkar upp bandbredden på bekostnad av ljudkortet.
Jag sitter idag med en 500gig usbdisk från WD, med den skrapar och lever rövare, och känns inte som ett alternativ för inspelning.
Innan du eventuellt byter till en FW-hårddisk hade jag rekomenderat dig att plugga in din USB-disk och testa hur bra den fungerar för att skriva data till USB-disken. Var noga med att låta USB-disken få en egen USB-port så att den inte delar bandbredd med någon annan enhet (tangentbord, mus, MIDI-interface etc.).
Men en sak fattar jag inte med FWdisk: kvarstår inte problemet att jag måste läsa och skriva till samma disk samtidigt?
Jo, det är därför som man vill skriva på en disk (extern hårddisk) och läsa från en annan (intern hårddisk).
Känns ju som om signalvägarna isåfall är kortare i den interna disken, istället för att köra det där tjosanet genom ljudkort och kablar?
Stämmer bra. Dock kvarstår den mekaniska begränsningen i din interna hårddisk när det kommer till att läsa och skriva information samtidigt. Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

garaget (oregistrerad)
Varsegod 😄

Vet inte om jag missförstår dig i ditt användande men low latency borde innebära högre belastning på processorn eftersom liten tidsfördröjning kräver mer beräkningskraft. Kan vara en anledning till att datorn protesterar? Rekomenderar dig att titta närmare på "direct monitoring" i logic (använd hjälpavsnittet).

Jo, Low Latency-knappen (hastighetsmätaren) gör faktiskt just det: bypassar alla tunga pluggar när de börjar belasta processorn för hårt, för att just åtstadkomma "low latency") Detta är inte samma som Buffersize, som ju belastar mer vid lägre bufferstorlek.

Fick lära mig det på musikprodseminariet av han MArek, som jobbar på Apple. Visste ej detta innan.

Ja. Det man bör ha i åtanke är att ljudkort och hårddisk delar på bandbredden. Fungerar på samma sätt som när man grenar upp en vattenslang. Har man en liten tunn vattenslang som man delar upp, får man som bekant inte ett större flöde vatten bara för att man sätter dit större slangar efter den första tunna vattenslangen. För att återknyta till FireWire och anledningen till varför man vill använda en extern hårddisk är det för att skriva informationen till en annan hårddisk än den man läser ifrån.

VA tusan? JAg fattar, men inte hur detta ska användas praktiskt. Man skriver ju (spelar in) i projektmappen i Logic, och man vill väl rimligtvis spela in sitt gitarrsolo där resten av grejerna ligegr? Låter som man skulle få en jäkla oreda i salltsammans.

Förklara gärna lite hur du tillämpar detta.

Är det så att du bandar allt på den externa hårddisken, sedan för över kopior till den interna, och läser från den interna vid pålägg? mecmec...:lol:/

Jo det är sant. Begränsningen ligger i bandbredden (hur mycket data/eller vatten i exemplet ovan) som kan passera igenom samtidigt. Hastigheten för din FireWire bus är 800MBit/s (= ca 100BM/s) i din dator. Detta betyder i sin följd att ljudkort och den externa hårddisken skall samsas om 100MB/s. För att göra en lång historia kort är det bäst att koppla ljudkortet först i kedjan. Detta för att undvika att hårddisken käkar upp bandbredden på bekostnad av ljudkortet.

Innan du eventuellt byter till en FW-hårddisk hade jag rekomenderat dig att plugga in din USB-disk och testa hur bra den fungerar för att skriva data till USB-disken. Var noga med att låta USB-disken få en egen USB-port så att den inte delar bandbredd med någon annan enhet (tangentbord, mus, MIDI-interface etc.).

Jo, det är därför som man vill skriva på en disk (extern hårddisk) och läsa från en annan (intern hårddisk)

Ja, återigen, jag har nog tappat konceptet här lite, med att skriva på en disk och lyssna från en annan...

förklara gärna mer om du orkar med en teknofob med hjärnskvalp..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, Low Latency-knappen (hastighetsmätaren) gör faktiskt just det: bypassar alla tunga pluggar när de börjar belasta processorn för hårt, för att just åtstadkomma "low latency") Detta är inte samma som Buffersize, som ju belastar mer vid lägre bufferstorlek.

Fick lära mig det på musikprodseminariet av han MArek, som jobbar på Apple. Visste ej detta innan.

Gött, då fick jag också lära mig något nytt. Tackar för tipset! :-D
VA tusan? JAg fattar, men inte hur detta ska användas praktiskt. Man skriver ju (spelar in) i projektmappen i Logic, och man vill väl rimligtvis spela in sitt gitarrsolo där resten av grejerna ligegr? Låter som man skulle få en jäkla oreda i salltsammans.

Förklara gärna lite hur du tillämpar detta.

Är det så att du bandar allt på den externa hårddisken, sedan för över kopior till den interna, och läser från den interna vid pålägg? mecmec...:lol:/

Nu har jag inte samma problem som dig eftersom jag inte spelar in allt på en gång. Min lösning är en egen katalog för allt jag spelar in på den interna hårddisken, använder alltså inte Logics standard projectmap. Men som sagt, jag spelar inte in samma antal kanaler som du på en gång och undslipper därmed problem med att hårddisken inte hänger med.

Antar att din lösning blir att spela in på den externa disken och därefter flytta audiofilerna till den interna (om det är där du vill spara allt). Vill du ta med dig dina projekt hem får du kopiera över din projekt mapp till din externa disk. Har du väl kopierat över allt en gång behöver du bara kopiera över det som är nytt om du vill spara tid.

Fungerar inte det är lösningen att halvera antalet kanaler du spelar in åt gången så att hårddisken du använder hinner med.

Ja, återigen, jag har nog tappat konceptet här lite, med att skriva på en disk och lyssna från en annan...

förklara gärna mer om du orkar med en teknofob med hjärnskvalp..😆

Hela ditt problem baserar sig på att den interna hårddisken inte hinner skriva och läsa samtidigt. Poängen är att du vill avlasta den interna genom att skriva till en extern hårddisk. Har du möjlighet att spela in färre kanaler åt gången går det förmodligen att använda den interna hårddisken.
Link to comment
Dela på andra sajter

chrilleboll (oregistrerad)

Jag upplever också ofta att Logic 9 blir överbelastat, men farför kan jag inte riktigt förstå. Det kan hända om jag så bara arbetar med 3 små spår...

Jag använder en MacBook 2,2 GHz med 4 Gb i RAM och skriver till en FW-disk som sitter ansluten via mitt ljudkort. Logic vägrar ibland att ens spela upp spåren och jag får meddelande om att disken äntingen är för långsam eller full, vilket absolut inte är fallet.

Finns det någon som känner igen detta problem och vet hur man kringgår det? Är det rentutav samma problematik som ovan?

Jag har inte gjort några särskilda inställningar för buffersize, men har provat low latency mode och att manuellt stänga ner pluggar etc utan resultat.

Tacksam för hjälp 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur man skall organisera mapparna.

På min externa FW-HD har jag en Logic-mapp där alla projekten ligger. Standard i Logic är att ljud och pluggar m.m spara i projektmappen men då blir det ju en hel del läsning från hårddisken istället för skrivning till den. Projekten tar onödigt med plats när pluggarna skall följa med känns det som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...