Jump to content
Annons

Sampla ljud till filmproduktion


matsumoto

Recommended Posts

Jag håller på att planera en liten filmproduktion just nu, det ska bli en slags industry/dark ambient-musikal om allt går som det ska.

Jag ska då göra både filmen och musiken, och till just musikdelen skulle jag behöva lite tips. Filmen ska spelas in delvis i en fabrik, så jag tänkte att jag skulle ta och sampla olika ljud från den fabriken. Då är det omgivningsljud och sånt som gäller, men jag tänkte även samla ihop ljud därifrån för att göra egna trummor, t ex när man slår med någonting på ett rör och en massa mer sånt.

Det är just i själva samplingsmomentet jag behöver hjälp. finns det något speciellt man bör tänka på? jag tvivlar ju på att det är en simpel process:)

Jag kommer förmodligen sampla med en dyr kamera och kondensatormick (tror jag det är), samplingsraten på denna är på 48.000 khz (eller vad det nu kallas).

tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Eyy!

Först kan det vara bra att veta lite om vad du har för grejer hehe 😉

Vad är det för kamera? Har den XLR ingångar eller några andra mic ingångar? Vad är det för mickar du ska använda?

Att tänka på om du ska spela in effektljud är inte nåt speciellt skulle jag tro. Om du ska spela in röster och sånt så är väl puffskydd att rekommendera. Men som sagt så är det lite svårt att säga om man inte vet hur inspelningarna ska gå till. Precisera dig gärna lite mer. Om du bara ska använda en kamera så är det nog smidigast att spela in effektljud osv separat utanför filminspelningen som du sedan lägger på i redigeringen. Men rösterna kan du ju ta direkt.

______________

jake

Redigerat av jakeass
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...