KillwithSkill Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 (redigerat) Ja varför inte? Men tanke pĂ„ Olsbergs antiOT sĂ„ fĂ„r vi skapa en ny trĂ„d! FrĂ„n denna: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=947060 Ăr det ett sĂ„nt forum vi vill ha? NĂ„vĂ€l..... jag tycker at Peter Cris svĂ€nger 10 uppöjt x10 i jĂ€mförelse med pajasen Eric Singer som för mig Ă€r riktigt kass! Sen att bĂ„da inte Ă€r bra trummisar överlag Ă€r vĂ€l en annan femma. Ă andra sidan sĂ„ Ă€r det dom som lyfter/lyfte Ă„rslöner per kvĂ€ll sĂ„.... Edit: Behöver gĂ„ om svenskakursen! Redigerat 9 oktober 2009 av KillwithSkill
godhead Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Av de soloalbum som gruppen slÀppte 1978 var det ju bara Peter Criss album som var nÄt att ha!!
Valle Postat 9 oktober 2009 Postat 9 oktober 2009 Sen att bÄda inte Àr bra trummisar överlag Àr vÀl en annan femma. à , ja! Eric Àr ju ett monster pÄ trummor... Av de soloalbum som gruppen slÀppte 1978 var det ju bara Peter Criss album som var nÄt att ha!! Du var alltsÄ den av dem som köpte skivan som de flesta ansÄg sög.
godhead Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Nej inte dĂ„! Jag var inte född 1978. Och jag Ă€r heller inget vidare inbitet Kiss-fan. Jag konstaterade bara för en tid sen dĂ„ jag för nöjes skull lyssnade igenom alla Kiss-album som fanns pĂ„ Spotify, att den enda som stack ut lite och var nyskapande pĂ„ ett vĂ€ldigt bra sĂ€tt, just var Peter Criss album. Men jag förstĂ„r sjĂ€lvklart varför normala Kiss-fans hatar den. đ
kpinnen Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Nyskapande kan jag inte hÄlla med om, lÄtarna lÄter som vilka lÄtar som helst frÄn 60 talet, men visst den har snurrat hÀr ganska mycket under min uppvÀxt.
Valle Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Men jag förstĂ„r sjĂ€lvklart varför normala Kiss-fans hatar den. đ BerĂ€tta! đ
godhead Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 BerĂ€tta! đ För att den inte lĂ„ter Kiss för 5 öre?
godhead Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Nyskapande kan jag inte hĂ„lla med om, lĂ„tarna lĂ„ter som vilka lĂ„tar som helst frĂ„n 60 talet, men visst den har snurrat hĂ€r ganska mycket under min uppvĂ€xt. NĂ€ du har nog vĂ€ldigt rĂ€tt. PĂ„ den tiden var den inte nyskapande. Mer med dagens mĂ„tt mĂ€tt kanske. Men sĂ„ kan man ju egentligen inte tĂ€nka đ
DieHard (oregistrerad) Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Peter Kriss, Ă€r det trummisen? NĂ€ triangelspelaren och xylofonspelaren. đ
sixties Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Har nyligen lyssnat igenom de tidiga skivorna frĂ„n 70-talet och fram till unmasked. Kiss var vĂ€l inga vidare musiker förutom Ace som kĂ€nns mest kompetent. De skrev rĂ€tt dĂ„liga texter ocksĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga. men.. De gjorde jĂ€vligt mĂ„nga bra RockÂŽnÂŽroll lĂ„tar!! Ofta blir det inte bra om musikerna Ă€r för skickliga pĂ„ sina instrument och lĂ€gger mer energi pĂ„ att spela svĂ„ra istĂ€llet för bra saker. lite poesi: đ I'm a man, I'm no baby And you're lookin' every inch a lady You're good lookin' and you're lookin' like you should be good You were distant, now you're nearer I can feel your face inside the mirror The lights are out and I can feel you, baby, with my hand
Valle Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 För att den inte lÄter Kiss för 5 öre? Njae... I sÄ fall skulle Genes Solo-platta, med sina symfoniorkestrar och julsÄnger, vara Àn mer "hatad" [vilket den kanske ocksÄ Àr], och som enligt Gene sjÀlv har sÄlt mer Àn Ace Solo-platta (som enligt min mening Àr mest "KISS", och som vid releasen sÄlde mer Àn Paul+Gene+Peter tillsammans).
Martin Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 I'm a man, I'm no babyAnd you're lookin' every inch a lady You're good lookin' and you're lookin' like you should be good You were distant, now you're nearer I can feel your face inside the mirror The lights are out and I can feel you, baby, with my hand Vidrigt...
sixties Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Vidrigt... det Ă€r bara toppen pĂ„ isberget đ
Hellpig Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Har nyligen lyssnat igenom de tidiga skivorna frĂ„n 70-talet och fram till unmasked. Kiss var vĂ€l inga vidare musiker förutom Ace som kĂ€nns mest kompetent. De skrev rĂ€tt dĂ„liga texter ocksĂ„ mĂ„ste jag sĂ€ga. men.. De gjorde jĂ€vligt mĂ„nga bra RockÂŽnÂŽroll lĂ„tar!! Ofta blir det inte bra om musikerna Ă€r för skickliga pĂ„ sina instrument och lĂ€gger mer energi pĂ„ att spela svĂ„ra istĂ€llet för bra saker. lite poesi: đ I'm a man, I'm no baby And you're lookin' every inch a lady You're good lookin' and you're lookin' like you should be good You were distant, now you're nearer I can feel your face inside the mirror The lights are out and I can feel you, baby, with my hand HĂ„ller till större delen med, fast man skall kanske inte ta det ur sitt sammanhang. Gene Simmons sa vid nĂ„got tillfĂ€lle; "Om folk vill bli slagna i huvudet med en hammare sĂ„ skall jag gladeligen tillhandahĂ„lla verktyget". Dom har ju aldrig utgivit sig för att vara nĂ„got annat Ă€n rockers, ett gĂ€ng grabbar frĂ„n New York som fick tillfĂ€lle att leva rocklivet och gjorde det. Det Ă€r kanske inte sĂ„ konstigt att deras texter handlade om det som de levde. De Ă€r ju knappast det första bandet/artisten att sjunga som kĂ€rlek (lĂ€s: sex)... mĂ„nga gamla blueslĂ„tar handlar ju om det, om Ă€n med liknelser. Jag tycker de Ă€r lite charmiga och minst sagt oskyldiga jĂ€mfört med mĂ„nga andra modernare texter. đ Mer poesi: Put your hand in my pocketand grab onto my rocket, It feels so good see you tonight
DieHard (oregistrerad) Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 Tja det finns ju ett utbrett förakt för den hÀr typen av texter. Ganska lustigt dÄ det Àr sÄ hÀr mÄnga killar tÀnker ÀndÄ och en hel del beter sig. Och de som oftast ser ned pÄ sÄna hÀr texter och ser sig moraliskt högre Àn sÄ Àr ju som bekant de som brukar bete sig som de vÀrsta svinen nÀr de blir fulla.
sixties Postat 10 oktober 2009 Postat 10 oktober 2009 (redigerat) det var mest denna rad jag tÀnkte pÄ som lite brist pÄ fantasi: You're good lookin' and you're lookin' like you should be good annars kÀnda jag som gammal punkare nÀr jag hörde Kissplattorna att hÀr var verkligen ett lysande exempel pÄ vad som fick punken att uppstÄ, band som sjunger om brudar som "room service" livet pÄ turne osv. inget som handlar om vanligt folks verklighet som man kan identifiera sig med eller kÀnna igen sig i. men som sagt sÄ var Kiss ett bra band pÄ den tiden. lite skoj: finns fler klipp frÄn samma show. Redigerat 10 oktober 2009 av sixties
strolf Postat 12 oktober 2009 Postat 12 oktober 2009 Tumregeln, inte minst bevisad av Kiss, Àr ju: Ju bÀttre musik, ju sÀmre texter, och vice versa. ( Det finns mÄnga undantag, men bedra er inte, de Àr bara undantag.) Sedan "You're good lookin' and you're lookin' like you should be good". Det kanske Àr sexistiskt och fÄnigt, men fantasilöst. Hur dÄ? För att dessa ord redan var uppfunna? "annars kÀnda jag som gammal punkare nÀr jag hörde Kissplattorna att hÀr var verkligen ett lysande exempel pÄ vad som fick punken att uppstÄ, band som sjunger om brudar som "room service" livet pÄ turne osv. inget som handlar om vanligt folks verklighet som man kan identifiera sig med eller kÀnna igen sig i." HÀr instÀmmer jag fullt och fast! Och biblioteken har de ocksÄ fyllt, frÄn tak till golv, med böcker som inte ens Àr sanna och pÄ riktigt. Och sÄ har de mage att kalla det för skönlitteratur. Skamligt!
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 (redigerat) Ă , ja! Eric Ă€r ju ett monster pĂ„ trummor... Du var alltsĂ„ den av dem som köpte skivan som de flesta ansĂ„g sög. Denna trĂ„d har jag missat...och du Valle har missat lite grann vad det Ă€r som gör en bra trummis! Brian Downey och Peter Criss Ă€r bra trummisar i den lĂ€tta rockiga skolan. Bonham och Bill Ward i den tyngre. En stel och trĂ„kig trummis Ă€r Eric Carr..svĂ€nger ofantligt dĂ„ligt och har inte heller hittad pĂ„ sĂ„ vĂ€rst mĂ„nga signaturtakter mer Ă€n "I love it loud" som snarare Ă€r en producentgrej! Kola in detta och tĂ€nk till...lyssna pĂ„ vad det Ă€r han spelar...och ja, Hi-haten gĂ„r nĂ€r han spelar pĂ„ riden..sĂ„ killen Ă€r in PACE men med hĂ€ng...och, fan han sjunger ju ocksĂ„, det höll jag pĂ„ att glömma...dĂ„lig röst, dĂ„ligt band, dĂ„lig show âșïž . Redigerat 12 augusti 2011 av aROCKER 1
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 (redigerat) HĂ„ller till större delen med, fast man skall kanske inte ta det ur sitt sammanhang. Gene Simmons sa vid nĂ„got tillfĂ€lle; "Om folk vill bli slagna i huvudet med en hammare sĂ„ skall jag gladeligen tillhandahĂ„lla verktyget". Dom har ju aldrig utgivit sig för att vara nĂ„got annat Ă€n rockers, ett gĂ€ng grabbar frĂ„n New York som fick tillfĂ€lle att leva rocklivet och gjorde det. Det Ă€r kanske inte sĂ„ konstigt att deras texter handlade om det som de levde. De Ă€r ju knappast det första bandet/artisten att sjunga som kĂ€rlek (lĂ€s: sex)... mĂ„nga gamla blueslĂ„tar handlar ju om det, om Ă€n med liknelser. Jag tycker de Ă€r lite charmiga och minst sagt oskyldiga jĂ€mfört med mĂ„nga andra modernare texter. đ Mer poesi: Eller...varför stĂ„r den blekfeta Mauro Scocco och skriker min frus namn nĂ€r hon fan inte ens vet vad ett SEVEN EVELEN Ă€r!? Och hon faller inte för trötta killar med gitarr!? SĂ„dana dĂ€r grĂ„t texter klarar vi oss utan..eller inte!đźđ BĂ€sta texten nĂ„nsin Ă€r vĂ€l "You got Noothin to loose"... Handlar ocksĂ„ om sex, sjungen av Peter Criss, (2:an) "She didnÂŽt wants to do it but she did anyway So baby donÂŽt please refuse, you know you got nothing to loose" Redigerat 12 augusti 2011 av aROCKER
Valle Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Denna trĂ„d har jag missat...och du Valle har missat lite grann vad det Ă€r som gör en bra trummis! (...) NĂ€men se vad som flöt upp till ytan! đ (TrĂ„den, alltsĂ„. Inte du.) Well, Ă€rligt talat fokuserar jag inte sĂ„ mycket pĂ„ vad det Ă€r som gör en bra trummis; bra hemförhĂ„llanden, lagom knark, begĂ„vning, tillĂ€gnan, bra kost, talang â vilket förmodligen stĂ€mmer in pĂ„ vilken instrumentalist som helst. Jag förutsĂ€tter Ă„tminstone att trummisen har "timing" â vilket de flesta tekniker/producenter, som har haft med KISS att göra genom Ă„ren, Ă€r rörande överens om att Criss inte hade. En annan sak med mr Criss var att han hade en av rock-vĂ€rldens i sĂ€rklass lĂ€ckraste röster, men han sjöng vĂ€ldigt illa, tycker jag. Eller för att citera Richie Wise (producent): "As a singer, Peter had pitch problems up the ass". Ganska klart besked dĂ€r.
Guitar Nilsson Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Kiss som helhet har form av magi som varken hörs i musiken, eller syns pĂ„ utseendet, det dĂ€r osynliga som ett fĂ„tal artister har. Elvis, Snoddas, Michael J, Stones, Eric Sade mfl. Kanske Peter Chriss eftertrĂ€dare inte har haft Magin? Ăven om de varit bĂ€ttre trummisar?
chrome5 Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Criss hade stor betydelse för Kiss sound pĂ„ 70-talet med sitt "svĂ€ngiga" trummkomp. Ibland var han lysande pĂ„ trummor. Ăven live, som en del bootlegs vittnar om. TyvĂ€rr var han oftast otight, hade dĂ„lig timing och pĂ„ Ă„terföreningsturnĂ©n var det rent Ă„t helsike.... Kiss för mig Ă€r Ă€ndĂ„ med Peter Criss pĂ„ trummor. SĂ„ngrösten Ă€r superb, om Ă€n ibland han presterar mest falsksĂ„ng. Kiss live in Largo 79 Ă€r en konsert dĂ€r Criss ballar ut fullstĂ€ndigt pĂ„ trummor. Hög som ett hus.... Men, Eric Singer idag Ă€r lysande sĂ„ lĂ€nge han fĂ„r spela ut för Paul och Gene.
Valle Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 BĂ€sta texten nĂ„nsin Ă€r vĂ€l "You got Noothin to loose"... Handlar ocksĂ„ om sex, sjungen av Peter Criss Are you sure? đ
DigRules Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Han var vĂ€l en medelmĂ„tta rent instrumentalt, ungefĂ€r som dom andra snubbarna i KISS, men som trummis gjorde han det han behövde pĂ„ lĂ„tarna och pĂ„ Dressed to Kill gjorde han det riktigt lysande till och med. DĂ€r verkade han vĂ€ldigt inspirerad i likhet med dem andra. Det svĂ€nger rejĂ€lt pĂ„ den skivan och det mĂ€rktes att turnerandet hade gjort dem betydligt tajtare som band. Hans trumsolo pĂ„ Alive! Ă€r vĂ€l knappast det mest fantasifulla, och det Ă€r en riktig showstopper pĂ„ skivan tyvĂ€rr. Numera nĂ€r man lyssnar sĂ„ Ă€r det bara att trycka fast forward sĂ„ slipper man elĂ€ndet...(aah, digital teknik Ă€r underbart) đ Att han hade problem med timingen fĂ„r man nog anta att det Ă€r sant dĂ„ det Ă€r ett antal som sagt samma sak, men pĂ„ skiva verkar han ha fĂ„tt till det i slutĂ€ndan i alla fall. DĂ€remot sĂ„ tycker jag att hans röst Ă€r en av rockhistoriens minst utnyttjade resurser. DĂ€r raspar det som det skall och kanske hade han blivit mer erkĂ€nd för den om han hade varit sĂ„ngare?
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Are you sure? đ Sure? PĂ„ refrĂ€ngerna ja...eller tror du att dom har förinspelat honom live-74?îî
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 NĂ€men se vad som flöt upp till ytan! đ (TrĂ„den, alltsĂ„. Inte du.) Well, Ă€rligt talat fokuserar jag inte sĂ„ mycket pĂ„ vad det Ă€r som gör en bra trummis; bra hemförhĂ„llanden, lagom knark, begĂ„vning, tillĂ€gnan, bra kost, talang â vilket förmodligen stĂ€mmer in pĂ„ vilken instrumentalist som helst. Jag förutsĂ€tter Ă„tminstone att trummisen har "timing" â vilket de flesta tekniker/producenter, som har haft med KISS att göra genom Ă„ren, Ă€r rörande överens om att Criss inte hade. En annan sak med mr Criss var att han hade en av rock-vĂ€rldens i sĂ€rklass lĂ€ckraste röster, men han sjöng vĂ€ldigt illa, tycker jag. Eller för att citera Richie Wise (producent): "As a singer, Peter had pitch problems up the ass". Ganska klart besked dĂ€r. SĂ„ det haltar pĂ„ mitt bifogade klipp eller?
Valle Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Sure? PĂ„ refrĂ€ngerna ja...eller tror du att dom har förinspelat honom live-74?îî Kom igen, du vet vad jag menar. Att sĂ€ga att "Nothin' To Lose" Ă€r "sjungen av Peter Criss" (nĂ€r den till 98% Ă€r "sjungen" av Gene och Paul) Ă€r ju som att sĂ€ga att "Shock Me" Ă€r sjungen av Gene och Paul (samma typ av svarssĂ„ng i refrĂ€ngen).
aROCKER Postat 12 augusti 2011 Postat 12 augusti 2011 Kom igen, du vet vad jag menar. Att sÀga att "Nothin' To Lose" Àr "sjungen av Peter Criss" (nÀr den till 98% Àr "sjungen" av Gene och Paul) Àr ju som att sÀga att "Shock Me" Àr sjungen av Gene och Paul (samma typ av svarssÄng i refrÀngen). Ja det har du helt rÀtt...jag fokuserade pÄ texten och bara klÀmde ur mig ett namn för jag liksom hörde hans röst...helt rÀtt av dig Och svÀnger inte det om klippet eller har du inte tagit stÀllning Àn. Lyssna in live i San Fransisco -74 och sÀg sedan att den konserten Àr taffligt spelad av Peter med hedern i behÄll...finns nog en större procent konserter som svÀngde Àn tvÀrtom hela vÀgen fram till -75.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.