Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad Àr egentligen den stora skillnaden mellan att spela in i 44.1 och 48 khz?

Min adat-preamp vill bara spela in i 48, en skiva Àr ju som standard i 44.1. Àr jag körd?

Redigerat av Thome
Annons
Postat

det Àr ju lite bÀttre kvalitet i 48khz

om du bara kan spela in i 48khz sÄ Àr det bara att konvertera i ett senare skede

alltsÄ inget problem

tÀnk ocksÄ pÄ att spela in i 24 bitar och inte 16

det gör större skillnad Àn att vÀlja mellan 44.1/48

Postat

Om materialet ska levereras i 44,1 sÄ vill du helst jobba i denna samplingsfrekvens sÄ du slipper onödiga konverteringar (som försÀmrar kvalitén nÄgot men vÀldigt lite). Vad har du för preamp?

Postat (redigerat)
Àr jag körd?

Du Àr helt körd. NÀr du spelar din skiva kommer audiofilerna sÀtta punchen i halsen.

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Det Ă€r nog vĂ€ldigt ovanligt att en preamp bara gĂ„r att köra i 48kHz. Är du riktigt sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r sĂ„...?

Jag har nog bara sett sÄdana som gÄr att vÀlja samplingsfrekvens.

Det Àr ingen katastrof om det Àr sÄ, eftersom du ju kan alltid har möjligheten att konvertera till rÀtt frekvens senare - men det ökar som sagt risken för kvantiseringsfel och digitala artefakter nÄgot, sÄ det Àr mest optimalt att jobba i rÀtt frekvens hela vÀgen.

Postat
Om materialet ska levereras i 44,1 sÄ vill du helst jobba i denna samplingsfrekvens sÄ du slipper onödiga konverteringar (som försÀmrar kvalitén nÄgot men vÀldigt lite). Vad har du för preamp?

det Àr ju klart att kvaliteten blir sÀmre om man konverterar till lÀgre frekvens

man förlorar mycket material...

dÀremot blir det ju aldrig sÀmre Àn om man spelat in i 44,1 utan troligen lite bÀttre dÄ man mixat i högre upplösning

jag har sjÀlv gÄtt över till att spela in i 44,1 men alla proffs jag kÀnner spelar in i minst 48

Postat
Det Àr ingen katastrof om det Àr sÄ, eftersom du ju kan alltid har möjligheten att konvertera till rÀtt frekvens senare - men det ökar som sagt risken för kvantiseringsfel och digitala artefakter nÄgot, sÄ det Àr mest optimalt att jobba i rÀtt frekvens hela vÀgen.

i modern konvertering blir det vÀl sÀllan fel i konverteringen

DieHard (oregistrerad)
Postat
Det Ă€r nog vĂ€ldigt ovanligt att en preamp bara gĂ„r att köra i 48kHz. Är du riktigt sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r sĂ„...?

Jag har nog bara sett sÄdana som gÄr att vÀlja samplingsfrekvens.

Ik Multimedias stealthplug ljudkort Àr bara 48khz. Men det Àr det enda som jag vet Àr det.

Postat
det Àr ju klart att kvaliteten blir sÀmre om man konverterar till lÀgre frekvens

dÀremot blir det ju aldrig sÀmre Àn om man spelat in i 44,1 utan troligen lite bÀttre dÄ man mixat i högre upplösning

jag har sjÀlv gÄtt över till att spela in i 44,1 men alla proffs jag kÀnner spelar in i minst 48

Upplösningen Ă€r en annan sak. Internt jobbar alla programmen numera - Ă€ven Protools, som var sist ut 😆 - med 32-bit FP.

Det försvinnande lilla man eventuellt skulle vinna pĂ„ att köra i 48 i stĂ€llet för 44.1, gĂ„r förlorat i konverteringen till 44.1 - sĂ„ det Ă€r verkligen onödigt med den extra processeringen. Alla digitala bearbetningar filar bort lite av originalkvaliteten - och det Ă€r dĂ€rför det Ă€r viktigt att köra med hög upplösning. Om slutmediat Ă€r audio-CD, sĂ„ Ă€r det dĂ€remot 44.1kHz som Ă€r lĂ€mpligast. Även om du skulle köra med 48kHz, sĂ„ kommer ju allting i de högsta frekvenserna att lĂ„ta likadant efter filtreringen. I höga frekvenser Ă€r det nĂ€mligen omöjligt med komplexa vĂ„gformer pĂ„ grund av LP-filtret som Ă€r nödvĂ€ndigt för att ta bort allt skrĂ€p som hamnar fel över Nyqvist-frekvensen.

De som fortfarande kör med 48kHz, gör det nog av gammal vana, för att de alltid har gjort sĂ„. Skillnaderna hamnar pĂ„ en ganska akademisk nivĂ„ och i praktiken Ă€r det sĂ„ lite som skiljer att det Ă€r försumbart - men det Ă€r ju onödigt att anvĂ€nda sĂ„dant som kan ge upphov till problem Ă€ndĂ„, sĂ„ man kan hellre följa teorierna dĂ„... 🙁

Postat
i modern konvertering blir det vÀl sÀllan fel i konverteringen

Det Ă€r inte sĂ„ tvĂ€rsĂ€kert... 😆 Problemet Ă€r att det anvĂ€nds samma algoritmer till omvandlingen, som det anvĂ€nds till mixning - och det Ă€r dĂ€rför mer Ă€n en enkel konvertering. Programmet mĂ„ste nĂ€mligen ta hĂ€nsyn till allt som skulle kunna vara aktiverat nĂ€r man gör sin exportering till annat format - och det kan pĂ„verka resultatet.

Om man dÀremot anvÀnder ett externt konverteringsprogram som inte har nÄgra andra funktioner Àn just konvertering av samplingsfrekvensen, sÄ bör det kunna ge ett lite bÀttre resultat.

Observera att detta fortfarande Ă€r pĂ„ ett ganska teoretiskt plan, sĂ„ i praktiken Ă€r det inget man behöver ligga sömnlös över 🙁 , men det Ă€r ju Ă€ndĂ„ intressant...

Postat
Upplösningen Ă€r en annan sak. Internt jobbar alla programmen numera - Ă€ven Protools, som var sist ut 😆 - med 32-bit FP.

Har pro tools lÀmnat 48 bit? Va det i och med v8? Eller Àr det bara LE som har gÄtt över till 32 bit float point?

MVH

Anders

Postat
Har pro tools lÀmnat 48 bit? Va det i och med v8? Eller Àr det bara LE som har gÄtt över till 32 bit float point?

MVH

Anders

JasĂ„ - kör de med 48-bit? Det var mer Ă€n jag hade koll pĂ„, sĂ„ dĂ„ för jag be om ursĂ€kt för att jag sprider desinformation. Jag vet dĂ€remot att de var sist ut bland de kĂ€nda DAW-programmen att lĂ€mna 24-bit för att gĂ„ upp till 32-bit FP - men det Ă€r ju ett par Ă„r sedan, sĂ„ det har tydligen hĂ€nt en del dĂ€r... 😆

Postat
JasĂ„ - kör de med 48-bit? Det var mer Ă€n jag hade koll pĂ„, sĂ„ dĂ„ för jag be om ursĂ€kt för att jag sprider desinformation. Jag vet dĂ€remot att de var sist ut bland de kĂ€nda DAW-programmen att lĂ€mna 24-bit för att gĂ„ upp till 32-bit FP - men det Ă€r ju ett par Ă„r sedan, sĂ„ det har tydligen hĂ€nt en del dĂ€r... 😆

Ja HD kör 48 bit internt, dock sĂ„ har LE kört 24bit internt vad jag förstĂ„tt, sĂ„ det Ă€r kanske dĂ€r det blivit förĂ€ndrat. SĂ„ det kanske inte Ă€r desinformation du sprider. Jag har dĂ„lig koll pĂ„ LE nu för tiden sĂ„ det kan mycket vĂ€l vara sĂ„ att de gĂ„tt frĂ„n 24 bit till 32 bit dĂ€r 🙁

MVH

Anders

Postat

Hur resonerar du nu? Varför skulle resultatet bli bÀttre nÀr slutresultatet Àr en bestÀmd samplerate med en extra konvertering?

http://src.infinitewave.ca/

Postat

Skillnaden i ljud mellan 48kHz och 44.1kHz brukar vara mycket liten. Även efter att man konverterat. SĂ„ liten att den totalt Ă€ts upp av bara smĂ„ Ă€ndringar i uppsĂ€ttningar av mikrofoner eller instĂ€llningar pĂ„ effekter. AlltsĂ„ vanligen inget att fundera över, vĂ€lj vilket som.

Men det beror pÄ vilken hÄrdvara som anvÀnds. En del inbyggda ljudkort, typ Àldre Soundblaster, lÄter rejÀlt illa vid 44.1. För moderna ljudkort brukar skillnaden vara mycket liten.

Proffsen gör pÄ alla möjliga sÀtt. MÄnga vÀljer idag att jobba pÄ 44.1 eftersom musiken fortfarande Àr tÀnkt för CD (trots att CD sÀgs vara död). Det ger bra kvalitet för alla vanliga ÀndamÄl. Andra fortsÀtter som de alltid gjort, kanske dÄ just 48kHz. Inom filmvÀrlden jobbar man vanligen med 48kHz. Orsaken Àr mest historisk - film spelades nÀstan alltid in pÄ DAT, och DAT gÄr pÄ 48k. MÄnga ljudstudios har ocksÄ en historia som gÄr tillbaka till DAT (eller ADAT) som ocksÄ helst gÄr pÄ 48.

Gunnar

Postat
Ja HD kör 48 bit internt, dock sĂ„ har LE kört 24bit internt vad jag förstĂ„tt, sĂ„ det Ă€r kanske dĂ€r det blivit förĂ€ndrat. SĂ„ det kanske inte Ă€r desinformation du sprider. Jag har dĂ„lig koll pĂ„ LE nu för tiden sĂ„ det kan mycket vĂ€l vara sĂ„ att de gĂ„tt frĂ„n 24 bit till 32 bit dĂ€r â˜ș

ProTools LE har anvÀnt 32bit flyttal internt Ätminstonde sen version 5, troligen lÀngre. MÄnga Är med andra ord.

ProTools HD kör mixbussen pÄ 48bitar "heltal" men effekterna Àr vanligen pÄ 24bitar "heltal". Fullt tillrÀckligt, rÀcker och blir över.

// Gunnar

Postat (redigerat)
ProTools LE har anvÀnt 32bit flyttal internt Ätminstonde sen version 5, troligen lÀngre. MÄnga Är med andra ord.

ProTools HD kör mixbussen pÄ 48bitar "heltal" men effekterna Àr vanligen pÄ 24bitar "heltal". Fullt tillrÀckligt, rÀcker och blir över.

// Gunnar

DĂ€r ser man, Jag visste inte att de va sĂ„ lĂ€nge tillbaka sedan som version 5, och jag blandade ihop lite saker som förvirrade det. Det va bit depth i filerna och internt som jag blandade ihop. Du kan ju fortfarande inte spara/impotera filer i Pro tools som 32 bit floating point, vilket man ibland fĂ„r av folk â˜ș Jag ber om ursĂ€kt att jag blandade ihop detta igĂ„r, jag va för trött helt enkelt och dĂ„ kan det gĂ„ sĂ„ illa 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Hur resonerar du nu? Varför skulle resultatet bli bÀttre nÀr slutresultatet Àr en bestÀmd samplerate med en extra konvertering?

http://src.infinitewave.ca/

om man spelar in i 48kHz sÄ Àr klangen lite annorlunda enligt mÄnga

proffs som jag jobbar med Àr i samband med klassisk musik eller snarare barock

dÀr anvÀnder man varken eq eller kompressor nÀr man mixar.

om man spelar in med 30 mikar och varje spÄr har lite varmare och bredare klang med fler övertoner Àn om man spelat in i 44,1

dÄ blir ju slutmixen bredare och lite annorlunda Àn om man spelat in och mixat med 44,1

denna klangskillnad förlorar man inte nÀr man sen konverterar och alltsÄ Àr slutresultatet bÀttre

men sÄ fort man anvÀnder effekter inom programmet pÄ spÄren sÄ Àndrar dessa klangen mer Àn vad frekvensen gör

sÄ nÀr man spelar in pop mm anser Àven jag att man inte vinner nÄgot med 48

att sedan alla program internt jobbar med hög upplösning kvittar ju i detta fall

ursÀkta att jag anvÀnde ordet upplösning i tidigare inlÀgg men en högre frekvens Àr ju i princip i en högre upplösning:)

Postat

...

om man spelar in med 30 mikar och varje spÄr har lite varmare och bredare klang med fler övertoner Àn om man spelat in i 44,1

dÄ blir ju slutmixen bredare och lite annorlunda Àn om man spelat in och mixat med 44,1

Det dÀr Àr rent hokuspokus.

Postat
Du Àr helt körd. NÀr du spelar din skiva kommer audiofilerna sÀtta punchen i halsen.

🙂

laxlaxlax serverar en onödig drÀpande kommentar utan att bistÄ den stackaren med hjÀlp

ajdÄ

Postat

...

Min erfarenhet Àr att det beror pÄ vilket ljudkort man anvÀnder. Skillnaden för en del ljudkort kan vara stor, för andra ljudkort Àr det ingen skillnad alls. Vilken samplingsfrekvens som lÄter bÀst Àr heller inte sÀker, det kan mycket vÀl vara 44,1 . Det finns ingen allmÀn sanning utan det gÀller att prova med det ljudkort man anvÀnder vid inspelningen.

// gunnar

Postat

dÀr anvÀnder man varken eq eller kompressor nÀr man mixar.

denna klangskillnad förlorar man inte nÀr man sen konverterar och alltsÄ Àr slutresultatet bÀttre

ges detta ut i 48KHz ocksÄ?

hur fÄr du annars med frekvenserna ovan 22kHz?

hokuspokus som sagt

val av ad spelar fan sÄ mycket större roll

vissa kan lÄta olika vid olika inspelningsfrekvenser

Postat

JĂ€pp!

Du kan ju inte fÄ ut nÄgra övertoner ovanför Nyqvist-frekvensen, vilket innebÀr att vare sig du har en sinusvÄg eller ren fyrkant vid 10kHz, sÄ kommer den att spelas upp som en sinusvÄg. TÀnker du dig en fyrkantvÄg vid 7kHz, sÄ hinner du fÄ med den första övertonen innan farbror Nyqvist slÄr igen porten - men vid 8kHz blir den tÀnkta fyrkantvÄgen sinus (fyrkantvÄgen Àr ju sinusvÄgen med alla udda övertoner, sÄ första övertonen kommer vid 3*grundfrekvensen). Komplexa vÄgformer kan alltsÄ aldrig förekomma i höga frekvenser pÄ grund av det nödvÀndiga lÄgpassfiltret - och en ton utan övertoner Àr oundvikligen en sinusvÄg.

Om man skippar lĂ„gpassfiltret sĂ„ fĂ„r man ruggigt mycket vikningsdistortion i stĂ€llet, sĂ„ det funkar inte om nu nĂ„gon funderade över det... 🙂

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Men nog mÄste det vÀl ÀndÄ fastna mer detaljerad information ju högre upplösning man kör med? Det i sig mÄste ju ocksÄ innebÀra att nÀr man vÀnder tillbaka sÄ finns det mer omfattande/detaljrik ljudinfo att vÀnda tillbaka med/utifrÄn?

Postat
Men nog mÄste det vÀl ÀndÄ fastna mer detaljerad information ju högre upplösning man kör med? Det i sig mÄste ju ocksÄ innebÀra att nÀr man vÀnder tillbaka sÄ finns det mer omfattande/detaljrik ljudinfo att vÀnda tillbaka med/utifrÄn?

Iofs. Men ska man gÄ mellan snarlika frekvenser borde det vara viss risk för att konverteringen förstör en del. (Det var lÀnge sedan jag gick i skolan, sÄ jag kan ha fel.)

Rent spontant inbillar jag mig att multiplar av slutresultatets frekvens borde vara sÀkrast.

Postat (redigerat)

Ja, det kan man ju tĂ€nka sig - men nĂ€r det handlar om samplingsfrekvensen, sĂ„ filtrerar man ju bort det som eventuellt Ă€r bĂ€ttre - och dĂ„ Ă€r det inte sĂ„ stor mening Ă€ndĂ„, eller hur...? 😉

Största anledningen till att anvÀnda högre samplingsfrekvens, Àr egentligen att man i D/A-omvandlaren kan köra med flackare filter och dÀrmed fÄ lite mindre fasfel. HuvudskÀlet att köra med t ex 96kHz Àr alltsÄ inte för att man ska kunna höra frekvenser upp till 48kHz, utan det handlar om andra saker.

Sedan kan olika omvandlare lÄta olika bra vid olika samplingsfrekvenser och det kan, som Demonproducenten sÀger, vara en anledning till att man vÀljer en frekvens framför en annan, men i sÄ fall rekommenderas det att man behÄller det formatet nÀr man lÀmnar det till Mastering, eftersom de har bÀttre SRC dÀr Àn man har hemma.

Kom ihĂ„g att diskussionen till stor del handlar om hĂ„rklyverier och absolut inga gigantiska skillnader, men diskussionen Ă€r ju intressant Ă€ndĂ„... 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Rent spontant inbillar jag mig att multiplar av slutresultatets frekvens borde vara sÀkrast.

Aah. NÀr man börjar tala om samplingteori sÄ Àr saker och ting inte alltid sÄ enkla.

Och hur man sen skall skriva program som omvandlar mellan olika samplingsfrekvenser Àr en överkurs som man möjligen stöter pÄ om man doktorerar i signalbehandling pÄ en teknisk högskola. Extremt speciellt Àr vad det Àr.

Det Àr ingen skillnad i hur "svÄrt" det Àr oavsett om det Àr jÀmna multiplar eller inte. ( exempel 48 och 96 jÀmfört med 44,1 och 48 )

Skall det bli bra mÄste man göra exakt samma berÀkningar alldeles oavsett om det Àr jÀmna multiplar eller inte.

Det kan bli en skillnad i att det blir fÀrrea antal berÀkningar om det Àr jÀmna multiplar sÄ datorn behöver inte jobba lika lÀnge ( det gÄr att ta en del genvÀgar ). Men det Àr inte alls sÀkert.

Det har funnits rejÀlt ruttna algoritmer i en del program men förhoppningsvis Àr de flesta sÄdana nu bortstÀdade.

// Gunnar

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat
Ja, det kan man ju tĂ€nka sig - men nĂ€r det handlar om samplingsfrekvensen, sĂ„ filtrerar man ju bort det som eventuellt Ă€r bĂ€ttre - och dĂ„ Ă€r det inte sĂ„ stor mening Ă€ndĂ„, eller hur...? 🙂

Största anledningen till att anvÀnda högre samplingsfrekvens, Àr egentligen att man i D/A-omvandlaren kan köra med flackare filter och dÀrmed fÄ lite mindre fasfel. HuvudskÀlet att köra med t ex 96kHz Àr alltsÄ inte för att man ska kunna höra frekvenser upp till 48kHz, utan det handlar om andra saker.

Sedan kan olika omvandlare lÄta olika bra vid olika samplingsfrekvenser och det kan, som Demonproducenten sÀger, vara en anledning till att man vÀljer en frekvens framför en annan, men i sÄ fall rekommenderas det att man behÄller det formatet nÀr man lÀmnar det till Mastering, eftersom de har bÀttre SRC dÀr Àn man har hemma.

Kom ihĂ„g att diskussionen till stor del handlar om hĂ„rklyverier och absolut inga gigantiska skillnader, men diskussionen Ă€r ju intressant Ă€ndĂ„... 🙂

Nej tror jag inte pĂ„ 🙂 högre upplösning = större detaljrikedom oavsett vilket hĂ„ll du gĂ„r, men om det gĂ„r att höra eller ej det kan man nog ha delade Ă„sikter om.

PÄminner mig lite om nÀr jag ringde Luthman och skÀllde för att jag blev tvungen att skaffa nya preampar nÀr jag köpte mitt Delta 1010. Med det gamla kortet sÄ kunde jag sitta ganska lÄngt bort frÄn micken och plinka lite och det blev bra signal. Med Deltan fick jag krypa in pÄ sÄ pass. Ja det har ett större dynamiskt omfÄng klÀckte han ur sig, uppÄt alltsÄ la han till efter ett tag nÀr jag ifrÄgasatte.

Ja det blir lite fel i terminolgin kort sagt.

Postat
Nej tror jag inte pĂ„ 🙂 högre upplösning = större detaljrikedom oavsett vilket hĂ„ll du gĂ„r, men om det gĂ„r att höra eller ej det kan man nog ha delade Ă„sikter om.

Inte i fallet med samplingfrekvens, eftersom Nyqvistfrekvensen Àr ogenomtrÀnglig. Du KAN inte ha komplexa vÄgformer vid höga frekvenser, utan oavsett hur man tycker att det skulle ha sett ut, sÄ blir det sinus efter lÄgpassfiltret eftersom bara grundtonen, men inga övertoner kan passera.

Upplösning = bitdjup = dynamik. Det Àr inte alls samma sak som en filterfrekvens som sÀtter tvÀrstopp för allt vid halva samplingsfrekvensen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.