Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Jo... Läste något om en Shure mick med som skulle vara väldigt riktad...

Sm7B kanske? Jäkligt populär dynamisk mik, särskilt i staterna, verkar inte som att den fått riktigt samma grepp här i Sverige ännu. Ska tydligen vara ruggigt bra på att få med just det man vill få med och sortera bort skräpljud väldigt bra. Nackdel är att den har en väldigt låg input, så har du dåligt med kräm i din preamp blir det nog en rätt svag signal. Den är absolut mitt nästa köp i miksektionen! Går för strax under 5 papp i nypris, 4300 hos tysken har jag för mig.

Postat

Har du kass akustik och inte kan göra tillräckligt mycket åt det, så kan det vara bättre med en dynamisk mic än med en stormembrans kondensatormic (som är känsligare och därmed har ett större upptagningsområde), så Shure Beta58 kan vara ett vettigt val - som är billigare än SM7 och låter klart godkänt.

Postat

Det känns nästan som en förolämpning att informera mikrofonstofilen Claes om att NT3 faktiskt är en kondesatormick 😳

Kan man kanske dra slutsatsen att om man skriker eller sjunger högt så tas mer av rummet upp?

Postat
Det känns nästan som en förolämpning att informera mikrofonstofilen Claes om att NT3 faktiskt är en kondesatormick 🙂

Det visste jag förstås. Skulle kanske bara ha skrivit kondensatormicar i svaret och struntat i att skriva stormembranare... 😄

Kan man kanske dra slutsatsen att om man skriker eller sjunger högt så tas mer av rummet upp?

Kondensatormicen tar lättare upp annat oönskat ljud också - som trafik på gatan utanför och diverse ljud i huset, men delvis stämmer det du säger, eftersom högre ljud ger starkare reflexer från rummet också. Samtidigt blir det inte så kul om man måste viska för att slippa få in rumsreflexerna... 😄

Har du någon mic nu, som du har testat med, eller är du på gång att köpa din första mic? Om du inte har testat tidigare, så känner du kanske någon du kan låna en kondensatormic av och prova att göra lite inspelningar med den, så att du vet vad du kan vänta dig. Om det går att köra med en kondensatormic, så skulle jag föredra det - bl a för att dynamiska har lägre utsignal, så att du kan tvingas skruva upp gain på preampen högre och riskera att den lämnar förhållandevis mycket brus på hög gain (många preampar gör nämligen det). Ett alternativ kan förstås också vara att ha en dynamsik mic (om det skulle visa sig vara nödvändigt), men förstärka signalen direkt vid micen med en FetHead från TritonAudio.

Postat
Det visste jag förstås. Skulle kanske bara ha skrivit kondensatormicar i svaret och struntat i att skriva stormembranare... 😄

Kondensatormicen tar lättare upp annat oönskat ljud också - som trafik på gatan utanför och diverse ljud i huset, men delvis stämmer det du säger, eftersom högre ljud ger starkare reflexer från rummet också. Samtidigt blir det inte så kul om man måste viska för att slippa få in rumsreflexerna... 😄

Har du någon mic nu, som du har testat med, eller är du på gång att köpa din första mic? Om du inte har testat tidigare, så känner du kanske någon du kan låna en kondensatormic av och prova att göra lite inspelningar med den, så att du vet vad du kan vänta dig. Om det går att köra med en kondensatormic, så skulle jag föredra det - bl a för att dynamiska har lägre utsignal, så att du kan tvingas skruva upp gain på preampen högre och riskera att den lämnar förhållandevis mycket brus på hög gain (många preampar gör nämligen det). Ett alternativ kan förstås också vara att ha en dynamsik mic (om det skulle visa sig vara nödvändigt), men förstärka signalen direkt vid micen med en FetHead från TritonAudio.

Jag har en B1:a nu och upplever att jag får med mycket rum. Kör den i en VTB-1. Vad gör en FetHead?

Postat
Jag har en B1:a nu och upplever att jag får med mycket rum. Kör den i en VTB-1. Vad gör en FetHead?

FetHead är en liten förstärkare som ger 20dB förstärkning till micar som inte innehåller en sådan förstärkare själva (alltså de flesta dynamiska micar och bandmicar). Den fantommatas, men skickar inte vidare fantommatningen till micen, utan använder bara matningen till sin förstärkare, så man slipper riskera att bränna av band på gamla bandmicar...

Kondensatormicarna innehåller en liknande förstärkare, så de har ingen nytta av en sådan (och kan inte kopplas till en sådan heller, eftersom den ju inte skickar igenom fantommatningen).

Postat
FetHead är en liten förstärkare som ger 20dB förstärkning till micar som inte innehåller en sådan förstärkare själva (alltså de flesta dynamiska micar och bandmicar). Den fantommatas, men skickar inte vidare fantommatningen till micen, utan använder bara matningen till sin förstärkare, så man slipper riskera att bränna av band på gamla bandmicar...

Kondensatormicarna innehåller en liknande förstärkare, så de har ingen nytta av en sådan (och kan inte kopplas till en sådan heller, eftersom den ju inte skickar igenom fantommatningen).

Hmm. Din försäljningssida är onekligen snygg efter uppfräschningen, bra jobbat där! Den kostar ganska mycket den där Fethead, och frågan är om användningsområdet är så stort förutom för senildementa ljudtekniker med inkopplade bandmikrofoner . Har man problem med brusiga dynamiska eller bandmickar borde personen i fråga skaffa sig ordentliga mikrofonförstärkare istället anser jag 😲 . Lite offtopic kanske.

Postat
Varför då?

Jag tycker både den billigare M3 och nt3 låter bättre än SP B1, de mickarna funkar bättre för mig iaf. Jag spelar mest in akustiskt och sång. Men du får prova dig fram, detta är ju så subjektivt som det kan bli vad det är för sound man är ute efter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.