Jump to content
Annons

Vad har ni för fönsterglas i eran studio?


Alexho

Recommended Posts

Annons

så här gjorde jag. först en bred ram, en i varge vägg om det är dubbelvägg.

sedan är det gersågade(45 grader) lister med gummi tätning på var sida om glasrutona.

mellan fönsterna är det ljudabsorbent, vanlig undertaks skiva i glasull.

allt måste naturligtvis tätas med latexfog.

glasrutorna är 9 och 13mm laminat glas.

här synns det hur det är byggt:

post-19551-1245261254_thumb.jpg

post-19551-1245261787_thumb.jpg

och så här ser det ut helt klart med lister runt fönstret:

post-19551-1245262178_thumb.jpg

edit: har en ritning på detta men jag hitta inte den nu... lägger upp den om jag hittar den.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

Hej!

Många brukar ha glas med gas emellan skivorna.

Det och mycket annat byggmaterial, kan du hitta begagnat här:

www.kompanjonen.se

Ligger iofs i Stockholm, jag vet inte var du bor, men det är klart värt att

kolla deras hemsida, ringa och avlägga ett besök.

Gärna i slutet på månaden, när de betalt sina fasta kostnader, då är det större prutmån.

Lycka till!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för ritningen.

Jo, jag har 2 st 230cmx70cm med gas i. först 5mm, gas sen 7 mm glas igen. så det blir totalt 4st glasskivor.

Ska bygga efter denna=)

Är det viktigt att täta allt i studion med tex akrylfogmassa? Tex runt reglar, skarvar etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Hej, tack för ritningen.

Jo, jag har 2 st 230cmx70cm med gas i. först 5mm, gas sen 7 mm glas igen. så det blir totalt 4st glasskivor.

Ska bygga efter denna=)

Är det viktigt att täta allt i studion med tex akrylfogmassa? Tex runt reglar, skarvar etc?

Använd Silikon.

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, har köpt några kartonger med dessa länk . De skulle tydligen vara bra att täta med. Det står på yuben att de dämpar ljud...

lär nog funka bra. sedan är det bra att stryka ut latexfogen med en fuktig trasa(elle liknande). om man fuktar fogen så torkar den lågsamare och då är risken mindre att det blir små hål i fogen viket det kan bli annars om det är väldigt varmt och tirkar för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

lär nog funka bra. sedan är det bra att stryka ut latexfogen med en fuktig trasa(elle liknande). om man fuktar fogen så torkar den lågsamare och då är risken mindre att det blir små hål i fogen viket det kan bli annars om det är väldigt varmt och tirkar för fort.

som gammal målare så har jag aldrig hört att latexfog kan torka "för fort", däremot ger den bra effekt om man målar på den medans den är våt.

kul med fönster förresten! fönsterkit är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Nu tror jag att det ska gå bättre med montering, har lite mer kött på benen, tack för den informationsrika ritningen!

Lägger upp lite bilder sen när studion är klar, orkar inte ha en byggtråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...