Jump to content
Annons

Firewire-USB-adapter?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Skulle behöva koppla in mitt ljudkort (RME Fireface 400) i en laptop som saknar firewire-ingångar, USB finns däremot såklart. Men finns det någon adapter för detta som inte kostar som fan? Och att det funkar?

Tack på förhand!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte, jag snurrade in mig på för ett tag sen. Och sen slog det mig att det billigaste alternativet är att köpa ett firewirekort. Kostar endast ett par hundra. Är det laptop så kan man ju hoppas att det finns expresskortplats. Och då finns det att köpa sånna kost fast ett uns dyrare.

En firewire/usb-adapter verkar nog mest struligt, om det ens finns att köpa nåt vettigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jo, det finns, men har inte sett i svenska butiker.

Men tack för tipset, firewire-kort är ju bättre. Men det är laptop tyvärr. Den har bara PCMCIA-plats, finns det till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar bara "express cards"? Skillnad på det och PCMCIA?

Sen hittar jag "cardbus":

http://www.dustin.se/pd_5010073102.aspx

Skulle den funka?

Tjena

Köpte tidigare ett PCMCIA-firewirekort i liknande prisklass för just detta ändamål från Kjell o Company. Kollade naturligtvis inte upp vilket chip som satt på kortet så besvikelsen var tung då det inte funkade. Det gick inte att bli av med knastrandet på något sätt så mitt råd är att följa råtdet och köpa ett TexasInstrument chippat kort så att du är säker på att det funkar.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

De FW-USB adaptrar som finns är specialgjorda för vissa ändamål, typ tanka över film från DV-kamera, och har drivrutiner speciellt för det. De fungerar garanterat inte för ljudkort.

PCMCIA, Cardbus och PC Card kan man säga är ungefär samma sak. Expresscard är en ny standard som bygger på PCI Express/USB 2 (de andra bygger på PCI/IDE om jag minns rätt) och funkar inte i din dator om kortplatsen är "PCMCIA".

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...