Jump to content
Annons

Ditt mest hårresande projekt


manel

Recommended Posts

Hej.

Har ni någonsin fått en känsla av att ett projekt ni håller på med, blir för bra för erat eget bästa?

Jag har arbetat på en låt lite av och an i ca 3-5 månader, men det slutar alltid med att jag inte vågar pilla i låten av rädsla för att den ska bli förstörd. Sedan är det också så att man inte vill jobba för mycket med låten så att den verkligen blir klar (om det nu någonsin finns en låt som kan kallas helt klar *skulle vara perfektion isf*). Om låten skulle bli ”klar” kanske jag aldrig får jobba med ett sådant hårresande projekt igen.

Känslan är nästan obeskrivlig när man öppna arrangemanget. Kan liknas med att öppna sina födelsedagspresenter på femårsdagen. Helt magiskt.

Någon som fått en liknande känsla när ni arbetat med något projekt?

Vore kul att höra, och vad hände sen, blev ni någonsin klara med låten?

=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GIGAN (oregistrerad)

Hej Manel!

Håller på meden sådan låt just nu 😆

Det är den bästa produktion jag gjort hittills. En text jag är kanonöjd med & skitbra gitarr av Dick Nordin, mm.

Jag är i stort sett klar med instrumenteringen, saknas kanske några licks, men jag blir inte klok på sången.

Hittar hela tiden småfel, rättar det och så stämmer det inte med resten. Har gjort om hela sången säkert 20 ggr.

Lyssnade till min förfärelse på en gammal mix, där jag i ilska skrotat hela proj.

Och upptäcker till min fasa att den leadsången låter wounderbaum!

Har försökt med både autotune och melodyne, men då jag är dålig på det tekniska & har svårt att läsa manualer, blir det bara värre.

Likadant är det med stämsången, det vill sig inte.

Kanske vill jag för mycket, kanske är det för känslomässigt laddat.

Den är tillägnad min bortgångne bror, som jag var i konflikt med när han dog.

Jag vill bara att det ska bli så jävla bra.

Om jag någonsin blir klar med den, ska jag lägga upp den som min första låt här på forumet.

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Link to comment
Dela på andra sajter

oh yes. Jag har hållit på i vad som blev...tja...1,5 år med tre låtar som ing´år i vår EP "Surreal".

ÄR inte alls nöjd med resultatet, men tvingade mig själv att skicka på mastring iallafall. Den är åtminstone genomarbetad.... hihi

Annars har det varit mycket råddande och ångest med det där. Projekt så stora att jag varit tvungen att stycka upp det i fler bitarl och sedan liteom gruppmixat. Ni kan ju tänka er hur kul det är att pilla på en hihat när den finns lixom i en nerbouncead wav från ett reasonprojekt? 😛

De andra i konstellationen har väl iallafall fått sin bild av mig som komplett galen lite mer cementerad 🙂

Så här låter det....

http://www.perfectbounce.se/SurrealEP320.mp3

Hela EPn som en fil 🙂

Det har varit riktigt värdefullt iallafall, och nu i höst när det skall startas ett projekt för en fullängdare (hoppas jag) så vet man iallafall vad som finns att vänta.

MEn visst...känner så väl igen mig i det där med att man inte vill göra klart för att man kanske aldrig kommer jobba med något liknande igen... och samtidigt så blir man galen och nästan deprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

oh yes. Jag har hållit på i vad som blev...tja...1,5 år med tre låtar som ing´år i vår EP "Surreal".

ÄR inte alls nöjd med resultatet, men tvingade mig själv att skicka på mastring iallafall. Den är åtminstone genomarbetad.... hihi

Annars har det varit mycket råddande och ångest med det där. Projekt så stora att jag varit tvungen att stycka upp det i fler bitarl och sedan liteom gruppmixat. Ni kan ju tänka er hur kul det är att pilla på en hihat när den finns lixom i en nerbouncead wav från ett reasonprojekt? 😛

De andra i konstellationen har väl iallafall fått sin bild av mig som komplett galen lite mer cementerad 🙂

Så här låter det....

http://www.perfectbounce.se/SurrealEP320.mp3

Hela EPn som en fil 🙂

Det har varit riktigt värdefullt iallafall, och nu i höst när det skall startas ett projekt för en fullängdare (hoppas jag) så vet man iallafall vad som finns att vänta.

MEn visst...känner så väl igen mig i det där med att man inte vill göra klart för att man kanske aldrig kommer jobba med något liknande igen... och samtidigt så blir man galen och nästan deprimerad.

EDIT: Klart jag är nöjd med resultate, men menade att det finns massvis med smågrejor som jag är missnöjd med. Sångvolymer, lite plock o ljud o sånt...menmen. jag ska släppa det nu. jag ska. Snart. när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skrivit två låtar jag är riktigt nöjd med. Båda gick snabbt att skriva klart, snabbare än någon annan låt jag gjort. Skapandeprocessen för båda låtarna var ungefär likadana: Ungefär en vecka innan låten skrevs, kände jag att något var på väg, något behövde uttryckas. Sen gick jag ner mig totalt i den känslan under en kväll, skrev text och musik, spelade in för att minnas på mp3n, för att sedan somna med gitarren i famnen i soffan, uttömd av kreativitet.

Lämnar jag däremot en låt, kan jag aldrig riktigt återkomma till grundkänslan, och då kan den ligga i flera år utan att skrivas klart, även fast jag är jättenöjd med låtidén.

Men detta beror väl på vad man utgår ifrån när man skriver. Ibland börjar det med att man råkar hitta en snygg melodi, och bygger vidare på det. Då är det lättare att fortsätta när som helst, men desto svårare att veta när det räcker.

Nu blev det fokus på själva kompositionen. Ni kanske mer syftade på en mix eller ett arr, jag vet inte 🙂

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...