Jump to content
Annons

Remixar ej tillåtna?


Warpfuz

Recommended Posts

Annons

Ok, men då är det ju glasklart!

Då kan jag aldrig skicka in några låtar till detta Forum eller ens ha på egen hemsida,

eftersom allt jag gör är kommersiellt naturligtvis. STIM... är det nån som INTE är medlem?

Jag tycker STIM borde göra om sina regler på ett enkelt sätt såhär:

Vi bevakar dina rättigheter, men lägger du upp nåt på en sida utan att ha informerat oss om det

först, så får du ingen ersättning för det som händer på just den sidan.

Frihet under eget ansvar.

Nåt som är bortglömt i diktaturens Sverige.

Sen kan man ju också fråga sig om det är upphovsmännens sak att informera Stim,

det är väl STIMs sak att upptäcka var upphovsmännens verk finns och betala.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men då är det ju glasklart!

Då kan jag aldrig skicka in några låtar till detta Forum eller ens ha på egen hemsida,

eftersom allt jag gör är kommersiellt naturligtvis. STIM... är det nån som INTE är medlem?

Att lägga upp på eget webutrymme är inga problem, utan det får du tillstånd att göra så fort du ansöker om det (men du måste alltså skicka in en ansökan). Problemet är att det tillståndet bara ger dig möjlighet att lägga upp på webutrymme som är ditt personliga - och alltså inte ger dig tillstånd att lägga upp dina låtar på diverse andra ställen, om websiterna inte har ramavtal med STIM eller deras motsvarigheter runtom i världen. Även om du vill lägga upp det för gratis lyssning, så får du alltså inte det.

Jag tycker STIM borde göra om sina regler på ett enkelt sätt såhär:

Vi bevakar dina rättigheter, men lägger du upp nåt på en sida utan att ha informerat oss om det

först, så får du ingen ersättning för det som händer på just den sidan.

Jag har för mig att jag såg att något i den stilen skulle vara på gång, för kanske något år sedan, men har inte hittat något om det sedan, just för att det har blivit så populärt med musik-communitys o dyl. Vem vet, kanske rentav STIM blir modernt någon gång i framtiden... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... Men var det inte så i begynnelsen av det här forumets existens att man hade skrivit avtal med STIM, och att det därför var ok att lägga upp låtar även som stim-ansluten men dock enbart egna låtar (alltså ej covers eller remixar)...?? Eller minns jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag antar att min låt blev raderad för jag hade remix i titeln? Min låt var en egen låt förutom ett vocalsample från en medlem härifrån som också godkände att jag använde vocalsamplet. Tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att min låt blev raderad för jag hade remix i titeln? Min låt var en egen låt förutom ett vocalsample från en medlem härifrån som också godkände att jag använde vocalsamplet. Tråkigt.

Hejsan

Det är bekligligt om detta hänt, och det är lätt hänt när man som du säger skriver remix i titeln. Men om så är fallet så skriv gärna till det i första inlägget att det är en remix på egen låt. Som moderator kan jag inte veta om det är din egna låt eller någon annans. Så beklagligt att detta hände, men ladda upp igen i så fall och lägg till i inlägget att det är en remix på din egna låt.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok... Men var det inte så i begynnelsen av det här forumets existens att man hade skrivit avtal med STIM, och att det därför var ok att lägga upp låtar även som stim-ansluten men dock enbart egna låtar (alltså ej covers eller remixar)...?? Eller minns jag fel?

Nej - såvitt jag vet så har det aldrig funnits något ramavtal med STIM här. Det är också därför det står som det gör i reglerna. Hade det funnits ett ramavtal så hade det inte varit några problem med att lägga upp covers eller remixar heller.

Egna låtar är en annan sak, men formellt sett så får man egentligen inte som STIM-ansluten lägga upp låtar på websiter utan ramavtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att ha kommersiella låtar här. Om det ska vara tillåtet, så måste Studio skaffa ett ramavtal med STIM, som kostar antingen en schablonsumma baserat på antal besökare på siten eller baseras på statistik på nedladdade låtar. Så fort du har en låt som är STIM:ad så är detta alltså inte rätt plats eftersom det inte finns något ramavtal. Så är det nog i de flesta forum eftersom det nog är väldigt få forum som har ett dyrt ramavtal.

OK, visste jag inte, fel av mig när jag la upp våran ominspelade version av/med Andreas Johnsson då!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns nästan som att allt detta med STIM, rättigheter, skivbolag mm ställer till med mer än det gör nytta. Har därför valt att släppa ett kommande album under Creative Commons.

Redigerat av Warpfuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns nästan som att allt detta med STIM, rättigheter, skivbolag mm ställer till med med än det gör nytta. Har därför valt att släppa ett kommande album under Creative Commons.

Jag kan förstå att det känns så, "Warpfuz". Faktum är att en ganska liten del av all den musik som släpps just nu är värd att skydda ekonomiskt, och då är det inte kvaliteten jag talar om. Det är en så försvinnande liten del i utgivningstsunamin som följt på den digitala hemstudions genomslag som faktiskt genererar några egentliga pengar, att det skulle vara till nytta för alla om vi gjorde detta med tillstånd och ersättning lite mer flexibelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - såvitt jag vet så har det aldrig funnits något ramavtal med STIM här. Det är också därför det står som det gör i reglerna. Hade det funnits ett ramavtal så hade det inte varit några problem med att lägga upp covers eller remixar heller.

Egna låtar är en annan sak, men formellt sett så får man egentligen inte som STIM-ansluten lägga upp låtar på websiter utan ramavtal.

Ok, då minns jag helt enkelt fel då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Men det blir ju så jävla larvigt när man är med i en remixtävling där ens alster endast kan lyssnas på från "hem" siten (dvs siten som dom som håller i tävlingen äger) men man kan länka till den så folk kan rösta på ens krokodiltår så man får det där feta läget som alla drömmer om. Var nånstans hittar man folk som vill rösta i tävlingar som många gånger kanske handlar om sån musik som inte direkt ligger på hitlistorna om inte på just musikforum?

Själv gjorde jag några remixer på realworld remixed och framför allt en afropop låt med Angelique Kidjo och en gammal Peter Gabriel låt blev skitbra (tycker jag i alla fall) men man får inte tipsa nån här och förmodligen även på andra forum om man lusläser alla regler med en direktlänk att lyssna på dom. Det är ju surt och framför allt löjligt när man från upphovsmännen som i det här fallet faktiskt äger sina verk uppmanas att just länka till låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...