Jump to content
Annons

hjälp angående gitarr mikrofon ljud. (har köpt en gitarr)


sosper

Recommended Posts

hejsan.. jag har köpt en stratocaster kopia.. och den är riktigt skön o spela på och riktigt snygg!! men ljudet är inge vidare.. jag köpte den för ungefär 1000 kr.. och jag älskar o spela på den men ljudet är som sakt inge bra.. och jag funderar på att köpa nya mikrofoner till den, om jag köper nya och dyra och bra singlecoils mikrofoner till min gitarr, kommer den att låta bättre då? (det borde den väl göra..) tack så mycket 🙁

information om gitarren om ni undrar 🙁

** Fabriksny: gitar för amatörer eller proffsgitarristen

** Färg: i (ivory)

** 3 singlecoil: -mikrofoner, 2 ton- och 1 volymkontroll

** Fjäder: - (svajsystem ingår)

** Äkta solid trä: - Body in solid Alder

** Bolt on lönnhals: med greppbräda i rosewood

** Krom: DieCast mekanik

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det du inte gillar med ljudet? Vilket ljud vill du ha? Micarna påverkar naturligtvis ljudet men grundljudet påverkas mest av vilka träbitar man använt. Kropp av al (alder) hals av lönn med rosewoodbräda. Läs vad Tom Andersson skriver om detta: http://www.andersonguitars.com/toneLibInfo.html

Alder Dating back to the late 1950's, this is the wood found in more 3 single coil, double cut-away, 25 1/2" scale length guitars than any other. Due to its wide-spread popularity it produces a very familiar tone—a "vintage tone." Its sound is primarily a thicker, midrange tone. It is very full in the low midrange yet produces enough upper midrange to be clear and articulate.

Hard Rock Maple, Rosewood Fretboard

A Maple neck with Rosewood fingerboard has a full sounding tone wih a bigger, looser bottom end, a softer breathy middle and a sparkling high end. Indian Rosewood is medium to dark brown in color. The sound is full and rich.

Kanske inte rätt gitarr om du vill ha mycket twang. Mer fylligare middigare ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

På såna där billiga guror är det inte lönt slänga på dyrare micar. Bättre att spara ihop till en dyrare gura istället. Även mekaniken påverkar ljudet. Allt på såna där guror är mediokert. Inklusive träet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du inte gillar med ljudet? Vilket ljud vill du ha? Micarna påverkar naturligtvis ljudet men grundljudet påverkas mest av vilka träbitar man använt. Kropp av al (alder) hals av lönn med rosewoodbräda. Läs vad Tom Andersson skriver om detta: http://www.andersonguitars.com/toneLibInfo.html

Alder Dating back to the late 1950's, this is the wood found in more 3 single coil, double cut-away, 25 1/2" scale length guitars than any other. Due to its wide-spread popularity it produces a very familiar tone—a "vintage tone." Its sound is primarily a thicker, midrange tone. It is very full in the low midrange yet produces enough upper midrange to be clear and articulate.

Hard Rock Maple, Rosewood Fretboard

A Maple neck with Rosewood fingerboard has a full sounding tone wih a bigger, looser bottom end, a softer breathy middle and a sparkling high end. Indian Rosewood is medium to dark brown in color. The sound is full and rich.

Kanske inte rätt gitarr om du vill ha mycket twang. Mer fylligare middigare ljud.

jag är ute efter lite Rock/hård rock metal lite mer soft distoration liksom, nu har jag typ en vass distoration utan bas

och jag tänkte om jag köpte någon bra mick för nån tusing kanske det går att ändra på så jag får lite mer soft distat.. jag brukar spela på pickupen längst ifrån halsen (den distade som pekar neråt) så den micken tänkte jag köpa först.. är det någon som vet någon bra singlecoil mick för en stratocaster kopia.. runt 1.000 kr? ☺️

jag har en till fråga för dom som vet... Om min gitarr har ett lite ovanligare märke.. men vi säger att den har samma trä som en fender.. blir det någon större ljud skillnad då?

tack så mycket hörrni! 🙂

Redigerat av sosper
Link to comment
Dela på andra sajter

jag ändrade texten där uppe så ni kan svara på mina frågor om ni inte såg ☺️ hehe tog lite tid o ändra ^^

jag postar om det istället 🙂

jag är ute efter lite Rock/hård rock metal lite mer soft distoration liksom, nu har jag typ en vass distoration utan bas

och jag tänkte om jag köpte någon bra mick för nån tusing kanske det går att ändra på så jag får lite mer soft distat.. jag brukar spela på pickupen längst ifrån halsen (den distade som pekar neråt) så den micken tänkte jag köpa först.. är det någon som vet någon bra singlecoil mick för en stratocaster kopia.. runt 1.000 kr?🙂

jag har en till fråga för dom som vet... Om min gitarr har ett lite ovanligare märke.. men vi säger att den har samma trä som en fender.. blir det någon större ljud skillnad då?

tack så mycket hörrni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får vassare ljud med en singlecoil. Du kanske ska ha en hotrail. Ger fylligare dist. + mindre brumm.

okej , ska titta vad det är 🙂 jag funderade på den här också "Duncan JB Jr.™ White Bridge" det kanske till och med är en hotrail? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
sträng längden vet jag inte ens hur man ändrar haha =P men den är lite långt ifrån men inte så farligt kan ju spela iaf

Stränglängden ändrar man nere vid stallet och det kallas intonering men det har inget att göra med mickarnas höjdjustering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stränglängden ändrar man nere vid stallet och det kallas intonering men det har inget att göra med mickarnas höjdjustering.

okej då låter jag det vara, fast jag har en till fråga... Om min gitarr har ett lite ovanligare märke.. men vi säger att den har samma trä som en fender.. blir det någon större ljud skillnad då?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej då låter jag det vara, fast jag har en till fråga... Om min gitarr har ett lite ovanligare märke.. men vi säger att den har samma trä som en fender.. blir det någon större ljud skillnad då?

jag vill ha något liknande det här ljudet.. men jag vet att jag aldrig kan få lika eller så bra med en "kopia" kanske men något åt det hållet tittade in hot rails den värkade najs, tror du den kan fungera till den här låten?

http://www.youtube.com/watch?v=_5gDKUVCD8U

Link to comment
Dela på andra sajter

Här handlar det mer om pedaler och förstärkare. Lägg märke till att han byter mic några gånger. Växlar mellan stall och halsmic. Tror du är ute efter Yngvie M ljud. Han använder DiMarzio stackade singecoils. En specialvariant av Hs 3. Tror inte du ska ha hotrail eller Jb.jr.

okej, man tackar, får bli en sån där hs 3 ;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att skruva loss plektrumskyddet och titta om gittaren är fräst för humbuckers? Roligt och enkelt att byta p-skydd och mickar, alla delar du behöver finns hos: www.gitarrdelar.se

Visst strata ljudet försvinner men kan även bli till bättre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att skruva loss plektrumskyddet och titta om gittaren är fräst för humbuckers? Roligt och enkelt att byta p-skydd och mickar, alla delar du behöver finns hos: www.gitarrdelar.se

Visst strata ljudet försvinner men kan även bli till bättre....

fast jag har aldrig opererat en gitarr förut.. så tror inte jag vågar

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
okej då låter jag det vara, fast jag har en till fråga... Om min gitarr har ett lite ovanligare märke.. men vi säger att den har samma trä som en fender.. blir det någon större ljud skillnad då?

Det finns en anledning till att en fender kostar. Vill du att det ska låta som en fender, ja då köper du givetvis en fender. Billiga fenderkopior har bara en sak gemensamt med en fender och det är utseendet. Och som jag skrev tidigare så är det allt som påverkar ljudet och inte enbart träet och micarna. Stallen och stämskruvarna på billiga guror brukar vara allt annat än bra. Sämre pottar med. Många billiga guror är det många som det inte går att intonera heller eller speciellt bra. Men vissa kan man ha tur med att funka bra med även bland billiga. Det lär du upptäcka snart vad gäller din.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna lite på hur gitarren låter rent akustiskt utan förstärkning. Om du gillar ljudet som det är så kan det vara värt att börja pilla med mickar etc. Är grundljudet kass så är det kanske inte värt att mecka med den, det är svårt att få bra ljud ur en gitarr som låter dåligt i grunden.

Det finns mycket mer än träslaget som påverkar ljudet i gitarren. T.ex. träkvalitet, hur många trästycken/limskarvar kroppen är gjord av, vilken typ av lack och lim som använts, hur bra halsen är fäst i kroppen, hur bra mekaniken och stall/sadel är monterad mm. mm...

För att få ljudet du länkade krävs också som nämnts lite på förstärkarsidan, det är ju ett ganska "nischat" metalsound som kan vara svårt att ratta fram på vissa förstärkare. Vad spelar du på i dagsläget?

Testa lite med olika miklägen också, generellt får du "rundare" basigare ljud ju närmare halsen micken sitter.

Den gamla klyschan att ljudet sitter i fingrarna är inte helt osann heller, det krävs en hel del träning för att få det att låta så bra som killen på videon.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...