Jump to content
Annons

Omöjligt att byta e-post?


YogSothoth

Recommended Posts

Hej!

Ville byta e-postadress eftersom jag bytt bredbandsleverantör, men det visade sig inte vara så lätt...

Captcha-lösningen som forumet har (för att verifiera att man är människa och inte bot) verkar lite överjävlig. Jag har på över fem försök inte lyckats få rätt kod.

Några frågor:

Är captcha:n skiftlägeskänslig? Förtydiga gärna i formuläret, det är vanligt att captchas inte tar hänsyn till små/stora bokstäver.

Är det nödvändigt att ha en riktigt så svårläst captcha? Jag kan knappt se vad det står även om jag använder förstoring i firefox (och nej, det är inget fel på mina ögon).

Är captcha:n nödvändig? Jag måste ju mata in den gamla adressen och lösenord också, captchan känns överflödig...

PS Captcha står för "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" enligt wikipedia. Slutsatsen är alltså att jag inte är mänsklig 😛.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det varierar rätt friskt i min erfarenhet, men jag har försökt vara noga med små/stora (om den inte är skiftlägeskänslig borde det ju funka ändå), det verkar helt enkelt vara något fel. Nyss fick jag en kod som faktiskt gick att läsa, men inte fan funkade det då heller. Det verkar som den jämför med något annat än det som syns på bilden. Kanske är det en barnsjukdom sen forumet fick ny plattform?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara hålla med. Har för mig att det var det här forumet iaf. Hade glömt mitt lösenord och det tog nog minst 10 försök att komma förbi den där verifieringen, trots att jag är människa... 😄 Hutlöst, lätt den mest oläsbara = värsta jag var varit med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade misslyckats med att verifiera mig sådär många gånger, hade jag seriöst börjat fundera på om jag verkligen var en människa.

Iofs finns det nog redan folk som tycker att jag är en spambot 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkade det! Men det tog nog närmare 15 försök. Jag vill bara påpeka att jag varken är blind eller datorilliterat, jag har pysslat med datorer sen barnsben. Så här svårt skall det inte behöva vara. Jag kanske bara haft otur med bildgenereringen iofs, men jag tvivlar...

Ni som håller i sajten, se gärna över detta. Tex. är det ibland svårt att över huvudtaget se vad det står, och de gånger texten är tolkningsbar kan det vara svårt att skilja små och stora bokstäver pga knepiga typsnitt. Jag vet att tanken är att det skall vara svårt för en dator att tolka, men nån måtta får det lov att vara. Det finns captcha-lösningar som går att ställa in så att de funkar bra utan att vara såhär störande.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om verifieringen är svår att ta sig förbi. Tillverkaren av forummjukvaran gjorde det svårare för några månader sedan, då vi hade stora problem med att så kallade botar registrerade sig på sajten och skickade stora mängder skräppost - både i själva forumet och som PM (personliga meddelanden).

Om man har svårt att läsa en bild, så går det att klicka på den för att få fram en ny (står beskrivet intill) som förhoppningsvis är lite mer lättläst 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Neutrik (oregistrerad)

Bokstäverna C, I, K, L, O, P, S, U, X, Y, X och Ö är ju helt omöjliga att urskilja skiftläget på. Stort I eller litet l tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...