Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har precis fått mej en lokal i källaren i det hus jag bor & där skall jag bygga studio.

Studion skall i första hand användas för inspelning av musik i den lite hårdare skola.

Det är en källarlokal som sagt, väggar, golv & tak består av betong, ca. 20 - 30 cm tjocka väggar.

Eftersom jag bor i huset själv vet jag med mej att det inte är lyhört över huvudtaget. Hör aldrig av grannarna, om dom nu inte leker händiga med borrhammare eller liknande.

Tanken från början var att spela in allt utom trummor men efter samtal med en kamrat där han hävdar att det inte skall vara något problem att isolera upp så att jag även kan spela in trummor där så har även den tanken vaknat.

Min fråga är då som följer...är detta möjligt utan att få en flock av grannar med spetsiga påkar efter sej?

Lokalen består av 3,5 rum, där jag tänk använda 2 till studion.

Dimensionerna ser ut så här: (betong rent)

rum 1: 405x357

rum 2: 405x360

båda har en takhöjd på 2,22

Jag ska regla upp nya innerväggar där jag samt sätta innertak & jag antar att jag måste lägga flytande golv i inspelningrummet, iallafall om jag ska ha möjlighet till trumispelning.

Har försökt plöjja forumet efter liknande frågor men antingen är jag blind eller har glömt skygglapparna på.

Så om nån kan hjälpa mej lite med denna fråga vore jag väldigt tacksam.

mvh

Simon

Redigerat av SiJo
Annons
Postat

Om det ska spelas trummor i hyreshus så måste du bygga ett ordentligt rum-rum annars kommer det aldrig att funka. Då takhöjden bara är 2,22 är det frågan om det är så praktiskt...

Postat

Det låter som du har för lågt i tak för att isolera tillräckligt. Jag har varit i hyreshus där det förekommer och fungerar med trumminspelningar men då har det varit närmare en meter väggar och tak byggt utifrån ett rum i rummet. Du får nog räkna med dubbla väggar och tak med två-tre lager gips samt hyfsade luftspalter imellan. Senaste studion jag var i var det sammanlagt 12 lager gips i väggarna. Tre lager från varje sida utav båda väggarna, 10cm isolering i varje vägg och 10cm luftspalter. Har man 3-4M i tak så går det nog att få till men har man riktig otur så finns det iallafall en granne som kan klaga. Jag tror inte det finns några garantier alls även med rejäl isolering för trummor i bostadshus tyvärr och är ju värdelöst att lägga massa pengar och jobb för att upptäcka att det inte funkar.

Postat

Hej & tack för snabba svar.

Ni bekräftar ganska exakt det jag själv trott/tänkt.

Jag tror det största problemet är taket, vilket är det enda som går i riktning mot en granne. Därför är det ju tråkigt att det är så pass lågt i tak. Får enbart spela in med hober så kanske det inte är ett problem.

Själva inspelningrummet befinner sig innanför kontrollrummet vilket gör att det isolerar åt det hållet.

Åt deta andra håller fortsätter min lokal sedan är det maskinrum mm för fastigheten.

Åt det 3:e hållet finns inget, bara mark & slutligen så är det en korridor samt tvättstuga, förråd mm. åt det 4:e väderstrecket.

Men som sagt, vill ju inte lägga ner en sjuhelvetes massa jobb/pengar för att upptäcka att det inte fungerar.

Tack för svaren iallafall.

/Simon

Postat

Finns ju en del andra alternativ för truminspelning dock... Skaffa ett vettigt set e-trummor och exempelvis Superior Drummer 2.0, vill du få ännu mer liv i det kan trummisen smacka upp sina egna cymbaler och OH-mikar/närmikning, så kör du själva trummorna (kagge,virvel, pukor) på e-setet. Om bandet vill spela in hela trumsetet live så kan de ju göra det någon annanstans och köra resten hos dig. Är en ganska flexibel lösning om jag får säga det själv, ger ju en hel del valmöjligheter åtminstone!

Postat
Finns ju en del andra alternativ för truminspelning dock... Skaffa ett vettigt set e-trummor och exempelvis Superior Drummer 2.0, vill du få ännu mer liv i det kan trummisen smacka upp sina egna cymbaler och OH-mikar/närmikning, så kör du själva trummorna (kagge,virvel, pukor) på e-setet. Om bandet vill spela in hela trumsetet live så kan de ju göra det någon annanstans och köra resten hos dig. Är en ganska flexibel lösning om jag får säga det själv, ger ju en hel del valmöjligheter åtminstone!

Tjena Fertan,

jo, kör redan så i den studion jag har idag.

Hyr även in mej i kompisars studios när det skall köras hela trumset, så ganska exakt som du beskrev. 🙂

Hade varit skönt att kunna köra allt hos sej själv dock och det var det jag funderade på nu när jag ändå ska bygga nytt.

Postat
Får enbart spela in med hober så kanske det inte är ett problem.

Såna där små med ludna fötter ..... ????

Postat

Hobmetal med ludna fötter.. Kom ihåg sen när det blir stort när band som FRODO, RING 'EM! och Samwise & His Fellowship börjar turnera, att det var här på forumet genren föddes!

Postat

Jo precis, såna med ludna fötter. 🙂 Tänkte jag kunnde klämma in dom i mitt trumrum med en takhöjd på ca. 85cm.

Vill personligen att dom undviker svärden för det är redan gjort.

Korta killar med ludna fötter som äter alldeles för ofta får helt enkelt bli en ledstjärna i denna nya genre av metal kallad "HobMetal".

//Simon

Postat
Hobmetal med ludna fötter.. Kom ihåg sen när det blir stort när band som FRODO, RING 'EM! och Samwise & His Fellowship börjar turnera, att det var här på forumet genren föddes!

Hahaha...visst är det så.

Kanske ska samla ihop ett gäng Hober, ha en audition, skriva låtar osv. En typ av pojkbands filosofi!! 🙂

• 4 månader senare...
Musse_Mus (oregistrerad)
Postat
Min fråga är då som följer...är detta möjligt utan att få en flock av grannar med spetsiga påkar efter sej?

Håller själv på att bygga en liten studio+replokal i ett hyreshus. Mitt tips är att knacka på hos närmsta grannen och berätta om ditt studiobygge och fråga om det är ok att du testar ljudläckaget. Om du sätter en trummis nere hos dig och själv är uppe hos grannen och lyssnar kan du skapa dig en uppfattning om hur mycket som går igenom och om det är möjligt att dämpa bort (om krukväxerna ramlar ner är det nog bara att glömma :rolleyes: )

Antagligen kommer det bli svårt att få ner volymen till efter-kl22-volym, men då kanske du inte behöver spela in trummor efter 22?

Min närmsta granne är extremt ljudkänslig men tillmötesgående, så i takt med att jag förbättrat isoleringen har vi kunnat gå från att repa (med full sättning)på "kontorstid" till att repa till 21 då hon går och lägger sig 🙂

/m

Musse_Mus (oregistrerad)
Postat

Innan nån påpekar det uppenbara; ifall det läcker riktigt mycket är ju risken stor att det låter i hela huset (flanktransmission), så då är det nog bäst att fråga samtliga grannar ifall du vill spela in efter 17:00 :rolleyes:

Postat
Innan nån påpekar det uppenbara; ifall det läcker riktigt mycket är ju risken stor att det låter i hela huset (flanktransmission), så då är det nog bäst att fråga samtliga grannar ifall du vill spela in efter 17:00 🙂

Dessutom så kan det vara bra att ha i åtanke att en granne kan flytta och att det kan komma in en ny granne som inte är lika överseende. Ljud läckage och flanktransmission kan vara mycket mer bök och kostsamt än man ibland tror och är nog bra att fundera en gång extra innan man börjar på med isolering och flytande rum i hyreshus, inte minst om om trummor ska användas. Själv hade jag en kanon studio på 90 kvm 50m från min bostad för några år sen som skulle varit isolerad och byggd enl. konstens regler. Studion låg under markplan och ovanför studion så var det garage, sen en föreningslokal och efter det så kom första vånngen med lägenheterna. Vi hade en granne på andra våningen som klagagde och kändes helt osannolikt men på något sätt sökte sig ljudet just upp till honom. Vi rev ned hela studion och isolerade på nytt men det gick helt enkelt inte att komma till rätta med ljud fenomenet. Många bortkastade kronor där i sjön.

Musse_Mus (oregistrerad)
Postat
Dessutom så kan det vara bra att ha i åtanke att en granne kan flytta och att det kan komma in en ny granne som inte är lika överseende. Ljud läckage och flanktransmission kan vara mycket mer bök och kostsamt än man ibland tror och är nog bra att fundera en gång extra innan man börjar på med isolering och flytande rum i hyreshus, inte minst om om trummor ska användas. Själv hade jag en kanon studio på 90 kvm 50m från min bostad för några år sen som skulle varit isolerad och byggd enl. konstens regler. Studion låg under markplan och ovanför studion så var det garage, sen en föreningslokal och efter det så kom första vånngen med lägenheterna. Vi hade en granne på andra våningen som klagagde och kändes helt osannolikt men på något sätt sökte sig ljudet just upp till honom. Vi rev ned hela studion och isolerade på nytt men det gick helt enkelt inte att komma till rätta med ljud fenomenet. Många bortkastade kronor där i sjön.

Det är precis denna problematik som håller mig vaken på nätterna numera :-)

Men det jag försökte säga var att man får föra ett visst oväsen vissa tider på dygnet (inom rimliga gränser såklart, men en fullt isolerad studio flera våningar ner bör ju inte låta mer än andra grannars musikspelande eller tv-tittande.) och om en granne känner sig störd bör det gå att komma överens om vilka tider som är ok för honom/henne (om grannen inte är störd i dubbel bemärkelse 😄 )

Om man inte planerar att köra 3-skift med truminspelningar borde det med andra ord gå.

/m

Postat

Om du kan vara flexibel och inte känner dig psykad av att det ev. hörs så kanske det går att lösa med dina grannar. Om jag inte minns fel så finns det stadgar på när och hur mycket det då får låta i hyreshus men kom inte riktigt ihåg vad det rörde sig om.

Det blir ju å andra sidan ingen kul situation om man blir tvungen att hänvisa till stadgarna åt grannarna och spela på dom vilkoren.

Svårt för en annan att råda egentligen och har ju själv bara en dålig erfarenhet utav liknande situation.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.