Jump to content
Annons

Hur gör man gitarr nacken lenare?


ADM1993

Recommended Posts

Tjena.

Har säkert valt fel ämne, men hittade inget som verkade passa.

Det är så att nacken på både min akustiska- och elektriska gitarr har börjat bli seg och den bromsar när jag flyttar runt handen. Hur kan man göra nacken lenare? Är det bara att tvätta nacken med vatten eller finns det något speciellt man borde tvätta/smörja in den med?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar för det mesta bara ta en lätt fuktig trasa att putsa med. Har använt möbelpolish vid något tillfälle, eller polish... det var så länge sedan så jag vet inte vad det hette, något medel som man använde för att göra rent trämöbler var det i alla fall. OBS, gäller endast för lackerade halsar!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns glidmedel för ändamålet. Fastfret heter en som jag har provat. Inköpt på thomann. Fungerar ett tag men effekten försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

har hört att det ska funka att gå över halsen med stålull för att få halsen snabbare, om man har lackad hals. Detta ska då ta bort "klibbet" som du får från en blank lack.

Har dock aldrig provat, så jag vet egentligen inte vad jag pratar om 😛

Repar man inte sönder gitarren då? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd för **** inte stålull!!! Du kommer att sabba din hals, det skall dessutom inte bli något klibb från lacken för den lossnar inte. Det snarare svett och hudavlagringar som utgör "klibbet". Samma sak gäller för greppbrädan - någon rekommenderade mig en gång att använda ett plektrum för att skrapa bort smutsen vilket resulterade i att jag har ett par repor i greppbrädan på min Les Paul. Från ett mjukt plastplektrum! Tänk då vad stålull gör på din gitarr... 😛 :P

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ta och rengör med en trasa för att få bort skiten, sen smörjer du in hela halsen med lemonoil.

Finns att köpa i musikaffärer (musikbörsen, 4sound osv).

Halsen blir som ny, underbart 😛

Härligt ! vad kostar lemonoil:et ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt ! vad kostar lemonoil:et ?

Citronolja kan du möjligtvis smörja in greppbrädan med, men jag skulle nog aldrig sätta det på baksidan av halsen... för jag antar att det är den delen du har problem med? Som sagt, "klibbet" är svett & hudavlagringar. En lätt fuktad trasa funkar alldeles utmärkt.

...Sen finns det ju en del som ogillar lackad hals å slipar bort den, lacken alltså, men det är ju inget jag skulle rekommendera. Speciellt inte med lönnhals som lätt drar åt sig fukt (svetten kan få halsen att bli skev) Valnöt å andra fetare träslag funka bra utan lack dock.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Repar man inte sönder gitarren då? :S

Ingen aning, har som sagt aldrig provat. Fick tipset av en kille som jobbade i en musikaffär när jag skulle köpa akke och tyckte att halsen var lite klibbig, nu köpte jag ju iofs en annan gitarr istället men han hade tydligen provat det och blev nöjd. Dock skulle jag aldrig röra min hals med stålull själv, känns lite för riskabelt 😛 Sen så är mina gitarrhalsar übersnabba och går 100km/h redan från början så jag kommer nog aldrig att ha behovet att prova heller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Citronolja kan du möjligtvis smörja in greppbrädan med, men jag skulle nog aldrig sätta det på baksidan av halsen... för jag antar att det är den delen du har problem med? Som sagt, "klibbet" är svett & hudavlagringar. En lätt fuktad trasa funkar alldeles utmärkt.

...Sen finns det ju en del som ogillar lackad hals å slipar bort den, lacken alltså, men det är ju inget jag skulle rekommendera. Speciellt inte med lönnhals som lätt drar åt sig fukt (svetten kan få halsen att bli skev) Valnöt å andra fetare träslag funka bra utan lack dock.

Ah, måste missat att det var baksidan på halsen som gällde.Trodde han menade mellan banden.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Citronolja har man på trä som inte är lackerat för att den ska gå in i trät bra. Har man lackerat så är det ingen större mening med det. Man a kan använda den som rengörningsmedel men när man torkar bort den gör den ingen nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...