Jump to content
Annons

Skrapljud när man flyttar fingrar på akustisk gitarr


Renfield

Recommended Posts

Annons

Det är svårt att fixa i efterhand, du gör nog bäst i att spela in det på nytt. Fetta fingrarna lite så blir det mindre skrapljud.

EDIT: Är det inget alternativ av någon anledning, så kan du gå in och automatisera volymen på de ställena där det skrapar.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också problem med detta, speciellt när man kör en clean-signal på elgitarr med tydlig diskant och ska plocka vackert.

Den enda lösningen är alltså att fetta fingrarna med något, alternativt träna träna träna träna och återigen träna?

EDIT: Detta blir ju förstås inte skrapljud, utan kanske mer snarare slide-ljud kom jag på. Men det är väl ändå samma princip.

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

School of rock, Rule one:

Det är inget missljud. Det SKA vara så..

men det är ju bara min åsikt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det ska vara så, det är faktiskt så det låter när man spelar gitarr oavsett hur mycket man övar. MEN måste man nu ha en klinisk gitarr så finns två alternativ:

1) Spela in varannat grepp på varsin kanal och spela sedan upp det som en kanal.

2) Programmera gitarrspelen med en synth istället då det uppenbarligen inte ska låta gitarr :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

precis. jag håller med föregående talare, som upperbarligen höll med mig också. det ÄR ett ljud som med eller mindre "ska" medfölja vid gitarrspel. finns tusentals o åter tusentals med mer eller mindre proffesionella inspelningar som inte "bryr" sig om detta s.k "missljud". jag tycker personligen att det är en "del" av instrumentet som SKA vara med. blev många "citattecken" där men det är som sagt min åsikt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rätt mycket en fråga om spelteknik också. Min teknik är usel och kan ge upphov till en del vidriga ljud som jag redigerar bort när det blir för påträngande. Antingen med volymautomatisering, eller med Izotope RX's Spectral Repair.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johsey (oregistrerad)

Det låter ju bara onaturligt ifall du tar bort skrapljudet helt enligt min mening. Låter mer levande då man hör det, men om du det är olidligt högt så kan du som personen ovan skrev, automatisera ner volymen lite grann på dom partierna. Alternativt automatisera en eq som du skär lite grann på dom frekvenserna som stör på dom ställena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öva på att lyfta fingrarna någon millimeter innan du flyttar. Det tar ett tag att få in det men det hjälper. Om du måste ha någon kontakt med strängarna i lägesbyten så försök att välja de ospunna strängarna så mycket det går (e och b på stål, e, b och g på nylon). När man spelar klassisk gitarr är det även vanligt att man vinklar fingret en aning innan förflyttning, så att man ligger emot med en mjukare del av huden än fingertoppen (som ju blir lite som läder när man spelat ett tag).

Ljudet hör ju definitivt till, men allt för starka gniss kan ju störa otroligt mycket. Lite kommer det alltid att låta men det handlar mycket om spelteknik, så öva på att lyfta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...