Jump to content
Annons

Live studio,,,,TYP...


Benny Bong (oregistrerad)

Recommended Posts

Benny Bong (oregistrerad)

Hej Hej BENNY är här.

Häng me nu,,,, I våran Studio har vi en ide om att bäst (magiska) inspelningar får vi när vi är som mest disträ, 😱 missförstå mig rätt, när man inte tror att det riktigt gäller,,att man har några tagningar till på sig.

Vi brukar spela in allt som händer i studion ifrån att man är mer än två pers där,,,Krävande för datan men många bra inspelningar blir det som man inte riktigt räknat med.

😉

Men nu till min fråga

Vi kör ett Behringer MX 8000 Bord kopplat till ett Layla ljudkort 8 in.

Vi har stationära micar till alla saker vi har i studion så med bara ett dubbelklick har vi 8 kanaler färdiga att spela in

4 trum

1 linebas

1 Sång Rode eller annan stormembran mic den tar dock upp allt (beroende på placering så klart men vi talar våran LIVE rigg NU).

Ev. 1 Congas

guitarport (tar dock inte upp nån kanal)

En softsynt Fm7 eller Atmosphere. Tar dock ej någon kanal.

Så lite beronde på vilka som dyker upp har vi även piano, hammond orgel, diverse skumma stränginstrument.

Vi har 8 in ju o 48 mixer kanaler med 8 bussar, så det är inga problem med att lägga på grejor.

Men det blir för mycket för våran data,,den mår inte så bra av att spela in 50 gigabyte (hårdisken e på 100) var o varannan dag.

Spela in ,,,, bränna på cd

Det tar tid och är väldigt krävande för datan. Men vi vill ju inte missa

THE MOMENTS

Så nu letar jag efter alternativ.

Jag var lite inne på att koppla en minidisc till mixerbordet och den vägen bara trycka rec och att allt som går genom mixern spelas in.,.,!?!.,. 😛

Vad tror ni people ?? vad kan vara bästa alt.

Har ju även koaxial utgång på ljudkortet,, så kanske hellre den vägen.

Men jag har aldrig hållt på med digitalt ljud förut så det kanske inte ens går.

Ni kanske har andra mycket bättre förslag.

TVEKA INTE dela med dig nu 😉

www.bennybong.tk

Det kommer snart finnas ett låtexempel på vår hemsida som är just ifrån ett sånt MAGISKT inspelnings tillfälle. Allt e Jam men så bra det vart då !!!!

Den heter Angelsong. Har ni bråttom maila mig så skickar jag ett ex.

Ha en GRÖN dag.

BENNY

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sitter själv med en DAT & MD som fungerar som inspelnings enhet.

och jag ser inga som helst prob. med att du/ni skulle göra det samma, om nu tillfället kräver det.

det blir väll snarare en fråga om kvalitet via dom olika inspelnings medierna, ... och jag själv finner att MD'n utelämnar mer än det DAT'en gör.

detta är givetvis bara mina stackars amatör upplevelser, och jag är säker på att det finns någon på detta forum som kan ge dig mer pro. riktad hjälp 😱

mvh.

Kultur Ambassaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)
sitter själv med en DAT & MD som fungerar som inspelnings enhet.

och jag ser inga som helst prob. med att du/ni skulle göra det samma, om nu tillfället kräver det.

det blir väll snarare en fråga om kvalitet via dom olika inspelnings medierna, ... och jag själv finner att MD'n utelämnar mer än det DAT'en gör.

detta är givetvis bara mina stackars amatör upplevelser, och jag är säker på att det finns någon på detta forum som kan ge dig mer pro. riktad hjälp 😛

mvh.

Kultur Ambassaden

Vilket tror du blir bäst mixer utgång eller ljudkort ????

Och måste det inte spelas in på hårddisken först innan jag för över det till minidisken, iallafall via koaxialkabeln va ????

Men uppfattar du stora skillnader på mini o dat, och dessutom kallar dig nybörjare, så kanske jag måste överväga alternative. 😱

Men va fan går det inte som Zappa var inne på redan tidigt på 80 talet att spela in på DVD eller är det samma problem (Hårddisk-sen-DVD)

😉

Benny

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl - vad vill ni kunna GÖRA med det inspelade materialet?

Vill ni kunna använda det för att gå vidare och mixa/lägga om vissa delar etc, så måste du ju hålla alla kanaler separata till slutmixeen, och då är det datorn (eller anna flerkanalsteknik) som gäller. Bränna till DVD är ju lite smidigare än CD, men inte så enormt mycket... Ett tips är väl att lyssna igenom och klippa bort allt sk*t innan ni sparar undan på sekundärlagring.

Vill ni bara kunna lyssna på materialet för att höra vad som blev bra och ha som "demo", så tycker jag en MD duger gott. Visst tappar den lite i kvalité, men som "repinspelning" duger det gott.

Digital Ut direkt från ljudkortet tror jag inte på. Det bygger på att datorn hinner processa allt inkommande och sedan skicka ut det i realtid. Jag tror inte det blir bra, och knappast bättre en lineout direkt från mixerbordet.

My 2cents

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar datorn med eller missar du viktiga bitar emellanåt? Med DVD får du ju ner drygt 4 GB data i ett svep i alla fall. Har du 4 ggr hastigheten så tar det ca 15 minuter per skiva. Jag håller med föregående inlägg om att rensa bort "dåligt" material innan det bränns ner.

Jag kan tänka mig att datorn går lite snabbare om du kör defrag ofta, det borde ju bli ganska fragmenterat på disken om du fyller upp och raderar hela tiden.

Man skulle kunna skaffa en lite sämre dator till och fylla med stora hårddiskar också. Flytta över datat dit efter spelningen. Och när den datorn är full så vet man att nästa gång så får man ägna en dag eller två åt att gå igenom materialet. Sortera bort det som är dåligt och spara undan det som är bra. Hårddiskar är inte så fasligt dyra idag.

Nackdelen är väl om en hårddisk går sönder, då försvinner mycket data på en gång. Så se till och bränna undan i så fall efter varje genomgång av materialet.

Men du spelar i en betydligt högre division än mig, så om du ska mixa med dator eller inte har jag inga kommentarer om... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)

🙂 HHHMMMM

ja det verkar som bra ideer, Tanken är väl närmast att man inte går miste om

THE MOMENT.

Men man vill ju inte stå där med THE MOMENT med taskigt stämd gura eller nåt sånt och inte kunna ta bort det 🙁

men tror ni att om jag bara defragar ofta och rensar datan ordentligt. Så borde det gå eller ?????

Problemet vi har är att vi är så pass många i våran studio, med skiftande kunskaper givetvis. Och det är jag som får skopan när något händer,, typ guitarport problemen. Så jag HOPPADES väl att det skulle gå 😎

som nu när vi gjort en färdig mall med alla micar in och separerade (just nu 14 st)

till trummor etc

Line Bas

Guitarport

Vi har tyvärr ingen extern synt,,,,old shool 😕 typ,,,,,men hammonden eller pianot går in på mallen oxå.brukar bara lägga pads från Atmospheren efter inspelningarna men har FM7 och Absynt om vi skulle få killar som gillar dom ljuden.

Ja just det kanske ska berätta att vi är ett gäng musiker från olika band, olika åldrar, Yngsta just nu 17 och ålderman 58 år. 58 åringen gjorde sin första skiva 1965 med ingen mindre än Peps Persson. 17 åringen gjorde precis sin första Dub skiva. Och alla andra är lika skiftande med det gemensamma KÄRLEKEN till musik och musikskapande. Själv höll jag på att förstöra min spel glädje genom att spela alldeles för mycket som studiomusiker samtidigt som jag gav lektioner dagarna igenom. Andra kanske tycker det är en dröm men jag vart knäck av att ge o ge o ge och aldrig få något igen, det var inte en gång inspelningar kom tillbeks efter mixnigar som HELT andra saker än det jag spelat 🙁

Så FRIHET framför allt I CUOTE "FRANK ZAPPA "

"I´ve been to HELL remember I was signed for WARNER fucking BROTHERS for 8 years"

Så den här musiken som görs här i studion är GRATIS för alla som vill ha den MUSIC FOR FREE,,,skivbolagen har gjort sitt vi upphovsrättsskyddar direkt 😉 Släpper musiken på nätet.

Är det tillräckligt bra kommer snart ett sug av att kanske se gruppen live eller sponsra studion med ett bidrag.För skivan vill vi dock ha ett bidrag för varje omslag är givetvis en tillbaka flört till vinylomslaget alltså ett konstverk i endast en upplaga vi har många konstnärer i gänget oxå.,., det ska va kul att köpa en skiva man måste få något extra som på den gamla goda KISS tiden man lusläste allt kollade på bilderna i timtal och NJÖT i dagar; VECKOR efter ett lyckat skiv köp.

Kanske håller jag på bli gammal.

NÅGONTING måste iallafall göras i dessa FAME FACKTORY tider,,,,skivbolagen öser ut skval,,,men jag är säker på att kvalitet och sann spelglädje LYSER igenom skvalet 😄

Jag är i och för sig en positiv kille (ibland för).

GIVE ME some FEEDBACK på våra ideer, det enda som inte är klart är nedladdnings plats vi håller på att dividera ,.,.betala eller sätt upp själv.

Se till att få tag i ANGELSONG så fort den blir laddningsbar den kanske redan finns där ute på nån site .,.vi har gett ut den till ett antal vänner så kanske annars maila mig så skickar ja ett ex

På den hör man vad THE MOMENT kan ställa till med.

Det är en jamsession när det blåser till i studion. Efteråt stod vi bara och gapade åt varandra. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)

Ja glömde 😛 visst ,,,,,,my shorttime memory is in a disaster.

Mallen är gjord så att även kostnärerna ska kunna få igång en inspelning utan några som helst förkunskaper om data ljudkort och midi.

Och då händer det ibland 😉 att som en kille gjorde var att när han spelade in ett instrument så råkade 13 audio spår utan audio spelas in samtidigt..la på nytt och sprang runt och flummade lite här o var UNDER TVÅ TIMMAR.låten var alltså 2 timmar och 13 missing audiospår lång...I´m not kidding.

Han uttryckte det så här

"ja kom in i värsta flytet Då´Rå"

Jag lovar att datan gick trögt ett tag då 🙂

Som sagt andra enklare alternativ för nybörjarna skulle då vara Minidisken.

Apprå på en till data med hårddiskar i nätverk då eller går det och länka på annat sätt. Oavsett tror jag nästan det är bästa ideen jag har till och med flera burkar jag inte visste vad jag skulle göra med som är för out of date för att använda som webbhotell som tanken var från början.

Nätverks kabel nåt mer o tänka på eller ???? XP i bägge underlättar förståss.

😕

Jaa för fan det blir en till burk,, THE thrashcan...TACK för tipset.

Bam Bhole Benny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu... Jag är fortfarande inte riktigt med på hur mycket problem du har med att datorn går trögt, och hur mycket det påverkar inspelningen, så jag ska försöka svara så bra jag kan :rolleyes:

Tänk dig datorn som den är när den är nyinstallerad. Alla program finns på plats, men några inspelningar finns inte på plats. I detta läget är hårddisken något fragmenterad, men det borde inte påverka så mycket i och med att datorn fortfarande är ganska tom.

Går det att spela in alla spår du vill kunna använda utan att du får problem i detta läget? I så fall så tror jag på att defragmentera varje gång du har installerat något nytt och varje gång du har flyttat över data till the Trashcan hehe... Bra namn för övrigt =)

Om det inte går så kan det vara något annat i burken som inte hänger med, och då hjälper det föga med en defrag.

Så jag föreslår att börja med att rensa upp lite i datorn (den behöver inte, och ska helst inte rensas helt, bara så att du har plats över för en inspelning till med lite marginal). Kör en defrag, kommer ta ett jävla tag, så har du möjlighet så gör detta under natten.

För att vara på säkra sidan så se gärna till att ha en backup på allt först. Kraschar en defrag kan det gå riktigt illa och leda till en ominstallation av burken, inklusive operativsystem och musikprogram.

Prova sen att spela in. Fungerar det bra, så har du ditt svar. Alternativet Trashcan kommer fungera galant =) Om inte så är det nog dags att reda ut varför datorn sackar, alternativt byta inspelningssätt. Hårddisken? Minne? CPU uppgradering kanske? Jaja..

Eftersom trashcan egentligen blir ett hårddisk kabinett och inte ska göra något annat utgör jag från, så ta vilken skitburk som helst. Stoppa in tre eller fyra diskar, och eventuellt en DVD brännare (fast den hade jag nog satt i den riktiga burken istället).

Nätverksskort + en nätverkskabel. Om du bara har två burkar i nätet, så behöver du en korsad nätverkskabel. Då kan du koppla ihop dom utan att använda en hub eller switch. Annars så är det en rak kabel och en hub/switch som gäller. Då kan du även koppla in andra burkar. Om någon har en bärbar dator med Cubase kanske och vill mixa hemma lite 😠

Windows XP på båda burkarna fungerar galant. Jag har även slängt in Windows 98 och en testversion av Windows 2003 i mitt nät hemma och det fungerar bra. Men jag vet andra som av någon anledning för problem när dom försöker blanda Windows 98 och Windows XP.

Trashcan burken hade jag hållt så ren som möjligt, Windows XP och en utdelad mapp bara. Det som kan bli problem är när du går igenom materialet. Jag har aldrig testat att mixa över en nätverksdisk och vet inte om det kommer att fungera, eller om du får kopiera data tillbaka till Cubase burken. Det är också värt en test innan du bestämmer dig och köper en massa extra hårddiskar. Det blir ju en del mer jobb om du ska behöva skyffla datat tillbaka igen bara för att kunna avgöra om det är något du vill ha kvar.

Hoppas detta hjälper, har nog inte så mycket mer tips att ge. Men det hade vart kul att veta vad för en dator du kör på? Minne, CPU, mm..

Bra att veta om defrag är att ju mindre fragmenterade filer som finns, desto snabbare kommer det gå när du kör nästa defrag. Så om du tömmer över allt material på Trashcan och därefter kör defrag, så går det förhoppningsvis ganska fort att köra. Och du har ett ofragmenterat system när du börjar spela in igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Benny Bong (oregistrerad)

Vi har inga problem med inspelningen som jag räknat upp..allt funkar nu datan e snabb igen efter "Flytet" fick ju rensa friskt ett tag. 🙂

Så du menar att en skit Traschcan kan duga 🙂

De vore det ultimata Då kunde alla som jobbar med projekt alltså ha en egen hårddisk då´rå ?? eller fattar jag fel.

Och duger det med att skicka mappen som skapas i sonar eller måste jag spara som .cvb oxå ???

Alltså vi spelar en hel kväll det sista vi gör är att "kasta i traschcan låt mappen (mapparna) som skapats i sonaren. sen kastar vi bort dom Huvud datan. Defragar och lever livets glada dagar. ?????

Säg att det kan va så lätt isåfall blir jag 😎 normalt e annars 😎

Men med studioproblem 😎

Tusen tack för tipsen just nu 😎 + 😄

Benny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog påstå att det kan vara så lätt... Men jag har skrivit ihop en liten lista med lite punkter som du nog bör sätta dig ner och fundera över (i slutet av inlägget). Gör det lagom avancerat, men fundera åtminstone igenom.

Man kan ju rensa när hårddiskarna på trashcan är fulla, men då tar det lång tid. Du kan också reservera en dag i veckan då man går igenom låtar och rensar trashcan, då blir eventuellt arbetet lite roligare, men det finns fortfarande en risk att dom blir fulla och du ändå får ta dig tiden att rensa allt någon gång ibland.

Alla kan ha varsin hårddisk, men du har bara plats för 4 IDE enheter i en standard dator. Har du USB, helst USB2.0, så kan man köpa varsin extern hårddisk, och då kan du överlåta ansvaret åt den som äger hårddisken att hålla koll på sitt eget data.

Det finns saker du kan göra, men som inte jag hade brytt mig om, för att öka säkerheten. Köp ett RAID kort och spegla diskarna. Då förlorar du halva utrymmet. Men allt data skrivs till två hårddiskar, och skulle en gå sönder så har du fortfarande kvar allt data. Dessutom kan du bara trycka i en ny hårddisk så speglas allt data från den andra hårddisken upp igen.

Så gå igenom punkterna nedan. Stämmer allt för dig, köp några 160 GB hårddiskar och stoppa i ett nätverksskort i en gammal burk. Och fundera lite över hur lång tid det skulle ta att gå igenom 600 GB musik och se till att ha bra ordning på grejerna 🙂

Vad vi (du) vill göra är alltså...

Fas 1, inspelning:

1. Spela in i studio pcn.

2. Flytta över mapparna till trashcan.

3. defragmentera studio pcn.

Så långt ser jag inga problem alls, kommer fungera fint.

Frågetecken som du bör testa innan du köper en massa hårddiskar och grejer:

1. Hur lång tid tar det att kopiera över datat till trashcan?

2. Hur lång tid tar det att köra defrag?

Fas 2, mixning:

1. Gå igenom låtarna i Sonar.

Frågetecken:

1. Klarar hårddiskar över nätverk av att leverera datat tillräckligt snabbt för mixning?

2. Om nej på punkt 1, hur lång tid tar det att kopiera tillbaka datat från trashcan?

Fas 3, Backup på material:

1. Bränn ner material som ska finnas kvar på DVD

Frågetecken:

1. Vilken maskin ska bränning ske ifrån?

2. Klarar nätverket av att leverera snabbt nog om du bränner i studio pcn från trashcan? (Det gör den nog, men jag är osäker på hur snabbt du kan bränna. Bränner du i 1 ggr hastigheten tar det ca 60 minuter)

Fas 4, Rensning av trashcan:

1. Radera material som inte ska finnas kvar från trashcan

Frågetecken:

1. Hur ofta ska du rensa trashcan?

2. Ska hela trashcan rensas, eller tar man vissa hårddiskar/partitioner vid olika tidpunkter? (Hur mycket tid vill du lägga ner när du rensar, det lär ju bli en del).

3. Hur ofta ska du bränna backup på obackupat material? (Hur mycket material är du beredd att förlora om en hårddisk skulle gå sönder?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...