Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som har nån erfarenhet?

Funderar på köpa en 15" late 2008 mbp med expresscard eller en ny 2.66 mbp utan expresscard (15000 resp 20000:-)

Nån som vet vad level2cache 3 eller 6 MB gör för skillnad?

Emil

Annons
Postat

Som jag fattat det hela så är det bättre att välja Uad med "sämre" dator. Eftersom pluggar drar kraft från processorn är det bra att ha en snabb sådan. Men eftersom du har ett Uad kort minskar behovet.

Postat
  onajj sa:
Som jag fattat det hela så är det bättre att välja Uad med "sämre" dator. Eftersom pluggar drar kraft från processorn är det bra att ha en snabb sådan. Men eftersom du har ett Uad kort minskar behovet.

Vad menar du? Är det bra eller dåligt att ha en dator med lägre prestanda om man kör UAD?

Om sanningen ska fram gör det ingen större skillnad. Riktigt många pluggar ger en märkbar belastning på processorn i den Mac Pro jag kör med UAD-2 duo. Men det är ett pris värt att betala för att ha tillgång till så bra pluggar.

Jag kör däremot inte UAD till bärbart eftersom jag tycker att en stor del av poängen med bärbart försvinner för varje extern burk man kopplar till. Jag håller min mobila rigg så ren som möjligt. Spelar in på intern hd och koppla bara till ett Fireface 800.

Postat (redigerat)

Att köpa Uad med en lite "sämre" dator kan vara bättre än att köpa en dyrare av flera anledningar.

Du kommer inte belasta datorn lika mycket via pluggarna, då dsp-kortet fixar det. Datorn behöver alltså inte jobba lika mycket. Sedan får du tillgång till en mycket bra plugg samling vilket är den största anledning. Som jag ser det.

Men visst, köp av exempelvis en mac pro 8core så spelar det kanske inte så stor roll. Men det kanske är mera värt att ta en billigare macbook pro med ett uad kort än att köpa ny för samma pris och få ut 2-300mhz mer. Vilket inte kommer hjälpa speciellt mycket. Då tror jag att uad kortet kommer ge mer.

Så har jag fattat det helan när jag forskade om några veckor sedan.

Kort fattat. Uad kortet ger dig gryma pluggar! Sedan är det ett plus att dsp kortet hjälper datorn. Men vid mycket kraftfull dator spelar det ingen roll. En ny dator för x kr, och en begagnad med nästan samma prestanda fast med uad inräknat, för x kr = mer för pengarna.

Redigerat av Gäst
DieHard (oregistrerad)
Postat
  onajj sa:
Du kommer inte belasta datorn lika mycket via pluggarna, då dsp-kortet fixar det. Datorn behöver alltså inte jobba lika mycket.

Det beror ju på vilka pluggar man kör med. Många drar väldigt lite cpu också. Sen går det ju alltid att bounca ned för att spara cpu när man vet hur man vill ha det.

Citat
Sedan får du tillgång till en mycket bra plugg samling vilket är den största anledning.

Det för den anledningen man skaffar ett UADkort. Få¨tillgång till ruskigt bra pluggar.

Postat

var det nån som vågade sig på en gissning vad ett uad2solo kan tänkas motsvara i procent av en 2.4 ghz C2D ?

mest nyfiken thats all.

tror ni apple blidkar de 1% som kör expresscard i framtiden eller gissar ni på en retur i mbp15"?

jag blev sjukt sugen på UADs plate 140 just nu.

Postat (redigerat)

Finns det nån svensk återförsäljare av solo/laptop?

Redigerat av mietek

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.