Jump to content
Annons

Överstyrt! För många instrument?


knesca

Recommended Posts

Hej, jag undrar om ni kan hjälpa mig komma på hur jag kan göra för att undvika att få det så jädrans överstyrt. Jag gör låtar i Cubase och vet att jag ofta har alldeles för mycket instrument.

 

På senaste låten (synthbaserad musik):

3 olika basljud

2 gitarrspår

trummor (använder Addictive drums och dessa visar ALLTID överstyrt i mätarna!)

3 olika "pads"/synthljud som fungerar som "bakgrundsackord"

Dessutom sång sen också.

 

Det som händer är att jag får ha programmets mastervolym på -5! vilket är trist eftersom mitt stora problem med mina låtar är att de blir så himla dålig volym på. Eftersom jag inte kan dra upp volymen mer utan att det blir överstyrt så går jag in och börjar "mastra" med t-racks eller ozone 4 (är nybörjare med det här och testar mig fram). Sen mastrar jag alltså upp volymen nu och det är fortfarande såklart överstyrt, MEN, det hörs knappt! Dvs, alla mätare är uppe i det röda men det låter rätt ok!

 

Min fråga är väl egentligen, har jag helt enkelt för mycket instrument? (12-15 midi-spår med olika ljud) eller är det för att det blir t ex för mycket BAS- eller för mycket DISKANT-ljud (kan inte uttrycka mig mer tekniskt där tyvärr..) för när jag hade 3 st basljud så märkte jag när jag ökade på "percieved loudness" i Ozone att ljudet började gå upp och ner, det svajade alltså i volymen i den sektion av låten där det var just 3 st olika basljud!

 

Som ni kanske förstår så har jag ingen teoretisk ljudkunskap i bagaget utan de 8 år jag har hållit på har mest bestått av chansningar och trial and error 😆 Hemskt välkomna med förslag på bättre metoder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låt masterregeln sitta på 0 och sänk reglarna för de individuella spåren istället. EQ:a bort de frekvenser du inte behöver på varje instrument, panorera ALLT utom bas, kagge, virvel och leadsång. Se till att nivån aldrig peakar över 0 på masterregeln, och sätt en brickwall limiter på den med out-nivå på -0.1 db så tar den hand om ställena där det eventuellt blir någon enstaka spike ändå. Exportera i 24bit 44.1khz wav och öppna ett nytt projekt för mastering, importera wav-filen och normalisera till nånstans runt -6 och -8 dB och efter det använder du T-racks eller Ozone, och se till att du använder en limiter för att inte låta det gå över nollan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att fördjupa mig för mycket i vad som kan vara problemet tror jag att det största

är rummet och/eller högtalarna du mixar i/med.Låter som att du inte riktigt hör vad det är som händer.

Min fråga är väl egentligen, har jag helt enkelt för mycket instrument? (12-15 midi-spår med olika ljud)

En låt för mig ligger nog på 15-30 spår med musik och 10-60 spår med sång beroende på låt , så du har nog inte för mycket intstrument/ljud utan snarare måste välja vad du vill ska låta mest och när.Och givetvis mixa det ordentligt.

Det som händer är att jag får ha programmets mastervolym på -5!

Jobbar visserligen i Logic men har min på -6 för att ha Headroom till mastring.

Mastern på 0 alltså och kanalerna på -6 .

Det du kan göra är att sätta en limiter på master som drar upp volymen +6 db som du sedan stänger av när du ska mixa.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu svamlar du... ett värde på -0,1dB finns inte. Det kan aldrig bli tystare än 0 dB

Edit: Kommenterade Fertans inlägg

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svamlar du... ett värde på -0,1dB finns inte. Det kan aldrig bli tystare än 0 dB

Gör inte så! Särskilt om du inte känner sign. Fertan personligen... (och om du gör det kan du ignorera resten av inlägget).

Den där attityden är fruktansvärt äcklig och avslöjar dessutom vilken bitter person du är. Jag slår vad om att du njuter av att göra dig lustig över människor som säger "jag skulle gärna vilja ha gitarren lite högre i lurarna" — bara för att du vill "ge igen" för något på något sätt.

Alla förstod vad sign. Fertan ville ha sagt, men du var tvungen att böla över det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Gör inte så! Särskilt om du inte känner sign. Fertan personligen... (och om du gör det kan du ignorera resten av inlägget).

Den där attityden är fruktansvärt äcklig och avslöjar dessutom vilken bitter person du är. Jag slår vad om att du njuter av att göra dig lustig över människor som säger "jag skulle gärna vilja ha gitarren lite högre i lurarna" — bara för att du vill "ge igen" för något på något sätt.

Alla förstod vad sign. Fertan ville ha sagt, men du var tvungen att böla över det.

Det kanske kan tyckas så... men vi måste hålla isär termerna och hålla oss till saken. Annars blir allt bara ett enda svammel och det vill vi ju inte.

Om jag säger åt dig att köpa äpplen fast jag menar bananer för att sen bli arg på dig när du kommer hem med äpplena.... det funkar ju inte...

Edit: Om jag nu är bitter... varför skulle jag då dölja det?

Du letar hela tiden konflikter med mig där jag sagt emot nånting som jag inte håller med om.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske kan tyckas så... men vi måste hålla isär termerna och hålla oss till saken. Annars blir allt bara ett enda svammel och det vill vi ju inte.

Om jag säger åt dig att köpa äpplen fast jag menar bananer för att sen bli arg på dig när du kommer hem med äpplena.... det funkar ju inte...

Edit: Om jag nu är bitter... varför skulle jag då dölja det?

Du letar hela tiden konflikter med mig där jag sagt emot nånting som jag inte håller med om.

Förslag: Rätta istället för att bara markera var det blir fel, det ger mycket mer istället för att alla ska tycka att du verkar vara en grinig gubbtjyv.

Jag delar nog mycket av din cyniska inställning till folk och deras brist på kunskap, men jag försöker göra något åt det och lyfta fram vad som är fel respektive rätt för att det ska bli bättre. Det lär både jag och andra av. Sedan är det visserligen problematiskt med folk som inte klarar av att ta konstruktiv kritik, men det är en helt annan femma. Gör kritiken konstruktiv istället för att bara peka och skrika "FELFELFEL". Det ger ju även dig mindre att klaga på i framtiden...

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras, hallelujah, hurra, länge leve!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Förslag: Rätta istället för att bara markera var det blir fel, det ger mycket mer istället för att alla ska tycka att du verkar vara en grinig gubbtjyv.

Jag delar nog mycket av din cyniska inställning till folk och deras brist på kunskap, men jag försöker göra något åt det och lyfta fram vad som är fel respektive rätt för att det ska bli bättre. Det lär både jag och andra av. Sedan är det visserligen problematiskt med folk som inte klarar av att ta konstruktiv kritik, men det är en helt annan femma. Gör kritiken konstruktiv istället för att bara peka och skrika "FELFELFEL". Det ger ju även dig mindre att klaga på i framtiden...

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras, hallelujah, hurra, länge leve!

Ja jag kunde ju iofs sagt det på ett annat sätt som inte upfattas som påhopp... Jag blir nog aldrig en diplomat... 😮

Men jag jobbar på det

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Don't flatter yourself, Norman!

Du är dummare än jag trodde... men jag tänker inte käfta med dig för jag det gör mig inte gladare...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kunde ju iofs sagt det på ett annat sätt som inte upfattas som påhopp... Jag blir nog aldrig en diplomat... 😛

Men jag jobbar på det

Påhopp tycker jag väl inte att det uppfattas som, bara lite drygt och arrogant utan att tillföra något. hade räckt så bra med att lägga till "det du menar är ... och skillnaden blah blah" så skulle det bli skitbra. Tror du skulle kunna tillföra jävligt mycket till forumet bara du gör så, du har ju uppenbarligen en hel del kunskap inom ämnet - det kommer bara inte ut och blir ersatt av vad andras brister är istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den analoga tiden tiden var det viktigt att optimera gainstrukturen så att det inte uppstod brus o.s.v.

I den digitala världen finns mer "headroom", men du bör inte överbelasta bussarna för pressar du hårt kan det dista och det låter inte vackert i den digitala världen.

Alla kanaler kan ju inte ha fullt blås, utan försök att dra ner respektive kanal så att du hamnar lagom på mastern.

Att dina låtar låter lågt har möjligen med att göra att du drar ned masterregelen, men sannolikt också för att du inte komprimerar/limiterar masterkanalen tillräckligt hårt (eller inte alls).

Har du 3 basar har du kanske väldigt mycket energi i det lägre registrern, och det äter "headroom" fort utan att det kanske hörs ut (beroende på vad du har för lyssning). Skär bort botten på alla basar utom en och/eller kapa allt under säg 50-60 hz på en gruppkanal för basen. Testa också en multibandskompressor där du trycker till botten på basen ordentligt innan den går till masterbussen. Efter denna behandling borde du kunna dra på lite mer igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt masterregeln sitta på 0 och sänk reglarna för de individuella spåren istället. EQ:a bort de frekvenser du inte behöver på varje instrument, panorera ALLT utom bas, kagge, virvel och leadsång. Se till att nivån aldrig peakar över 0 på masterregeln, och sätt en brickwall limiter på den med out-nivå på -0.1 db så tar den hand om ställena där det eventuellt blir någon enstaka spike ändå. Exportera i 24bit 44.1khz wav och öppna ett nytt projekt för mastering, importera wav-filen och normalisera till nånstans runt -6 och -8 dB och efter det använder du T-racks eller Ozone, och se till att du använder en limiter för att inte låta det gå över nollan...

Det låter som att du fick med det mesta där! Mycket av det låter igenkännbart i mina öron - men ändå låter det som rena grekiskan. Känns spännande (knäckande??) att jag har så mycket kvar att lära. Limiter har jag hört mycket om, aldrig använt, vet inte hur det funkar, så jag kanske börjar med att läsa på om den biten! Frekvenser .. you lost me, även det något jag inte har en susning om.

Du menar alltså att jag ska exportera låten som wav-fil, ta in den igen i programmet och mastra wav-filen?? Trodde det skulle dra ner kvalitén rejält, ? hmm.. 🙂

En bonusfråga: finns det nån bra bok som förklarar typ ALLT det här?? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En annan viktig sak är att undvika att transienter på de olika kanalerna uppstår exakt samtidigt.... Det undviker du genom att om så är fallet sätta delay ett par ms på vissa för att rädda masterbussen från clip.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du fick med det mesta där! Mycket av det låter igenkännbart i mina öron - men ändå låter det som rena grekiskan. Känns spännande (knäckande??) att jag har så mycket kvar att lära. Limiter har jag hört mycket om, aldrig använt, vet inte hur det funkar, så jag kanske börjar med att läsa på om den biten! Frekvenser .. you lost me, även det något jag inte har en susning om.

Du menar alltså att jag ska exportera låten som wav-fil, ta in den igen i programmet och mastra wav-filen?? Trodde det skulle dra ner kvalitén rejält, ? hmm.. 🙂

En bonusfråga: finns det nån bra bok som förklarar typ ALLT det här?? 🙂

låter som du skulle läsa igenom det där

mixnummret. Där står det mesta du behöver veta

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt för mig ligger nog på 15-30 spår med musik och 10-60 spår med sång beroende på låt , så du har nog inte för mycket intstrument/ljud utan snarare måste välja vad du vill ska låta mest och när.Och givetvis mixa det ordentligt.

Sant! Jag har nog för många av ljuden på fullt fräs, älskar på något sätt det där fullproppade soundet, hehe.. men får nog se till att göra det med större finess. Gjorde inte Abba så, att de la dubbelt av allt?? 😳

Kanske bättre att jag lägger upp en låt här så att ni kan säga "usch den där biten var hemsk".. "hur tänkte du här?" osv 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Lördagkvällen spenderades framför youtube med att kolla igenom tutorials om mixning/mastring osv så jag har gjort ett gäng anteckningar så ikväll blir det till att hem och "leka loss". Ett stort tack för alla svar hittills, jag återkommer snart med fler frågor 😳

Förresten om nån av er "proffs" bor i Västerås-trakten så kan ni väl titta in i min källarlägenhetslokal nån gång och hålla undervisning i typ en timme kanske. Ersättning utgår i form av kaffe och en peng.. hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu svamlar du... ett värde på -0,1dB finns inte. Det kan aldrig bli tystare än 0 dB

Edit: Kommenterade Fertans inlägg

Läs på om logaritmer så behöver du inte vara så otrevlig! Det kan absolut vara tystare än 0dB. Och dB(vadå?). Finns en massa standardiserade skalor där man har signal på 0dB. Man bör ha belägg innan man kör över någon om man nu måste göra det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Läs på om logaritmer så behöver du inte vara så otrevlig! Det kan absolut vara tystare än 0dB. Och dB(vadå?). Finns en massa standardiserade skalor där man har signal på 0dB. Man bör ha belägg innan man kör över någon om man nu måste göra det...

Jag var inte otrevlig. Jag sa att han svamlade.

Tror du att trådskaparen ville veta vid vilka skalor han uppfattar ljud på -0,1 decibel?

Nu får du ju ta å kamma dig 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att tvunget sänka på alla kanalreglar, är egentligen något som lever kvar från analogtiden, när man hade ett summeringssteg som inte klarade mer än en viss nivå för att inte dista.

När det handlar om DAW, så jobbar nog alla nu för tiden med 32-bit FP internt - något som tillåter en dynamik på hiskliga 1520dB!!! Sådan dynamik finns det inget ljudkort som kan återge, men i matematikens värld spelar det ingen roll, utan där fungerar det utmärkt. Det man alltså egentligen behöver göra, är inget annat än att dra ner mastervolymen, så att det kommer ut en dynamik på max 24-bit, så att D/A-omvandlaren kan hantera det utan att dista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var inte otrevlig. Jag sa att han svamlade.

Tror du att trådskaparen ville veta vid vilka skalor han uppfattar ljud på -0,1 decibel?

Nu får du ju ta å kamma dig 😕

hehe...Jo, men jag menar på att Fertan förklarade de mest grundläggande åtgärderna, för att lösa trådskaparens problem, utmärkt och var också saklig och svamlade inte. Jag håller till fullo med dig om att det är viktigt att man är saklig och förhåller sig till fakta. När det gäller hans problem då han arbetar i cubase är nämligen maximal styrka = 0dB, dvs överskrider man denna nivå (ex. +3dB) uppstår distorsion (signalen klipps) då bitdjupet inte klarar av ett större dynamiskt omfång. Knesca. För många kanaler? Nej. Det är bara att det finns för mkt information, dvs sänk nivåerna och filtrera bort onödig information i olika register på respektive kanal. Sen kan du göra en lätt mastering med flerbandskompressor och limiter för att få en bra nivå på låten. Precis som nämnts tidigare.

(Kamma mig? Jag gillar ju rufsigt 😆)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det där med att tvunget sänka på alla kanalreglar, är egentligen något som lever kvar från analogtiden, när man hade ett summeringssteg som inte klarade mer än en viss nivå för att inte dista.

När det handlar om DAW, så jobbar nog alla nu för tiden med 32-bit FP internt - något som tillåter en dynamik på hiskliga 1520dB!!! Sådan dynamik finns det inget ljudkort som kan återge, men i matematikens värld spelar det ingen roll, utan där fungerar det utmärkt. Det man alltså egentligen behöver göra, är inget annat än att dra ner mastervolymen, så att det kommer ut en dynamik på max 24-bit, så att D/A-omvandlaren kan hantera det utan att dista.

Men som jag sa så är det viktigaste transientförskjutning... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...