Jump to content
Annons

Förstärkarsimuleringar och Högtalarkabinettsimuleringar


Limpan

Recommended Posts

Hej!

Jag har alltid gillat att micka förstärkare och tycker det oftast ger det bästa ljudet gentemot att använda mjukvara, så har det iaf känts förr, dock har ampsimuleringarna på senare tid blivit mycket bättre.

Nu när man bor i en lägenhet och behöver spela in elgitarren är inte längre uppmickning det bästa alternativet.

Har testat Guitar Rig 1 o 2 och även Amplitube 1 men har inte blivit speciellt imponerad. Har även testat gratisvarianter som jag ändå tycker låtit förvånansvärt bra, såsom simulanalogs guitarsuite, men det känns fortfarande inte riktigt bra. I det flesta fall då jag behövt spela in i hemmet har jag föredragit att använda min Vox ToneLab, men dess cabinettsimulering har varit lite för steril och inte haft samma punch i det lägre mellanregistret samt inte låtit "uppmickad" som jag egentligen vill åt.

Nu senast har jag lekt en hel del med Digidesign Eleven som fram tills nu har definitivt låtit bäst av de mjukvaror jag testat innan.

Mina funderingar är jag gärna vill ha tips på ännu bättre mjukvara som man bör testa, jag har t.ex hört mycket gott om Revalver mfl

...men främst, då man är lite fattig för tillfället, andra tips om att få ett mer levande "uppmickat" ljud med den utrustningen jag använder, Vox Tonelab och Digidesign Eleven?.

Jag har hört mycket gott om att använda Impulser som cabinett-simuleringar, och det är nått jag ännu inte har testat. Hade vart kul att testa stänga av cabinettsimuleringen på eleven och tonelaben för att köra impulser istället. Tips om bra impulser? Har hört att det finns fritt på nätet, får mig dock att undra över kvaliten av impulserna?

Använder för övrigt TL Space som konvolverande reverb

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
menar du denna?

Hej hopp!

Nej jag har den äldre modellen, Den som man sätter på bordet 🙂

Shysst ljud han hade fått där i videon dock. Och visst kan man få rätt okej ljud från min tonelab oxå, men man kan alltid hitta nya genvägar till det perfekta soundet 🙂

Denna har jag:

ToneLab original....

Gillar dock impuls-idén, har nu hunnit pröva några impulser och en del låter dåligt och en del låter riktigt bra.. det får bli att sålla runt bland alla dessa gratisimpulser som finns på nätet tills man hittar några som låter gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..." är väl ett ganska berömt citat från ett visst humorgäng.. 🙂

Waves GTR har du ju hört mig babbla om en hel del. Snart kommer förhoppningsvis mitt förirrade/förvirrade paket (se denna tråden) och då ska det bli testkörning. =D

Det kostar ju dock lite kosing när man köper hela faderullan som jag gjorde. Dvs software, DI-box och pedal. Men eftersom jag vet att du köpte en najjs DI-box alldeles nyligen och du tycker mer om att ratta i datorn än vad jag gör 🙂 så räcker det ju isåfall med bara mjukvaran. Och den kostar bara 1660 kr inkl moms på thomann. Inte så förfärligt dyrt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet..." är väl ett ganska berömt citat från ett visst humorgäng.. 😉

Waves GTR har du ju hört mig babbla om en hel del. Snart kommer förhoppningsvis mitt förirrade/förvirrade paket (se denna tråden) och då ska det bli testkörning. =D

Det kostar ju dock lite kosing när man köper hela faderullan som jag gjorde. Dvs software, DI-box och pedal. Men eftersom jag vet att du köpte en najjs DI-box alldeles nyligen och du tycker mer om att ratta i datorn än vad jag gör 😄 så räcker det ju isåfall med bara mjukvaran. Och den kostar bara 1660 kr inkl moms på thomann. Inte så förfärligt dyrt...?

Waves GTR låter riktigt bra, skulle absolut välja denna om jag skulle köpa ett mjukvarupaket, kanske det bästa jag hört överhuvudtaget i digitala gitarrsimuleringar. Dock är jag lite tveksam att göra detta då jag tycker att spelkänslan och responsen inte är lika bra i mjukvaruförstärkare som i hårdvara som t ex PODxt, även om de också i slutändan är mjukvara. 😛

Men så sitter jag inte med någon värstingdator eller värstingljudkort heller...

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...