JJMusik Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Har kollat genom trådarna som handlade om hur mycket ett uttag pallar och där förstod jag ju att om det sitter en 10A -säkring kan man lasta runt 2300watt. Men hur räknar jag ihop vad mina prylar drar egentligen? Det står ju inget speciellt om det i manualerna. Hur mycket drar t ex min Pod xt pro när jag lirar på den. Hur mycket drar mitt ljudkort? mitt Mackie-bord? Blir inte klok på hur jag ska ta reda på det. I manualerna står ju bara vad för uttag de ska kopplas på... Någon?
hegobald Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 (redigerat) Har du 250:- över så kan du skaffa en effektmätare så får du reda på exakt vilken effekt dina prylar behöver i realtid. http://shop.mawik.se/alega/default.asp?cat=80 Eller 179:- om du handlar hos Kjell & Comany http://www.kjell.com/?item=50250&path=...00000,329500000 Redigerat 12 september 2009 av hegobald
JJMusik Postat 12 september 2009 Trådstartare Postat 12 september 2009 aha smart! Men hur mycket drar prylar i riktigt runda slängar? jag har ett delta 1010, pod xt pro, g-major, stationär dator, skärm och lite så... Jag ser nu att det står 100 W Max på poden där man kopplar in nätkabeln. Betyder det att den max drar 100 watt? Men jag måste väl våga koppla in allting på en förgrenare? på förgrenaren står det max 3500 watt och det är ju mer än vad själva vägguttaget tål (2300w)
oioioi Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Står det 3500 W på förgrenaren är det lugnt. Proppen går innan någon mot alla odds skulle överbelastas.
Claes Holmerup Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Hur mycket olika prylar drar, är omöjligt att svara på. Du måste helt enkelt titta i bruksanvisningarna för att få reda på det - eller som sagt mäta med en effektmätare. Du kan ju ha en nätdel på 800W i datorn - och tror kanske då att den drar 800W, men i själva verket kanske den inte drar mer än 300W när datorn inte belastas extra mycket. Du kan ha en gitarrpedal som drar 50W och en annan som drar 250W. Enda sättet att vara helt säker, är alltså egentligen att mäta. Ett problem kan också vara att samma säkring ofta går till mer än ett rum - och då får man ta hänsyn till vad som är inkopplat där också. Kopplar du in för mycket så går säkringen, så det är egentligen ingen fara att prova. Tål förgreningsdosan mer än 2300W, så är det ingen risk för den heller utan då går säkringen ändå innan dosan smälter ihop...
danielssondesign Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Jag ser nu att det står 100 W Max på poden där man kopplar in nätkabeln. Betyder det att den max drar 100 watt? Förbrukningen kan ju inte bli större än den maximala effekten som står angiven. Men jag måste väl våga koppla in allting på en förgrenare? på förgrenaren står det max 3500 watt och det är ju mer än vad själva vägguttaget tål (2300w) Du får räkna på vad uttaget kan ge. Även om du har en 3500 watts förgrenare så kan den givetvis inte utnyttja allt det om uttaget bara kan ge 2300w. Fasen, som uttaget är kopplat på, sitter i en säkring. Vad är det för en säkring? 10A? 16A? Då kan du beräkna maxeffekt på just det uttaget. Om du räkna på vad varje "sak" har för max angivelse så ser du om du kan ha allt inkopplad på samma uttag. Enkel överslagsräkning. Annars kommer det slå ifrån, och då får vi hoppas att du har automatsäkringar så du slipper byta. Hoppas det hjälper 😆
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 aha smart! Men hur mycket drar prylar i riktigt runda slängar? jag har ett delta 1010, pod xt pro, g-major, stationär dator, skärm och lite så... Jag ser nu att det står 100 W Max på poden där man kopplar in nätkabeln. Betyder det att den max drar 100 watt? Men jag måste väl våga koppla in allting på en förgrenare? på förgrenaren står det max 3500 watt och det är ju mer än vad själva vägguttaget tål (2300w) Men skärp dig 🙂 Hur mycket bajsar en fullvuxen schäfer?
danielssondesign Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Men skärp dig 😆 Hur mycket bajsar en fullvuxen schäfer? Förbannat jävla onödigt inlägg...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 (redigerat) Förbannat jävla onödigt inlägg... Ja det var lite onödigt kanske... men det känns rätt meningslöst att veta vad en pod drar då det handlar om några milliampere Redigerat 12 september 2009 av Analogfreak
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Jag fick lite dåligt samvete över mitt ironiska inlägg. Förlåt!
BozoB Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Jag fick lite dåligt samvete över mitt ironiska inlägg. Förlåt! AF, sitter du på fyllan och skriver inlägg? Känns som du gång på gång skriver inlägg och sen pudlar dem, ber om ursäkt osv.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 AF, sitter du på fyllan och skriver inlägg? Känns som du gång på gång skriver inlägg och sen pudlar dem, ber om ursäkt osv. När jag tänker efter så var mitt inlägg ganska onödigt som inte tillförde tråden nåt vettigt.
JJMusik Postat 13 september 2009 Trådstartare Postat 13 september 2009 Helt irrelevant hur lite den drar, jag ville veta mängden - hittade svaret själv men ville bara ha det bekräftat.
Musicman85 Postat 13 september 2009 Postat 13 september 2009 Du kan ju slå samman maxeffekten enligt de manualer tillverkaren anger o se om du har tillräckligt med kapacitet i uttagen. Men vad är problemet? Går säkringen? Om du bara är intresserad vad de drar kan du ju mäta strömmen med en multimeter o räkna ut. P=U*I. Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.