Jump to content
Annons

Musikens betydelse för hälsan!


debatt

Recommended Posts

Rätt musik bra för hjärtat!

Med rätt sorts musik kan du minska pulsen och få sänkt blodtryck. Det visar en ny studie som italienska forskare genomfört. Forskarna menar att det bästa musikvalet, ur hälsosynvinkel, är operastycken som innehåller många crescendon och diminuendon som till exempel Puccinis Nessun Dorma. Personerna som deltog i studien fick lyssna på olika sorters klassiskt musik. Bland annat fick de lyssna på delar ur Beethovens nionde symfoni och en aria ur Puccinis Turandot, och det forskarna fann var att varje crescendo, en gradvis ökning av ljudstyrkan, ökade blodtrycket och puls. Ett diminuendo å andra sidan, som är en gradvis avtagande ljudstyrka, hade en avslappnande verkan och sänkte blodtrycket och puls. Slutsatsen som forskarna drar är att musik som ofta växlar mellan hög och låg ljudstyrka har bäst effekt på cirkulation och hjärta. Och exempel på denna typ av musik är opera.

[Källa: DNs nätupplaga 2009-06-25]

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Och det de själva lyssnar på är klassiskt och opera, forskarna. Lika fånigt som studier som bedrivs att modern musik har negativ och våldsam påverkan på människor. Sist jag läste en så påstod de t om att en låt av Weird Al Yankovic gjorde folk våldsamma. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det de själva lyssnar på är klassiskt och opera, forskarna.

Jag känner inte så många forskare, men en jag känner lyssnar mest på rage against the machine. Vilken av genrerna skulle du placera in det i, klassiskt eller opera? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade dom stannat vid att musik man gillar har denna påverkan så hade jag nog köpt det, för det tror jag nog. Musik man själv njuter av har nog en stor effekt både psykiskt och fysiskt skulle jag tro. Men att det finns mer av den varan i opera låter bara som mumbojumbo

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få en länk till artikeln? Det känns som journalisterna dragit fel slutsatser som vanligt... det står ju till och med två olika saker i det lilla urklippet som debatt postade.

"Slutsatsen som forskarna drar är att musik som ofta växlar mellan hög och låg ljudstyrka har bäst effekt på cirkulation och hjärta. Och exempel på denna typ av musik är opera."

"Forskarna menar att det bästa musikvalet, ur hälsosynvinkel, är operastycken som innehåller många crescendon och diminuendon som till exempel Puccinis Nessun Dorma."

Två vitt skiljda slutsatser där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan byta ut det till valfri genre som man gillar och överföra resultaten av undersökningen på den.

Det är ju också allmänt så, att om man lyssnar på lugn musik så blir man lugnare, medan lite vildare musik får en att piggna till - och hjärtrytm och blodtryck lär nog följa med där, oavsett genre.

Att det kan vara mer "gymnastik" för hjärtat med klassisk musik, är nog ändå inte osannolikt - för det förekommer ju betydligt större dynamik där än i sönderkomprimerad pop/rock/whatever, så helt snett ute är nog inte forskarna trots allt... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna vilja se en riktig källa på detta. Dels hittar jag den inte på DN:s sida, och när jag googlar kommer jag inte till DN utan till SVD:s nätupplaga. Väl därifrån kan man heller inte komma vidare till själva rapporten.

Att musik kan verka lugnande är det nog ingen som tvivlar på. Däremot förstår jag inte varför så många envisas med att släpa på den klassiska musiken i dessa sammanhang. Vad hände med jazzen? Eller rocken? Eller popen? Eller dödsmetallen? Eller vismusiken? Alla genrer har förmodligen samma effekt men på olika personer. Varför väljer man då att göra en vetenskaplig studie och snöa in sig på just EN (förmodligen subjektivt vald) musikgenre? Tror inte precis att "forskarna" satt och drog sticka om vilken genre de skulle titta närmare på.

Denna studie känns meningslös just av det skälet, och förmodligen är den också driven av någon sorts konfirmeringsbias i stil med att forskarna själva gått in med tanken att just deras favoritmusik, den klassiska musiken, kunde ha en effekt liknande den de kom fram till (och kanske var det just därför de kom fram till vad de gjorde).

Mina fem öre...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Att det kan vara mer "gymnastik" för hjärtat med klassisk musik, är nog ändå inte osannolikt -

Och det bygger Dr Claes på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är forskarnas egna abstract från forskningen, klippt från pubmed.com:

BACKGROUND: -Reactions to music are considered subjective, but previous studies suggested that cardiorespiratory variables increase with faster tempo independent of individual preference. We tested whether compositions characterized by variable emphasis could produce parallel instantaneous cardiovascular/respiratory responses and whether these changes mirrored music profiles. Methods and Results-Twenty-four young healthy subjects, 12 musicians (choristers) and 12 nonmusician control subjects, listened (in random order) to music with vocal (Puccini's "Turandot") or orchestral (Beethoven's 9th Symphony adagio) progressive crescendos, more uniform emphasis (Bach cantata), 10-second period (ie, similar to Mayer waves) rhythmic phrases (Giuseppe Verdi's arias "Va pensiero" and "Libiam nei lieti calici"), or silence while heart rate, respiration, blood pressures, middle cerebral artery flow velocity, and skin vasomotion were recorded. Common responses were recognized by averaging instantaneous cardiorespiratory responses regressed against changes in music profiles and by coherence analysis during rhythmic phrases. Vocal and orchestral crescendos produced significant (P=0.05 or better) correlations between cardiovascular or respiratory signals and music profile, particularly skin vasoconstriction and blood pressures, proportional to crescendo, in contrast to uniform emphasis, which induced skin vasodilation and reduction in blood pressures. Correlations were significant both in individual and group-averaged signals. Phrases at 10-second periods by Verdi entrained the cardiovascular autonomic variables. No qualitative differences in recorded measurements were seen between musicians and nonmusicians. Conclusions-Music emphasis and rhythmic phrases are tracked consistently by physiological variables. Autonomic responses are synchronized with music, which might therefore convey emotions through autonomic arousal during crescendos or rhythmic phrases.

(min fetstilning av slutsatsen)

Mycket riktigt drar man inga slutsatser om att en viss musikstil skulle vara bättre än någon annan. Det är bara något som journalisterna fått om bakfoten.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad ni var igång nu. Roligt!

Jag får ett nyhetsbrev från Netdoktor.se med diverse artiklar dagligen. Ibland hamnar de i Inboxen och ibland i spam om det är några olustiga bilder inkluderade.

Jag angav källan som Netdoktor.se angett som källa och det var fel av mig. Källan är Netdoktor .

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det bygger Dr Claes på?

Just den biten som du valde att utesluta från citatet 😕 :

Att det kan vara mer "gymnastik" för hjärtat med klassisk musik, är nog ändå inte osannolikt - för det förekommer ju betydligt större dynamik där än i sönderkomprimerad pop/rock/whatever, så helt snett ute är nog inte forskarna trots allt... 🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den musik forskarna använt i studien är klassisk musik. Utifrån skillnader inom den musikstilen har man funnit skillnader i respons i kärlsystemet. Detta skulle förmodligen kunna uppnås med annan musik också. Under dynamikrik musik så får hjärtat jobba mer och mindre och den växelverkan det medför är gynnsam. Det är väl vad de vill ha sagt. Ungefär som intervallträning i cykel eller löpning påstås vara nyttigare än att mala på i en mara alltså.

Men... om man sitter med ett dåligt hjärtat så skulle nog plötsliga dynamikskiftningar såsom vid plötsliga trumpetstötar eller pukslag m.m. som förekommer i klassisk musik och opera kunna vara mer skadligt än om man lyssnade på en jämn smet som Uno Svenningson.

😕

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men... om man sitter med ett dåligt hjärtat så skulle nog plötsliga dynamikskiftningar såsom vid plötsliga trumpetstötar eller pukslag m.m. som förekommer i klassisk musik och opera kunna vara mer skadligt än om man lyssnade på en jämn smet som Uno Svenningson.

😕

Jäpp - man får vara försiktig med vad man lyssnar på... 🥰

Kommande kampanj efter nya forskningsrön:

opera.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara mer intressant om de hade gjort studien mer ingående och tagit med försökspersonernas smak i sammanhanget, t.ex. att de hade fått indikera om de gillar/inte gillar stycket de lyssnar på, och flera olika sorters musik såklart. Men ändå, lite intressant är det.

Viss musik är ju så dålig att pumpen börjar slå volter i ren ilska/avsmak. Undrar hur det spelar in 😄.

Huruvida man känner igen musiken måste ju också spela stor roll, hjärtat bultar ju en aning fortare (på mig iaf) när man hör inledningen på Underdog...

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Just den biten som du valde att utesluta från citatet 😄 :

😄 Nä men det kan väl inte vara bra om man har dåligt hjärta och lyssnar på lugna partier för att hastigt få snabba och hjärtat börjar krångla. Eller kanske då som det är bra då med de lugna igen så man hinner vila upp innan man får nästa hjärtattack? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
😄

Jäpp - man får vara försiktig med vad man lyssnar på... 😉

Kommande kampanj efter nya forskningsrön:

opera.jpg

😄 Ha, ha ja den var bra. Ska väl förklaras för de som är unga nog och inte var med på den gamla goda tiden så var det en parodi på socialstyrelsens "6-8 skivor bröd om dagen"kampanj. Bara googla och sök. 🙂 Glömmer aldrig den gången jag gick med min familj och vi fick se stor skylt för det och skakade och skrattade åt det hela och hur galet det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
😛 Ja och han kan tacka musiken för att han fått knulla överhuvudtaget. Ärligt, vilket fruntimmer skulle velat bli doppad av det fejset om han bara varit en vanlig alkis? ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
shamani (oregistrerad)

Jag kan ju bara prata för mig själv, men den gubben hade inte fått komma i närheten av mig - kändis eller ej. Motbjudande blir inte vackrare av varken pengar eller berömmelse! Inte hos mig i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...