Jump to content
Annons

Hjälp och tips med bygga av lågpassfilter!


KlasVonKlas

Recommended Posts

Tjena!

Jag skulle behöva lite hjälp med att bygga mitt eget lågpassfilter, alltså till en subwoofer. Det ska vara inkopplat på en lågnivå-signal, från mitt mixerbord till ett slutsteg. På slutsteget kan Jag justera volymen så detta behövs inte göras i filtret. Har ett par monitorer som är inkopplade på Main Out och hade då tänkt att koppla in signalen för subwoofern, eller egentligen är det två, på CD/TAPE output då Jag får samma ljudsignal där.

Jag vill alltså ha ett lågpassfilter där Jag kan justera var den ska klippa, till exempel mellan 50-120hz. Det ska även vara i stereo då Jag har två högtalare som ska användas som subwoofrar. db-Lutningen vet Jag inte riktigt vart Jag vill ha den, kanske vid 12db. In och utgångar ska vara RCA.

Kan inte så mycket vad man ska välja för komponenter. Jag vet ju vad en kondensator gör, vad en spole är, vad ett motstånd har för funktion, men Jag vet inte hur olika komponenter ska kopplas samman.

Edit: Kom nu på att detta i så fall måste vara ett aktiv delningsfilter, eller? Dessa är ju lite krångligare att bygga. Eller kan man bygga ett passivt och köra så som Jag har tänkt?

Alla som vill vara med och rita kopplingschema, ge mig länkar med bra sidor (gärna på svenska) eller bara vill ge tips är varmt välkomna! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur hade du tänkt få signal till fullrangelådirna då? Är det inte bättre att ha ett passivt delningsfilter i stället för ett passivt lågpassfilter bara?

Alltså, mina studiomonitorer är inkopplade på Main out. På dessa kan Jag välja vart Jag vill klippa frekvensen. Volymen kontrollerar Jag alltså via ett mixerbord. På detta mixerbord finns det även en rca-output som ger samma signal. Där hade Jag tänkt att koppla in det andra. Men visst, Jag förstår hur du tänker. Kanske skulle vara enklare, men nu vill Jag inte göra så.

Men Jag kollar just nu runt på slutsteg med inbyggda lågpassfilter. Zachry d250 ser väldigt intressant ut just nu. Som Jag har förstått det så kan man, även om man klipper vid till exempel 60hz, ändå med detta slutsteg köra i stereo ut till högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...