Jump to content
Annons

Mixa rätt


Polkagris

Recommended Posts

Shuu sitter här o försöker fixa till så min röst smällter in i beatet..

EQ, Kompressor och hela paketet..

någon som kan och är erfaren hur man kan göra så rösten smälter in i beatet perfekt 😳

Är trött på att de låter kontigt, jag har mixerbord o hela paketet men inte blir de bra:D snälla hjälp innan jag blir galen på micken och slänger den i väggen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ÖVA ÖVA ÖVA!

Skaffa någon övningsfilm på DVD och gå igenom. Bästa sättet att lära sig. Då kommer du förstå helheten bättre.

Att få rösten att smälta in som ex. är ju helt beroende på vad du har för instrument med i låten, vilken roll rösten ska ha osv osv. Ingen mix är den andra lik.

De som är duktiga på mix blev det knappast av en slump, det är sånt som kommer med erfarenhet och övning.

Här har du ett tips: http://techbreakfast.com/dvd/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahadu polkagrisen.. Det är så mycket som spelar in. Rummet och akustiken får du tänka på också.. Men framförallt.. Det tar tid att lära sig mixa bra.. Så är det bara.. Finns inga enkla knep..

"Inga genvägar till det perfekta ljudet" enl. farbror Barbro 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett par fina studiolurar om du inte har råd till monitorer. Läs och lär dig hur man hanterar kompressorer, EQ och andra mix plugins. Öva öva öva. Släng upp låtar här på forumet och låt oss guida dig till målet. Finns intressanta videon på Youtube där producenter förklarar vad dem använder, och hur dem använder sina plugins.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framför allt så är det bäst att lära sig behärska DAW-programmets medföljande plugineffekter innan man börjar jaga efter tredjepartspluggar. Innan man har lärt sig de som följer med, så har man nämligen ingen aning om vad man ska leta efter eller varför man ska leta efter annat - och risken är då stor att man börjar jaga alla möjliga pluggar och tror att de ska göra precis det man vill, bara för att någon annan använder just den pluggen. Till sist så sitter man där då med hundratals olika plugins utan att behärska en enda av dem, utan man skrapar bara på ytan på ett stort antal olika som kan göra i princip samma sak.

Med ett fåtal pluggar som man behärskar, så kommer man fram till ett resultat mycket snabbare, än om man ska börja leta bland 50 olika kompressorpluggar och lika många eq-pluggar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng micen i väggen, mixning tar åratal. Tills du har lärt dig det riktigt ordentligt så kan du nog köpa 40 mikrofoner till, bara som ett exempel alltså 😄

Kanske du får försöka göra en EQ ruta av något slag, i dessa frekvenser rör sig mina instrument och här är min röst. Sen är det bara att skära skära skära, höja och sänka med EQn så går det nog bra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är verkligen ingen bra tråd och tyvärr bidrog jag till en precis nyss.

Jag sa då att mina mixkuskaper är värdelösa och att det tar tid. Dock finns det ett bra råd i denna tråd och det var claes. (som alltid)

Börja inte med att söka mirakelpluggar. Börja med du har. En EQ och en kompressor som finns i ditt program är garanterat bättre än de som skapade tex det som blev klassiska Beatlessinspelningar om inte på annat sätt än att du har faktiskt möjligheten att lära dig vad allt det där handlade om. Hoppar du hit och dit. Dvs byter DAW, pluggar köper hårdvara hela tiden etc. kommer det att ta tid.

Själv betecknar jag mig som nybörjare men det beror enbart på att när jag började laddade jag ner allt som jag kom över både lagligt och olagligt.

Jag insåg snart att olagliga pluggar ledde nowhere och då började jag titta på preamps, Channelstrips, kompressorer, reverbenheter och mickrofoner i parti och minut. Visserligen har jag idag både Focusrite Red7, Avalon 747, UA 610, Neumann, Brauner, Flea etc. etc.

Den pinsamma sanningen gick upp för mig. Jag kan inte köpa eller låna eller för den delen stjäla kunskap. Det jag har i min enkla DAW är fullt tillräckligt. I mitt fall Ableton Live.

Jag suger fortfarande men jag vet någorlunda hur en EQ fungerar och en kompressor. Poängen är dock. Hade jag inte litat på prylar och mjukvara som jag bytte var och annan dag så hade jag varit oerhört mycket bättre idag.

Mitt råd är att du börjar på Sound on Sounds hemsida och söker vidare därifrån. Tidningar som studio och SOS och FutureMusic kan även rekomenderas.

Fall dock aldrig i fällan att tro att nästa plugg fixar alla dina problem. Det gör den inte.

Däremot kommer din väg att bli betydligt kortare om du köper ett billigt program med EQ, Kompressor och Reverb och lyssnar på all den klokskap som finns där ute förutom att du ständigt måste ha nya saker.

Lyssna och älska och brinn för det du gör!

Och kom ihåg att det du har räcker.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...