Jump to content
Annons

Mac Pro, vilken ska jag ha?


omgwtfplzk

Recommended Posts

Hej på er. Har precis köpt Logic och grejat lite med det på min MacBook men nu har jag insett att jag av flera skäl vill ha stationär dator i mitt hem att pyssla med musiken på.

Jag funderade rätt ut på att köpa de nya Mac Pro med Nehalemprocessorerna i men det är ganska mycket deg för en hobbymusiker och jag är inte säker på att jag behöver 8 kärnor med den senaste teknologin i.

Så frågan är om jag inte ska lugna mig lite och köpa något begagnat? Vad tror ni om en Mac Pro med 2xDual Core 2.66Ghz eller liknande och bara slänga i mer minne och några diskar? Har sett några med dessa specar (http://support.apple.com/kb/SP30) ute på begagnatmarknaden... kommer detta att vara tillräckligt för medelstora projekt? Jag tänker använda EastWestbiblioteken flitigt, för att ge någon bild om vad jag arbetar med, samt även Omnisphere och liknande. Mycket mjukvarusynthar alltså och desto mindre inspelning av ljudfiler, detta främst för sång och så.

Vore ju inte helt galet att spara en femton papp och ändå få helt okej prestanda. Vill inte ta i för mycket och sitta med så mycket kraft jag inte behöver (om det nu är möjligt) men vill självklart inte heller fastna på grund av begräsningar i hårdvaran.

Någon som har något klokt att säga om detta får gärna hjälpa mig så jag kan köpa en dator ASAP 😏.

Redigerat av omgwtfplzk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag beställde nyligen en Mac Pro, den gamla modellen (2008). Men då jag fick beskedet att de var slut i lager började jag leta efter en beggad. Efter bara 3-4 dagar hittade jag en Mac Pro 2,8GHz (8-core) med 2gb minne. Fick ge 18'000 för den (gick inte att pruta.. grr).

Har slängt i 2 gig till i minne och oj oj oj! Man behöver iaf inte mer dator än så. Jag har testat att köra 8 spår Omnisphere, lite andra synthar + audiospår fulla med pluggar. Inga problem alls.

Mitt tips är att du försöker hitta en Mac Pro begagnad (2008-modellen). Du betalar halva priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde nyligen en Mac Pro, den gamla modellen (2008). Men då jag fick beskedet att de var slut i lager började jag leta efter en beggad. Efter bara 3-4 dagar hittade jag en Mac Pro 2,8GHz (8-core) med 2gb minne. Fick ge 18'000 för den (gick inte att pruta.. grr).

Har slängt i 2 gig till i minne och oj oj oj! Man behöver iaf inte mer dator än så. Jag har testat att köra 8 spår Omnisphere, lite andra synthar + audiospår fulla med pluggar. Inga problem alls.

Mitt tips är att du försöker hitta en Mac Pro begagnad (2008-modellen). Du betalar halva priset.

Tack för svaret. Den modellen jag postade, är det 2008 års modell eller är den ännu äldre? Är inte riktigt haj på detta med Mac än (ny till denna värld, migrerat från PC) och vill inte göra bort mig med mitt inköp 🙂.

Hmmm, ja, ser ut som det. Frågan är då om det räcker med 4 kärnor eller om man ska ha 8 som du verkar vara så nöjd med 🙂.

Redigerat av omgwtfplzk
Link to comment
Dela på andra sajter

Den modellen du postade ser ut att vara den äldre (dvs den från 2006). Som jag förstår det så hände det mycket när de släppte 'early 2008'-modellerna. Så försök att hitta en sådan! 🙂

Man tycker ju att det bör räcka med 4 kärnor, men jag vågar inte säga något. Inte testat en sådan. 🙂

En länk där du ser spec på 2006, 2008 resp 2009: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Specifications

Här har du en länk där du ser hur kraftulla de olika modellerna är: http://www.macrumors.com/2009/03/14/update...o-of-internals/

Link to comment
Dela på andra sajter

Den modellen du postade ser ut att vara den äldre (dvs den från 2006). Som jag förstår det så hände det mycket när de släppte 'early 2008'-modellerna. Så försök att hitta en sådan! 😉

Man tycker ju att det bör räcka med 4 kärnor, men jag vågar inte säga något. Inte testat en sådan. 🙁

En länk där du ser spec på 2006, 2008 resp 2009: http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro#Specifications

Här har du en länk där du ser hur kraftulla de olika modellerna är: http://www.macrumors.com/2009/03/14/update...o-of-internals/

Ah tack för det! Jag ska leta med ljus och lykta nu efter en 2008-års modell. Har du någon aning var man kan leta förutom Blocket? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna eviga smärta, för 10k till får man ju en ny Nehalemapparat. Ahh, vet inte hur jag ska göra... måste dock bestämma mig snart, får väl försöka pruta lite 😄.

Finns det något bra knep för att veta vilken årsmodell utannonserade Mac Pros är? Detta skrivs sällan ut nämligen och gör mig lite konfunderad.

T.ex nu finns det några ute som har 2xQuad Core 2.26Ghz, är detta tillräcklig information för att avgöra vilken årskull den är ifrån? Finns det någon annan del av hårdvaran som förtäljer detta om CPUerna inte gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

med en 2008 års modell 8x2,8 Ghz får du absolut mest för pengarna. lägg till 10-15 lax så får du en nehalem-macpro men ungefär samma prestanda i logic.

Jo, detta har blivit plågsamt klart för mig på sistonde... gäller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara på min fråga jag nyss ställde? Detta är så rörigt och jag är grymt övertänd på att köpa en burk 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, detta har blivit plågsamt klart för mig på sistonde... gäller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara på min fråga jag nyss ställde? Detta är så rörigt och jag är grymt övertänd på att köpa en burk 🙂.

2.26Ghz är de nya mac.

http://www.everymac.com/systems/apple/mac_...2008-specs.html

Ja det går att se på processorspecarna, late och early brukar inte vara samma skillnad.

Powermac G5 dubbla eller enkla enkärniga processorer

Första Mac Pro med intel hade dubbla dualcore Xeonprollar

Sen kom dubbla Quadcore och där var hastigheterna 2,8 3,0 och 3,2

De nya är startar på 2.26 och slutar på 2.93 har jag för mig.

Allt finns att läsa på sidan jag länkat till om du inte gräver på Apples supportsidor

PS jag skulle också helt klart satsat på en 2008, med dubbla 2.8

Hårddisk och minne är så pass billigt att du klarar dig flera år med en sådan maskin.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, detta har blivit plågsamt klart för mig på sistonde... gäller bara att hitta en 2008. Har du möjlighet att svara på min fråga jag nyss ställde? Detta är så rörigt och jag är grymt övertänd på att köpa en burk 😄.

en med Dual 2,66ghz är antagligen en "first gen" 2006a med "woodcrest"-processorer. "early 2008"-modellen har "harpertown"-processorer och den senaste modellen har nehalem.

spana in Firechilds benchmark-test för logic nedan. Där ser du att "early 2008"-modellerna har idagens läge mer prestanda än de nya nehalem.

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.ph...asc&start=0

LogicBenchmarkChart.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

en med Dual 2,66ghz är antagligen en "first gen" 2006a med "woodcrest"-processorer. "early 2008"-modellen har "harpertown"-processorer och den senaste modellen har nehalem.

spana in Firechilds benchmark-test för logic nedan. Där ser du att "early 2008"-modellerna har idagens läge mer prestanda än de nya nehalem.

http://www.logicpro.se/phpBB2/viewtopic.ph...asc&start=0

LogicBenchmarkChart.jpg

Tack båda för all info. Men ni menar alltså att 2xQuad 2.26Ghz är en 2006a? Blir lite förvirrad här 🙂

Letar med ljus och lykta överallt nu efter en 2008 iaf, ni har helt klart övertygat mig om att det är the way to go!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack båda för all info. Men ni menar alltså att 2xQuad 2.26Ghz är en 2006a? Blir lite förvirrad här 🙂

Letar med ljus och lykta överallt nu efter en 2008 iaf, ni har helt klart övertygat mig om att det är the way to go!

2.26 2009

2.66 2006

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kolla in vilken dator som ligger i topp i det här testet, hmm det är visst en PC 🙂 . Snart kommer det nog rapporter från liknande hårdvara med två i7 man kan undra hur stapeln kommer att se ut då. Kommer skärmen att räcka till ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in vilken dator som ligger i topp i det här testet, hmm det är visst en PC 🙂 . Snart kommer det nog rapporter från liknande hårdvara med två i7 man kan undra hur stapeln kommer att se ut då. Kommer skärmen att räcka till ☺️

Men du funderade aldrig över på att den har 1600mhz tillgodo. 800 på varje. Då hade nog mac pro varit där utan större problem.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Vad är det jag inte ska skriva, att en överklockad pc som rullar på osx går snabbare och orkar mer i Logic än den snabbaste mac pron. Det är det den där tabellen visar. Skulltrailen fixar 80 spår eller nåt men det rapporteras att den nya i7an fixar 60 med bara en processor, borde ju rimligtvis bli det dubbla med två i7or.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Hur gör man det finns det bios på macar oxå det visste jag faktiskt inte.

Aha googlade lite, men då pratar folk om att skrämma upp en 800 Mhzare till 1Ghz genom att flytta byglar eller klippa ett ben på en konding eller nåt. Knappast samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...