Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Prolog: Jag spelar i ett band som heter SVART, vi sysslar med Indiepop, har gjort cirka 50 officiella spelningar i bland annat Emmaboda, HÀssleholm, Nyköping, Eskilstuna, Stockholm och innom en mÄnad skall vi packa bussen och fara till Kristinehamn ocksÄ. Vi Àr precis fyllda 20. Vill man lyssna sÄ gÄr det bra hÀr: www.myspace.com/svenskavisorattrojatill

PÄ grund av min, sÄngare och lÄtskrivare i bandet, tjÀnstgöring i det militÀra har vi stÄtt och stampat lite pÄ samma plats i snart 11 mÄnader. Men den 11 September (jÀvla datum att mucka pÄ) sÄ blir jag civil igen. I samband med mitt militÀra utryck fÄr jag 25.000 kr skattefritt in pÄ kontot. Dessa pengar kommer i princip gÄ till att spela in en ny skiva med bandet.

Brödfakta: (har du brottom, lÀs bara det hÀr) Jag har alltsÄ tÀnkt spela in en tredje skiva med mitt band. Det rör sig om en Ep pÄ sÄdÀr sju lÄtar. Trummor och bas kommer vi lÀgga i samma studio som sist sÄ det Àr inget krux. Men för att ha tid att kunna göra allt annat sÄ jÀvla bra, tÀnkte jag spela in allt annat: orgel, gitarrer, sÄng, kör, perc, klockspel, eventuella pÄlÀgg osv. hemma. Och det jag i pricip vill ha hjÀlp med Àr om det finns nÄgonting jag borde brÀnna en slant pÄ för att fÄ att kunna fÄ ut nÄgot bra av detta. Nu undrar du vad jag redan har, men dÄ har jag varit framm och sammanstÀllt en lista över allt jag redan har, plus lite grejer som jag redan tÀnkt köpa nÀr muckpengarna kommer.

1. Nybyggd musikdator som Àr extremt tyst och fungerar mycket bra till att spela in och mixa popmusik.

2. Ljudkort: E-mu Usb 0404

3. 1x Studio Project B1

4. Sladdar, givetvis.

5. Medhörning till instrumentalist

6. TvÄ mikstativ, den ena med puffskydd

7. 2X Midisynth.

8. Dynamisk JJ-lab-mik (sm58 wannabe)

9. Reason 3

För muckbidraget har jag Àn sÄ lÀnge tÀnkt köpa:

1. Squier Telecaster Standard

2. Vox Ac 30

3. 1x Shure Sm57

4. Reason 4

5. Record

Vad utöver detta Àr livsnödvÀndigt för att spela in en inidiepopplatta hemma? Förmodligen kommer jag kunna lÄna nÄgon bÀttre kondensatormik av vÄrt studieförbunds lÄnestudio. LjuddÀmpning improviserar jag med trasmattor. En annan frÄga jag snabbt har angÄende Vox:en jag tÀnkt köpa. Vilket passar sig bÀst för inspelning, en eller tvÄ koner? Tack för hjÀlpen.

Epilog: Kul att du fortfarande Àr med och lÀser. Det Àr ett kvitto pÄ att jag skrivit en intressant trÄd. Jag tÀnkte bara gÄ in lite mer pÄ vad det Àr jag och mitt band tÀnker göra. Som redan nÀmt heter vi SVART. Orkar man inte gÄ in pÄ vÄran myspace och lyssna sÄ kan jag snabbt hÀva ur mig HÄkan Hellström, Bad Cash Quartet, The Smiths, Broder Daniel, Markus KrunegÄrd, Paul Simon, HÀstpojken och SÀkert! sÄ vet ni ungefÀr vart vi landar musikaliskt. NÀr jag spelar in jobbar jag gÀrna med en ljudbild som pÄminner om den i HÄkans första skiva. Episkt, euforiskt, dansant och galet. MÄnga pÄlÀggsgitarrer med breda panoreringar. Leadljud med mycket reverb (skada frÄn den tiden jag pysslade med Trance). Extremt reverbdrÀnkt falsettsÄng, tamburin i refrÀngen och sÄ vidare. PÄ kommande skiva Àr jag rÀtt mycket inne pÄ samma sound fast aningen mer 80-talsvinklat. TÀnk chorus-gitarr och djup virvel med en del reverb. TÀnk Paul Simons You Can Call Me Al, eller Cyndi Laupers Time After Time.

Jag har dessutom tÀnk att spela in och mixa allt i Record. Eftersom jag sedan 2004 Àr ReasonanvÀndare kÀnner jag mig mest hemma i den miljön.

Inspelningen kommer gÄ till som sÄ att vi lÄnar vÄrat Studieförbund Sensus studio en vecka och lÀgger alla trummor och all bas. Jag tar sedan hem materialet till mig. Efter arbetstid kommer jag jobba med att spela in övriga bitar och mitt rum kommer vara i totalt kaos. Anledningen till att jag vill göra det hemma Àr att dÄ har vi all tid i vÀrlden samt att jag fÄr det precis som jag vill. Sen Àr det ju lite indieromantik över hemmasnickeri. Hela inspelningen kommer röras ned men en hel del Thé och Family Guy. Kanske nÄgra vÀndor Super Nintendo.

I slutÀndan skall detta mynna ut till en Ep med sÄdÀr sex-sju lÄtar som kommer tryckas i cirka 200x pappkartong (den vanliga cd-singel-modellen) och varje skiva kommer ksta runt 70 kr. Förhoppningen Àr att den kanske skall ge oss ett festivalgig eller tvÄ nÀsta sommar.

Har du annan erfarenhet i Àmnet sÄ ös tips över mig. Jag vet att det hÀr forumet Àr det bÀsta stÀllet att fÄ det pÄ.

Annons
Postat (redigerat)

Om det bara gÀller inspelning, sÄ lÀgg mer pengar pÄ bra mikrofoner Àn pÄ lyssningen.

Men om du ocksÄ tÀnker mixa sjÀlv, dÄ behöver du lyssning som du kÀnner dig hemma med och med rejÀlt frekvensomfÄng och hyffsat neutralt. Vilka monitorer har du tÀnkt dig?

Redigerat av Linus
Postat

Det Àr en del prylar du ska spela in hemma.

Har du funderat över att köpa nÄgot mer instrument?

Kanske ett glockenspiel eller en xylofon?

En begagnad orgel (pengarna ska ju rÀcka till mycket)

Göra nÄgot ytterligare Ät isoleringsfrÄgan?

SkÀrmvÀgg?

Postat

Förtydligande: Alla instrument jag behöver har jag eller musikerna som skall lira pĂ„ skivan. En kondensatormik har jag, och just en B1:a dĂ„. Dessutom har jag en ljudsystem som jag Ă€r van vid och trivs med. Men tack för svar. đŸ€Ș

Postat

Ang. Voxen och koner:

För inspelning har det nog ingen alls betydelse om du köper en 1x12" eller 2x12" dÄ det ÀndÄ Àr tvÄ identiska högtalare i tvÄtolvan. DÀremot sÄ kan det ju vara gött att ha en tvÄtolva i ryggen sen nÀr ni ska ut pÄ era festivalgigs. Summasummarium: Har du plats för och ork att slÀpa pÄ en 2x12":a (dom Àr rÀtt sÄ tunga och klumpiga) sÄ köp en sÄn, helst den med AlNiCo Blue högtalare i. Visst, den kostar typ 7.000:- mer Àn standard-varianten men den lÄter ack sÄ mycket bÀttre..

Lycka till!

Postat
Förtydligande: Alla instrument jag behöver har jag eller musikerna som skall lira pĂ„ skivan. En kondensatormik har jag, och just en B1:a dĂ„. Dessutom har jag en ljudsystem som jag Ă€r van vid och trivs med. Men tack för svar. 🙂

FörlĂ„t, jag Ă€r blind och har brĂ„ttom, tvĂ„ egenskaper som inte alltid gĂ„r hand i hand â˜ș

Postat

istÀllet för fender telen skulle du kunna köpa en vintage tele (kostar 3200:-) tycker den lÄter bra och Àr skön att spela pÄ sÄ fÄr du mer pengar till annat. fast pÄ scen sÄ Àr det vÀl roligare att stÄ med fender grejer en kopior.

Postat

Sixties: En Squier Telecaster Standard kostar typ 3.200 kr sĂ„ jag fĂ„r ju inte alls mer pengar över. 😄

Postat
Sixties: En Squier Telecaster Standard kostar typ 3.200 kr sĂ„ jag fĂ„r ju inte alls mer pengar över. 😉

missade squire, sorry. annars finns det en hel del teles hÀr:

http://www.m-musikshop.se/index.php

han som bygger ihop dom har vÀldigt gott rykte och Àr duktig att göra i ordning gitarrerna.

Postat

Finns sĂ€kert massa bra alternativ, men jag har redan bestĂ€llt Guran. đŸ˜Č

NÄgon som har bra tipps pÄ gör-det-sjÀlv-isolering? Jag har faktiskt nÀstan tÀnkt spela in gitarren utomhus. Kan inte det vara en bra grej? Om inte annat lite konstnÀrligt.

Postat
Finns sĂ€kert massa bra alternativ, men jag har redan bestĂ€llt Guran. 🙂

NÄgon som har bra tipps pÄ gör-det-sjÀlv-isolering? Jag har faktiskt nÀstan tÀnkt spela in gitarren utomhus. Kan inte det vara en bra grej? Om inte annat lite konstnÀrligt.

Spela ute? DĂ„ kommer det bli mycket fĂ„gel ljud i inspelningarna 😆

Postat

Eftersom vi spelar sĂ„n musik som vi gör ser jag inte fĂ„gelkvitter som ett problem. Dock borde det ju inte överösta en nĂ€rmickad 30wattsstĂ€rkare pĂ„ högvolym igenom en sm57. 😆 Men hade jag kört nĂ„gon slags rumsmik av kondensatortyp hade det sĂ€kert pajat en del. 😆

Postat

pÄ biltema finns billigt isolerande/dÀmpmaterial. 2-3 cm tjockt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.