slejnard Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Hej Jag bor i lĂ€genhet och spelar ofta in hemma och det gĂ„r ofta jĂ€ttebra. Men nĂ€r det kommer till sĂ„ngpĂ„lĂ€gg sĂ„ törs jag oftast inte ta i sĂ„ mkt som kanske behövs för lĂ„tens bĂ€sta. Om jag Ă€r full sĂ„ bryr jag mig oftast inte men dĂ„ lĂ„ter det kakkabajs nĂ€r jag lyssnar dagen efter. Ăr jag nykter sĂ„ vĂ„gar jag inte riktigt krĂ€ma pĂ„ som jag borde fastĂ€n jag vet att det borde lĂ„ta bra pga rĂ€dsla för att störa grannar. Ăvar jĂ€ttemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl Ă„ sen krĂ€mar jag pĂ„ i toyotan nĂ€r jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning. Hur gör ni? 1. Bryr er inte? 2. HĂ€mmas? 3. NĂ„t annat? /Vetgirig
zutztrutz Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Ska dina grannar stĂ„ i vĂ€gen för din framtid som vĂ€rldsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Du kanske inte behöver stĂ„ och vrĂ„la klockan 3 pĂ„ natten, men innan 22 sĂ„ Ă€r det ju lugnt. Om nĂ„gon ringer störningsjouren Ă€r det ett problem du fĂ„r ta dĂ„. Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar đ
Pesek Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 KĂ€nner igen mig, men nu pĂ„ sistone bryr jag mig mindre och mindre. Klart det skiljer frĂ„n stil till stil. Ska du stĂ„ och growla kanske det inte Ă€r sĂ„ lĂ€mpligt i lĂ€genhet dĂ„ grannar kanske tror att du blir överfallen av nĂ„gon varg pĂ„ vift. Musik som inte krĂ€ver sĂ„ mycket kraft frĂ„n rösten gĂ„r perfa, jag tyckte det var pinsamt och jobbigt tills för nĂ„gra veckor sedan dĂ„ jag började spela in mer och mer. Det enda jag mĂ„ste göra dock Ă€r att dra för gardinerna, dĂ„ jag bor pĂ„ NB. RĂ€tt störande nĂ€r folk gĂ„r förbi och tittar in nĂ€r man stĂ„r dĂ€r och diggar. Men jag tror Ă€rligt talat att mina sĂ„ng inspelningar skulle blir nĂ„gra snĂ€pp bĂ€ttre om man stod i en lokal dĂ€r man visste att man inte störde nĂ„gon. Det blir bĂ€ttre utan ohĂ€mmad sĂ„ng plus att sjĂ€lvförtroendet fĂ„r en boost. Aldrig fel đ
Pesek Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Ska dina grannar stĂ„ i vĂ€gen för din framtid som vĂ€rldsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Du kanske inte behöver stĂ„ och vrĂ„la klockan 3 pĂ„ natten, men innan 22 sĂ„ Ă€r det ju lugnt. Om nĂ„gon ringer störningsjouren Ă€r det ett problem du fĂ„r ta dĂ„. Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar đ Helt rĂ€tt tankesĂ€tt men tĂ€nk pĂ„ att det dĂ€r med innan kl 22 bara Ă€r en myt. Det har aldrig funnits en sĂ„dan regel utan det Ă€r bara nĂ„got sagts som en lagom tid i folkmun. Du fĂ„r inte störa dina grannar nĂ„gon tid pĂ„ dygnet, dĂ€remot Ă€r nog toleransen fram mot kvĂ€llen betydligt större Ă€n efter kl 22 dĂ„ mĂ„nga har som rutin att sova. De som har ett jobb vill sĂ€ga đ
slejnard Postat 8 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 juli 2009 Ă lrajt! đ Tack för uppmuntran Pesek Ă„ Groin. NĂ„t growl blir det inte men ibland vĂ€l valda stĂ€mmor. KĂ€nns lite surt att man Ă€r blyg men ska jobba pĂ„ det! Ăr relativt ny som sĂ„ngare sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l ta med mitt gitarrbökeri dĂ€r jag inte Ă€r blyg till dit nu dĂ„...ett steg i taget! đ Tack!
DieHard (oregistrerad) Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 SjĂ€lv vet jag inte knappt vilka mina grannar Ă€r. Men sĂ„ Ă€r det vĂ€l i större stĂ€der. vissa ser jag första gĂ„ngen nĂ€r de flyttar ut. Men nĂ€, man ska inte bry sig vad andra tycker och tĂ€nker. Och grannar Ă€r ju bara mĂ€nniskor man tvingas bo granne med. De Ă€r ju bara frĂ€mlingar för det allra mesta. TĂ€nk sĂ„ hĂ€r att om du lĂ„g pĂ„ din dödsbĂ€dd och sĂ„g tillbaka pĂ„ ditt liv, inte fan skulle du dĂ„ oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar vĂ€l med ett band? Kan du inte lira in sĂ„ngen dĂ€r dĂ„ Ă„tminstone? Eller har möjlighet till nĂ„gon annans lokal eller sĂ„ dĂ€r du kan vara nĂ„gra timmar vid enstaka tillfĂ€llen? Oavsett, du gör bra lĂ„tar och ser fram emot nĂ€sta hit. Jag krĂ€ver en sommarhit av dig. đđ
DieHard (oregistrerad) Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Helt rÀtt tankesÀtt men tÀnk pÄ att det dÀr med innan kl 22 bara Àr en myt. Det har aldrig funnits en sÄdan regel utan det Àr bara nÄgot sagts som en lagom tid i folkmun. Nix det Àr det inte. Men vÀrlden ser ju lite annorlunda ut. Den dÀr regeln kom nÀr de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-blÀcket och gick pÄ industrisemester i juli.
slejnard Postat 8 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 juli 2009 SjĂ€lv vet jag inte knappt vilka mina grannar Ă€r. Men sĂ„ Ă€r det vĂ€l i större stĂ€der. vissa ser jag första gĂ„ngen nĂ€r de flyttar ut. Men nĂ€, man ska inte bry sig vad andra tycker och tĂ€nker. Och grannar Ă€r ju bara mĂ€nniskor man tvingas bo granne med. De Ă€r ju bara frĂ€mlingar för det allra mesta. TĂ€nk sĂ„ hĂ€r att om du lĂ„g pĂ„ din dödsbĂ€dd och sĂ„g tillbaka pĂ„ ditt liv, inte fan skulle du dĂ„ oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar vĂ€l med ett band? Kan du inte lira in sĂ„ngen dĂ€r dĂ„ Ă„tminstone? Eller har möjlighet till nĂ„gon annans lokal eller sĂ„ dĂ€r du kan vara nĂ„gra timmar vid enstaka tillfĂ€llen? Oavsett, du gör bra lĂ„tar och ser fram emot nĂ€sta hit. Jag krĂ€ver en sommarhit av dig. đđ Tack och jovisst! Men jag Ă€r en impulsiv mĂ€nniska och vill gĂ€rna sjunga nĂ€r inspirationen flödar Ă„ dĂ„ blir det jobb att förflytta sig. sommarhit? lyssna pĂ„ min förra Ă„rs sommarplĂ„ga "grillen Ă€r tĂ€nd". finns pĂ„ min myspace...hehe. Hyllning/Antitribut till Thomas Ledin... đ Samma grej dĂ€r att den borde kunnat göras bĂ€ttre... Jobbar pĂ„ nya grejer... ...men som sagt...krĂ€ma pĂ„ utan alkohol blir en schysst utmaning för en blyg en...
Pesek Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Nix det Ă€r det inte. Men vĂ€rlden ser ju lite annorlunda ut. Den dĂ€r regeln kom nĂ€r de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-blĂ€cket och gick pĂ„ industrisemester i juli. TyvĂ€rr Ă€r inte regeln generell, utan endast privat. Jag kunde ha skrivit det i mitt tidigare inlĂ€gg men eftersom "fram till kl 22 Ă€r det lugnt" tolkas som generellt svarade jag som jag gjorde. Det Ă€r upp till varje fastighets Ă€gare vad som gĂ€ller, och det stĂ„r oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls. Den enda regel som faktiskt gĂ€ller överallt Ă€r att du inte fĂ„r störa dina grannar oavsett oavsett tid pĂ„ dygnet. Tror du mig inte prata med HGF, jag har ett direktnummer till en styrelseledamot đ
DivineCo Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 DĂ„ det gĂ€ller sĂ„ng Ă€r det viktigast av allt. SjĂ€lv har jag köpt Brauner, Neumann, Flea, och allt anna + Focusrite Red7 Avalon 747 och UA 610 what ever. Det viktiga Ă€r musiken och elof fick mig dit. Elof har rĂ€tt. Ăr man nybörjare sĂ„ tror man som regel att det Ă€r fel pĂ„ grejjerna. Det Ă€r det inte. Bra grejjer och en Art tube Ă€r överlĂ€gsen. Punkt!
DieHard (oregistrerad) Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Det Ă€r upp till varje fastighets Ă€gare vad som gĂ€ller, och det stĂ„r oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls.NĂ€ det Ă€r sant att Ă€r upp till varje fastighetsĂ€gare vad som gĂ€ller. Hos mig gĂ€ller det. Fick ju papper pĂ„ det nĂ€r jag flyttade in. Den enda regel som faktiskt gĂ€ller överallt Ă€r att du inte fĂ„r störa dina grannar oavsett oavsett tid pĂ„ dygnet. JĂ€pp. Och det Ă€r det mĂ„nga som inte tror pĂ„ fortfarande. Bara hĂ€nt mig en gĂ„ng att störningsjour ryckt ut till mig en sen natt. đ
DivineCo Postat 8 juli 2009 Postat 8 juli 2009 Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt. Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B. Men i övrigt Àr det kört!
slejnard Postat 8 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 juli 2009 Divine co: Njaoo...nĂ„n nybörjare Ă€r jag inte...annat med Ă€n att sjunga in hemma đ Har bara budgetgrejer och vet hur de ska handskas med men vill gĂ€rna ta mig över "tjĂ€rtingtröskeln" (blygsamhetsbarriĂ€ren) och vĂ„ga sjunga ut utan att tĂ€nka pĂ„ grannar som lyssnar...hur gör du?
slejnard Postat 8 juli 2009 TrÄdstartare Postat 8 juli 2009 Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt.Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B. Men i övrigt Àr det kört! à lrajt...den sÄg jag efter att jag skrev...tack!
equality Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 (redigerat) Oftast Ă€r jag mest inspirerad pĂ„ förnatten, sĂ„dĂ€r mellan tolv och tvĂ„. Att klĂ€mma i för kung och fosterland pĂ„ nĂ„gon lĂ„t Ă€r otĂ€nkbart med tanke pĂ„ grannarna. FĂ„r försöka göra sĂ„ngpĂ„lĂ€ggen dagtig vilket i princip betyder helger för min del. Blir heller inte av att jag övar pĂ„ sĂ„ng dĂ„ jag inte vill störa grannarna. Tidigare tyckt jag haft en hyffsad röst och trist att inte kunna underhĂ„lla den. Jag fĂ„r vĂ€l flytta ut pĂ„ landet som alla stora och missförstĂ„dda konstnĂ€rer. đ Nu har grannkillen under mig plötsligt börjat gasta till hĂ€ftigt gitarrkomp sĂ„dĂ€r klockan halv-fem pĂ„ morgonen. SvĂ„rt att tro att det Ă€r en hĂ€mnd för nĂ„got jag har gjort. Möjligen kan jag ha glömt mig nĂ„gon gĂ„ng. Nu finns det risk att sĂ„ngterrorn trappas upp eller ocksĂ„ fĂ„r vi starta en band ihop... đ Redigerat 10 augusti 2009 av equality
DieHard (oregistrerad) Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt.Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B. Men i övrigt Àr det kört! Sicket skitsnack
tordA Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 köp en liten porta och vrĂ„la i tvĂ€ttstugan đ
SadamJR Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt.Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B. Men i övrigt Àr det kört! Jo det kan man om man sjunger som Chris Rea.
debatt Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Hej Jag bor i lĂ€genhet och spelar ofta in hemma och det gĂ„r ofta jĂ€ttebra. Men nĂ€r det kommer till sĂ„ngpĂ„lĂ€gg sĂ„ törs jag oftast inte ta i sĂ„ mkt som kanske behövs för lĂ„tens bĂ€sta. Om jag Ă€r full sĂ„ bryr jag mig oftast inte men dĂ„ lĂ„ter det kakkabajs nĂ€r jag lyssnar dagen efter. Ăr jag nykter sĂ„ vĂ„gar jag inte riktigt krĂ€ma pĂ„ som jag borde fastĂ€n jag vet att det borde lĂ„ta bra pga rĂ€dsla för att störa grannar. Ăvar jĂ€ttemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl Ă„ sen krĂ€mar jag pĂ„ i toyotan nĂ€r jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning. Hur gör ni? 1. Bryr er inte? 2. HĂ€mmas? 3. NĂ„t annat? /Vetgirig Hmm... det Ă€r sĂ„ oĂ€ndligt mycket annat som lĂ„ter sĂ„ mycket högre Ă€n vad min röst gör, sĂ„... det har jag inte ens reflekterat över faktiskt. Elgitarr och elbas Ă€r vĂ€l vĂ€rst. Trumset kĂ€nner jag en som trĂ€nar och spelar in hemma. đ
debatt Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 HÀr fÄr man leva mellan 8-22, men inte före eller efter det. Grannarna ovanpÄ och i ena sidan mot min lÀgenhet brukar dock leva mest kl 3 viss nÀtter, dÄ de börjar spela stereo pÄ minst halva maxvolymen!
SadamJR Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 HÀr fÄr man leva mellan 8-22, men inte före eller efter det. Grannarna ovanpÄ och i ena sidan mot min lÀgenhet brukar dock leva mest kl 3 viss nÀtter, dÄ de börjar spela stereo pÄ minst halva maxvolymen! Har du inte tagit dem i upptuktelse?
ralleman Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Jag brukar normalt sĂ€tt inte hĂ„lla tillbaka nĂ€r jag spelar in hemma i lĂ€genheten. Men jag visar grannarna respekt genom att försöka vara lite tyst dĂ„ de flesta sover đ Ofta brukar folk bara tycka det Ă€r trevligt att höra nĂ„gon sjunga om personen i frĂ„ga sjunger bra đ Men för nĂ„gra veckor sen sĂ„ hĂ€nde en rolig incident, jag och ett screamo band som jag spelar i fick för oss att leka lite i min lilla hemmastudio.. Och nĂ€r vi skulle spela in sĂ„ngen, eller rĂ€ttare sagt skriket, sĂ„ kommer nĂ„gra grannar upp och tror att vi hĂ„ller pĂ„ och misshandlar nĂ„gon! Dom hotade med att ringa polisen och vart jĂ€tte upprörda.. Tog ganska lĂ„ng tid innan dom förstod att det faktiskt var musik vi höll pĂ„ med! đ Men jag tror att du kan köra pĂ„ sĂ„ hĂ„rt du kan bara du hĂ„ller dig till vettiga tider. MVH Rasmus =)
henk2055 Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 (redigerat) Jag har lite samma problem men Ă€r det inte sĂ„ att man ska hata sina grannar? Och varför bry sig om nĂ„n man inte gillar? đ Sen det dĂ€r med tider osv. Jag har jobbat med lĂ€genhetsstörningar i ett vaktbolag och vad vi dĂ„ fick lĂ€ra oss var att i hyreslagen stĂ„r ingenting om klockslag osv, utan det spelar ingen roll vilken tid pĂ„ dygnet det Ă€r, man fĂ„r aldrig störa sin granne till "den grad att det kan vara skadligt för hĂ€lsan eller försĂ€mra sin bostadsmiljö att det skĂ€ligen inte bör tĂ„las", om jag nu minns rĂ€tt. Det dĂ€r kan man ju tolka hur som helst men det Ă€r vad lagen sĂ€ger. Att man ska vara tyst efter ett visst klockslag Ă€r i sĂ„danafall en paragraf som regleras av ditt hyreskontrakt - inte av lagen, och det Ă€r sĂ„lledes upp till varje hyresvĂ€rd/förening att bestĂ€mma, sĂ„ du for rota fram ditt kontrakt och se vad det stĂ„r dĂ€r. Men hursomhelst sĂ„ var det aldrig nĂ„gon störning som handlade om att folk sjöng eller spelade i sin hemstudio. Det handlade nĂ€stan uteslutande om fester som ballat ur, alkoholistpar som brĂ„kade eller lĂ€genheter dĂ€r det bodde socialfall. SĂ„ du kan nog vara lugn. đ Men vafan đ vi e alla mĂ€nniskor och kan inte hĂ„lla pĂ„ att rida pĂ„ paragrafer. Om nĂ„gon nu jobbar konstiga tider eller har problem med att det spelas musik i lĂ€genheten bredvid pĂ„ normala tider fĂ„r dom la banka i vĂ€ggen eller knacka pĂ„ och det har ingen gjort Ă€n hos mig iaf, sĂ„ det Ă€r la bara att försöka slĂ€ppa den dĂ€r psykiska spĂ€rren Ă„ köra đ Redigerat 10 augusti 2009 av henk2055
henk2055 Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 (redigerat) argh dubbelpost đ Redigerat 10 augusti 2009 av henk2055
Anjou Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Hej Jag bor i lĂ€genhet och spelar ofta in hemma och det gĂ„r ofta jĂ€ttebra. Men nĂ€r det kommer till sĂ„ngpĂ„lĂ€gg sĂ„ törs jag oftast inte ta i sĂ„ mkt som kanske behövs för lĂ„tens bĂ€sta. Om jag Ă€r full sĂ„ bryr jag mig oftast inte men dĂ„ lĂ„ter det kakkabajs nĂ€r jag lyssnar dagen efter. Ăr jag nykter sĂ„ vĂ„gar jag inte riktigt krĂ€ma pĂ„ som jag borde fastĂ€n jag vet att det borde lĂ„ta bra pga rĂ€dsla för att störa grannar. Ăvar jĂ€ttemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl Ă„ sen krĂ€mar jag pĂ„ i toyotan nĂ€r jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning. Hur gör ni? 1. Bryr er inte? 2. HĂ€mmas? 3. NĂ„t annat? /Vetgirig KĂ€nner igen det dĂ€r. De enda konkreta tips jag kan ge Ă€r att sjunga in mitt pĂ„ dagen dĂ„ grannarna förhoppningsvis jobbar. Naturligtvis sĂ„ fungerar vi musiker bĂ€st efter midnatt, men om man planerar i god tid sĂ„ gĂ„r det att lösa. (Naturligtvis Ă€r det individuellt, jag vet mĂ„nga som kan gĂ„ upp bakfulla och sjunga fantastiskt), Jag ska exempelvis imorgon passa pĂ„ att sjunga in lite lĂ„tar, dĂ„ vĂ€rmer jag upp med en joggingrunda pĂ„ förmiddagen för att fĂ„ igĂ„ng systemet. Sedan ser jag till att prata mkt och sjunga upp lite lĂ€tt INNAN jag sĂ€tter pĂ„ datorn, för om man börjar spela in innan rösten Ă€r redo sĂ„ Ă€r det sannolikt att de svĂ„raste, högsta och starkaste tonerna blir lite svĂ„rare att trĂ€ffa rent, och vad hĂ€nder dĂ„ med sjĂ€lvförtroendet nĂ€r man gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng missar? Det som hĂ€nder mig Ă€r följande: 1. Jag börjar svettas 2. Jag börjar fundera pĂ„ om grannen hörde mitt senaste försök till ett nĂ€stan A. 3. Jag spĂ€nner halsen och blir trött. 4. Jag börjar fundera pĂ„ hur det lĂ„ter att pitcha upp vissa toner i DAW. 5. Jag blir arg och vill skrika fula ord. 6. Jag ringer en vĂ€n som kan sjunga. SĂ„ng Ă€r utan tvekan ett lurigt instrument att bemĂ€stra. Vissa förlitar sig pĂ„ teknik, andra pĂ„ kĂ€nsla. Oavsett vad sĂ„ blir det jobbigt om det snurrar omkring negativa tankar i huvudet. Dömt att misslyckas. SĂ„, för att summera, Ska du spela in hemma, sĂ„ gör det nĂ€r du vet att dina grannar störs minst. Sedan nĂ€r man blivit lite van i situationen kan man successivt lĂ€ra sig att skita om grannarna hör en. KĂ€mpa pĂ„, och tĂ€nk pĂ„ att i förmodligen varenda hyreshus stĂ„r det nĂ„gon annan som skĂ€ms lika mkt som du. Mvh Anjou
Rocke Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Har hörnlÀgenhet pÄ första vÄningen sÄ att de enda som störs blir dem ovanför. Spelar ingen roll natt som dag, jag sjunger för fulla muggar ÀndÄ. Mycket Àr vÀl hÀmd dÄ de röker som skorstenar pÄ balkongen. Men om ni Àr en extremt god granne, 13-16 borde vÀl vara lÀmpligast. StÀng vÀdringsluckor etc, mycket ljud gÄr ut genom dem. Sen Àr det nog mycket pÄ akustiken, fylld bokhylla just bakom micken Àr vÀl perfekta för budget? Sen vÄgar man inte sjunga ut riktigt, höj volymen rejÀlt i lurarna, funkade perfekt för min del i början.
DivineCo Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Det beror som sagt pĂ„ vad man sjunger. Ăr man joze Gonzales Ă€r det inga problem. Ăr man Bruce Dickinsson Ă€r det stora problem. Viss musik behöver fulla plĂ„tar och gasen i botten för att hamna dĂ€r man ska. Jag tror att du slejnard hör till den senare kategorin. SĂ„ i en lĂ€genhet gĂ€ller det att sjunga pĂ„ dom tider som stör minst. Sen kan man alltid gĂ„ in i en garderob (Stor med mycket klĂ€der och fĂ„ tunna grannvĂ€ggar i nĂ€rheten) eller skapa ett isolerat sĂ„ngbĂ„s. Jag vet att mĂ„nga tycker att smĂ„ bĂ„s Ă€r skit pĂ„ grund av stĂ„ende vĂ„gor och förlorad diskant. Detta Ă€r dock inte ett problem om du Ă€r man för dĂ„ behöver du inte allt över 13 kHz och dom stĂ„ende vĂ„gorna slipper du om du anvĂ€nder en mick som tex. Shure 7b eller en annan dynamisk mick. Audio Technica 4033 (ej dynamisk) Ă€r Ă€ven att rekomendera pĂ„ grund av sin förmĂ„ga att stĂ€nga av skitljud nĂ€r man inte sjunger lite som en gate. Annars fĂ„r man respektera tider eller hitta ett annat stĂ€lle att göra sina tagningar pĂ„.
Zmolker Postat 10 augusti 2009 Postat 10 augusti 2009 Jag tror man borde börja i andra Ànden. Snacka med dina grannar, kanske hjÀlpa dom med lite grejjer och var allmÀnt trevlig! nÀmn gÀrna att du tycker om att spela musik och sÄnt! Kanske blir de förstÄende och kanske knackar pÄ innan dom ringer polisen.. Om det Àr en okÀnd galning som vrÄlar mitt i natten sÄ tvekar man dÀremot inte att ringa. FjÀska och skrik, det Àr mitt rÄd!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.