Jump to content
Annons

Hjälp, problem!


Steve-o

Recommended Posts

Tjena!

Detta kanske är fel forum att posta i men jag testar.

Igår satt jag och rensade musikdatorn från en massa skräp som inte har med musik att göra.

Det kändes klockrent att köra ett par gratisprogram som "fixade till fel"......

Efter en timmes "deletande" så startade jag om datorn.......

Och HJÄÄÄÄÄLP!!

Problem direkt!!

Jag kan inte klicka på Startrutan nere till vänster + kan ej högerklicka på ikonerna nere vid högerkant.

Kan NÅGON hjälpa mig???!!!

Snälla!

Steve-o

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
morgonte (oregistrerad)

Det är i det här läget du plockar fram den säkerhetskopia av systemet som du så förutseende gjort, och installerar om den. 😆 (var är smileyn för "kastar sten i glashus"?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i det här läget du plockar fram den säkerhetskopia av systemet som du så förutseende gjort, och installerar om den. 😆 (var är smileyn för "kastar sten i glashus"?)

Vi ju gärna slippa det om det går.

Man har en massa pluggar m.m installerade och klara och Favoritmappar för effekter m.m.

Inget annat man kan testa med???

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Detta kanske är fel forum att posta i men jag testar.

Igår satt jag och rensade musikdatorn från en massa skräp som inte har med musik att göra.

Det kändes klockrent att köra ett par gratisprogram som "fixade till fel"......

Efter en timmes "deletande" så startade jag om datorn.......

Och HJÄÄÄÄÄLP!!

Problem direkt!!

Jag kan inte klicka på Startrutan nere till vänster + kan ej högerklicka på ikonerna nere vid högerkant.

Kan NÅGON hjälpa mig???!!!

Snälla!

Steve-o

Har du för det första testat att starta om i felsäkert läge? Funkar allt då? Är du i felsäkert läge så gå in i enhetshanteraren och kolla att allt är OK. Kolla även igenom program som startas automatiskt, att det stämmer med vad som ska starta osv.. du kan checka msconfig t.ex, där ser du alla startprocedurer. Kanske är något i autostart som inte existerar eller hänger upp datorn osv...

Om du bootar windows normalt, hänger sig allt då eller kan du t.ex få upp aktivitetshanteraren genom ctrl + alt + del ? Där kan du ju kolla vilka aktiviteter som käkar CPU och tar upp minnet, kanske är nått skit som sitter å suger ut all musten ur datorn?

Återställningspunkt är ju ett annat alternativ, om du har gjort någon sådan... Man ska se upp med gratisprogram, och verkligen kolla runt med folk som använt dem att de är säkra att använda... Själv har jag aldrig behövt använda återställning eller formatera om disken pg.a något virus eller annat, så hoppas det löser sig även för dig.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

tror även att datan automatiskt sparar återställningspunkter med jämna mellanrum.. (eller om det är nån inställning man själv gör att man vill ha det så..)

Kolla upp det, gjorde det själv för några månader sen och jag hade många datum att välja mellan..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du för det första testat att starta om i felsäkert läge? Funkar allt då? Är du i felsäkert läge så gå in i enhetshanteraren och kolla att allt är OK. Kolla även igenom program som startas automatiskt, att det stämmer med vad som ska starta osv.. du kan checka msconfig t.ex, där ser du alla startprocedurer. Kanske är något i autostart som inte existerar eller hänger upp datorn osv...

Om du bootar windows normalt, hänger sig allt då eller kan du t.ex få upp aktivitetshanteraren genom ctrl + alt + del ? Där kan du ju kolla vilka aktiviteter som käkar CPU och tar upp minnet, kanske är nått skit som sitter å suger ut all musten ur datorn?

Återställningspunkt är ju ett annat alternativ, om du har gjort någon sådan... Man ska se upp med gratisprogram, och verkligen kolla runt med folk som använt dem att de är säkra att använda... Själv har jag aldrig behövt använda återställning eller formatera om disken pg.a något virus eller annat, så hoppas det löser sig även för dig.

/L

Hej Limpan!

Tack för utförigt svar, hur startar jag i "felsäkert" läge?

Ja, jag kan få upp aktivitetshanteran. Kollar detta igen ikväll efter jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Limpan!

Tack för utförigt svar, hur startar jag i "felsäkert" läge?

Ja, jag kan få upp aktivitetshanteran. Kollar detta igen ikväll efter jobbet.

Precis innan Windows-loggan kommer fram vid uppstart - alltså strax efter något eller några BIOS-medelanden (det brukar snabbt flimra förbi något om grafikkortet, något om Raid etc), så trycker du på F8. Då får du fram några olika alternativ och väljer där att starta i felsäkert läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Satt du och deletade manuellt? Gör man det finns alltid risken att man tar bort sånt som man inte borde. Vissa filer vet man ju knappt vad de är för något ens. Det bästa är att skaffa ett bra program som rensar bra och har bra backup. Använde ett gratisprogram för min gamla dator och upptäckte att den tog bort hjälpfilen. 😕 Men eftersom jag hade den på disk så var det bara installera det igen. Inte gick det att installera det tillbaka från gratisprogrammets backup heller. Annars så tycker jag att Registry Easy är ett bra rensningsprogram så kan rekommendera den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt du och deletade manuellt? Gör man det finns alltid risken att man tar bort sånt som man inte borde. Vissa filer vet man ju knappt vad de är för något ens. Det bästa är att skaffa ett bra program som rensar bra och har bra backup. Använde ett gratisprogram för min gamla dator och upptäckte att den tog bort hjälpfilen. 😆 Men eftersom jag hade den på disk så var det bara installera det igen. Inte gick det att installera det tillbaka från gratisprogrammets backup heller. Annars så tycker jag att Registry Easy är ett bra rensningsprogram så kan rekommendera den.

Hej DieHard!

Jag använde registrycleaner på auto.

Man skall nog vara försiktig om man som jag har noll koll på datorer.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även rekommendera CCleaner för diskrensning & registerrensning... Bara man har lite koll på vad den gör så är den supersmidig, och kan "fräsha" upp datorn.

CCleaner

Apropå städning, kan jag städa min macbook på nåt enkelt sätt? Nu snackar vi basic datakunskap här, nåt enkelt sätt typ samma som på en pc vad heter det? diskrens? nä vafan heter det? diskkon nånting... Jag gjorde det på farsans pc -98 tror jag. Den går rätt trögt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Apropå städning, kan jag städa min macbook på nåt enkelt sätt? Nu snackar vi basic datakunskap här, nåt enkelt sätt typ samma som på en pc vad heter det? diskrens? nä vafan heter det? diskkon nånting... Jag gjorde det på farsans pc -98 tror jag. Den går rätt trögt nu.
Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå städning, kan jag städa min macbook på nåt enkelt sätt? Nu snackar vi basic datakunskap här, nåt enkelt sätt typ samma som på en pc vad heter det? diskrens? nä vafan heter det? diskkon nånting... Jag gjorde det på farsans pc -98 tror jag. Den går rätt trögt nu.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tjena!

Detta kanske är fel forum att posta i men jag testar.

Igår satt jag och rensade musikdatorn från en massa skräp som inte har med musik att göra.

Det kändes klockrent att köra ett par gratisprogram som "fixade till fel"......

Efter en timmes "deletande" så startade jag om datorn.......

Och HJÄÄÄÄÄLP!!

Problem direkt!!

Jag kan inte klicka på Startrutan nere till vänster + kan ej högerklicka på ikonerna nere vid högerkant.

Kan NÅGON hjälpa mig???!!!

Snälla!

Steve-o

Var försiktig med att rensa i registret! 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...