Jump to content
Annons

Studiobygge


Ponderosa

Recommended Posts

Tja! Grymt fint bygge.

Var får man tag på, dels telehonkontakterna men också metallbitarna som sitter runt?

Är det svårt att sätta ihop?

/Jens

Tjena Jens!

Jag har köpt alla mina grejer på....*trumvirvel*.... THOMANN! såklart 😏. Vet inte om jag får länka till sidan direkt? I alla fall så hittar du dom under följande:

Sladdar och kontakter > Stickkontakt/-uttag 6,3 mm

Och det är en färdig konstruktion man köper, metallbitarna är inte lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 142
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Coolt. Har du en preamp till dem bakifrån?

Hur ser vägen ut bakifrån går dom med en vanlig xlr sladd till ljudkortet eller?

Hoppas du kanske kan svara på min konstiga fråga.

Ingångarna under dataskärmen i inspelningsrummet är kopplade med balanserade kablar som går upp i taket och ut genom väggen och sen in i patchbayen som står på arbetsbänken i kontrollrummet. Tror jag fick med det mesta där? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Balanserade?

Förlåt för dumma frågor 🙂

Jag är inte världens bästa på detta själv. Men ja, det är egentligen en helt vanlig XLR sladd om du vill kalla det så. Men även i telekopplingarna har vi "XLR sladdar", dvs 2 st signal och 1 jord. Fast båda signalkablarna är ihoplödade för att få mindre störningar. Detta hittade jag på gooooogle:

För att undvika störningar utformade man balanserade kablar. Förstärkaren i en balanserad krets har 3 ingångar. Det kallas jord, het och kall. Het och kall är två ingångar med samma ljud (signal) fast i motfas. Det betyder att dessa ljud är vad man kallar "olikfasiga".

 

Med motfas menas att den "heta" signalen ser likadan ut som den "kalla" fast med motsatt tecken. Om amplituden (ljudstyrkan) är +2 Volt het är den således -2 Volt kall.

 

Förstärkaren är byggd så att den förstärker de olikfasiga signalerna. Om en störning kommer in, är den likadan på både het och kall. Det betyder att förstärkaren upplever den som "likfasig", och vägrar förstärka den. Resultatet blir att det blir mycket mindre störningar på sådana kablar.

Hoppas inte jag rör ihop det ännu mer för dej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Kjubeis!

Kul att du kollar förbi 😄! Hur blev det med ditt datorbygge förresten?

Ja det är faktiskt något som kan bli ett problem. Dock finns det möjlighet att öppna vindsluckan. Men problemet är att rumsakustiken blir drabbad av det har jag märkt, så det går inte att ha luckan öppen och sjunga in samtidigt tror jag. Har faktiskt ingen koll alls på hur riktiga inspelningsrum fungerar med ventilation annars? Det brukar ju brusa en del, och det vill man ju definitivt inte har med på inspelningen.

Angående ventilationen så är det inga problem att få det tyst, jag skulle sätta 15-20 liter på ett alldeles för stort don så kommer det inte störa inspelningen ljudmässigt.

Kommer båset bara användas ibland och inte samtidigt som rummet utanför kan en överluftkanal med bra isolering bara dras mellan båset och det stora rummet med en fläkt som är kopplad till en switch. Det behöver inte alls kosta mycket.

Om båset ska användas under fler timmar i sträck och kanske samtidigt som rummet utanför skulle jag sätta både från- och tillluft och då mot något annat rum, vet ju inte hur er planlösning ser ut med det ser ut att vara kanske en trappa angränsande till sångbåset? Det här alternativet blir lite dyrare och med omständigt men om ni kommer vistas mycket i båset kommer ni antagligen vilja andas förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ventilationen så är det inga problem att få det tyst, jag skulle sätta 15-20 liter på ett alldeles för stort don så kommer det inte störa inspelningen ljudmässigt.

Kommer båset bara användas ibland och inte samtidigt som rummet utanför kan en överluftkanal med bra isolering bara dras mellan båset och det stora rummet med en fläkt som är kopplad till en switch. Det behöver inte alls kosta mycket.

Om båset ska användas under fler timmar i sträck och kanske samtidigt som rummet utanför skulle jag sätta både från- och tillluft och då mot något annat rum, vet ju inte hur er planlösning ser ut med det ser ut att vara kanske en trappa angränsande till sångbåset? Det här alternativet blir lite dyrare och med omständigt men om ni kommer vistas mycket i båset kommer ni antagligen vilja andas förr eller senare.

Det fina är att det är rakt ut på vinden från den lilla väggen under snedtaket. Och upp där är det fritt blås. I såna fall skulle man gjort nån ventilationslösning på den väggen. Vad du menar med 15-20 liter har jag ingen aning om, men antar att det har nåt att göra med storleken på röret. Ena av mina bästa polare jobbar som ventilationstekniker så i värsta fall får jag dra hit honom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Arbetsdag 8 - Pyssel, pyssel & mera pyssel

När alla kablar va dragna så skulle vi göra ett snabbt soundcheck. Då upptäckte vi att det va nåt galet med "Line" ingången och va tvungna att mer eller mindre riva ner alla kabeldragning och fram med lödtången igen. Såååå segt. Men men, sånt händer. Nu är bygget i alla fall klart enligt skissen vi gjort, och det känns helt otroligt skönt. Allt fungerar och allt är inkopplat! Det är bara att köra igång och skapa med andra ord 😐!

Givetvis återstår lite "ostudioaktiga" saker som tex en soffa, en förvaringsmöbel, och en liten skrivbordslådebyrå på hjul. Så det får väl bli en tripp till Ikea inom en snar framtid.

Inspelningsrummet är helt klart, dämpningen med 6 st akustikplattor blev toppen! Riktigt nöjd med hur sångljudet blev där. Det som ev kan bli ett problem är det som nämnts tidigare, nämligen ventilationen. Det blir ett projekt i projektet 🙂. En upphängning för hörlurarna är på plats och en liknande skall det bli för kablaget som behövs till ingångarna.

post-9648-1243552766.jpg

post-9648-1243553069.jpg

Kontrollrummet är tyyyyyyp klart. Det jag känner spontant efter lite lyssning är att jag vill ha in fler akustikplattor, gärna några i taket. Visst, ljudet är tajt och det låter bra. Fast det skulle gott kunna varit mer dämpning. Sen måste det ju givetvis mätas upp så vi får se hur rummets akustik ser ut. Racken har målats vita och patchbayen är uppmärkt och kopplad. LED ljuset skapar en riktigt cool stämning och fyller verkligen sin funktion när kvällen kommer 🙂.

post-9648-1243554078.jpg

post-9648-1243554338.jpg

post-9648-1243554452.jpg

post-9648-1243554580.jpg

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 8 - Pyssel, pyssel & mera pyssel

När alla kablar va dragna så skulle vi göra ett snabbt soundcheck. Då upptäckte vi att det va nåt galet med "Line" ingången och va tvungna att mer eller mindre riva ner alla kabeldragning och fram med lödtången igen. Såååå segt. Men men, sånt händer. Nu är bygget i alla fall klart enligt skissen vi gjort, och det känns helt otroligt skönt. Allt fungerar och allt är inkopplat! Det är bara att köra igång och skapa med andra ord 😛!

Givetvis återstår lite "ostudioaktiga" saker som tex en soffa, en förvaringsmöbel, och en liten skrivbordslådebyrå på hjul. Så det får väl bli en tripp till Ikea inom en snar framtid.

Inspelningsrummet är helt klart, dämpningen med 6 st akustikplattor blev toppen! Riktigt nöjd med hur sångljudet blev där. Det som ev kan bli ett problem är det som nämnts tidigare, nämligen ventilationen. Det blir ett projekt i projektet 🙂. En upphängning för hörlurarna är på plats och en liknande skall det bli för kablaget som behövs till ingångarna.

post-9648-1243552766.jpg

post-9648-1243553069.jpg

Kontrollrummet är tyyyyyyp klart. Det jag känner spontant efter lite lyssning är att jag vill ha in fler akustikplattor, gärna några i taket. Visst, ljudet är tajt och det låter bra. Fast det skulle gott kunna varit mer dämpning. Sen måste det ju givetvis mätas upp så vi får se hur rummets akustik ser ut. Racken har målats vita och patchbayen är uppmärkt och kopplad. LED ljuset skapar en riktigt cool stämning och fyller verkligen sin funktion när kvällen kommer 🙂.

post-9648-1243554078.jpg

post-9648-1243554338.jpg

post-9648-1243554452.jpg

post-9648-1243554580.jpg

Riktigt tjusigt!!!

Hoppas det låter gott där inne och att du inte har allt för många problemfrekvenser i din lyssning.

En sak jag funderade på när jag såg att du byggde min fina diffusor på bakre väggen...

Har du fyllt tomrummet bakom plattorna någonting?

Jag fick direkt problem med en resonans i skivorna om jag inte dämpade dem.

I mitt fall så blev det Roxull men det går ju med skumgummi eller annat liknande material.

Det framgår inte riktigt av bilderna!?

Ha det gott och grattis till ett fantastiskt snyggt bygge!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt tjusigt!!!

Hoppas det låter gott där inne och att du inte har allt för många problemfrekvenser i din lyssning.

En sak jag funderade på när jag såg att du byggde min fina diffusor på bakre väggen...

Har du fyllt tomrummet bakom plattorna någonting?

Jag fick direkt problem med en resonans i skivorna om jag inte dämpade dem.

I mitt fall så blev det Roxull men det går ju med skumgummi eller annat liknande material.

Det framgår inte riktigt av bilderna!?

Ha det gott och grattis till ett fantastiskt snyggt bygge!

/Cruncharn'

Hallååå Crucharn!

Va roligt att du gillade bygget. Men jag ska inte ta åt mej, för det är som jag sagt tidigare mer eller mindre en ren ripp off på ditt 😄. Nästa gång jag är i Falköping bjuder jag på en öl på Plantis eller nåt 😆

När vi satte upp diffusorerna så tänkte jag faktiskt på det du skrev, att du hade problem med resonans. Men det är ingenting jag upplevt här. Varför kan säkert bero på flera saker, dels att mitt rum är lite större än ditt, dels att monitorerna här inte har nån sub och inte levererar samma tryck bort på väggen som hos dej, och sist men inte minst så är mina plyfaplattor några cm mindre en dina i omkrets (46x48 cm).

Men rummet ska som sagt mätas upp och allt ska dubbelkollas. När jag får tag i en mätmikrofon så drar jag upp mitt Genelec system med sub och provar. Hur va det du gjort med mick? Lånade du från en polare eller köpte du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tjusigt bygge! Inspirerande. Vilken modell av Isovers plattor har ni kört på? Jag har försökt att lista ut vilken som skulle vara mest lämpad och kommit fram till deras modell "Cleantec G35" (hette tidigare G6339). Men hittar ingen som säljer den... (och inget pris heller för den delen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tjusigt bygge! Inspirerande. Vilken modell av Isovers plattor har ni kört på? Jag har försökt att lista ut vilken som skulle vara mest lämpad och kommit fram till deras modell "Cleantec G35" (hette tidigare G6339). Men hittar ingen som säljer den... (och inget pris heller för den delen)

Det fanns bara en sorts isover där vi köpte, och på etiketten står det "Isover 601 Uni". Chansar på att det är standardmodellen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har försökt att lista ut vilken som skulle vara mest lämpad och kommit fram till deras modell "Cleantec G35" (hette tidigare G6339). Men hittar ingen som säljer den... (och inget pris heller för den delen)

Kolla med SoloNo1 (tråden här)

han skulle beställa 50 millimeters G100.

Det fanns bara en sorts isover där vi köpte, och på etiketten står det "Isover 601 Uni". Chansar på att det är standardmodellen 😄

Det stämmer bra. UNI-skiva 36 kallas den och den eller UNI-skiva 33 är de som jag fått lära mig är de vanligaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallååå Crucharn!

Va roligt att du gillade bygget. Men jag ska inte ta åt mej, för det är som jag sagt tidigare mer eller mindre en ren ripp off på ditt 🙂. Nästa gång jag är i Falköping bjuder jag på en öl på Plantis eller nåt 😛

När vi satte upp diffusorerna så tänkte jag faktiskt på det du skrev, att du hade problem med resonans. Men det är ingenting jag upplevt här. Varför kan säkert bero på flera saker, dels att mitt rum är lite större än ditt, dels att monitorerna här inte har nån sub och inte levererar samma tryck bort på väggen som hos dej, och sist men inte minst så är mina plyfaplattor några cm mindre en dina i omkrets (46x48 cm).

Men rummet ska som sagt mätas upp och allt ska dubbelkollas. När jag får tag i en mätmikrofon så drar jag upp mitt Genelec system med sub och provar. Hur va det du gjort med mick? Lånade du från en polare eller köpte du?

Du lär nog upptäcka resonanserna när du mäter sen!!! He he he!

Jag har en bra PA-firma här i stan som var vänlig och lånade ut en mätmick till mig.

Ska försöka hinna med ett besök dit igen snart då jag måste mäta igen. Helmholtzaren måste ju verifieras!

Ha det bäst och hoppas du får fram en massa skön musik!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Riktigt nice! 😉

Men för mig som kan totalt noll om just ljudbehandling i rum, vad är absorbenterna för material? Är dem till för att fånga upp ljudet eller...?

Och vad gör diffusväggen?

Hehe ni kanske märker att min kunskapsnivå för detta är rätt låg... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Arbetsdag 9 - Matta & ventilation i inspelningsrummet

Den "Trägolvsfejkade plastmattan" täcktes över med svart heltäckningsmatta istället och höjde standarden med minst 300%!

post-9648-1252248697.jpg

post-9648-1252248945.jpg

Det har varit ett problem med luften i inspelningsrummet precis som kjubies påpekade. Det blev snabbt supervarmt och omöjligt med längre inspelningsessions. Så nästa projekt blev därför att dra in ventilation. Som tur är känner jag Sveriges bästa ventilationstekniker som givetvis ville hjälpa till. Så ett 15 liters utsug kopplades på det befintliga ventilationssystem i huset. En stor förbättring helt klart

post-9648-1252249153.jpg

post-9648-1252249249.jpg

post-9648-1252249376.jpg

Såhär blev slutresulatet 😛

post-9648-1252249486.jpg

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 10 - Belysning

Hela min tanke med bygget va att dels skapa en bra arbetsmiljö, men även en skön atmosfär. LED slingan vi placerade bakom skrivbordet är kanon, fast jag ville ha mer 😛. Så därför satte vi oss återigen på Thomann. Resultatet blev 2 st LED kannor + Styrenhet så placerades jämte "vilofåtöljerna" under diffusorväggen. Riktigt nice blev det! Utöver det så sattes det upp två st skrivbordslampor för att ge ett bättre arbetsljus över arbetsbänken när mörkret smyger sig på.

post-9648-1252250174.jpg

post-9648-1252250273.jpg

post-9648-1252250531.jpg

post-9648-1252250662.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arbetsdag 11 - Nytt ljudkort & mätning

Det har varit småsaker som tillkommit hela tiden längs vägen. Ljudkortet var begränsat och ett större blev lösningen (Presonus Firepod FP10). Sen köpte jag oxå in en mätmikrofon (Superlux ECM 999) för att ÄNTLIGEN få tummarna ur och mäta upp rummet!

post-9648-1252252076.jpg

post-9648-1252252267.jpg

post-9648-1252252525.jpg

Räknade ut frekvenserna i programmet AcousticCalculator för att set ungefär hur rummet "låter ut". Mätmicken placerades i "Sweetspot" och sen spelade jag upp en svepande sinusvåg från 0-20khz. Efter det analyserade jag filen i Cubase egna analysprogram Spectrum Analyzer. Här är resultatet:

post-9648-1252252933_thumb.jpg

post-9648-1252252633.jpg

post-9648-1252252764_thumb.jpg

Nu har jag ingen aning om jag gjort rätt men enligt reslutaten så har jag en sjukt stark våg vid 84 hz? Gilbert hjälp... 😛

Redigerat av Ponderosa
Link to comment
Dela på andra sajter

Räknade ut frekvenserna i programmet AcousticCalculator för att set ungefär hur rummet "låter ut".

Hur räknade du på rummet när du inte har ett rektangulärt rum? går det? vårt tak är snett så jag har antagit att rummet inte går att räkna på med sådanna program.. men har gärna fel:)

ser bra ut! en helmholtz på den vågen så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla cruncherns tråd för info om hur du får reda på vilken vägg/vilka väggar det gäller! sen om den fungerar bakom en soffa/dina fåtöljerna vet jag inte men är själv intresserad av ett svar:)

har du impulsen från mätningarna? jag kan ordna vattenfalls-graf åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt snyggt bygge... Jag har precis lyckats övertala frugan om att få göra om garaget till studio.. När är dock fortfarande ett frågetecken, men detta bygge gav verkligen inspiration... Tyvärr tror jag inte att jag kommer att nå samma nivå, men man kan ju alltid hoppas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte riktigt säker nu, utan jag bara svingar ut en liten gissning.

Eftersom dina uträkningar på rummet gav 84 hz vid 0,2,0(right?) så är det mellan längdväggarna de stående vågorna bildas. Du kan kontrollera detta genom att spela upp 84 hz och gå längs kortväggen. 84 hz signalens amplitud ska variera.

Jag är inte helt säker på allt detta, och jag är väldigt trött just nu, så jag kan ha blandat ihopa väggarna. (Känns tryggt va? 😎)

Du kan även mäta med mikrofonen istället för att lyssna.

Däremot, eftersom du har inte ett rektangulärt rum, så vet jag inte om dessa regler kan appliceras.

EDIT:

Och om det visar sig vara 0,2,0 som skapar detta problem, så måste du sätta helmholtz vid längdväggarna.

/ Daniel

Redigerat av n0m0ney
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om det visar sig vara 0,2,0 som skapar detta problem, så måste du sätta helmholtz vid längdväggarna.
har du impulsen från mätningarna? jag kan ordna vattenfalls-graf åt dig.

Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett program som räknade ut det i 0,0,0 format. Det borde ju bli som du säger. Om jag kan utläsa mina beräkningar rätt så är det stående 84hz vågen på "bredden" av rummet. Alltså måste en helmholzare placeras längs ena långsidan för att döda.

Nej jag har inte kvar det inspelade spåret (om det är det du menar?). Kan göra en ny inspelning imorgon och skicka till dej 😎. Sen kanske du har något monsterprogram som kan utläsa ännu mer info 🙂:). Orkar du fixa vattenfalls-graf så är det supersnällt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...