Jump to content
Annons

Studio i studentlägenhet


Zeahl

Recommended Posts

Hej! Här kommer en tråd för alla oss som sysslar med att bygga sin hemstudio/projektstudio i sin studentlägenhet/studentrum. Här kan vi dela med oss av tips och lösningar, länka till mixar/inspelningar man gjort samt diskutera almänna problem vi studenter kan ha med våra projekt. Så fort jag kommer hem ska jag lägga upp lite bilder på hur mitt bygge för tillfället ser ut :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Hej, ny och fin update kommer här 🙁 Fick en leverans igår med lite smått och gott, bl.a. mer kabel på lösmeter samt telekontakter till mer patchkabel. Fick även min kabeltestare, grymt värt att ha när man löder kabel. Sen fick jag också min efterlängtade Waves-bundle, "Musicans Bundle 2". Har aldrig varit nåt fan av pluggar men de pluggar som följde med i denna bundle gillade jag faktiskt när jag provade dem. Den innehåller Renaissance Equalizer, Compressor, Axx, Vox samt Doubler och SuperTap-delay. Vad som dock inte hängde med när leveransen kom var min beställda iLok. Gick därför runt lite i cirklar igår och pillade med annat, dock dök iLok:en upp idag och jag ska nu installera mina nya plugga på datorn 😄

Vad som mer har hänt idag är att ett nytt datorbord har införskaffats för att ha datorn på bredvid mixerbordet, där bor numera också min MicroKorg. Slänger upp lite bilder senare idag när jag har laddat batteriet i kameran så får ni se hur det blev 🙂

Hade bra sålänge!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Kul tråd tycker jag!

Jag håller själv på att bygga om min "studioplats" eftersom jag precis flyttat. Tidigare har jag haft ett separat arbetsrum, men så är det tyvärr inte längre. Nu försöker jag anpassa min utrustning till att ta så lite extra plats som möjligt utan att tappa i prestanda eller funktionalitet. Första steget blir att bygga ordentliga bordsrack att sätta utrustningen i samt att lägga monitorerna på. Som någon skrev här på forumet kan man med fördel använda Ikeas RAST-bord:

http://ikeahacker.blogspot.com/2007/09/hac...sic-studio.html

Jag har beställt två såna som kommer nu till helgen.

Dessutom har jag en begagnad M-patch 2 på gång, samt tänkt investera i en 8-kanals stereoline-mixer (t.ex. http://www.alesis.com/multimix8line) så jag kan överge mitt gamla Behringer-mixerbord som varken är smidigt eller imponerar i ljudkvalité. Dock använder jag det inte till inspelning utan har det när jag övar, och då är ju ljudkvalitén inte lika viktig.

Bilder kommer när jag fått lite ordning på grejorna!

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som man göra är att fråga sina grannar och säga som det är,

att man sjunger och att det kan låta en del onsdagar kl 11-13.

För då lägger vi sång på låtar...

Men får liksom göra scheman för allt, man får planera sitt skapande.

Bättre att stå för sitt härjande än att försöka smussla =P

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

såg ju schysst ut med "Ikea-racken" skulle behöva ha lite mer utrymme för rackburkar, har några som inte sitter monterade pga platsbrist i det racket jag har. Köpte rackskenor på clasohlson för ett tag sen för att bygga ett rack men har inte blivit av än, man kanske skulle ta och bygga om en sån ikea Rast-möbel. Jag körde också med en M-patch förut, men som jag inte använder längre, dom e faktiskt riktigt bra 😄

Har nu byggt ihop datorbordet och jag måste säga att det blev riktigt bra, dock har jag nu upptäck att jag behöver en längre Firewire-kabel till ljudkortet eftersom den jag har blev för kort, men det får jag ta och skaffa imorrn.

Jo sant mned grannarna, bor som tur är i studentlägenhet men okänsliga grannar så det brukar aldrig vara problem att sitta och mixa fram till typ 12 halv 1 på kvällen. Men ändå bäst att informera grannarna om att det kommer låta en del, brukar alltid få ner gnällfaktorn lite 🙂

Nu ska jag ta och löda lite kabel till,

Hade sålänge, ska posta lite bilder ikväll så får ni se hur det blir 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Skickade ett pm om lite tankar kring din hemstudio... 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor visserligen inte i en studentlägenhet utan i en bostadsrätt, men då den bara är 33kvm stor är förutsättningarna likartade.

Min lägenhet är nybyggd så mot grannarna är det hyfsat välisolerat, men det finns trots allt gränser för VAD och NÄR man kan spela in.

Trummor spelas in med hjälp av mitt digitalset (Roland TD-3) som triggar Superior Drummer eller BFD2, bas och gitarrer lajnas och i datorn använder jag Ampeg SVX och Guitar Rig 3. Dessutom äger jag en Vox Tonelab LE som används då och då.

Förstärkarsimuleringar låter aldrig riktigt lika bra som en ordentligt uppmickad rörstärkare men ska man göra något seriöst är det ju inga problem att ta med en laptop till en replokal eller dylikt och reampa de redan inspelade line-signalerna.

Sång spelas oftast in med en Shure SM7b som inte är lika känslig för dålig akustik som en typisk stormembranig kondensatormikrofon. Mickstativet och tillhörande sångare placeras i ett hörn i hallen med mikrofonens membran i riktning mot en massa jackor hängandes på galgar.

Såhär ser det alltså ut hemma hos mig:

MG_7964.jpg

MG_7962.jpg

För att kunna stuva undan mitt Roland TD-3 och den fula Samick-basen när de inte används, har jag istället för ben använt 70cm höga skåp från Ikea till sängen:

MG_8195.jpg

I skåpen får man plats med mycket annat också:

MG_8196.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor visserligen inte i en studentlägenhet utan i en bostadsrätt, men då den bara är 33kvm stor är förutsättningarna likartade.

Min lägenhet är nybyggd så mot grannarna är det hyfsat välisolerat, men det finns trots allt gränser för VAD och NÄR man kan spela in.

Trummor spelas in med hjälp av mitt digitalset (Roland TD-3) som triggar Superior Drummer eller BFD2, bas och gitarrer lajnas och i datorn använder jag Ampeg SVX och Guitar Rig 3. Dessutom äger jag en Vox Tonelab LE som används då och då.

Förstärkarsimuleringar låter aldrig riktigt lika bra som en ordentligt uppmickad rörstärkare men ska man göra något seriöst är det ju inga problem att ta med en laptop till en replokal eller dylikt och reampa de redan inspelade line-signalerna.

Sång spelas oftast in med en Shure SM7b som inte är lika känslig för dålig akustik som en typisk stormembranig kondensatormikrofon. Mickstativet och tillhörande sångare placeras i ett hörn i hallen med mikrofonens membran i riktning mot en massa jackor hängandes på galgar.

Såhär ser det alltså ut hemma hos mig:

För att kunna stuva undan mitt Roland TD-3 och den fula Samick-basen när de inte används, har jag istället för ben använt 70cm höga skåp från Ikea till sängen:

I skåpen får man plats med mycket annat också:

Schysst, är ju alltid problemet med yta när ma har såpass litet rum att vara i, jag har ju 34 kvm så det är ju i princip samma. Ser att vi kör med likadana monitorer och likadana hörlurar 😄 Vad tycker du m monitorerna? Jag tycker att dom känns lite diskantfattiga, ha ökat med +2dB på dem men känns ändå som att de är lte muddiga...lätt att man mixar för bright vilket mrks när man slår över till mitt andra monitorpar. Så ska nog sälja Tapco-monitorerna, lutar nog åt genelec, Klein Hummel eller ATC men får se vad det blir och vad man har råd till.

Så här ser det ut hemma hos mig just nu:

post-19576-1255185189_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst, är ju alltid problemet med yta när ma har såpass litet rum att vara i, jag har ju 34 kvm så det är ju i princip samma. Ser att vi kör med likadana monitorer och likadana hörlurar 😄 Vad tycker du m monitorerna? Jag tycker att dom känns lite diskantfattiga, ha ökat med +2dB på dem men känns ändå som att de är lte muddiga...lätt att man mixar för bright vilket mrks när man slår över till mitt andra monitorpar. Så ska nog sälja Tapco-monitorerna, lutar nog åt genelec, Klein Hummel eller ATC men får se vad det blir och vad man har råd till.

Så här ser det ut hemma hos mig just nu:

Alltså hur kan du läsa på skärmen när den är så långt borta?

Jag skulle anstränga sönder mina ögon...

Du måste ju få luta dig framåt (dålig hållning, sämre hörsel)

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså hur kan du läsa på skärmen när den är så långt borta?

Jag skulle anstränga sönder mina ögon...

Du måste ju få luta dig framåt (dålig hållning, sämre hörsel)

Använder bara den skärmen för att se mixerfönstret, eftersom jag väldigt sällan använder pluggar behöver jag inte se alla detaljer utan bara vilken nivå mätarna i programmet har. Använder en annan skärm när jag gör klipp i ljudfiler eller på annat sätt redigerar.

post-19576-1255185616_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kommer lite mer bilder under de närmsta dagarna, ska låna en bättre kamera att plåta med.

Får förresten mina nya högtalarstativ i veckan så mina monitorer slipper ligga uppepå varandra och begränsa möjligheten till korrekt positionering av monitorerna. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer lite blider från bygge av patch m.m. har inte översiktsbilderna på denna dator så laddar upp dem så fort min andra dator lekt klart med en krachad hårddisk...

Jawoooohl...! Känner igen den där gula lappen från deutche post, hehe... Thomannbeställning eller?

Jag får väl oxå ställa in mig i skaran av studentstudiofolk för tillfället då! 😛 Dock har jag och frugan en tvåa på 54 kvm, men själva vardagsrummet är väl kanske ca 20-25 kvm, och där ska allt annat få plats med också, hehe. Vi har gjort så att vi satte två feta italienska bokhyllor/skåp (fått av mormor. Tack!) rakt ut i vardagsrummet, så har jag helt plötsligt en liten inspelningshörna som är kanske 1,7 meter bred. Baksidan av hyllorna, som är vända åt mitt håll, har vi klätt in med ett tjockt tyg. Det blir lagom for now. Behöver jag spela in "på riktigt" så är det bara att dra hem till studion i Bäääjkvara. 😛

Har inte fått upp nån vidare akustikbehandling än dock.. Men det kommer. Håller på att klura ut hur jag ska kunna sätta upp lite grejer som inte tar stor plats och heller inte gör att jag måste borra å greja i studentlägenheten. Inte så populärt. Högtalarstativen är gjorda av en modifierad hylla från IKEA såklart, hehe. Modell LACK, om jag inte minns fel. Finns begagnat på blocket.

Men såhär ser det ut just nu iaf. En del av grejerna jag har här ser ni i min signatur. ProTools studion. Har precis köpt mig en AKG c214 mikrofon med. Ska göra lite miktester nån dag.

post-1146-1255330222_thumb.jpg

Och såhär ser min snygga fru ut bakom min nya snygga mik. 🙂

post-1146-1255330218_thumb.jpg

...och för er som försöker läsa vad det står på tavlan... Soldiers of Slick, hette bandet. Ett West Coast-band jag och Limpan lirade med för några år sen. Those were the days! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp Thomann it is 😮 Beställer därifrån för det mesta, bra service och bra priser samt det mesta på lager och snabb leverans. Din studiohörna ser ju mysig ut, schysst skrivbord. Kör du med LE eller M-powered?

Skriv gärna vad du tycker om c214-micken när du har testat den, har varit intresserad av hur den låter men aldrig stött på nåt exemplar att prova. Tycker att C414-mickarna låter mycket bra så om C214 är nått åt det hållet vore den ju sjukt prisvärd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick mina nya högtalarstativ nu idag, dom e riktigt schyssta, och billiga, 149kr/par på Fynda.se

Lägger upp bilder när dom är uppsatta, tänkte också att jag ska ladda upp nån mix här i dagarna som ni gärna får kommentera på. Alltid bra med lite kritik, både positiv och negativ på det man gör.

Mix on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp Thomann it is 🤪 Beställer därifrån för det mesta, bra service och bra priser samt det mesta på lager och snabb leverans. Din studiohörna ser ju mysig ut, schysst skrivbord. Kör du med LE eller M-powered?

Skriv gärna vad du tycker om c214-micken när du har testat den, har varit intresserad av hur den låter men aldrig stött på nåt exemplar att prova. Tycker att C414-mickarna låter mycket bra så om C214 är nått åt det hållet vore den ju sjukt prisvärd 🙂

Har tyvärr varit med om både och på Thomann, så jag tror jag snart kommer gå tillbaka till att vara Sverigefantast när det gäller sådana här inköp. Har så pass bra kontakt med Nonnes Musik i Nybro att den servicen jag får där överträffar det mesta. Och att slippa skicka saker är guld värt. Och att man faktiskt kan komma dit och snacka med dem om vad man nu behöver hjälp med. Dessutom betalar jag på faktura där som företagskund. 😛 Bara en massa bra. Förutom att Thomann då ofta är billigare... Men inte alltid så väldigt mycket billigare.

Pro Tools M-powered med MPTK2. Bra grejer. 🙂

men angående miken då.... 😛 Jag och Limpan gjorde lite miktest igår. Tänkte be frugan sjunga lite med, så vi har tre olika röster på den. Har du msn eller gmail eller nåt så kan jag skicka filerna när vi är färdiga med testen. 🙂

Om någon är intresserad så är det bara en litet test med 3 mikar och 3 preampar:

- AKG C214

- Studio Projects B1

- Shure SM57

- Preamparna i M-Audio Profire 2626

- Preamparna i Presonus Digimax D8

- En rörpreamp. ART Tube MP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo kan man köpa på nåt bra ställe i Sverige så är ju det bättre än att behöva beställa från utlandet, utbudet hos musikaffären i Piteå är dock inte så stort och det tar vanligtvis mycket lång tid att få hem nåt om man beställer på butiken så därför blir det ofta Thomann när det vankas inköp.

Jo ProTools M-Powered är ju schysst och särskilt med Production Tool Kit. Även då jag är Logic-fantast så går jag i tankarna på att skaffa ett M-box mini och ProTools LE, mest för att kunna öppna ProTools-sessioner och konsolidera för att kunna öppna filerna i Logic men även som mobil inspelningslösning kanske. Är iallafall billigare än att köpa SSL:s Proconvert.

Vore grymt schysst om du kunde skicka mig testfilerna från micktestet, har alltid varit nyfiken på den mikrofonen 😮

Skickar ett PM med min MSN och mailadress.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggde förresten en bänk/hylla härom dagen för att avlasta skrivbordet lite. Blir lite mer plats. Jag hade ett tomt utrymme mellan högtalarna, som ni kan se på den tidigare bilden av min lilla hörna, där jag nu satt denna fina hylla. 🥰 Köpte lite grejer på Byggmax å sen hem å snickra ihop den. Fanns inget fördigt med de måtten jag ville ha. Tur inte tummen sitter mitt i handen! Det finns säkert vackrare skapelser, men jag är nöjd iaf. 😄

Hyllan

hyllan.jpg

Hyllan på plats 🙂

hornan.jpg

Ha en trevlig afton!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart ju schysst ju :rolleyes: När jag var nere i Stockholm nu smet jag in på IKEA och köpte 2st IKEA Rast avlastningsbord som rekomenderades tidigare i tråden, kan säga att det blir grymt schysst att bygga om dessa till rack. Bara att slänga in en rackskena i vardera sida. Totaltpris styck ca 125kr, kan man ju inte klaga på för ett 6HE trärack. Slänger upp bilder så fort jag fått tillbaka min kamera 😎

Hade bra sålänge 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vart ju schysst ju :rolleyes: När jag var nere i Stockholm nu smet jag in på IKEA och köpte 2st IKEA Rast avlastningsbord som rekomenderades tidigare i tråden, kan säga att det blir grymt schysst att bygga om dessa till rack. Bara att slänga in en rackskena i vardera sida. Totaltpris styck ca 125kr, kan man ju inte klaga på för ett 6HE trärack. Slänger upp bilder så fort jag fått tillbaka min kamera 😛

Hade bra sålänge 🙂

jag har gjort samma grej fast inte fått rackskenorna än (dom är beställda). Man kan tala om millimeterprecision när det gäller måttet på bredden. Ovanpå har jag lagt mina A7:or. Det blev också precis lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort samma grej fast inte fått rackskenorna än (dom är beställda). Man kan tala om millimeterprecision när det gäller måttet på bredden. Ovanpå har jag lagt mina A7:or. Det blev också precis lagom.

Jo, vart precis så det passa. Hur tycker du förresten att A7:orna funkar att mixa i, är ute efter att skaffa nya monitorer, har kikat lite på att skaffa genelec eller ATC men har hört mycket gott om A7:orna men också lite om att dom förskönar ljudet en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Jo, vart precis så det passa. Hur tycker du förresten att A7:orna funkar att mixa i, är ute efter att skaffa nya monitorer, har kikat lite på att skaffa genelec eller ATC men har hört mycket gott om A7:orna men också lite om att dom förskönar ljudet en aning.

Jag är jättenöjd med mina A7:or. Har haft dom drygt ett år nu och tycker dom låter fantastiskt bra och är lätta att jobba med. Detaljrikedomen i diskant- och mellanregister är suverän. Många tycker dom är lite klena i basen men när jag mixat så jag tycker det låter bra i A7:orna brukar det låta bra i de flesta stereoanläggningar (jag jobbar iofs med jazz/blues/funk/rock/pop och inte så mycket elektronisk musik, då kanske man behöver mer bas). Om dom förskönar eller inte är svårt att säga men inget jag har tänkt på. Jag har ett ganska litet studentrum utan egentligen några möjligheter till akustikbehandling.

Dom skiljer sig ganska mycket från Genelec i karaktär. ATC har jag inte hört så där vet jag inte. Men bara för att jag gillar A7 mycket bättre än t.ex. Genelec 8020/8030/8040 betyder det ju inte att alla gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är jättenöjd med mina A7:or. Har haft dom drygt ett år nu och tycker dom låter fantastiskt bra och är lätta att jobba med. Detaljrikedomen i diskant- och mellanregister är suverän. Många tycker dom är lite klena i basen men när jag mixat så jag tycker det låter bra i A7:orna brukar det låta bra i de flesta stereoanläggningar (jag jobbar iofs med jazz/blues/funk/rock/pop och inte så mycket elektronisk musik, då kanske man behöver mer bas). Om dom förskönar eller inte är svårt att säga men inget jag har tänkt på. Jag har ett ganska litet studentrum utan egentligen några möjligheter till akustikbehandling.

Dom skiljer sig ganska mycket från Genelec i karaktär. ATC har jag inte hört så där vet jag inte. Men bara för att jag gillar A7 mycket bättre än t.ex. Genelec 8020/8030/8040 betyder det ju inte att alla gör det.

Okej, jo är många som gillar A7, har dock inte haft möjlighet att arbeta med dem nån längre period så för mig e det svårt att säga om jag gillar dem eller inte.

För tillfället lutar det dock mot ett par Genelec 1030 eftersom jag jobbat väldigt mycket med dessa monitorer och kan dem utan och innan men ska ha A7:orna i åtanke ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...