Jump to content
Annons

formskurna "stativ" till monitorer


Zim

Recommended Posts

Tjo!

Skulle vilja göra ett par "stativ" om man kan kalla det det som liknar dessa:

http://www.aage.dk/images/products/_midsize/31634.jpg

Men kanske mer formskurna efter just mina monitorer. Vill ha upp dem lite på höjden, få precis den lutning jag vill ha och samtidigt ha ett material som dämpar vettigt

Så till min fråga: Är det någon som kan rekommendera ett bra lättarbetat material att göra detta i?

Skulle frigolit kunna funka eller är det kanske lätt att det uppstår missljud som när man gnider fingrarna mot det?

kom med förslag nu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Skulle vilja göra ett par "stativ" om man kan kalla det det som liknar dessa:

http://www.aage.dk/images/products/_midsize/31634.jpg

Men kanske mer formskurna efter just mina monitorer. Vill ha upp dem lite på höjden, få precis den lutning jag vill ha och samtidigt ha ett material som dämpar vettigt

Så till min fråga: Är det någon som kan rekommendera ett bra lättarbetat material att göra detta i?

Skulle frigolit kunna funka eller är det kanske lätt att det uppstår missljud som när man gnider fingrarna mot det?

kom med förslag nu! 🙂

Frigolit kommer inte att göra någon nytta alls, eftersom det är ganska hårt och kommer att skicka ner vibrationer nästan lika bra i underlaget, som utan något mellan - så det behöver vara ett lagom mjukt material för att skilja monitorerna från underlaget. Kuddarna som du länkar till, är gjorda av akustikskum.

Behöver du ha högre så skulle jag nog rekommendera att du kör med liknande kuddar direkt under monitorerna, men bygger en lagom hög låda eller något (som du förstås fyller så att du inte har kvar något hålrum som ger otäcka resonanser) att sätta på bordet för att få upp monitorerna tillräckligt så att diskanten hamnar i öronhöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo i stugorna! Hmmm, man kan köpa liknande från Thomman för nästan gratis. Annars så är mitt tips: köp ett billigt liggunderlag, klipp ut tillräckligt stora bitar, smacka ihop flera lager med ett lim som inte smälter eländet och det kommer säkert funka helt OK!

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg vad Claes rekommenderade, jag byggde själv två små lådor i trä som jag fyllde med kattsand. Under varje låda satte jag fast riktigt tjocka möbeltassar för att få bort kontakt med bordsskivan ännu mer. Funkar kalas-bra, och monitorerna (Genelec 8030) låter mycket bättre i mitt mixrum. Nu har jag dessa lådor på högtalarstativ och ja, det blev ännu bättre... Tog inte lång tid, har du en stund över prova det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo i stugorna! Hmmm, man kan köpa liknande från Thomman för nästan gratis. Annars så är mitt tips: köp ett billigt liggunderlag, klipp ut tillräckligt stora bitar, smacka ihop flera lager med ett lim som inte smälter eländet och det kommer säkert funka helt OK!

Lycka till! 🙂

Sönderklippt liggunderlag körde jag också med i början - och det funkar faktiskt helt ok om man har 3-4 lager av det. Den ultimata budgetlösningen, eftersom ett polyeten-liggunderlag bara kostar ett par tior på Jula. 🙂

Skum-kuddarna blir dock lite bättre - och mycket snyggare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar som fan för svaren!

Blir att prova mig fram lite nu med hjälp av era tips! 😑

Synd att det inte funkade så bra med frigolit, jag som tänkte rota fram elkunskaperna o bygga en frigolitsåg haha xD

Och det där med kattsanden, det var bra, för kattsand har jag i mängder då två pälsbeklädda terrorister också bor här 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter bra, go for it! Se bara till att inte ta sanden direkt ifrån lådan så ska det nog gå galant! 🙂

Haha! ska försöka undvika det så jag slipper den där odören varenda gång man ska spela 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...