Jump to content
Annons

behöver hjälp nu!


Promille

Recommended Posts

jag vet inte hur jag ska lösa mitt problem nu alltså.

jag har ett firewire solo och när jag ska spela in då kan man vrida på en ratt i ljudkortet som heter gain.

vrider man en kvarts varv då hör jag inget i hörlurarna, alltså min röst..vrider jag de ett halvt varv då hör jag heller inget.

vrider jag de tre kvarts varv då hör jag mej men då clipper det skit lätt när jag höjjer rösten.

hur fan ska jag lösa detta alltså?

är det nå fel på mitt ljudkort eller?

jag vill ju höra mej själv när jag sjunger så det blir en bättre inspelning..för mej iaf.

hur ska jag göra, hoppas någon kan komma med ett sånt bra tips så det löser sej..

tack på förhand!

ps:finns det flera där ute som använder sej av ljudkort som inspelningskälla?

såfall kan du väl berätta hur du har löst situationen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag vet inte hur jag ska lösa mitt problem nu alltså.

jag har ett firewire solo och när jag ska spela in då kan man vrida på en ratt i ljudkortet som heter gain.

vrider man en kvarts varv då hör jag inget i hörlurarna, alltså min röst..vrider jag de ett halvt varv då hör jag heller inget.

vrider jag de tre kvarts varv då hör jag mej men då clipper det skit lätt när jag höjjer rösten.

hur fan ska jag lösa detta alltså?

är det nå fel på mitt ljudkort eller?

jag vill ju höra mej själv när jag sjunger så det blir en bättre inspelning..för mej iaf.

hur ska jag göra, hoppas någon kan komma med ett sånt bra tips så det löser sej..

tack på förhand!

ps:finns det flera där ute som använder sej av ljudkort som inspelningskälla?

såfall kan du väl berätta hur du har löst situationen..

Gain-ratten justerar hur mycket signal som går in i ljudkortet, så drar du på för mycket kommer det att klippa (som du har märkt). Du får dra på lite extra på Output-ratten istället och sänka ljudet ut från datorn (i din host/sequencer t.ex.) om allt annat blir för högt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gain-ratten justerar hur mycket signal som går in i ljudkortet, så drar du på för mycket kommer det att klippa (som du har märkt). Du får dra på lite extra på Output-ratten istället och sänka ljudet ut från datorn (i din host/sequencer t.ex.) om allt annat blir för högt.

har provat menb det funkar inge bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en Clip-lysdiod bredvid gain-ratten. Om den lyser så överstyr du ingången och du måste i så fall skruva ner gain. Clip ska inte lysa när du tar i ordentligt med sången. Möjligen kan det vara ok om det flämtar till när du sjunger extra starkt, men det beror på hur den är kalibrerad - så det är säkrast att se till att den aldrig lyser, om det inte framgår av manualen vad som är lagom.

Sedan får du kolla i ditt program vad som händer, så att du inte skickar ut mer än max 0dB - för om du skickar ut för hög volym, så kommer det också att bli överstyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du inte hör dig själv mer i lurarna när du höjer Output-ratten på ljudkortet?

alltså jag har en master out. höjjer jag den då höjjer jag volymen i fl studio också.

alltså volymen blir högre i mina hörlurar, förstår du?

Redigerat av Promille
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle jag vrida gain så att de inte clipper då hör jag absolut inget i mina hörlurar..

...men det är så du MÅSTE göra för att du inte ska få in en distad signal till datorn. Det är ju självklart därför det låter illa hela tiden.

Vad som händer efter det är upp till DAW-programmet och hur du ställer nivåerna där. Om du spelar in så kan du se på vågformerna i audio-filen, om de går upp ordentligt eller vad som händer. Se sedan till att det inte klipper i programmet heller - för om det gör det, så låter det skit i den änden i stället.

Många ljudkort finns det en speciell kontrollpanel eller mjukvarumixer till, där man kan ändra nivåer. Det är kanske någon sådan nivå som står alldeles för lågt, så att du får ut väldigt låg volym till lyssningen...?

Skickar du förresten ut lyssningen på rätt sätt? Om du skickar lyssningen till fel utgång, så kanske det bara är läckage mellan kanalerna du hör - och det blir extremt lågt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du inte har fått kläm på hur man ska ställa in det mest grundläggande med gainen, så misstänker jag att det fortfarande handlar om att något inte är rätt med inställningarna.

Du svarade inte på om vågformen ser ok ut på audiospåret när du spelar in, eller om den är så svag att den knappt syns...?

Har du kollat i manualen till DAW-programmet? Det brukar finnas någon grundläggande förklaring om hur det går till att spela in.

Har du kollat i manualen till ljudkortet, för att se hur de förklarar - om det finns någon inbyggd mixer och olika inställningar att göra för ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du måste balansera musiken kontra din ingångskanal där du sjunger.

Se till att du spelar in rösten så att topparna inte klipper i Cubase. Det får inte bli rött.

Sedan måste du sänka musiken som troligen är mycket starkare än vad micken är.

Ett sätt är att balansera detta i Cubase genom att helt enkelt sänka instrumentkanalerna. Ett enkelt sätt att göra detta är att routa instrumentkanalerna till en gruppkanal och på så sätt snabbt och enkelt justera styrkan på grunderna.

Vissa ljudkort ha en ratt på framsidan där man kan ställa in balansen mellan det som finns inspelat och mickingången.

Ditt kort har inte detta så då måste du göra som ovan eller gå in i ljudkortetsmixer. Känner jag M-audio drivisarna så är det lättare att göra sänkningarna i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...