Jump to content
Annons

Hur får man in your face ljud?


MrMarcus

Recommended Posts

Jag undrar hur man kan mixa så det låter mer framåt och inte så kallt och bakåt i mixen. Sitter med en Tl audio preamp och en se electronics mick. Har testat och höja diskanten och det funkade med blev mycket essigt och elakt ist på vissa ställen

Mvh Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett sätt är att bygga mixen och arret runt sången. Se till att instrumenten inte konkurrerar med sången om uppmärksamheten.

Om du tycker det hjälper med diskantlyft men att essen hoppar fram kan du pröva att lägaa en de-esser på sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbla leadsång-spåret och lägg skön dist på det, komprimera sen det ordentligt (dvs. överkomprimering mer eller mindre) och eq:a vid behov. Mixa den sedan med orginalspåret. 😑

Edit: Felstavning och tillägg

Redigerat av ChrisGus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allså mjukt ljud som man kan ha hur högt som hellst i mixningen utan att det låter illa och burkigt och hårt. Det är det jag ^_^menar

Jag hör tydligt att det är rummet. Ringer riktigt fult. Kan vara att det är fel mick för din röst/dålig teknik ovanpå rumsproblemet. Byt rum till ett större rum och försök använda en mjukare röst.

*Byt rum/placering på mick

*Mjukare röst

*Labba med avståndet till micken/mickposition

Testa att ha micken ~20 cm ifrån dig lite snett uppeifrån ner mot munnen och tala lite vid sidan om micken.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör tydligt att det är rummet. Ringer riktigt fult. Kan vara att det är fel mick för din röst/dålig teknik ovanpå rumsproblemet. Byt rum till ett större rum och försök använda en mjukare röst.

*Byt rum/placering på mick

*Mjukare röst

*Labba med avståndet till micken/mickposition

Testa att ha micken ~20 cm ifrån dig lite snett uppeifrån ner mot munnen och tala lite vid sidan om micken.

Aa du hade rätt. Blev mycket mjukare ljud när jag gjorde de. haha och duma jag hade 8an inställd på micken då kag spelade in testet. hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du eq:at eller är det en "orörd" inspelning? För det är väldigt resonant kring 450-500 Hz.

Jag har inte rört en enda inställning. haru du nåt tips på hur jag fixar detta så det låter bra 😄 exact alla mickar jag testat på så har jag en grym puckel vid 400-500

Testat

Röde nt1a nt2a ntk

Se electronics genemi se 2200a och titan

Så det är nog min röst som är problemet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte rört en enda inställning. haru du nåt tips på hur jag fixar detta så det låter bra ☺️ exact alla mickar jag testat på så har jag en grym puckel vid 400-500

Testat

Röde nt1a nt2a ntk

Se electronics genemi se 2200a och titan

Så det är nog min röst som är problemet. 😄

Ja det verkar som det är en ren träningssak för din sida. Är tyvär ingen tal/sång-pedagog så du får vända dig nån annanstans 😮

Kör med den sensuella porrfilmsrösten. 🙂

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

När jag gick på utbildningen så gjorde vi nåt trix nån gång för just det där att få fram djupet och då leadvoxen längst fram så man verkligen fick den där känslan av att sångaren stod framme vid scen kanten och bandet bakom. Undrar just om det inte var att man skulle ha tre kanaler på sången varav en fasvänd, en med delay och sen skulle man panorera dom vänster till höger och labba med delaytider om jag inte mins fel. Jucka Tolonen band, ja eller själva Jucka med familj bodde i närheten av skolan då och trummisen i bandet var bror till vår lärare så bandet hade lånat studion för att lira in ett par låtar så det var det materialet vi lekte med.

Men som sagt minns inte riktigt exakt hur vi gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

testa kompressor & att skära bort notten på rösten

om du gör det blir den mer fokuserad & lägger sig nog bättre i mixen

en bra & gratis hipass plug finns här: http://www.gvst.co.uk/gband.htm

jag testade snabbt att lägga på lite kompressor,skära lite botten & lite gate

samt pyttelite diskant boost med D82 Sonic Maximizer Plugin som jag testar demon på för tillfället

det kan du åxo göra om du vill här: http://www.bbesound.com/products/sonic-maximizers/d82.htm

jag är inget proffs alltså..men typ så här skulle jag behandla din röst för att få den att funka bättre iaf!:

http://www.speedyshare.com/207770297.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, är early reflections samma sak som pre-delay?

Nej. Pre-delay är ett delay som läggs innan reverbet börjar låta, så att du alltså har direktljudet först och sedan är det tyst under pre-delay tiden - och sedan kommer reverbet.

Early reflections är väldigt snabba reflektioner, som om du står i ett litet rum och får den efterklang som ett sådant ger. Det ger en omedelbar respons från reverbet - och kan användas tillsammans med ett lite större reverb som kommer senare, efter pre-delay tiden, men för att få ett "in your face"-ljud, så måste man skippa det större reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...