Jump to content
Annons

Recension av MXL V67G och Line Audio CM3


debatt

Recommended Posts

Hej!

Köpte två fantommatade mikar; en MXL V67G och en Line Audio CM3, från Holmerup Musik& Data. Kan rekommenderas, både mikarna och webbshopen!

MXL-en är relativt tung och CM3 är riktigt liten. Till MXL-en kommer en mjuk väska och CM3-an ligger i en liten plastlåda.

Ljudet i MXL-en uppfattar jag såhär långt som intimt, nyanserat och vackert. Min röst gör sig till den miken, precis som jag hoppats på.

Ljudet i Line Audio CM3 är mycket basigare än vad jag trodde, OM jag mikar för nära ska tilläggas. Jag kan inte använda för extrem närmikning, som en sån där mik som sitter riktigt nära en akustisk gitarr, cello eller dylikt, som jag hade tänkt göra, åtminstone inte utan någon åtgärd. Proximitetseffekten är påtaglig - mer tydlig än för MXL-en. Det står (Jam) om CM3-an att den är basigare än föregångaren CM2-an och det kan jag tänka mig. Detta är dock inget problem som inte går att lösa för mina ändamål. Det gäller bara att backa instrumentet lite. Alternativt kan jag naturligtvis jobba med eq också. Jag har inte kommit så långt ännu. I övrigt gillar jag frekvensomfånget i bägge mikarna. De verkar inte förvanska ljudet utan låter naturligt korrekt.

Jag hade varnats innan köp av fantommatade mikar generellt att ljudkort inte har tillräckligt starka preamps inbyggda för denna typ av mikar, så jag trodde att jag i värsta fall skulle vara tvungen att köpa en mikpreamp bara för den sakens skull. Men så blev det inte alls. Volym in är riktigt bra, utan att det brusar för mycket. Sedan har jag förvisso funderat på en mikpreamp iaf, för att kunna köra en mik 5 och 6 också i ljudkortets baksida (M-Audio Fast Track Ultra). Alto, M-Audio, Art eller Line Audio har jag tänkt på då. I så fall kopplar jag mina 2 fantommatade mikar MXL V67G och Line Audio CM3 till den (kanal 5 och 6), eftersom mina andra kondensatormikar inte kräver fantommatning och kan kopplas in i frontens 4 mikingångar utan fantommatning alltså.

Jag har testat bägge mikarna med den enda XLR-kabel jag har hittills, en JJ Labs som jag är riktigt nöjd med. Tyvärr är denna kabel bara 3 meter och då jag hoppats kunna spela in trumset så småningom i en replokal jag fått nys om, så kommer denna kabel vara för kort. Jag kommer även att eventuellt köpa en mik ytterligare, Det lutar då lite åt en Shure SM57 bara för att den sagts vara bra till virveltrumma och elgitarrförstärkare. Rimlig i prisnivå för mig också. Men även en Röde NT2 kan jag tänka mig, liksom en rörmik eller bandmik. Jag har bara kondensatormikar just nu, 5 stycken...

Kabeln är viktig säger MXL och jag kommer därför köpa två Cordial-kablar ur deras Top of the Line-serie, vilken smäller högre än både Standard Line och Professional Line. 5 meter tror jag räcker till trumsetsinspelning. Även om jag inte har en aning egentligen... Till mina andra 3 kondensatormikar måste jag också köpa nya kablar och adapters. Det är ju bra om alla kablar (eller sladdar som Thomann kallar dem) är lika långa, så de räcker fram till trumsetet.

Jag kommer att fylla på denna tråden med mer fakta om ljudet etc, när jag testat dem ännu mer. Jag ämnar testa bägge mikarna tillsammans vid inspelning av akustisk gitarr inom kort och testa olika placeringar.

Hittills kan jag säga att den inte är någon särskilt stor skillnad mellan att använda mina två gamla Sony elektret kondensatormikar i par eller att använda dessa två nya fantommatade kondensatormikar i par. Men det visar sig kanske när jag testar med krävande instrument som diskantrik fiol och flöjt t.ex. Ska väl lägga till att jag var och är fortfarande nöjd med mina två gamla Sony-mikar, men jag behövde komplettera dem. Som det verkar nu kommer de två nya mikarna vara mina primära mikar och de tre andra mikarna som komplement vid inspelning av trumset plus någon ytterligare ny mik.

Ser man till frekvenskurvorna för mina två nyinskaffade mikar så är de fenomenala helt enkelt. Det är väl bara den ena miken av mina tre tidigare som kommer i närheten av detta. Den andra Sonymiken ligger närmare en SM57 faktiskt. Det är gott att ha två nya mikar nu, med upp till 20 kHz i omfång. Klart nöjd så långt!!

Återkommer!

😮

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag hade varnats innan köp av fantommatade mikar generellt att ljudkort inte har tillräckligt starka preamps inbyggda för denna typ av mikar,

Vem påstår detta? Snarare tvärt om att kondensatormickar oftast är känsligare (W/Pa) och inte behöver lika mycket gain som dynamiska eller bandmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabeln är viktig säger MXL och jag kommer därför köpa två Cordial-kablar ur deras Top of the Line-serie, vilken smäller högre än både Standard Line och Professional Line.

Hej Debatt!

Jag blev nyfiken och undrar hur du kommit fram till att Cordial-kablar smäller högre än andra kablar, berätta gärna.

Lax

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej Debatt!

Jag blev nyfiken och undrar hur du kommit fram till att Cordial-kablar smäller högre än andra kablar, berätta gärna.

Lax

Det vet jag inte om de är, men jag tror att deras Top of the Line-kablar är lite bättre än deras Standard Line och Professional Line-kablar. Så framställer de det själva iaf. Lite bättre skärmade och så... Hos Thomann skiljer det inte många tior heller...

Tro inte att bara för att de heter "Top of the Line" är de inte särskilt dyra, de tar runt 200. Thomann verkar ligga bra till i pris också, jämfört med svenska butiker. Musikhaus.Korn är också bra härvid.

När det gäller kablar vet jag inte vilket märke som är bäst för mik. Jag är ju nöjd med min JJ Labs-kabel också... Tror inte Cordial är sämre än Klotz, Proel eller JJ Labs. Rekommenderades av Claes att skaffa såna där bra skärmade balanserade mikkablar med Neutrikkontakter. Verkar schysst.

Eftersom jag inte beställt kablar ännu så är alla tips välkomna!!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Vem påstår detta? Snarare tvärt om att kondensatormickar oftast är känsligare (W/Pa) och inte behöver lika mycket gain som dynamiska eller bandmickar.

Det är många som sagt så. Både på Nätet, på mässan och i butiker. Dvs. att inbyggda mikpreampar i ljudkort kan vara svaga.

En del recensioner av just mitt M-Audio Fast Track Ultra talar också om just detta, att innehavare varit tvungna att inhandla en separat mikpreamp för sina fantommatade mikar till just det ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är viktigt att det finns en kabel 😮 men utöver detta minimumkrav så spelar det ingen roll om balanserad och normala impedanser.

I manualen står att kabeln måste vara så bra som ekonomin överhuvudtaget tillåter för att göra miken rättvisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många som sagt så. Både på Nätet, på mässan och i butiker. Dvs. att inbyggda mikpreampar i ljudkort kan vara svaga.

En del recensioner av just mitt M-Audio Fast Track Ultra talar också om just detta, att innehavare varit tvungna att inhandla en separat mikpreamp för sina fantommatade mikar till just det ljudkortet.

Nu var det inte huruvida inbyggda preamps är svagare eller inte, jag ifrågasatte utan att detta påverkar kondensatormickar mer än andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag inte om de är, men jag tror att deras Top of the Line-kablar är lite bättre än deras Standard Line och Professional Line-kablar. Så framställer de det själva iaf. Lite bättre skärmade och så... Hos Thomann skiljer det inte många tior heller...

Tro inte att bara för att de heter "Top of the Line" är de inte särskilt dyra, de tar runt 200-hundringen. Thomann verkar ligga bra till i pris också, jämfört med svenska butiker.

När det gäller kablar vet jag inte vilket märke som är bäst för mik. Jag är ju nöjd med min JJ Labs-kabel också... Tror inte Cordial är sämre än Klotz, Proel eller JJ Labs. Rekommenderades av Claes att skaffa såna där bra skärmade balanserade mikkablar med Neutrikkontakter. Verkar schysst.

Eftersom jag inte beställt kablar ännu så är alla tips välkomna!!

Så länge kabeln håller och är balanserad (om bal. koppling) så skulle jag inte bry mig ett dugg. Om obalanserad koppling så är det bra om skärmen är val tilltagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag inte om de är, men jag tror .../.. Så framställer de det själva iaf.

Sånt här gör mig ont att höra

Debatt! Tro inte på försäljarna! ser du inte att det är blod på deras tänder! De vill bara ha dina pengar. och din själ!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nu var det inte huruvida inbyggda preamps är svagare eller inte, jag ifrågasatte utan att detta påverkar kondensatormickar mer än andra.

Det vet jag inte vad du fick ifrån.

Jag har bara kondensatormikar, fem stycken, varav 2 fantommatade.

Andra mikar (band, dynamiska etc) vet jag inget om, såna har jag inte.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här gör mig ont att höra

Debatt! Tro inte på försäljarna! ser du inte att det är blod på deras tänder! De vill bara ha dina pengar. och din själ!

Ja, det borde förbjudas! Kan tänka mig att det är en mycket attraktiv marginal på dyra kablar. 😮

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte huruvida inbyggda preamps är svagare eller inte, jag ifrågasatte utan att detta påverkar kondensatormickar mer än andra.
Det vet jag inte vad du fick ifrån.

Jag har bara kondensatormikar, fem stycken, varav 2 fantommatade.

Andra mikar (band, dynamiska etc) vet jag inget om, såna har jag inte.

"Jag hade varnats innan köp av fantommatade mikar generellt att ljudkort inte har tillräckligt starka preamps inbyggda för denna typ av mikar"
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så när jag köper en Shure SM57 och en Alto, Art, M-Audio, Line Audio (eller annan) mikpreamp för att spela in trumset med ljudkortet och 6 st mikar, så kopplar jag enligt:

1- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

2- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

3- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

4- M-Audio Fast Track Ultra - Shure SM57 dynamisk mik (ej fantommatning)

5- M-Audio Fast Track Ultra + Extern preamp - MXL V67G kondensatormik (fantomatning)

6- M-Audio Fast Track Ultra + Extern preamp - Line Audio CM3 kondensatormik (fantommatning)

Ser du Gilbert? Vissa kondensatormikar vill och ska inte ha fantommatning. Fantommatningen för ljudkortet fungerar så att den är av eller på för kanal 1-4.

Slutsatsen blir att ska jag använda de nyinköpta fantommatade mikarna i 1 och 2 t.ex., så måste jag köpa två fantommatade mikar ytterligare (för kanal 3 och 4).

Folk har varnat för att man måste köpa en separat mikpreamp till ljudkort om man ska använda den inbyggda fantommatningen, inte minst till M-Audio Fast Track Ultra.

Det stämde inte.

😮

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

1- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

2- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

3- M-Audio Fast Track Ultra - Sony kondensatormik (ej fantommatning)

Ser du Gilbert? Vissa kondensatormikar vill och ska inte ha fantommatning.

Men någon typ av strömmatning/batteri måste du väll ändå ha till en konding mick?

"En kondensatormikrofon består av två elektriskt ledande kondensatorplattor - den ena fast, den andra rörlig – mellan vilka ett elektriskt fält byggs upp med hjälp av en pålagd spänning"

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser du Gilbert? Vissa kondensatormikar vill och ska inte ha fantommatning. Fantommatningen för ljudkortet fungerar så att den är av eller på för kanal 1-4.

Slutsatsen blir att ska jag använda de nyinköpta fantommatade mikarna i 1 och 2 t.ex., så måste jag köpa två fantommatade mikar ytterligare (för kanal 3 och 4).

Förstår inte vad du vill säga men du vet väl att det inte är ett problem att ge phantomspänning till mickar som inte behöver den (förutom gamla ribbon-mickar som du troligtvis inte har)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men någon typ av strömmatning/batteri måste du väll ändå ha till en konding mick?

"En kondensatormikrofon består av två elektriskt ledande kondensatorplattor - den ena fast, den andra rörlig – mellan vilka ett elektriskt fält byggs upp med hjälp av en pålagd spänning"

// Johan

Jepp, alla tre använder vanliga stavbatterier. Sonys tekniker sa att de fått in flera såna mikar som gått sönder för att folk använt fantommatning till dem. Det är frågan om klassiska mikar från 78? resp 83? och den tredje är egentligen en videomik från 2007, men som med stativ kan användas som "vanlig mik".

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, alla tre använder vanliga stavbatterier. Sonys tekniker sa att de fått in flera såna mikar som gått sönder för att folk använt fantommatning till dem. Det är frågan om klassiska mikar från 78? resp 83? och den tredje är egentligen en videomik från 2007, men som med stativ kan användas som "vanlig mik".

😛

Låter märkligt men är de lite äldre så kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ser man på marknaden av idag så verkar det ju nästan svårt att köpa en kondensatormik som INTE är fantommatad. Eller?! De flesta kör inte med stavbatteri? Är inte det lite..."omodernt"... t.o.m.

😛

Ett spekulativt alternativ är att jag använder kanal 1 till kondensatormik MXL V67G och kanal 2 till kondensatormik Line Audio CM3.

Köper en separat mikpreamp (och har fantommatning "av") för 5 och 6, dit jag kopplar en bandmik resp en dynamisk Shure SM57. Köper två mikar till, Röde NT2 och en rörmik från nåt roligt märke, för kanal 3 och 4 också.

Hmm... rätt mycket dyrare. 4 nya mikar till (en rör, en band, en kond och en dyn) och en preamp.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

vet inte om jag missuppfattat dina funderingar men en SM57 kan du nog fantommata utan att den tar skada (även om den självklart inte behöver det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ja det kan ju hända.

Kanal 1-MXL V67G fantom

Kanal 2-Line Audio CM3 fantom

Kanal 3-Shure SM57 fantom

Kanal 4-? fantom

Kanal 5-mikpreamp-Sony kond gammal utan fantommatning

Kanal 6-mikpreamp-Sony kond gammal utan fantommatning

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser man på marknaden av idag så verkar det ju nästan svårt att köpa en kondensatormik som INTE är fantommatad. Eller?! De flesta kör inte med stavbatteri? Är inte det lite..."omodernt"... t.o.m.

Som du skrev, de flesta kondingmickarna drivs av spänning via fantommatning.

svårt å svårt, två populära mickar som Röde NT3a, AKG C1000S kan man dock köra på batterier om önskas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Kondensatormikrofon kräver alltid fantommatning samt en balanserad (XLR) kontakt! Punkt!

Sen finns det något som heter elektretmikrofoner.

Dessa kräver likförbannat en fantommatning men får detta via ett batteri som ofta är ett vanligt stavbatteri.

Om det är lite nivåoch klass på mikrofonen så kan även dessa elektretmikrofoner drivas via vanlig fantommatning utan att skadas.

Ett konstaterande...

I studiobruk så används idag allt mer kondensatormikrofoner till allt!?

Det är en jäkligt dum grej kan jag säga och baseras på ovett.

Om man inte förstår varför det är att föredra en dynamisk mikrofon i många inspelningssituationer, så lär man inte ha någon nytta av att spela in med denna typ heller!

I livesammanhang så används uteslutande dynamiska mikrofoner av två skäl.

De tål stryk.

De är inte så känsliga för feedback!

allt...står inte i manualerna Debatt..!

Take care!

Vänligen.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cruncharn, de är av typen elektret kondensatormikar, de där 3 Sonymikarna jag har, batteridrivna.

Känns ofta på Forumet att jag får uppmaningen att läsa manualen, men när jag väl gör det så får jag som replik att allt inte står i manualen...

När jag skapar trådar och vill dela upp problemet i flera trådar (då det är flera frågor som uppstår), så uppmanas jag att inte skapa så många nya trådar hela tiden "om samma sak", utan använda en enda tråd.

Skapar jag då istället en enda tråd där flera frågor ingår i samma tråd "om samma sak", så får jag alltid uppmaningen att istället ta en fråga per tråd.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kondensatormikrofon kräver alltid fantommatning samt en balanserad (XLR) kontakt! Punkt!

Sen finns det något som heter elektretmikrofoner.

Dessa kräver likförbannat en fantommatning men får detta via ett batteri som ofta är ett vanligt stavbatteri.

Om det är lite nivåoch klass på mikrofonen så kan även dessa elektretmikrofoner drivas via vanlig fantommatning utan att skadas.

Det kallas väl bara fantommatning när spänningen går via mikrofonkabeln? Elektretmikrofoner är ju förpolariserade och kräver bara lite ström för att driva elektroniken.

I livesammanhang så används uteslutande dynamiska mikrofoner av två skäl.

De tål stryk.

De är inte så känsliga för feedback!

Nu får du förklara. "Uteslutande"...? Det används massor av kondensatormikrofoner i livesammanhang, på alla instrument. På sång blir det bara vanligare och vanligare - framför allt Neumann KMS och Shure KSM-9/Beta 87 ser man väldigt ofta. Jag kör själv kondensatormick på livesång och skulle aldrig byta tillbaka frivilligt. Det där med stryktålighet och rundgång är till stor del mytbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade varnats innan köp av fantommatade mikar generellt att ljudkort inte har tillräckligt starka preamps inbyggda för denna typ av mikar, så jag trodde att jag i värsta fall skulle vara tvungen att köpa en mikpreamp bara för den sakens skull.

Den förklaringen jag har hört, om just detta, är att om du driver ljudkortet på firewire portens strömmatning, så räcker inte kraften till för att skicka en stabil och tillräcklig fantommatning till mickarna. Vilket tydligen skulle göra att det lät sämre. Så var det i alla fall med ett Focusrite Saffire kort med en massa mickingångar på. Kondenstormickarna lät fasen så mycket bättre när man drev ljudkortet på nätström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den förklaringen jag har hört, om just detta, är att om du driver ljudkortet på firewire portens strömmatning, så räcker inte kraften till för att skicka en stabil och tillräcklig fantommatning till mickarna. Vilket tydligen skulle göra att det lät sämre. Så var det i alla fall med ett Focusrite Saffire kort med en massa mickingångar på. Kondenstormickarna lät fasen så mycket bättre när man drev ljudkortet på nätström.

Det förekommer faktiskt också billiga mixrar som inte orkar driva fantommatningen om det kopplas in micar på alla micingångarna - så det är inte bara vissa ljudkort som kan bråka med sådant.

Sedan beror det på mikrofonerna också. Vissa klarar sig på en fantommatning ner till 10V, medan andra börjar låta illa redan om spänningen faller till 45V, typ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förekommer faktiskt också billiga mixrar som inte orkar driva fantommatningen om det kopplas in micar på alla micingångarna - så det är inte bara vissa ljudkort som kan bråka med sådant.

Sedan beror det på mikrofonerna också. Vissa klarar sig på en fantommatning ner till 10V, medan andra börjar låta illa redan om spänningen faller till 45V, typ...

Hur är det med t.ex. Fireface 800 och deras inbyggda mickförstärkare angående just fantommatning etc.?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas väl bara fantommatning när spänningen går via mikrofonkabeln? Elektretmikrofoner är ju förpolariserade och kräver bara lite ström för att driva elektroniken.

Nu får du förklara. "Uteslutande"...? Det används massor av kondensatormikrofoner i livesammanhang, på alla instrument. På sång blir det bara vanligare och vanligare - framför allt Neumann KMS och Shure KSM-9/Beta 87 ser man väldigt ofta. Jag kör själv kondensatormick på livesång och skulle aldrig byta tillbaka frivilligt. Det där med stryktålighet och rundgång är till stor del mytbildning.

Helt korrekt gällande elektretmikrofonen med förladdade poler.

Vad drivs förstärkaren i en elektretmikrofon av som får sin ström via kabeln i stället för ett batteri?

Fantommatningen från mikrofonförstärkaren i mixerbordet eller liknande!

Gällande kondensatormikrofoner i livesammanhang så har du helt rätt!

Det används flitigt av massor av "ljudtekniker" varje dag! Undrar just varför?

Är det för att kunna ta upp ljud över 17 Khz?

Undrar vilket PA som klarar av att spela upp dom frekvenserna idag utanför det vita pappret!?

Eller beror det på att mikrofonen ser snyggare ut?

Eller menar du att en kondensatormikrofon klarar att ta emot mer smällar än en dynamisk mikrofon.

Eller att den klarar fukt bättre?....

Visst ger kondensatormikrofonerna ett härligt skjut i mellanregistret på en vokalist. Det håller jag fullständigt med om!

Fast det är klart.... alla har ju så mycket pengar idag att det utan problem går att ersätta alla gamla hederliga SM58:or med NEUMANN KMS 105:or!! Det skiljer ju bara 4000:-!

Sen går det ju inte att applicera ett EQ och med det få samma drag i mellanregistret...?

Tänk om folk vågade sig på att pröva hänga upp en gammal risig SM58 på överhäng till trummorna och sedan förundras över vilket tryck det blir i virveln för att kapselns tröghet i mikrofonen, mjukar upp transienterna lite grand...

Ja jäklar ja! Glömde bort att det inte ser så coolt ut om man inte kastar dit två Neumann U47 från 60-talet som överhäng!!!

Men jag erkänner..

Jag borde ha skrivit:

"I livesammanhang så bör dynamiska mikrofoner användas, uteslutande..."

.... av samma skäl som jag uppgav tidigare och med ett tillägg.

...för du får två mikrofoner för samma pris som en!

Slutligen..., mytbildning!?

Läs vad du själv har skrivit så förstår du antagligen varför jag skriver som jag gör! Just för att bli kvitt med myterna om att man måste ha kondensatormikrofoner i livesammanhang.

Gör vad du vill med dina mikrofoner på en scen Nightfly, men se för fasen till att sprida kunskap till trådskaparen i stället för dumdristiga fasoner som kan ruinera vilken PA-firma som helst tillika en privat person.

Du gjorde ju helt rätt i förklaringen av vad en elektretkondensatormikrofon är!

Upprätthåll den jargongen så blir forumet lika trevligt som det alltid varit!

Take care!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...