Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja ! nÄgon som vet hur man gör för att fÄ ett breakdown som man hör pÄ mÄnga tv och radiokanaler? SÄ det lÄter typ "aooooow", att allt strechas nerÄt. Hittar inget direkt exempel för tillfÀllet, de enda exemplet jag har Àr hur musiken stretchas ner nÀr man pausar pÄ EA Skate pÄ xbox, hehe.. hoppas pÄ svar !!! AnvÀnder förresten logic men pricipen Àr vÀl den samma oavsett vad för program man anvÀnder.. ett exempel kan ju vara nÀr man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

Redigerat av niclashbg
Annons
Postat
Tja ! nÄgon som vet hur man gör för att fÄ ett breakdown som man hör pÄ mÄnga tv och radiokanaler? SÄ det lÄter typ "aooooow", att allt strechas nerÄt. Hittar inget direkt exempel för tillfÀllet, de enda exemplet jag har Àr hur musiken stretchas ner nÀr man pausar pÄ EA Skate pÄ xbox, hehe.. hoppas pÄ svar !!! AnvÀnder förresten logic men pricipen Àr vÀl den samma oavsett vad för program man anvÀnder.. ett exempel kan ju vara nÀr man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

Rolig frĂ„gestĂ€llning. 😄 Du Ă€r född pĂ„ 80-talet eller senare?

Det handlar, gissar jag, om en band- eller vinylinbromsningseffekt. Effekten hÀrmas överallt, och nÀr du ska beskriva den Àr det ett dataspel du i första hand refererar till. Ursprunget Àr borglömt, eller i allafall nÀstan.

Digital panik, som Magnum Bonum sa.

Postat
AnvÀnder förresten logic men pricipen Àr vÀl den samma oavsett vad för program man anvÀnder.. ett exempel kan ju vara nÀr man stoppar en vinylskiva i ngn battle eller vad som !

SÄ hÀr gör du det i logic : ( Tapestop , vinylstop effekten ) :

1. Bounca ut ljudet du vill ska sakta ned.

2. I logic öppna EXS Sampler

3. Importera ljudet du vill sakta ned

4. Gör sedan en automation pÄ Tune i Exs sÄ saktas samplingen ned.

Postat

Grymt, tack ska du ha. Grymma lÄtar pÄ din myspace med ! Problemet löst.

Postat
Rolig frĂ„gestĂ€llning. 🙂 Du Ă€r född pĂ„ 80-talet eller senare?

Det handlar, gissar jag, om en band- eller vinylinbromsningseffekt. Effekten hÀrmas överallt, och nÀr du ska beskriva den Àr det ett dataspel du i första hand refererar till. Ursprunget Àr borglömt, eller i allafall nÀstan.

tjena ! japp, född 1989 sĂ„ Ă€r vĂ€l inte en "original-80talist" om man sĂ€ger sĂ„, men dock ! 🙂

Gillar effekten, det Àr sÄna smÄ underverk som kan göra en stor del i en produktion !

Postat
Rolig frĂ„gestĂ€llning. 🙂 Du Ă€r född pĂ„ 80-talet eller senare?

🙂

Halvt OT:

I dagens SvD finns en notis om "utrotningshotade ljud", sÄsom knattret frÄn en skrivmaskin eller slutaren pÄ en analogkamera. Det senare anvÀnds ju Àven i digitalkameror, men dÄ digitalt framstÀllt. Undrar hur mÄnga ungar det Àr idag som fattar vad det Àr för ljud som lÄter i deras digitalkamera nÀr de tar en bild ...

Postat
😛

Halvt OT:

I dagens SvD finns en notis om "utrotningshotade ljud", sÄsom knattret frÄn en skrivmaskin eller slutaren pÄ en analogkamera. Det senare anvÀnds ju Àven i digitalkameror, men dÄ digitalt framstÀllt. Undrar hur mÄnga ungar det Àr idag som fattar vad det Àr för ljud som lÄter i deras digitalkamera nÀr de tar en bild ...

Uppföljande OT:

Detta pĂ„minner mig om julen för tvĂ„ Ă„r sedan, nĂ€r jag frĂ„gade min 7-Ă„riga kusin varför det lĂ€t som det gjorde nĂ€r Kalle Anka och Musse Ă€ter majskolvar. Hans svar var att de Ă„t sĂ„ fort att tĂ€nderna klappade mot varandra. NĂ€r jag sedan frĂ„gade varför det plingade nĂ€r de kommit till slutet av majskolven insĂ„g han att det var nĂ„got i hans ursprungliga hypotes som inte stĂ€mde, vilket ledde till att jag fick förklara för honom hur gamla skrivmaskiner funkade. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.