Jump to content
Annons

Spara ner låtar från Spotify.


Gäst

Recommended Posts

Har sett på senaste tiden att folk sparar ner låtar från Spotify och lägger in det på sin mp3 spelare mm.

Men finns detta att göra på ett lagligt sätt eller är det bara något man får tanka från piratebey etc och sedan kodar det om?

Om det finns finns det till osx?

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är avtalsbrott lagligt?

😮

(vet faktiskt inte)

Inte jag heller. Man har ju rätt att kopiera för privatbruk, men det känns oklart om den rätten kan inskränkas genom en EULA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är avtalsbrott lagligt?

😮

(vet faktiskt inte)

Inte jag heller. Man har ju rätt att kopiera för privatbruk, men det känns oklart om den rätten kan inskränkas genom en EULA.

Avtalsbrott är såvitt jag vet inget brott i vanlig mening (alltså inget man kan få fängelse eller böter för), utan behandlas som ett civilmål mellan de stridande parterna.

Man får spela in radio- och TV-utsändningar för att lyssna/se själv senare (men sådana får man nog inte kopiera till bekanta, om jag kommer ihåg rätt), så det borde egentligen inte finnas något rättsligt fel i att spara "utsändningen" från Spotify heller. Sedan är frågan om man kanske bryter mot förbudet att kringgå kopieringsskydd om man skulle hitta ett sätt att spela in från en streamingtjänst...?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelade in några fotbollsgrejer från sveriges radios hemsida till en fotbollslåt genom att använda audacity (tror jag det heter)

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify eller vad som helst som låter på datorn.. Jag kan spela in med nåt som heter "Creative smart recorder" då jag har ett Creative SB X-FI ljudkort (väldigt vanligt) i min dator. Det är alltså ett "record what you hear" program...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det GÅR att spela in är väl egentligen en ganska överflödig fråga eftersom det finns många sätt att göra.

Det som var tveksamt, var om det verkligen är tillåtet att spela in streamingen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kan det väl inte vara mer olagligt att spela in från Spotify än att göra det från SVT1? Däremot avtalsbrott, vilket kan föranleda att man förlorar kontot. Att sprida kopian till andra (utanför familjen, typ) borde däremot vara olagligt.

Kan det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kan det väl inte vara mer olagligt att spela in från Spotify än att göra det från SVT1? Däremot avtalsbrott, vilket kan föranleda att man förlorar kontot. Att sprida kopian till andra (utanför familjen, typ) borde däremot vara olagligt.

Kan det stämma?

Så om jag spelar in en låt från Spotify, lägger in den i min Nokia Music Express och skickar sedan över den till en vän genom Bluetooth så har jag brutit mot avtalet? Dvs, jag förlorar kontot?

Doesn't sound right.

Det som var tveksamt, var om det verkligen är tillåtet att spela in streamingen...?

Vad är lagligt i dagens läge egentligen? Det finns miljontals mp3-spelare på marknaden, i syfte till att vi ungdomar ska lyssna på musik. Då kommer frågan, var får vi tag på den här 'musiken'?. Ingen går ju ner till närmsta musikaffär, köper senaste albumet av Darin, kommer hem, konvertera filerna till MP3 och sedan lägger in dem i MP3-spelaren? Ingen. Många är rädda att ladda hem musik genom torrent, vi har tusentals svenssons som tror att man får virus bara av att ladda hem en låt från LimeWire eller liknande program. Men det som alla har tillgång till är Spotify, då är det ju nästan en självklarhet att man gärna spelar in låtar från Spotify och överför dem till spelaren? Olagligt eller ej skiter många i.

Om man fick surfa gratis med mobiltbredband och Spotify släpptes i mobilformat så hade allt varit löst.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen kan det väl inte vara mer olagligt att spela in från Spotify än att göra det från SVT1? Däremot avtalsbrott, vilket kan föranleda att man förlorar kontot. Att sprida kopian till andra (utanför familjen, typ) borde däremot vara olagligt.

Kan det stämma?

Jag har bestämt för mig att man inte får dela med sig av material som man har spelat in från TV eller radio, så det är nog som du säger.

Därför är jag väldigt tveksam till hur Tunerec kan finnas - för de spelar ju in låtarna från en massa Internet-radiostationer, för att sedan klippa bort snacket och spela upp rumphuggna låtar. Mycket märklig idé som utklassas med hästlängder av Spotify, även om jag inte är så förtjust i Spotify...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag spelar in en låt från Spotify, lägger in den i min Nokia Music Express och skickar sedan över den till en vän genom Bluetooth så har jag brutit mot avtalet? Dvs, jag förlorar kontot?

Doesn't sound right.

Vad är lagligt i dagens läge egentligen? Det finns miljontals mp3-spelare på marknaden, i syfte till att vi ungdomar ska lyssna på musik. Då kommer frågan, var får vi tag på den här 'musiken'?. Ingen går ju ner till närmsta musikaffär, köper senaste albumet av Darin, kommer hem, konvertera filerna till MP3 och sedan lägger in dem i MP3-spelaren? Ingen. Många är rädda att ladda hem musik genom torrent, vi har tusentals svenssons som tror att man får virus bara av att ladda hem en låt från LimeWire eller liknande program. Men det som alla har tillgång till är Spotify, då är det ju nästan en självklarhet att man gärna spelar in låtar från Spotify och överför dem till spelaren? Olagligt eller ej skiter många i.

Om man fick surfa gratis med mobiltbredband och Spotify släpptes i mobilformat så hade allt varit löst.

Nä det lär ju vara en omöjlighet för Sotify att kolla om du har laddat ner en låt och skickat via bluetooth. Men, du har hursomhelst brutit mot avtalet...

"

9. Restrictions of use

For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;

provide your password to any other person or use any other person's user name and password;

reverse-engineer, decompile, disassemble, modify or create derivative works based on the Spotify Software Application or the Spotify Service or any part thereof;

circumvent any technology used by Spotify or its licensors to protect content accessible through the Spotify Software Application and Spotify Service;

rent or lease any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service;

use the Spotify Software Application or the Spotify Service in a way that violates the terms of this Agreement; and

circumvent any territorial restrictions applied by Spotify.

In addition to the above, you agree to take all reasonable care to prevent unauthorized use of the Spotify Software Application and the Spotify Service and its content...."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det lär ju vara en omöjlighet för Sotify att kolla om du har laddat ner en låt och skickat via bluetooth. Men, du har hursomhelst brutit mot avtalet...

"

9. Restrictions of use

For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;

provide your password to any other person or use any other person's user name and password;

reverse-engineer, decompile, disassemble, modify or create derivative works based on the Spotify Software Application or the Spotify Service or any part thereof;

circumvent any technology used by Spotify or its licensors to protect content accessible through the Spotify Software Application and Spotify Service;

rent or lease any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service;

use the Spotify Software Application or the Spotify Service in a way that violates the terms of this Agreement; and

circumvent any territorial restrictions applied by Spotify.

In addition to the above, you agree to take all reasonable care to prevent unauthorized use of the Spotify Software Application and the Spotify Service and its content...."

Så, i princip, så skulle dom kunna stämma dig för avtalsbrott, eller säga upp kontot osv...

EDIT; oj, inte meningen att citera mig själv..aja...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bojkotta Spotify....Skräptjänst...stödj inte dessa kapitalister...utan skicka då hellre pengarna direkt till artisten istället...Dessvärre finns det ingen tjänst som

låter en görra det.

Spotify är ju skit bra. Framförallt för artister med. De får pengar för det (mindre piratkopiering) plus att de kommer ut i en mycket större utsträckning. Vet massor av folk som har lyssnar på massa musik de innan inte kunde för det inte varit värt att köpa det, för de visste inte om de ville ha mm. Men nu går det................

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man fick surfa gratis med mobiltbredband och Spotify släpptes i mobilformat så hade allt varit löst.

Sånär som på en detalj. Vem skulle finansiera kalaset?

Bojkotta Spotify....Skräptjänst...stödj inte dessa kapitalister...

Varför bojkotta just musikbranschen? Den, liksom alla andra branscher på det här klotet, verkar enligt kapitalistiska principer. Bojkotta det monetära systemet helt och hållet istället! 🙂

utan skicka då hellre pengarna direkt till artisten istället...Dessvärre finns det ingen tjänst som

låter en görra det.

Vänta nu, Hur ska du ha det egentligen. Skule vi använda pengar? Hur ska vi kontrollera att artisterna inte använder dessa i kapitalistiska syften?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns tidigare ett program som bara var tänkt att spela av låtar från spotify men det funkar inte längre, går inte att starta när man laddat ner det. Jag vetefan hur spotify lyckades med det men enligt vad jag hört så var det de som "blockade" programmet. Så man får ju köra en DIY och spela av själv. Man måste även normalisera spåren till 0 dB (eller -0.3 eller vad man nu vill) eftersom volymen är lägre på spotify då de har normaliserat alla spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns tidigare ett program som bara var tänkt att spela av låtar från spotify men det funkar inte längre, går inte att starta när man laddat ner det. Jag vetefan hur spotify lyckades med det men enligt vad jag hört så var det de som "blockade" programmet. Så man får ju köra en DIY och spela av själv. Man måste även normalisera spåren till 0 dB (eller -0.3 eller vad man nu vill) eftersom volymen är lägre på spotify då de har normaliserat alla spåren.

Fast visst har dom höjt volymen? Tycker volymen är rätt lagom i jämförelse med annat nu, förr var det mycket större skillnad. Eller så inbillar jag mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visst har dom höjt volymen? Tycker volymen är rätt lagom i jämförelse med annat nu, förr var det mycket större skillnad. Eller så inbillar jag mig.

Jo jag tror också det faktiskt.. Det var ju sjukt många som klagade i deras forum på just det så det kanske var därför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...