0sk4rb Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Jag köpte för cirka sex mÄnader sen ett externt ljudkort, Tascam US-122L. Jag tÀnkte att jag skulle anvÀnda ljudkortet till bÀrbara dator. Detta fungerade tyvÀrr inte, datorn ville aldrig riktigt samarbeta med ljudkortet. Nu ska min bror köpa en ny dator, en bÀrbar den hÀr gÄngen ocksÄ, och denna gÄng vill vi vara sÀkra pÄ att ljudkortet kommer fungera tillsammans med datorn. Undrar dÀrför ifall ni har nÄgra förslag pÄ laptops som ni vet fungerar enkelt och bra tillsammans med externa ljudkort. Datorn ska helst inte kosta mer Àn typ 8 000. Tacksam för svar!
Claes Holmerup Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Det Ă€r ju ett USB-ljudkort - och det borde fungera i alla maskiner... đ
0sk4rb Postat 21 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 21 augusti 2009 Vet, dĂ€rför jag blev skapligt pissed nĂ€r det inte funkade för mig..đ Först funkade det till viss del - det blev bara störningar i inspelningarna - men nu sĂ„ funkar det inte alls..-.-
Claes Holmerup Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 Verkligen skumt. Har du mÄnga andra USB-prylar inkopplade samtidigt, sÄ delar de förstÄs pÄ bandbredden - och pÄ strömförsörjningen. Finns det möjlighet att köra med separat nÀtdel till ljudkortet, sÄ testa med det och se om det blir bÀttre. Det kan ocksÄ handla om nÄgon konflikt - om nÄgot olÀmpligt, som t ex grafikkortet eller nÀtverkskortet delar IRQ med den USB-port du anvÀnder. Har du testat olika USB-portar? Vissa trÄdlösa nÀtverkskort (kanske vanliga nÀtverkskort ocksÄ...?) stÀller till jÀtteproblem för musiker, sÄ om det finns, sÄ prova att avaktivera det.
0sk4rb Postat 21 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 21 augusti 2009 Verkligen skumt. Har du mĂ„nga andra USB-prylar inkopplade samtidigt, sĂ„ delar de förstĂ„s pĂ„ bandbredden - och pĂ„ strömförsörjningen. Finns det möjlighet att köra med separat nĂ€tdel till ljudkortet, sĂ„ testa med det och se om det blir bĂ€ttre.Det kan ocksĂ„ handla om nĂ„gon konflikt - om nĂ„got olĂ€mpligt, som t ex grafikkortet eller nĂ€tverkskortet delar IRQ med den USB-port du anvĂ€nder. Har du testat olika USB-portar? Vissa trĂ„dlösa nĂ€tverkskort (kanske vanliga nĂ€tverkskort ocksĂ„...?) stĂ€ller till jĂ€tteproblem för musiker, sĂ„ om det finns, sĂ„ prova att avaktivera det. Har testat olika USB-portar, ja. Vet dock inte vad jag ska göra Ă„t problem som har med t ex grafikkortet att göra:P Ingen jag har frĂ„gat har nĂ€mnt det dĂ€r med nĂ€tverkskort, ska jag nog ta och testa ocksĂ„!đ
0sk4rb Postat 22 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 22 augusti 2009 Om vi sĂ€ger sĂ„hĂ€r; Ăr det nĂ„gon hĂ€r som har ett Tascam US-122L och anvĂ€nder det till en laptop? đ
Gilbert Postat 22 augusti 2009 Postat 22 augusti 2009 Det Àr inte helt ovanligt att vissa datorer inte funkar (ibland inte alls) med musikljudkort. Vad detta beror pÄ varierar men vanliga orsaker Àr konflikter mellan hÄrdvara, t ex chipset - GPU - nÀtverkskort o s v. I vissa fall beror det pÄ att t ex chipsetet pÄ moderkortet hel enkelt inte fungerar med ljudkort (t ex nForce4). Har du tur sÄ beror dina problem pÄ att du har för mÄnga onödiga processer igÄng (som t ex virusprogram etc.) och kanske inte gjort de tweaks i Windows som rekommenderas för att göra musik med dator.
henk2055 Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Har testat olika USB-portar, ja. Vet dock inte vad jag ska göra Ă„t problem som har med t ex grafikkortet att göra:PIngen jag har frĂ„gat har nĂ€mnt det dĂ€r med nĂ€tverkskort, ska jag nog ta och testa ocksĂ„!đ Det verkar som att laptops ofta Ă€r ett gissel. HĂ€r Ă€r nĂ„gra saker du kan pröva för att göra den mer sammarbetsvillig. *Om du kör Windows Vista sĂ„ uppgradera till Windows 7. *SĂ€kerstĂ€ll att du har "Hög Prestanda" som power plan och ha alltid sladden i. *Kontrollpanelen > Justera utseende och prestanda > Avancerat > Kryssa i "BakgrundstjĂ€nster". *Inaktivera NĂ€tverkskortet. *Inaktivera WLANet. Om du har Broadcom 802.11 nĂ€tverksadapter finns det nya drivrutiner att hĂ€mta som fungerar pĂ„ Microsoft Update Catalog. *Inaktivera "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery". *Inaktivera det inbyggda ljudkortet. *Vissa av Nvidias drivrutiner har problem med de dynamiska klockfrekvenser grafikkort i laptops utnyttjar för att sparar ström och minska vĂ€rdeutvecklingen. Sitter du pĂ„ kassa drivrutiner uppstĂ„r en DPC Latency spike nĂ€r den byter klockfrekvens. Har du ett Nvidia kort sĂ„ anvĂ€nder du ett program som heter Rivatuner för att köra med en fix klockfrekvens. Detta behöver du dock inte tĂ€nka pĂ„ om du kör Win XP, utan bara i Vista/7. *Updatera BIOS. *Inaktivera alla andra onödiga enheter du inte anvĂ€nder, Webcam, IR, Bluetooth osv..
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2009 Det Ă€r inte helt ovanligt att vissa datorer inte funkar (ibland inte alls) med musikljudkort. Vad detta beror pĂ„ varierar men vanliga orsaker Ă€r konflikter mellan hĂ„rdvara, t ex chipset - GPU - nĂ€tverkskort o s v. I vissa fall beror det pĂ„ att t ex chipsetet pĂ„ moderkortet hel enkelt inte fungerar med ljudkort (t ex nForce4). Har du tur sĂ„ beror dina problem pĂ„ att du har för mĂ„nga onödiga processer igĂ„ng (som t ex virusprogram etc.) och kanske inte gjort de tweaks i Windows som rekommenderas för att göra musik med dator. Okej, ska testa skĂ€ra ner ganska rejĂ€lt pĂ„ processerna, dĂ„ đ
debatt Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Jag har 256 bakgrundstjĂ€nster igĂ„ng... men jag har ett usb 2-ljudkort och det fungerar utan problem med min Toshiba P300-1EC. En laptop jag tror jag kan rekommendera Ă€ven till ett Tascam-ljudkort. I veckan som gick provade jag att spela in pĂ„ fem audiospĂ„r samtidigt med fem mikar utan konstigheter. Men det bĂ€sta Ă€r att frĂ„ga som du gjorde hĂ€r och Ă€ven att söka internationellt pĂ„ NĂ€tet om det finns sĂ„dana som har ett dylikt ljudkort och en laptop som trivs ihop. Antivirusprogrammet kan inverka en hel del. Eftersom det Ă€r ett usb 2-ljudkort sĂ„ borde det finnas nĂ„gon port som Ă€r störningsfri gentemot andra enheter. För det var vĂ€l inte ett usb 1.1-ljudkort? Tweaks Ă€r instĂ€llningar. đ //:debatt Redigerat 23 augusti 2009 av debatt
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2009 Det verkar som att laptops ofta Ă€r ett gissel. HĂ€r Ă€r nĂ„gra saker du kan pröva för att göra den mer sammarbetsvillig. *Om du kör Windows Vista sĂ„ uppgradera till Windows 7. *SĂ€kerstĂ€ll att du har "Hög Prestanda" som power plan och ha alltid sladden i. *Kontrollpanelen > Justera utseende och prestanda > Avancerat > Kryssa i "BakgrundstjĂ€nster". *Inaktivera NĂ€tverkskortet. *Inaktivera WLANet. Om du har Broadcom 802.11 nĂ€tverksadapter finns det nya drivrutiner att hĂ€mta som fungerar pĂ„ Microsoft Update Catalog. *Inaktivera "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery". *Inaktivera det inbyggda ljudkortet. *Vissa av Nvidias drivrutiner har problem med de dynamiska klockfrekvenser grafikkort i laptops utnyttjar för att sparar ström och minska vĂ€rdeutvecklingen. Sitter du pĂ„ kassa drivrutiner uppstĂ„r en DPC Latency spike nĂ€r den byter klockfrekvens. Har du ett Nvidia kort sĂ„ anvĂ€nder du ett program som heter Rivatuner för att köra med en fix klockfrekvens. Detta behöver du dock inte tĂ€nka pĂ„ om du kör Win XP, utan bara i Vista/7. *Updatera BIOS. *Inaktivera alla andra onödiga enheter du inte anvĂ€nder, Webcam, IR, Bluetooth osv.. Tack för alla tipsen, blir till att testa idag! * Jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag faktiskt kan Ă€ndra operativsystem i datorn (har Vista), har frĂ„gat en gĂ„ng tidigare ifall det gĂ„r att fixa xp pĂ„ den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom sĂ„ ska ljudkortet fungera med Vista om det Ă€r det du syftar pĂ„. * Hög prestanda vet jag att jag har instĂ€llt pĂ„. * Ska pröva. * Ska pröva. * Ăr inte sjĂ€lva WLANet och nĂ€tverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har nĂ„gon knapp för att inaktivera trĂ„dlös LAN, men inaktiverar det nĂ€tverkskortet..? * Vad innebĂ€r "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gĂ€rna veta innan jag testar! đ * NĂ€r jag inaktiverar du interna ljudkortet sĂ„ vet jag att jag inte kan fĂ„ nĂ„got ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjĂ€lp mig gĂ€rna hĂ€r... * Har inte ett Nvidia-kort. * Vart och hur uppdaterar jag BIOS? * Det kan nog vara nĂ„got ocksĂ„, har en del onödiga saker... Tack sĂ„ mycket för tipsen och tack för eventuella svar! đ
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2009 Jag har 256 bakgrundstjĂ€nster igĂ„ng...men jag har ett usb 2-ljudkort och det fungerar utan problem med min Toshiba P300-1EC. En laptop jag tror jag kan rekommendera Ă€ven till ett Tascam-ljudkort. I veckan som gick provade jag att spela in pĂ„ fem audiospĂ„r samtidigt med fem mikar utan konstigheter. Men det bĂ€sta Ă€r att frĂ„ga som du gjorde hĂ€r och Ă€ven att söka internationellt pĂ„ NĂ€tet om det finns sĂ„dana som har ett dylikt ljudkort och en laptop som trivs ihop. Antivirusprogrammet kan inverka en hel del. Eftersom det Ă€r ett usb 2-ljudkort sĂ„ borde det finnas nĂ„gon port som Ă€r störningsfri gentemot andra enheter. För det var vĂ€l inte ett usb 1.1-ljudkort? Tweaks Ă€r instĂ€llningar. đ //:debatt Avis jag blir nu, vill ocksĂ„ kunna göra det ju! đ Har sökt en del pĂ„ nĂ€tet, men inte funnit nĂ„got riktigt svar, svĂ„rt att ha ett bra sökord. Ska testa det dĂ€r med virusprogrammet och ja, det Ă€r ett 2.0-kort.
debatt Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Tack för alla tipsen, blir till att testa idag! * Jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag faktiskt kan Ă€ndra operativsystem i datorn (har Vista), har frĂ„gat en gĂ„ng tidigare ifall det gĂ„r att fixa xp pĂ„ den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom sĂ„ ska ljudkortet fungera med Vista om det Ă€r det du syftar pĂ„. * Hög prestanda vet jag att jag har instĂ€llt pĂ„. * Ska pröva. * Ska pröva. * Ăr inte sjĂ€lva WLANet och nĂ€tverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har nĂ„gon knapp för att inaktivera trĂ„dlös LAN, men inaktiverar det nĂ€tverkskortet..? * Vad innebĂ€r "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gĂ€rna veta innan jag testar! đ * NĂ€r jag inaktiverar du interna ljudkortet sĂ„ vet jag att jag inte kan fĂ„ nĂ„got ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjĂ€lp mig gĂ€rna hĂ€r... * Har inte ett Nvidia-kort. * Vart och hur uppdaterar jag BIOS? * Det kan nog vara nĂ„got ocksĂ„, har en del onödiga saker... Tack sĂ„ mycket för tipsen och tack för eventuella svar! đ BIOS ska du inte peta med sjĂ€lv. LĂ€mna hellre in till en tekniker och betala dyrt. Men det ska inte behövas. Att det inte kommer ljud ur högtalarna nĂ€r det interna ljudkortet inte Ă€r aktivt beror pĂ„ att det inte Ă€r aktivt. MĂ„nga gĂ„nger kan man inte "nedgradera" till Win XP, och det beror pĂ„ att viss hĂ„rdvara Ă€r gjord för Vista i maskinen. Att uppgradera till Windows 7 kan vara aktuellt om det finns stabila drivrutiner till Tascam-ljudkortet för Windows 7. Finns det bra drivrutiner för Vista till detta ljudkort - vilket jag tror - sĂ„ hĂ„ll dig till Vista. Jag tror inte att ditt ljudkort hittas av datorn nu? Gör det det? Har du stĂ€llt in rĂ€tt i ljudkortets mjukvarumixer? TĂ€nker pĂ„ detta att inget ljud hörs i högtaleriet. Ha inte nĂ„gra nĂ€tverkskort aktiverade ALLS i din dator om du ska göra musik utan avinstallera dem till och med, sa man till mig dĂ„ jag hade problem att fĂ„ mitt förra ljudkort att fungera med denna dator. Men det gjorde ingen skillnad alls. SĂ„ jag bytte ljudkort till ett usb 2-ljudkort (M-Audio FTU), och nĂ€r det gĂ€ller de nĂ€tverkskort jag inte anvĂ€nder (kör trĂ„dlöst Internet), sĂ„ Ă€r de inaktiverade. Men jag tror inte det gör nĂ„gon skillnad. I MITT fall ska sĂ€gas. Kör aldrig Internet eller Antivirusprogram nĂ€r du ska spela in. Defragmentera ocksĂ„ regelbundet. T.o.m. om det inte behövs. //:debatt Redigerat 23 augusti 2009 av debatt
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2009 BIOS ska du inte peta med sjĂ€lv. LĂ€mna hellre in till en tekniker och betala dyrt. Men det ska inte behövas.Att det inte kommer ljud ur högtalarna nĂ€r det interna ljudkortet inte Ă€r aktivt beror pĂ„ att det inte Ă€r aktivt. MĂ„nga gĂ„nger kan man inte "nedgradera" till Win XP, och det beror pĂ„ att viss hĂ„rdvara Ă€r gjord för Vista i maskinen. Att uppgradera till Windows 7 kan vara aktuellt om det finns stabila drivrutiner till Tascam-ljudkortet för Windows 7. Finns det bra drivrutiner för Vista till detta ljudkort - vilket jag tror - sĂ„ hĂ„ll dig till Vista. Jag tror inte att ditt ljudkort hittas av datorn nu? Gör det det? Har du stĂ€llt in rĂ€tt i ljudkortets mjukvarumixer? TĂ€nker pĂ„ detta att inget ljud hörs i högtaleriet. Ha inte nĂ„gra nĂ€tverkskort aktiverade ALLS i din dator om du ska göra musik utan avinstallera dem till och med, sa man till mig dĂ„ jag hade problem att fĂ„ mitt förra ljudkort att fungera med denna dator. Men det gjorde ingen skillnad alls. SĂ„ jag bytte ljudkort till ett usb 2-ljudkort (M-Audio FTU), och nĂ€r det gĂ€ller de nĂ€tverkskort jag inte anvĂ€nder (kör trĂ„dlöst Internet), sĂ„ Ă€r de inaktiverade. Men jag tror inte det gör nĂ„gon skillnad. I MITT fall ska sĂ€gas. Kör aldrig Internet eller Antivirusprogram nĂ€r du ska spela in. Defragmentera ocksĂ„ regelbundet. T.o.m. om det inte behövs. //:debatt Jag testade att bara enkelt ominstallera drivrutinerna till ljudkortet nu. Datorn hittar ljudkortet, men jag har samma problem som jag hade frĂ„n början: Det blir smĂ„ "hack" i inspelningarna och jag kan inte lyssna pĂ„ ljudet jag spelat in med det externa ljudkortet utan att byta ASIO-drivern till det interna ljudkortet igen. Vi har en stationĂ€r dator hĂ€r hemma ocksĂ„ som jag testat att anvĂ€nda ljudkortet pĂ„. DĂ€r funkar det bara bra. DĂ„ undviker jag ASIO-krĂ„nglet genom att köra det externa ljudkortets line-out till det interna ljudkortets line-in och kan dĂ€rmed höra inspelningarna. Finns sĂ€kert ett enklare sĂ€tt, sĂ€g gĂ€rna till đ Mjukvarumixern till ljudkortet erbjuder inte mĂ„nga fler instĂ€llningar Ă€n "Lowest Latency" till "Highest Latency". Men du! Nu nĂ€r jag tittar pĂ„ ljudkortets mjukvara via kontrollpanelen sĂ„ hittar den inte ljudkortet! đ Den hittade det alldeles nyss, men nu har den försvunnit..!? Ska testa inaktivera WLAN i alla fal. Ăven virusskydd och allt annat ni tipsat om, Ă„terkommer om en stund.
Fertan Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Att uppdatera BIOS Àr inga svÄrigheter, förutsatt att tillverkaren av din dator inte Àr helt bakom flötet... Segla in pÄ deras hemsida och sök pÄ drivrutiner för din modell sÄ bör det bl a finnas uppdaterat BIOS. Bara att dra ner och installera, starta om datorn och sÄ ska det vara klart! Eller ja, sÄ fungerar det för min Toshiba Satellite Pro A300 Ätminstone.
Fertan Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 Jag testade att bara enkelt ominstallera drivrutinerna till ljudkortet nu. Datorn hittar ljudkortet, men jag har samma problem som jag hade frĂ„n början: Det blir smĂ„ "hack" i inspelningarna och jag kan inte lyssna pĂ„ ljudet jag spelat in med det externa ljudkortet utan att byta ASIO-drivern till det interna ljudkortet igen. Vi har en stationĂ€r dator hĂ€r hemma ocksĂ„ som jag testat att anvĂ€nda ljudkortet pĂ„. DĂ€r funkar det bara bra. DĂ„ undviker jag ASIO-krĂ„nglet genom att köra det externa ljudkortets line-out till det interna ljudkortets line-in och kan dĂ€rmed höra inspelningarna. Finns sĂ€kert ett enklare sĂ€tt, sĂ€g gĂ€rna till đ± Switcha till det externa kortets ASIO-driver och se till att alla in- och utgĂ„ngar kommer frĂ„n det externa ljudkortet istĂ€llet för det interna. Sen förutsĂ€tter det att du har dina högtalare/monitorer/lurar kopplade till det externa ljudkortet och inte det interna - ska du spela in via det externa och spela upp pĂ„ det interna sĂ„ brukar det genast bli mycket krĂ„ngligare att fĂ„ det att fungera. Kanske Ă€r det du har gjort? Och sen kolla vad du har för latency instĂ€lld, kan vara sĂ„ att du stĂ€llt den lĂ€gre Ă€n av grejerna klarar av, och dĂ„ kommer det garanterat börja spraka, hacka och bli segt rĂ€tt fort...
henk2055 Postat 23 augusti 2009 Postat 23 augusti 2009 (redigerat) Tack för alla tipsen, blir till att testa idag! * Jag Ă€r osĂ€ker pĂ„ om jag faktiskt kan Ă€ndra operativsystem i datorn (har Vista), har frĂ„gat en gĂ„ng tidigare ifall det gĂ„r att fixa xp pĂ„ den, svaret blev nej, vet inte varför... Dessutom sĂ„ ska ljudkortet fungera med Vista om det Ă€r det du syftar pĂ„. * Hög prestanda vet jag att jag har instĂ€llt pĂ„. * Ska pröva. * Ska pröva. * Ăr inte sjĂ€lva WLANet och nĂ€tverkskortet bundet till varandra? Jag vet att jag har nĂ„gon knapp för att inaktivera trĂ„dlös LAN, men inaktiverar det nĂ€tverkskortet..? * Vad innebĂ€r "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery"? Vill gĂ€rna veta innan jag testar! đ± * NĂ€r jag inaktiverar du interna ljudkortet sĂ„ vet jag att jag inte kan fĂ„ nĂ„got ljud ur högtalarna, fattar inte riktigt varför, hjĂ€lp mig gĂ€rna hĂ€r... * Har inte ett Nvidia-kort. * Vart och hur uppdaterar jag BIOS? * Det kan nog vara nĂ„got ocksĂ„, har en del onödiga saker... Tack sĂ„ mycket för tipsen och tack för eventuella svar! đź Jag kan nĂ€stan lova dig att dina problem har att göra med nĂ„got som heter DPC Latency. Ladda ner ett program som heter DPC Latency checker (googla sĂ„ hittar du det), och berĂ€tta vad du fĂ„r för vĂ€rden. Det hĂ€r Ă€r inte att förvĂ€xlas med den latency som uppstĂ„r nĂ€r du spelar in utan det Ă€r nĂ„t helt annat. Windows 7 kan du alltid uppgradera till. NĂ€tverkskortet och WLANet Ă€r tvĂ„ av varanadra oberoende nĂ€tverkskort och ska sĂ„lledes inaktiveras bĂ„da tvĂ„. "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery" Ă€r den enheten i datorn som hĂ„ller koll pĂ„ hur mycket ström det finns kvar i batteriet. Den kollar med batteriet var 15 sekund hur lĂ€get ligger och nĂ€r den gör detta kan det uppstĂ„ en DPC Latency spike. Det hĂ€r Ă€r en enhet du klarar dig alldeles utmĂ€rkt utan, den enda skilnaden Ă€r att batterimĂ€taren nere vid klockan försvinner, och den behövs Ă€ndĂ„ inte om man har sladden i. Att du inte fĂ„r nĂ„t ljud ur dina högtalara nĂ€r du inaktiverar det inbyggda ljudkortet kan bero pĂ„ att du valt fel enhet för uppspelning av ljud. GĂ„ till kontrollpanelen ->ljud och se vilken som Ă€r din standardenhet för uppspelning av ljud. Svajiga BIOS kan ha stor pĂ„verkan pĂ„ din DPC Latency, sĂ„ att uppdatera detta kan vara den enskilda saken som gör störst skillnad. Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt och jag förstĂ„r inte varför man inte kan göra det sjĂ€lv. Jag vet inte var du hittar en uppdatering för just din dator men ett hett tips Ă€r att kika pĂ„ din datortillverkares hemsida, alternativt kontakta din support. edit: TĂ€nkte bara förtydliga att WLANet ska inaktiveras i enhetehanteraren som allt annat och inte med knappen du förmodligen kan trycka pĂ„ pĂ„ datorn. Redigerat 23 augusti 2009 av henk2055
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 23 augusti 2009 Att uppdatera BIOS Àr inga svÄrigheter, förutsatt att tillverkaren av din dator inte Àr helt bakom flötet... Segla in pÄ deras hemsida och sök pÄ drivrutiner för din modell sÄ bör det bl a finnas uppdaterat BIOS. Bara att dra ner och installera, starta om datorn och sÄ ska det vara klart! Eller ja, sÄ fungerar det för min Toshiba Satellite Pro A300 Ätminstone. Okej, ska segla in pÄ Acer's hemsida och kolla upp det. Switcha till det externa kortets ASIO-driver och se till att alla in- och utgÄngar kommer frÄn det externa ljudkortet istÀllet för det interna. Sen förutsÀtter det att du har dina högtalare/monitorer/lurar kopplade till det externa ljudkortet och inte det interna - ska du spela in via det externa och spela upp pÄ det interna sÄ brukar det genast bli mycket krÄngligare att fÄ det att fungera. Kanske Àr det du har gjort? Och sen kolla vad du har för latency instÀlld, kan vara sÄ att du stÀllt den lÀgre Àn av grejerna klarar av, och dÄ kommer det garanterat börja spraka, hacka och bli segt rÀtt fort... Jo, det Àr vÀl sÄ jag har gjort, men det har ju som sagt fungerat pÄ den stationÀra datorn... Men du kanske har rÀtt, borde nog testa att koppla ett par externa högtalare ocksÄ kanske. Latencyn tycks inte göra nÄgon skillnad alls, tyvÀrr.
0sk4rb Postat 23 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 23 augusti 2009 Jag kan nĂ€stan lova dig att dina problem har att göra med nĂ„got som heter DPC Latency. Ladda ner ett program som heter DPC Latency checker (googla sĂ„ hittar du det), och berĂ€tta vad du fĂ„r för vĂ€rden. Det hĂ€r Ă€r inte att förvĂ€xlas med den latency som uppstĂ„r nĂ€r du spelar in utan det Ă€r nĂ„t helt annat. Windows 7 kan du alltid uppgradera till. NĂ€tverkskortet och WLANet Ă€r tvĂ„ av varanadra oberoende nĂ€tverkskort och ska sĂ„lledes inaktiveras bĂ„da tvĂ„. "Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery" Ă€r den enheten i datorn som hĂ„ller koll pĂ„ hur mycket ström det finns kvar i batteriet. Den kollar med batteriet var 15 sekund hur lĂ€get ligger och nĂ€r den gör detta kan det uppstĂ„ en DPC Latency spike. Det hĂ€r Ă€r en enhet du klarar dig alldeles utmĂ€rkt utan, den enda skilnaden Ă€r att batterimĂ€taren nere vid klockan försvinner, och den behövs Ă€ndĂ„ inte om man har sladden i. Att du inte fĂ„r nĂ„t ljud ur dina högtalara nĂ€r du inaktiverar det inbyggda ljudkortet kan bero pĂ„ att du valt fel enhet för uppspelning av ljud. GĂ„ till kontrollpanelen ->ljud och se vilken som Ă€r din standardenhet för uppspelning av ljud. Svajiga BIOS kan ha stor pĂ„verkan pĂ„ din DPC Latency, sĂ„ att uppdatera detta kan vara den enskilda saken som gör störst skillnad. Det Ă€r jĂ€ttelĂ€tt och jag förstĂ„r inte varför man inte kan göra det sjĂ€lv. Jag vet inte var du hittar en uppdatering för just din dator men ett hett tips Ă€r att kika pĂ„ din datortillverkares hemsida, alternativt kontakta din support. edit: TĂ€nkte bara förtydliga att WLANet ska inaktiveras i enhetehanteraren som allt annat och inte med knappen du förmodligen kan trycka pĂ„ pĂ„ datorn. Ska ladda ner det, dĂ„. Min dator tycks inte anvĂ€nda sig inte av Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery, utan av Acers egna verision av det. "Acer ePower Management" heter det. Ska kolla upp BIOS pĂ„ Acers hemsida, dĂ„. OCH stĂ€nga av WLAN via enhetshanteraren. đ
henk2055 Postat 24 augusti 2009 Postat 24 augusti 2009 Ska ladda ner det, dĂ„. Min dator tycks inte anvĂ€nda sig inte av Microsoft ACPI-Compilant Mehtod Battery, utan av Acers egna verision av det. "Acer ePower Management" heter det. Ska kolla upp BIOS pĂ„ Acers hemsida, dĂ„. OCH stĂ€nga av WLAN via enhetshanteraren. đ Jag kan tĂ€nka mig att "Acer ePower Management" fungerar pĂ„ samma sĂ€tt sĂ„ det kan vara vĂ€rt att prova och döda den đ Vore intressant att veta vad du fĂ„r för vĂ€rden av DPC Latency checker! đ
0sk4rb Postat 24 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 24 augusti 2009 Okej. Ja, jag ska se till att göra det ikvÀll. Nu blir det till att spela trummor.
0sk4rb Postat 25 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 25 augusti 2009 Har testat nu! NĂ€r jag inte hade det externa ljudkortet inkopplat lĂ„g mĂ€taren pĂ„ en ganska jĂ€mn nivĂ„ hela tiden, pĂ„ sĂ€g runt 100-150 ÎŒs. NĂ€r jag kopplade in det blev vĂ€rdet detta: Test Interval: 1000 ÎŒs Absolute Maximum: 3003 ÎŒs MĂ€tarens medelvĂ€rde höjdes en del och cirka var tredje till femte sekund sĂ„ gick en eller flera av staplarna vĂ€ldigt högt upp. OcksĂ„ ungefĂ€r sĂ„ ofta jag fĂ„r störningar om jag försöker spela in nĂ„got. Help me!
debatt Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Se till att inbyggt ljudkort Ă€r helt inaktiverat nĂ€r du anvĂ€nder det externa! Ăr din PC gammal? Har du sett nĂ„gra andra forum som tar upp ditt ljudkort och problem med det? đ
debatt Postat 25 augusti 2009 Postat 25 augusti 2009 Se till att ha de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort och att de Àr dom som hör till det operativsystem du kör!
henk2055 Postat 26 augusti 2009 Postat 26 augusti 2009 Du har ju i alla fall lyckats isolera de felande drivrutinerna. Antingen Àr det drivrutinerna till ljudkortet, eller drivrutinerna till USB-porten som krÄnglar. Det trÄkiga Àr att har man problem med DPC Latency sÄ finns det tyvÀrr inte sÄ mycket att göra. Jag kan radda upp det jag kommer pÄ, fungerar inte nÄgot av det sÄ Àr det bara för dig att bita i det sura Àpplet Ä ta att det Àr som det Àr. *Updatera BIOS *SÀkerstÀll att du anvÀnder de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort. *Inaktivera de USB-portar du inte anvÀnder i enhetshanteraren. *Uppgradera till Windows 7. Som sagt, blir det inte bÀttre efter du gjort dessa (samt de punkter jag skrivit tidigare i trÄden) finns inte sÄ mycket att göra Ät saken tyvÀrr.
0sk4rb Postat 26 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 26 augusti 2009 Se till att inbyggt ljudkort Ă€r helt inaktiverat nĂ€r du anvĂ€nder det externa! Ăr din PC gammal? Har du sett nĂ„gra andra forum som tar upp ditt ljudkort och problem med det? đ„° Jag inaktiverade det interna vid anvĂ€ndning. Datorn Ă€r inte mycket mer Ă€n ett Ă„r gammalt. Och ja, jag har sett andra stĂ€llen dĂ€r man pratat om problem med kortet, ingen tycks dock ha riktigt samma problem. Se till att ha de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort och att de Ă€r dom som hör till det operativsystem du kör! Drivrutinerna ska stĂ€mma, det Ă€r jag sĂ€ker pĂ„. Du har ju i alla fall lyckats isolera de felande drivrutinerna. Antingen Ă€r det drivrutinerna till ljudkortet, eller drivrutinerna till USB-porten som krĂ„nglar. Det trĂ„kiga Ă€r att har man problem med DPC Latency sĂ„ finns det tyvĂ€rr inte sĂ„ mycket att göra. Jag kan radda upp det jag kommer pĂ„, fungerar inte nĂ„got av det sĂ„ Ă€r det bara för dig att bita i det sura Ă€pplet Ă„ ta att det Ă€r som det Ă€r. *Updatera BIOS *SĂ€kerstĂ€ll att du anvĂ€nder de senaste drivrutinerna till ditt ljudkort. *Inaktivera de USB-portar du inte anvĂ€nder i enhetshanteraren. *Uppgradera till Windows 7. Som sagt, blir det inte bĂ€ttre efter du gjort dessa (samt de punkter jag skrivit tidigare i trĂ„den) finns inte sĂ„ mycket att göra Ă„t saken tyvĂ€rr. Uppdatera BIOS gick att göra, men det var en jĂ€vla massa krĂ„ngel med det om jag ska vara Ă€rlig đ„° De skrev dessutom pĂ„ hemsidan att man inte var rekommenderad att göra det om man inte blivit rĂ„dd till det av nĂ„gon som jobbar för Acer. Drivrutinerna Ă€r som sagt rĂ€tt. Under fliken "USB-styrenheter" vid enhetshanteraren finns ett helt gĂ€ng olika enheter, men eftersom jag har fyra portar sĂ„ antar jag att det Ă€r de som det bara finns fyra av - Standard OpenHCD USB Host Controller. Ska se hur jag ska göra för att uppdatera till Windows 7.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.