Jump to content
Annons

MarAfrem

Recommended Posts

Det som verkar dra mest CPU är reverb och andra stora effekter, tycker jag.

Jag brukar därför göra egna "projekt" för varje instrument och bounca till wavvar som jag öppnar i ett nytt projekt (premaster).

Så mixar jag ihop spåren där.

Nu står jag i begrepp att göra en rätt lång låt. Kanske 30 min. Kommer själva längden dra CPU?

Är det bättre att dela upp låten i flera delar, eller blir det bara onödigt jobb att få samma ljudbild på alla del-spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allright, då har du ju "bounce selection" nånstans uppe i menyn.

Så kan du ju bara göra en extra save och bounca så istället så slipper

du exportera/importera hela tiden, vilket lär spara dej jävla massa tid..

och avbelasta datorn sjukt mkt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då är det som jag hoppades. Tack för det.

Och, det är klart, det tar mindre tid om jag s.a.s gör en skiss och bouncar de olika spåren utan effekter,

för att sedan piffa till dom i egna "projekt"

som sedan importeras i ett premaster-projekt - där det mest blir lite EQ på spåren i fråga.

Tack för hjälpen, båda två!

Link to comment
Dela på andra sajter

nej det tar ju jättelång tid.

Gör som jag säger istället:

Du markerar det klippta materialet

I menyn:

Audio/bounce selection.

Så är det bouncat, ligger där det ska, du kan ha kvar dina inserts

på kanalen på en hundradel av vad den andra metoden skulle ha tagit.

Sen kan du göra en ny save.

Save as / Låt 1 ver2 /

Så kan du gå tillbaka till originalprojektet om man gjort nåt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Mietek, men, alltså, vaddå? 🤪

Vad händer med det "bouncade" spåret?

Måste jag inte importera det sen?

Menar du att jag kan jobba i samma projekt hela tiden på det här sättet?

Blir det bouncade spåret en wav som jag slipper ha en massa pluggar på,

och när jag bouncat alla spår har jag min premaster... ?

Om du orkar får du gärna förklara steg för steg. Om du orkar alltså...

Annars, tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert på Bounce i Cubase men jag antar att det i princip är en Freezefunktion. Dvs. gör om allt du har på en kanal till ett 32-bitars ljudspår som laddas in i ramminnet i varierande mängd. Detta gör att alla processer på ett spår (Tex pluggar) behöver inte beräknas längre och det gör att processorn avlastas enormt.

Det som är trade off är att många 32-bitars spår kräver mycket minne. På så sätt kan längden på spåren ha betydelse. Ett långt spår på 32-bitar blir fort flera hundra MB kanske tom GB. Det det sedan kommer ner till är hur effektivt ditt program buffrar datamängd. Cubase i ditt fall.

Det jag vill belysa är en trade off som finns mellan att låta processorer jobba och att låta mängden data öka i stället. Det är alltid bra att lasta av processorer men om det är på bekostnad av att man använder all RAM helatiden genom att göra om allt till virtuella 32-bitars ljudspår så är kanske den hårda vägen som du redan använder bättre.

Så gjorda man hela tiden för och görs även idag. Mamma Mia är ett exempel. Det kräver att man fattar en del beslut med på det hela ska man inte vara rädd för att bränna ner saker på spår om din dator börjar gå på knäna.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du "limmar alltså ihop" allt som är klippt till en ny WAV och ja den ligger kvar i samma projekt det är det som är tjusningen.

Bara att testa så förstår du, annars har du alltid CTRL+Z

Men alltså inget hokus pokus, freeze o.s.v utan en bounce men det bouncade ligger där det ska ligga

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...