Faderix Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 Jag jobbar mestadels med truminspelningar och som ni vet Àr rummet allt för att fÄ trummorna att smÀlla pÄ pÄ ett bra sÀtt pÄ inspelningarna. Det finns ju en del filosofier om hur ett trumrum ska utformas och jag har under ganska mÄnga Ärs tid nu Äkt runt i studios och spelat i rum samt pratat med ett flertal akustiker om bygge utav trumrum med en mÄlsÀttning att sjÀlv fÄ till ett sÄ optimalt rum som möjligt. Funderingar har framförallt varit hur man kan bibehÄlla energin i ett rum som inte behöver vara hangar storlek men samtidigt fÄ en bra balans och kontroll pÄ ljudet. 80% av trumrumen jag spelat i Àr sÄ trötta och tungspelade sÄ man tröttnar efter en halvtimme. För knappt ett Är sen sÄ trÀffade jag Matts Odenmalm som bygger ganska makalösa diffusorlösningar www.diffusor.com Matts jobbar just med att diffusera rum för att bibehÄlla energin och fÄ en bra balans i rummen. Det var inte tal hÀr om att dÀmpa ner eller absorbera rummet vilket jag tyckte lÀt lovande och sunt. Jag Äkte förbi med mina trummor till ett utav hans referens rum och baxnade fullstÀndigt nÀr jag började trumma. Helt plötsligt började det höras nyanser i trummorna som aldrig funnits dÀr tidigare. Basen var vansinnigt rapp och diskanten sÄ tydlig sÄ det var en fröjd att fÄ spela i rummet. Jag har nu börjat inreda mitt eget nya trumrum med diffusorer frÄn Matts och resultatet verkar inte helt ovÀntat, extremt lovande. Jag har nu fÄtt upp ett antal svÀngda bÄgar pÄ vÀggarna och redan hÀr började klangen i rummet lÄta riktigt bra.
GĂ€st Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 (redigerat) HĂ€rligt đ! Hoppas du kommer fĂ„r klart rummet och att du postar vidare. Vill gĂ€rna veta mer och hur resultatet kommer bli. Men sĂ„ han anvĂ€nder sig nĂ€stan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lĂ€gsta registren? Redigerat 13 augusti 2009 av GĂ€st
Kokanin Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 Min första tanke var att det Ă€r Matts Odenmalm sjĂ€lv som gör reklam för sin sida. haha.. đ Men det ser bra ut de dĂ€r!
Faderix Postat 13 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2009 HĂ€rligt đ! Men sĂ„ han anvĂ€nder sig nĂ€stan bara av diffusorer? Sedan form av absorbenter i det absolut lĂ€gsta registren? Just ja, en lite specialare dĂ€r. Har ett elakt element som sticker ut en bit frĂ„n vĂ€ggen dĂ€r. Jag kommer inte att kunna diffusera 100% utav vĂ€ggarna men förhoppningsvis 80% och det kanske Ă„ker runt 10% absorbenter hĂ€r och dĂ€r som jag experimenterar med.
Faderix Postat 13 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2009 Min första tanke var att det Ă€r Matts Odenmalm sjĂ€lv som gör reklam för sin sida. haha.. đ Men det ser bra ut de dĂ€r! Matts kan gott fĂ„ lite gratis reklam med sĂ„ fina lösningar och produkter.
GĂ€st Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 (redigerat) Det var jĂ€vligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen pĂ„ att kontakta dem nĂ„r jag fĂ„tt lokal. För att göra en mĂ€ttning och köpa grejer đ Orka bygga sjĂ€lv. Redigerat 13 augusti 2009 av GĂ€st
Faderix Postat 13 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2009 Det var jĂ€vligt snyggt det han gjort i alla fall. Blev sugen pĂ„ att kontakta dem nĂ„r jag fĂ„tt lokal. För att göra en mĂ€ttning och köpa grejer đOrka bygga sjĂ€lv. Jag började sjĂ€lv att skissa pĂ„ att bygga sjĂ€lv men kom ganska snart fram till att bara matrial blir fruktansvĂ€rt dyrt, för att inte tala om arbetstiden det skulle ta att bygga diffusorer till ett rum pĂ„ 30kvm. Dessutom tror jag knappt det gĂ„r att bygga lika avancerade diffusorer dĂ„ det Ă€r smĂ„ finesser pĂ„ varje modul som Ă€r justerbara beroende pĂ„ hur dom ska jobba i rummet. Det fina med just basmodulerna Ă€r att jag nu kan styra om jag vill ha en rak frekvensgĂ„ng i rummet eller om jag vill fĂ„ lite mera stöd till trummorna med mera bas i rummet och sluter dĂ„ till luckorna en aning till basmodulerna.
GĂ€st Postat 13 augusti 2009 Postat 13 augusti 2009 LĂ„ter riktigt bra đČ Keep it upp. Kommer gĂ€rna pĂ„ besök sedan och test spelar, lyssnar om man fĂ„r nĂ€r det blir klart đ....Spelar sjĂ€lv trummor nĂ€mligen.
Faderix Postat 13 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 13 augusti 2009 LĂ„ter riktigt bra đ Keep it upp. Kommer gĂ€rna pĂ„ besök sedan och test spelar, lyssnar om man fĂ„r nĂ€r det blir klart đ....Spelar sjĂ€lv trummor nĂ€mligen. Du Ă€r sĂ„ vĂ€lkommen sĂ„.
Faderix Postat 13 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 13 augusti 2009 Ett moment jag klurat pÄ har varit att fÄ upp nÄgra utav modulerna som Àven ska fungera som basabsorbenter mot vÀgg-tak hörnen, dÀr dom gör massa nytta. Att fÄ upp dessa till tre metes i takhöjd och sen ligga kvar stadigt kÀndes inte helt lÀtt men jag tog och snickrade svÀngda socklar med spÄnskivor som jag fyllt med isolering och som jag sen tÀnkte sen klÀ med en masonit skiva.
GÀst Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 (redigerat) Den typen funkar nog med. MEn frÄgan Àr om en sÄdan kommer göra sÄ mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser sÄ hade det mer eller mindre studsat vidare frÄn den hÄrda ytan de trÀffar först. Men hur gÄr det med de lÀgre, dom Àr ju inte lika kÀnsla men de kanske pÄverkas av det dÀr med. ???? Annars rÀcker det vÀl med att göra en del hÄl i skivan kanske. Redigerat 14 augusti 2009 av GÀst
Faderix Postat 14 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 14 augusti 2009 Den typen funkar nog med. MEn frÄgan Àr om en sÄdan kommer göra sÄ mycket skillnad. Sedan om det varit lite högre frekvenser sÄ hade det mer eller mindre studsat vidare frÄn den hÄrda ytan de trÀffar först. Men hur gÄr det med de lÀgre, dom Àr ju inte lika kÀnsla men de kanske pÄverkas av det dÀr med. ???? Annars rÀcker det vÀl med att göra en del hÄl i skivan kanske. Ja, kÀnner spontant ocksÄ som det inte vore fel att borra hÄl i dessa för att fÄ lite mer absorbering. Jag ska provspela lite först och se sen vart man hamnar.
GÀst Postat 14 augusti 2009 Postat 14 augusti 2009 Hur ser de andra delarna av rummet ut? Möjlighet att ta nÄgra bilder. SÄ man ser hela rummet?
Faderix Postat 16 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2009 Hur ser de andra delarna av rummet ut? Möjlighet att ta nÄgra bilder. SÄ man ser hela rummet? JadÄ. HÀr kommer en bild frÄn andra sidan hörnet. Det Àr fortfarande en arbetsplats och pÄ gÄng sakta men sÀkert men just nu gÀller det att fÄ upp den lÄnga basmodulen ovanför fönstret. Det Àr inga lÀtta saker att handskas med modulerna, riktigt gedigna pjÀser. Man hör redan nu en otrolig tydlighet och tajthet i rummet.
Faderix Postat 19 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2009 Det vart nÄgot i stil med det hÀr
Faderix Postat 19 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 19 augusti 2009 HÀr Àr ytterligare lite improvisation med placering utav modulerna. Jag skÀrmade av ett hörn med hjÀlp utav tvÄ stÄende pÄ varandra basabsorbenter. Jag tÀnkte ha trummorna mot det hÀr hörnet och tÀnkte det kunde vara bra att kunna kontrollera basabsorberingen nÀra trummorna.
GÀst Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 O!! Ser riktigt hÀftigt ut. En frÄga. Vad kostar allt detta ungefÀr. I material osv. Eller har du köpt ett start kit?
iGnu Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Oj det ser riktigt bra ut!âșïž Antar att de modulerna har kostat en mindre förmögenhet...
peddap Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Imponerande!! Men jag mĂ„ste frĂ„ga om det finns nĂ„gon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det Ă€r oordning pĂ„ allt, men ordning hör vĂ€l inte till akustikbehandling dĂ„ man behandlar dĂ€r det behövs âșïž
Faderix Postat 19 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 19 augusti 2009 O!! đ€Ș Ser riktigt hĂ€ftigt ut. En frĂ„ga. Vad kostar allt detta ungefĂ€r. I material osv. Eller har du köpt ett start kit? Imponerande!! Men jag mĂ„ste frĂ„ga om det finns nĂ„gon grundlig planering för hur du placerar allt? Det ser mest ut som om det Ă€r oordning pĂ„ allt, men ordning hör vĂ€l inte till akustikbehandling dĂ„ man behandlar dĂ€r det behövs đ Ja ett ganska rejĂ€lt startkit. Modulerna kommer frĂ„n ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 smĂ„ lappar men den skissen Ă€r förbi för ett bra tag sen. bara att fĂ„ upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till dĂ„ dom vĂ€ger nĂ€rmare 1,5 ton, sĂ„ bara transporten kostade en slant. Killarna som hjĂ€lpte till med transporten trodde jag hade nĂ„got att göra med Nasa. Jag har verkligen skissat runt och funderat pĂ„ placeringen pĂ„ modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen Ă€r att fĂ„ sĂ„ mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. DĂ€remot sĂ„ har jag tĂ€nkt mig nĂ„gon slags symetri bakom trumplaceringen för att fĂ„ nĂ„gon slags balans dĂ€r vid stereo mickning. Jag har ocksĂ„ tĂ€nkt pĂ„ att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att fĂ„ gĂ€mnhet och balans i rummet frekvensmĂ€ssigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tĂ€nker pĂ„ höjden sĂ„ dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom lĂ€ngre in i rummet dĂ€r jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tĂ€nka pĂ„ ocksĂ„ och ta hĂ€nsyn till men det Ă€r mina skisser pĂ„ placeringen just nu.
Jajje Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Det heter inte trumrum! Det heter... ett trum!đ€Ș
peddap Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Ja ett ganska rejĂ€lt startkit. Modulerna kommer frĂ„n ett studiorum i Göteborg som skulle uppgraderas och jag hade en förhoppning om att klara mig under 100 smĂ„ lappar men den skissen Ă€r förbi för ett bra tag sen. bara att fĂ„ upp modulerna till Sthlm behövdes det en tung lastbil till dĂ„ dom vĂ€ger nĂ€rmare 1,5 ton, sĂ„ bara transporten kostade en slant. Killarna som hjĂ€lpte till med transporten trodde jag hade nĂ„got att göra med Nasa. Jag har verkligen skissat runt och funderat pĂ„ placeringen pĂ„ modulerna. Jag tror grundprincipen egentligen Ă€r att fĂ„ sĂ„ mycket oregelbundhet, osymetri som möjligt i rummet. DĂ€remot sĂ„ har jag tĂ€nkt mig nĂ„gon slags symetri bakom trumplaceringen för att fĂ„ nĂ„gon slags balans dĂ€r vid stereo mickning. Jag har ocksĂ„ tĂ€nkt pĂ„ att försöka sprida ut basabsorbenterna i rummet för att fĂ„ gĂ€mnhet och balans i rummet frekvensmĂ€ssigt. Sen försöker jag prioritera diffusorerna vid instrumentet och tĂ€nker pĂ„ höjden sĂ„ dom inte kommer för högt upp men kanske höjer upp dom lĂ€ngre in i rummet dĂ€r jag antar att mikrofoner sen kommer att placeras. Det kanske finns annat man borde tĂ€nka pĂ„ ocksĂ„ och ta hĂ€nsyn till men det Ă€r mina skisser pĂ„ placeringen just nu. Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. đ€Ș Det Ă€r en mycket intressant idĂ© du har dragit igĂ„ng. Hur sĂ„g rummet ut som du fick inspirationen ifrĂ„n? Var det ocksĂ„ "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats dĂ€r ev problemfrekvenser studsar? Jag Ă€r bara grymt nyfiken eftersom det Ă€r ganska noga med att sĂ€tta absorbenter och basfĂ€llor pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen. Himla intressant iallafall đ
aROCKER Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Wow! Kan man fÄ ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!? NÄn semester kanske? Hur grymmt som helst. Vilka trummset kommer att stÄ dÀr? Och vilka mickar finns det att tillgÄ? /aROCKER
adrumdrum Postat 19 augusti 2009 Postat 19 augusti 2009 Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. đ Det Ă€r en mycket intressant idĂ© du har dragit igĂ„ng. Hur sĂ„g rummet ut som du fick inspirationen ifrĂ„n? Var det ocksĂ„ "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats dĂ€r ev problemfrekvenser studsar? Jag Ă€r bara grymt nyfiken eftersom det Ă€r ganska noga med att sĂ€tta absorbenter och basfĂ€llor pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen. Himla intressant iallafall đ ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man sjĂ€lv vill att det ska lĂ„ta.
peddap Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 ja i kontrollrum, i inspelnings rum kan man bygga lite mer som man sjĂ€lv vill att det ska lĂ„ta. Ahhh... sorry. Jag Ă€r pĂ„ tok för insnöad i mitt eget projekt đ
GĂ€st Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Tycker detta projekt baar blir mer spĂ€nnande đ. Keep it up!
Faderix Postat 20 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2009 Huga! 1,5 ton... hehehe Det Ă€r ju vad tre amerikaner vĂ€ger sĂ„ det kanske inte Ă€r sĂ„ farligt. đ Det Ă€r en mycket intressant idĂ© du har dragit igĂ„ng. Hur sĂ„g rummet ut som du fick inspirationen ifrĂ„n? Var det ocksĂ„ "ostrukturerat" eller hade de olika modulerna placerats dĂ€r ev problemfrekvenser studsar? Jag Ă€r bara grymt nyfiken eftersom det Ă€r ganska noga med att sĂ€tta absorbenter och basfĂ€llor pĂ„ rĂ€tt stĂ€llen. Himla intressant iallafall đ Det var nog bara soundet jag var ute efter och som var inspirationen. Jag hade ju egentligen bara tĂ€nkt att sĂ€tta upp nĂ„gra kvadrat Golden Horn ovanför trumsetet för att fĂ„ bĂ€ttre klang i cymbalerna. GH var dom enda diffusorerna jag kunde hitta som verkligen verkade diffusera högt upp i frekvenserna och var nyfiken pĂ„ hur det egentligen lĂ€t med dom ovanför setet. Jag Ă„kte förbi ett utav Matts rum pĂ„ Audio Concept i Sthlm dĂ€r det fanns GH men Ă€ven en hel del annat i diffuserings vĂ€g. Egentligen ett ganska litet rum och ganska lĂ„gt i tak och Ă€r mer eller mindre proppat med olika diffuseringar dĂ€r. Tror det var uppemot 20 baslĂ„dor i rummet. Jag frĂ„gade butiken dĂ€r om jag fick ta ned trummorna och provspela och började sen inse att jag fĂ„r tĂ€nka om helt i mitt egna studio bygge. En annan anledning med diffusorerna var att lokalen jag skulle ta över har ett kvadratiskt rum och kvadratiska rum ska ju vara det sĂ€msta mĂ„ttet vad gĂ€ller stĂ„ende vĂ„gor. Det visar sig dĂ€remot att med bra diffusorer, tillrĂ€ckligt mycket och rĂ€tt placeringar sĂ„ Ă€r det inga som helst problem med kvadratiska rum. Vad gĂ€ller basfĂ€llorna sĂ„ Ă€r det ju hörn vĂ€gg-vĂ€gg, golv-vĂ€gg samt vĂ€gg-tak som problemen uppstĂ„r sĂ„ dĂ€r fĂ„r man ju lĂ€gga krutet. Ju fler basfĂ€llor desto gĂ€mnare i rummet.
Faderix Postat 20 augusti 2009 TrĂ„dstartare Postat 20 augusti 2009 Wow!Kan man fĂ„ ta med sig en Whisky och ett par öl och prova detta rum senare!? NĂ„n semester kanske? Hur grymmt som helst. Vilka trummset kommer att stĂ„ dĂ€r? Och vilka mickar finns det att tillgĂ„? /aROCKER Ja, om du Ă„ker frĂ„n Ărnsköldsvik sĂ„ fĂ„r vi nĂ€stan ta fram fin whiskeyn. Har du nĂ„gon favorit? Laphroaig tripple wood Ă€r en hĂ€r annars. Jag har mestadels DW trummor. Det finns stommar i bĂ„de björk och lönn sĂ„ vi fĂ„r vĂ€l försöka hitta nĂ„got som passar, annars fĂ„r du gĂ€rna ta med nĂ„got favo kit bara. Mickar att tillgĂ„ finns en uppsĂ€tning Audix, Audio Technica, Neumann, Earthworks, Shure, Cad, Peluso, Oktava, Cascade, som jag kommer pĂ„ just nu. Kan specificera lite nĂ€mare modeller om du vill.
Faderix Postat 20 augusti 2009 TrÄdstartare Postat 20 augusti 2009 HÀr Àr en variant pÄ Golden Horn. TÀnkte försöka placera nÄgra runt trummorna och ev. i framtiden om det behövs Àven ovanför setet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.