Jump to content
Annons

Virusskydd


Vallhagen

Recommended Posts

Hallå hallå...

Så här: 2-månadersversionen av mitt NORTON Antivirustjosan är slut i övermorrn. Min datorleverantör - som är nog så kompetent men inte kan nåt om musik och datorer - rekommenderar KASPERSKY i stället för Norton. Någon som har en åsikt?

/Bengan

PS: ibland är man blind... var inte den här - eller närliggande fråga uppe i nån tråd ganska nyligen:) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv kör jag utan virusdödare - och har gjort så under de kanske 7-8 år jag har kört PC (var inbiten Atarifreak tidigare...). Med en kompetent brandvägg - ZoneAlarm Pro - och normal försiktighet (undvika att "tanka hem" program från mindre nogräknade platser etc... 😏 ), så finns det ingen anledning att slöa ner maskinen med en virusdödare. ZoneAlarm blockerar alla körbara mailattachment - som ju står för en förkrossande majoritet av virusspridningen...

Med en koll med en online viruscheck då och då, kan man försäkra sig om att inget har slunkit igenom ändå - och hittills har inget gjort det hos mig i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med AVG Antivirus.

Gratis och väldigt resurssnål samtidigt som den är kanoneffektiv.

www.grisoft.com

Jag kör med den också, och tycker det fungerar fint. Har dödat en del virus med den 😏 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskt är bättre..... Eller "Besser sicher sein" som dom säger på hemsidan.... 😏

www.antivir.de

Gratis och har funkat klockrent för mig i flera år. Klarat av massvis med virus... Inte särskilt resursslösande vad jag märkt heller.

men fan fan, den enda tyska fras jag kan är "fliegen durch die kirche", och det kommer man inte så långt med.

Link to comment
Dela på andra sajter

men fan fan, den enda tyska fras jag kan är "fliegen durch die kirche", och det kommer man inte så långt med.

Finns ju på engelska, så man behöver inte behärska språket för att ta del av det tyska maskineriet.... 😉😏

Fast som gammal synthare så kan man ju iallafall en hel del tyska. Idogt lyssnande till Rammstein, Das Ich, Kraftwerk, Die Krupps har hållt gymnasietyskan vid liv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Virusskyddet : Slänga Explorer åt helvete och använd någon annan webbläsare ex. Mozilla .... 😎

Det är svårt att övertyga mig om det, som alltid har kört med Explorer och Outlook Express - och ändå aldrig sett röken av några virus... 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Virusskyddet : Slänga Explorer åt helvete och använd någon annan webbläsare ex. Mozilla ....  😎

Det är svårt att övertyga mig om det, som alltid har kört med Explorer och Outlook Express - och ändå aldrig sett röken av några virus... 😎😉

Ett tag hade jag både Zone Alarm , Norton AVR igång samtidigt och tog snällt bort alla de små gulliga spywarefiler med Adaware innan jag stängde datorn (XP med SP2) . Fick Virusalarm stup i kvarten och tog ändå bort några trojankrakar mot slutet av varje session. sedan tröttnade jag och bytte webbläsare . Har bara haft några adware ibland då och då. Outlook är väl bra ....... så länge du skriver brev till mormors hotmailkonto , och ger fan i att kolla ingående mail 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även rekomendera något som inte är ett virus program, utan ett ad aware program som heter pest patrol. Den har även en inbyggd popup stoppare. Detta program söker på alla vanliga minnes kanaler + andra kanaler som inte andra program söker på. Hadde ett annat ad aware program ihop med ett antivirus program(Ad-awere SE + Symantec antivirus för att vara exakt). Bytte till Pest patrol och behöll symantec. Körde igång Pest petrol och den hittade så mycket skit som mitt gamla Ad-aware SE inte ens var nära på att hitta. B.la en trojan som inte några av programen hadde hittat. Så jag rekomendera starkt Pest patrol. Tror inte att jag har varit med om att den inte har klarat av att stoppa en pop up heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa Virusskyddet : Slänga Explorer åt helvete och använd någon annan webbläsare ex. Mozilla ....  😎

Det är svårt att övertyga mig om det, som alltid har kört med Explorer och Outlook Express - och ändå aldrig sett röken av några virus... 😎😎

Ett tag hade jag både Zone Alarm , Norton AVR igång samtidigt och tog snällt bort alla de små gulliga spywarefiler med Adaware innan jag stängde datorn (XP med SP2) . Fick Virusalarm stup i kvarten och tog ändå bort några trojankrakar mot slutet av varje session. sedan tröttnade jag och bytte webbläsare . Har bara haft några adware ibland då och då. Outlook är väl bra ....... så länge du skriver brev till mormors hotmailkonto , och ger fan i att kolla ingående mail 😉

Jag är fortfarande svårövertygad. Inklusive SPAM-mail, får jag mellan 50 och 100 mail om dagen och har inga problem med någonting. AdAware kör jag förstås med ojämna mellanrum och plockar bort lite skrot som kommer in där - men virus har jag aldrig sett röken av, förutom när ZoneAlarm Pro har plockat bort attachments förstås. Då finns det ett meddelande om att det har funnits ett körbart attachment... 😆

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

.....men virus har jag aldrig sett röken av, förutom när ZoneAlarm Pro har plockat bort attachments förstås. Då finns det ett meddelande om att det har funnits ett körbart attachment... 😆

Där får man för att man kör snikversioner av ZA 😄

Sådana verktyg hade jag också behövt .

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratisversionen kollar bara en typ av attachments, medan Pro-versionen kollar alla sorters attachments. Den kostar inte så farligt mycket, så jag tyckte att det var väl investerade pengar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

men fan fan, den enda tyska fras jag kan är "fliegen durch die kirche", och det kommer man inte så långt med.

Finns ju på engelska, så man behöver inte behärska språket för att ta del av det tyska maskineriet.... 🙂 :)

Fast som gammal synthare så kan man ju iallafall en hel del tyska. Idogt lyssnande till Rammstein, Das Ich, Kraftwerk, Die Krupps har hållt gymnasietyskan vid liv... 🙂

Jo 🙂 jag hajjar 😛

men mina gamla referenstyskar ACCEPT sjöng ju liksom bara på engelska... med juste accent förstås... iiiiiiiii i stället för eeeyyy..

***

För övrigt har detta ju utvecklat sig till en mycket saklig o bra tråd... jag läser idogt alla inlägg. Jag ska se om jag lyckas bestämma mig till i morrn då mit NAV tar sin ände. Mozilla-läsarn finns ju med på Studio-CDn t ex.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar var alla får sina virus ifrån.

Jag kör utan antivirusprogram och med windows xp's inbyggda brandvägg. E-mailar med Firebird och webbar med Firefox. Installerar sällan sharewareprogram, men testar en hel del vst-pluggar och annat.

Jag har bara fått nån mask när jag glömt starta windows xp's brandvägg efter en ominstallation.

Ett tips är att läsa licensavtalet när man installerar ett okänt program för där står ofta om det innehåller spyware, fast de omformulerar det ju såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...