Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag bor i lÀgenhet och spelar ofta in hemma och det gÄr ofta jÀttebra. Men nÀr det kommer till sÄngpÄlÀgg sÄ törs jag oftast inte ta i sÄ mkt som kanske behövs för lÄtens bÀsta. Om jag Àr full sÄ bryr jag mig oftast inte men dÄ lÄter det kakkabajs nÀr jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter sĂ„ vĂ„gar jag inte riktigt krĂ€ma pĂ„ som jag borde fastĂ€n jag vet att det borde lĂ„ta bra pga rĂ€dsla för att störa grannar. Övar jĂ€ttemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl Ă„ sen krĂ€mar jag pĂ„ i toyotan nĂ€r jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. HĂ€mmas?

3. NÄt annat?

/Vetgirig

Annons
Postat

Ska dina grannar stÄ i vÀgen för din framtid som vÀrldsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat Àn sÄ lÀnge. Du kanske inte behöver stÄ och vrÄla klockan 3 pÄ natten, men innan 22 sÄ Àr det ju lugnt. Om nÄgon ringer störningsjouren Àr det ett problem du fÄr ta dÄ.

Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar 😛

Postat

KÀnner igen mig, men nu pÄ sistone bryr jag mig mindre och mindre. Klart det skiljer frÄn stil till stil.

Ska du stÄ och growla kanske det inte Àr sÄ lÀmpligt i lÀgenhet dÄ grannar kanske tror att du blir överfallen av nÄgon varg pÄ vift.

Musik som inte krÀver sÄ mycket kraft frÄn rösten gÄr perfa, jag tyckte det var pinsamt och jobbigt tills för nÄgra veckor sedan dÄ jag började spela in mer och mer. Det enda jag mÄste göra dock Àr att dra för gardinerna, dÄ jag bor pÄ NB. RÀtt störande nÀr folk gÄr förbi och tittar in nÀr man stÄr dÀr och diggar.

Men jag tror Ă€rligt talat att mina sĂ„ng inspelningar skulle blir nĂ„gra snĂ€pp bĂ€ttre om man stod i en lokal dĂ€r man visste att man inte störde nĂ„gon. Det blir bĂ€ttre utan ohĂ€mmad sĂ„ng plus att sjĂ€lvförtroendet fĂ„r en boost. Aldrig fel 🙂

Postat
Ska dina grannar stÄ i vÀgen för din framtid som vÀrldsberömd musiker? Nej, skrik allt du kan och skit i dem. Jag har aldrig i hela mitt liv brytt mig om mina grannar och det har funkat Àn sÄ lÀnge. Du kanske inte behöver stÄ och vrÄla klockan 3 pÄ natten, men innan 22 sÄ Àr det ju lugnt. Om nÄgon ringer störningsjouren Àr det ett problem du fÄr ta dÄ.

Du kan ju inte leva ditt liv för dina grannar 🙂

Helt rÀtt tankesÀtt men tÀnk pÄ att det dÀr med innan kl 22 bara Àr en myt. Det har aldrig funnits en sÄdan regel utan det Àr bara nÄgot sagts som en lagom tid i folkmun.

Du fĂ„r inte störa dina grannar nĂ„gon tid pĂ„ dygnet, dĂ€remot Ă€r nog toleransen fram mot kvĂ€llen betydligt större Ă€n efter kl 22 dĂ„ mĂ„nga har som rutin att sova. De som har ett jobb vill sĂ€ga 🙂

Postat

Ålrajt! 🙂

Tack för uppmuntran Pesek Ă„ Groin. NĂ„t growl blir det inte men ibland vĂ€l valda stĂ€mmor. KĂ€nns lite surt att man Ă€r blyg men ska jobba pĂ„ det! Är relativt ny som sĂ„ngare sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l ta med mitt gitarrbökeri dĂ€r jag inte Ă€r blyg till dit nu dĂ„...ett steg i taget! 🙂

Tack!

DieHard (oregistrerad)
Postat

SjĂ€lv vet jag inte knappt vilka mina grannar Ă€r. Men sĂ„ Ă€r det vĂ€l i större stĂ€der. vissa ser jag första gĂ„ngen nĂ€r de flyttar ut. Men nĂ€, man ska inte bry sig vad andra tycker och tĂ€nker. Och grannar Ă€r ju bara mĂ€nniskor man tvingas bo granne med. De Ă€r ju bara frĂ€mlingar för det allra mesta. TĂ€nk sĂ„ hĂ€r att om du lĂ„g pĂ„ din dödsbĂ€dd och sĂ„g tillbaka pĂ„ ditt liv, inte fan skulle du dĂ„ oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar vĂ€l med ett band? Kan du inte lira in sĂ„ngen dĂ€r dĂ„ Ă„tminstone? Eller har möjlighet till nĂ„gon annans lokal eller sĂ„ dĂ€r du kan vara nĂ„gra timmar vid enstaka tillfĂ€llen? Oavsett, du gör bra lĂ„tar och ser fram emot nĂ€sta hit. Jag krĂ€ver en sommarhit av dig. 🙂🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
Helt rÀtt tankesÀtt men tÀnk pÄ att det dÀr med innan kl 22 bara Àr en myt. Det har aldrig funnits en sÄdan regel utan det Àr bara nÄgot sagts som en lagom tid i folkmun.

Nix det Àr det inte. Men vÀrlden ser ju lite annorlunda ut. Den dÀr regeln kom nÀr de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-blÀcket och gick pÄ industrisemester i juli.

Postat
SjĂ€lv vet jag inte knappt vilka mina grannar Ă€r. Men sĂ„ Ă€r det vĂ€l i större stĂ€der. vissa ser jag första gĂ„ngen nĂ€r de flyttar ut. Men nĂ€, man ska inte bry sig vad andra tycker och tĂ€nker. Och grannar Ă€r ju bara mĂ€nniskor man tvingas bo granne med. De Ă€r ju bara frĂ€mlingar för det allra mesta. TĂ€nk sĂ„ hĂ€r att om du lĂ„g pĂ„ din dödsbĂ€dd och sĂ„g tillbaka pĂ„ ditt liv, inte fan skulle du dĂ„ oja dig över att fan grannarna hörde mig sjunga. Eller hur? Men du lirar vĂ€l med ett band? Kan du inte lira in sĂ„ngen dĂ€r dĂ„ Ă„tminstone? Eller har möjlighet till nĂ„gon annans lokal eller sĂ„ dĂ€r du kan vara nĂ„gra timmar vid enstaka tillfĂ€llen? Oavsett, du gör bra lĂ„tar och ser fram emot nĂ€sta hit. Jag krĂ€ver en sommarhit av dig. 😉🙂

Tack och jovisst!

Men jag Àr en impulsiv mÀnniska och vill gÀrna sjunga nÀr inspirationen flödar Ä dÄ blir det jobb att förflytta sig.

sommarhit? lyssna pĂ„ min förra Ă„rs sommarplĂ„ga "grillen Ă€r tĂ€nd". finns pĂ„ min myspace...hehe. Hyllning/Antitribut till Thomas Ledin... 🙂

Samma grej dÀr att den borde kunnat göras bÀttre...

Jobbar pÄ nya grejer...

...men som sagt...krÀma pÄ utan alkohol blir en schysst utmaning för en blyg en...

Postat
Nix det Àr det inte. Men vÀrlden ser ju lite annorlunda ut. Den dÀr regeln kom nÀr de allra flesta gick och lade sig runt 22-23, började jobba vid 7-blÀcket och gick pÄ industrisemester i juli.

TyvÀrr Àr inte regeln generell, utan endast privat. Jag kunde ha skrivit det i mitt tidigare inlÀgg men eftersom "fram till kl 22 Àr det lugnt" tolkas som generellt svarade jag som jag gjorde.

Det Àr upp till varje fastighets Àgare vad som gÀller, och det stÄr oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls.

Den enda regel som faktiskt gÀller överallt Àr att du inte fÄr störa dina grannar oavsett oavsett tid pÄ dygnet.

Tror du mig inte prata med HGF, jag har ett direktnummer till en styrelseledamot 🙂

Postat

DÄ det gÀller sÄng Àr det viktigast av allt.

SjÀlv har jag köpt Brauner, Neumann, Flea, och allt anna + Focusrite Red7 Avalon 747 och UA 610 what ever.

Det viktiga Àr musiken och elof fick mig dit.

Elof har rÀtt.

Är man nybörjare sĂ„ tror man som regel att det Ă€r fel pĂ„ grejjerna.

Det Àr det inte.

Bra grejjer och en Art tube Àr överlÀgsen. Punkt!

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det Àr upp till varje fastighets Àgare vad som gÀller, och det stÄr oftast i hyresavtalet. En del har faktiskt tom kl 20.00 som regel. En del har inga tider utsatta alls.

NÀ det Àr sant att Àr upp till varje fastighetsÀgare vad som gÀller. Hos mig gÀller det. Fick ju papper pÄ det nÀr jag flyttade in.

Den enda regel som faktiskt gÀller överallt Àr att du inte fÄr störa dina grannar oavsett oavsett tid pÄ dygnet.

JĂ€pp. Och det Ă€r det mĂ„nga som inte tror pĂ„ fortfarande. Bara hĂ€nt mig en gĂ„ng att störningsjour ryckt ut till mig en sen natt. 🙂

Postat

Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt.

Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B.

Men i övrigt Àr det kört!

Postat

Divine co: Njaoo...nĂ„n nybörjare Ă€r jag inte...annat med Ă€n att sjunga in hemma 🙂

Har bara budgetgrejer och vet hur de ska handskas med men vill gÀrna ta mig över "tjÀrtingtröskeln" (blygsamhetsbarriÀren) och vÄga sjunga ut utan att tÀnka pÄ grannar som lyssnar...hur gör du?

Postat
Jag svarade inte pÄ frÄgan. Men man kan inte spela in sÄng bra om inte sÄngaren sjunger starkt.

Allt i lÀgenhet blir dÄligt om man inte sjunger starkt och hÀlst ska man anvÀnda en Shure 7B.

Ålrajt...den sĂ„g jag efter att jag skrev...tack!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Oftast Ă€r jag mest inspirerad pĂ„ förnatten, sĂ„dĂ€r mellan tolv och tvĂ„. Att klĂ€mma i för kung och fosterland pĂ„ nĂ„gon lĂ„t Ă€r otĂ€nkbart med tanke pĂ„ grannarna. FĂ„r försöka göra sĂ„ngpĂ„lĂ€ggen dagtig vilket i princip betyder helger för min del. Blir heller inte av att jag övar pĂ„ sĂ„ng dĂ„ jag inte vill störa grannarna. Tidigare tyckt jag haft en hyffsad röst och trist att inte kunna underhĂ„lla den. Jag fĂ„r vĂ€l flytta ut pĂ„ landet som alla stora och missförstĂ„dda konstnĂ€rer. 😆 Nu har grannkillen under mig plötsligt börjat gasta till hĂ€ftigt gitarrkomp sĂ„dĂ€r klockan halv-fem pĂ„ morgonen. SvĂ„rt att tro att det Ă€r en hĂ€mnd för nĂ„got jag har gjort. Möjligen kan jag ha glömt mig nĂ„gon gĂ„ng. Nu finns det risk att sĂ„ngterrorn trappas upp eller ocksĂ„ fĂ„r vi starta en band ihop... 🙂

Redigerat av equality
DieHard (oregistrerad)
Postat

Sicket skitsnack

Postat

Jo det kan man om man sjunger som Chris Rea.

Postat
Hej

Jag bor i lÀgenhet och spelar ofta in hemma och det gÄr ofta jÀttebra. Men nÀr det kommer till sÄngpÄlÀgg sÄ törs jag oftast inte ta i sÄ mkt som kanske behövs för lÄtens bÀsta. Om jag Àr full sÄ bryr jag mig oftast inte men dÄ lÄter det kakkabajs nÀr jag lyssnar dagen efter.

Är jag nykter sĂ„ vĂ„gar jag inte riktigt krĂ€ma pĂ„ som jag borde fastĂ€n jag vet att det borde lĂ„ta bra pga rĂ€dsla för att störa grannar. Övar jĂ€ttemkt texter/melodier/fraseringar hemma en oktav ner till spelningar o dyl Ă„ sen krĂ€mar jag pĂ„ i toyotan nĂ€r jag kör bil...men det funkar ju inte vid inspelning.

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. HĂ€mmas?

3. NÄt annat?

/Vetgirig

Hmm... det Àr sÄ oÀndligt mycket annat som lÄter sÄ mycket högre Àn vad min röst gör, sÄ...

det har jag inte ens reflekterat över faktiskt.

Elgitarr och elbas Àr vÀl vÀrst.

Trumset kÀnner jag en som trÀnar och spelar in hemma.

😆

Postat

HÀr fÄr man leva mellan 8-22, men inte före eller efter det.

Grannarna ovanpÄ och i ena sidan mot min lÀgenhet brukar dock leva mest kl 3 viss nÀtter, dÄ de börjar spela stereo pÄ minst halva maxvolymen!

Postat
HÀr fÄr man leva mellan 8-22, men inte före eller efter det.

Grannarna ovanpÄ och i ena sidan mot min lÀgenhet brukar dock leva mest kl 3 viss nÀtter, dÄ de börjar spela stereo pÄ minst halva maxvolymen!

Har du inte tagit dem i upptuktelse?

Postat

Jag brukar normalt sĂ€tt inte hĂ„lla tillbaka nĂ€r jag spelar in hemma i lĂ€genheten. Men jag visar grannarna respekt genom att försöka vara lite tyst dĂ„ de flesta sover 😆 Ofta brukar folk bara tycka det Ă€r trevligt att höra nĂ„gon sjunga om personen i frĂ„ga sjunger bra 😆

Men för nĂ„gra veckor sen sĂ„ hĂ€nde en rolig incident, jag och ett screamo band som jag spelar i fick för oss att leka lite i min lilla hemmastudio.. Och nĂ€r vi skulle spela in sĂ„ngen, eller rĂ€ttare sagt skriket, sĂ„ kommer nĂ„gra grannar upp och tror att vi hĂ„ller pĂ„ och misshandlar nĂ„gon! Dom hotade med att ringa polisen och vart jĂ€tte upprörda.. Tog ganska lĂ„ng tid innan dom förstod att det faktiskt var musik vi höll pĂ„ med! 😄

Men jag tror att du kan köra pÄ sÄ hÄrt du kan bara du hÄller dig till vettiga tider.

MVH Rasmus =)

Postat (redigerat)

Jag har lite samma problem men Ă€r det inte sĂ„ att man ska hata sina grannar? Och varför bry sig om nĂ„n man inte gillar? 😄

Sen det dĂ€r med tider osv. Jag har jobbat med lĂ€genhetsstörningar i ett vaktbolag och vad vi dĂ„ fick lĂ€ra oss var att i hyreslagen stĂ„r ingenting om klockslag osv, utan det spelar ingen roll vilken tid pĂ„ dygnet det Ă€r, man fĂ„r aldrig störa sin granne till "den grad att det kan vara skadligt för hĂ€lsan eller försĂ€mra sin bostadsmiljö att det skĂ€ligen inte bör tĂ„las", om jag nu minns rĂ€tt. Det dĂ€r kan man ju tolka hur som helst men det Ă€r vad lagen sĂ€ger. Att man ska vara tyst efter ett visst klockslag Ă€r i sĂ„danafall en paragraf som regleras av ditt hyreskontrakt - inte av lagen, och det Ă€r sĂ„lledes upp till varje hyresvĂ€rd/förening att bestĂ€mma, sĂ„ du for rota fram ditt kontrakt och se vad det stĂ„r dĂ€r. Men hursomhelst sĂ„ var det aldrig nĂ„gon störning som handlade om att folk sjöng eller spelade i sin hemstudio. Det handlade nĂ€stan uteslutande om fester som ballat ur, alkoholistpar som brĂ„kade eller lĂ€genheter dĂ€r det bodde socialfall. SĂ„ du kan nog vara lugn. 🙂

Men vafan 😛 vi e alla mĂ€nniskor och kan inte hĂ„lla pĂ„ att rida pĂ„ paragrafer. Om nĂ„gon nu jobbar konstiga tider eller har problem med att det spelas musik i lĂ€genheten bredvid pĂ„ normala tider fĂ„r dom la banka i vĂ€ggen eller knacka pĂ„ och det har ingen gjort Ă€n hos mig iaf, sĂ„ det Ă€r la bara att försöka slĂ€ppa den dĂ€r psykiska spĂ€rren Ă„ köra 🙂

Redigerat av henk2055
Postat
Hej

Hur gör ni?

1. Bryr er inte?

2. HĂ€mmas?

3. NÄt annat?

/Vetgirig

KÀnner igen det dÀr. De enda konkreta tips jag kan ge Àr att sjunga in mitt pÄ dagen dÄ grannarna förhoppningsvis jobbar.

Naturligtvis sÄ fungerar vi musiker bÀst efter midnatt, men om man planerar i god tid sÄ gÄr det att lösa.

(Naturligtvis Àr det individuellt, jag vet mÄnga som kan gÄ upp bakfulla och sjunga fantastiskt),

Jag ska exempelvis imorgon passa pÄ att sjunga in lite lÄtar, dÄ vÀrmer jag upp med en joggingrunda pÄ förmiddagen för att fÄ igÄng systemet. Sedan ser jag till att prata mkt och sjunga upp lite lÀtt INNAN jag sÀtter pÄ datorn, för om man börjar spela in innan rösten Àr redo sÄ Àr det sannolikt att de svÄraste, högsta och starkaste tonerna blir lite svÄrare att trÀffa rent,

och vad hÀnder dÄ med sjÀlvförtroendet nÀr man gÄng pÄ gÄng missar?

Det som hÀnder mig Àr följande:

1. Jag börjar svettas

2. Jag börjar fundera pÄ om grannen hörde mitt senaste försök till ett nÀstan A.

3. Jag spÀnner halsen och blir trött.

4. Jag börjar fundera pÄ hur det lÄter att pitcha upp vissa toner i DAW.

5. Jag blir arg och vill skrika fula ord.

6. Jag ringer en vÀn som kan sjunga.

SÄng Àr utan tvekan ett lurigt instrument att bemÀstra. Vissa förlitar sig pÄ teknik, andra pÄ kÀnsla.

Oavsett vad sÄ blir det jobbigt om det snurrar omkring negativa tankar i huvudet. Dömt att misslyckas.

SÄ, för att summera,

Ska du spela in hemma, sÄ gör det nÀr du vet att dina grannar störs minst.

Sedan nÀr man blivit lite van i situationen kan man successivt lÀra sig att skita om grannarna hör en.

KÀmpa pÄ, och tÀnk pÄ att i förmodligen varenda hyreshus stÄr det nÄgon annan som skÀms lika mkt som du.

Mvh Anjou

Postat

Har hörnlÀgenhet pÄ första vÄningen sÄ att de enda som störs blir dem ovanför.

Spelar ingen roll natt som dag, jag sjunger för fulla muggar ÀndÄ.

Mycket Àr vÀl hÀmd dÄ de röker som skorstenar pÄ balkongen.

Men om ni Àr en extremt god granne, 13-16 borde vÀl vara lÀmpligast.

StÀng vÀdringsluckor etc, mycket ljud gÄr ut genom dem.

Sen Àr det nog mycket pÄ akustiken, fylld bokhylla just bakom micken Àr vÀl perfekta för budget?

Sen vÄgar man inte sjunga ut riktigt, höj volymen rejÀlt i lurarna, funkade perfekt för min del i början.

Postat

Det beror som sagt pĂ„ vad man sjunger. Är man joze Gonzales Ă€r det inga problem. Är man Bruce Dickinsson Ă€r det stora problem.

Viss musik behöver fulla plÄtar och gasen i botten för att hamna dÀr man ska. Jag tror att du slejnard hör till den senare kategorin.

SÄ i en lÀgenhet gÀller det att sjunga pÄ dom tider som stör minst. Sen kan man alltid gÄ in i en garderob (Stor med mycket klÀder och fÄ tunna grannvÀggar i nÀrheten) eller skapa ett isolerat sÄngbÄs.

Jag vet att mÄnga tycker att smÄ bÄs Àr skit pÄ grund av stÄende vÄgor och förlorad diskant. Detta Àr dock inte ett problem om du Àr man för dÄ behöver du inte allt över 13 kHz och dom stÄende vÄgorna slipper du om du anvÀnder en mick som tex. Shure 7b eller en annan dynamisk mick. Audio Technica 4033 (ej dynamisk) Àr Àven att rekomendera pÄ grund av sin förmÄga att stÀnga av skitljud nÀr man inte sjunger lite som en gate.

Annars fÄr man respektera tider eller hitta ett annat stÀlle att göra sina tagningar pÄ.

Postat

Jag tror man borde börja i andra Ànden. Snacka med dina grannar, kanske hjÀlpa dom med lite grejjer och var allmÀnt trevlig! nÀmn gÀrna att du tycker om att spela musik och sÄnt!

Kanske blir de förstÄende och kanske knackar pÄ innan dom ringer polisen.. Om det Àr en okÀnd galning som vrÄlar mitt i natten sÄ tvekar man dÀremot inte att ringa. FjÀska och skrik, det Àr mitt rÄd!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.