Jump to content
Annons

Micka upp gitarr eller använda virtuell förstärkare?


alexradsby

Recommended Posts

Jag undrar över vad som är bäst när man spelar in gitarrer,, är det att micka upp gitarren till en förstärkare?

Eller är det bäst med att köra preamp och line-in i datorn samt någon sorts av virtuell gitarrförstärkare så som Guitar-rig eller Amplitube?

Jag ska göra studio-inspelningar. Vad brukar ni använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror lite på vad du har för förutsättningar, hur du är lagd (asså inte sexuella preferenser 😆 mer musikaliska och stilmässiga) och vad du siktar på för resultat.

Är du duktig på att mika upp förstärkare så ger ju det en oöverträffad omedelbar "hands on"-känsla. Man kan ratta på fysiska reglage och man får direkt en uppfattning om hur det låter i rummet.

Hitta en plats i rummet där stärkaren låter bäst, välj rätt mik (/mikar), och laborera med mikplacering tills du är nöjd. Tänk på att det är genom miken det ska låta bra, och inte nödvändigtvis genom dina öron när du står i rummet (det låter ofta helt annorlunda genom miken. -Vassare diskant, plåtigare och mer dist. Dra av på disten lite och hitta ett ställe där miken plockar upp lagom mycket i hela registret).

OBS! Se till att spela in en clean signal samtidigt (splitta signalen via exempelvis en DI-box) så kan du "re-ampa" om du inte är nöjd med ljudet i mixen sen. Använd gärna rumsmikar om rummet är värt på det (lite rum får du dock alltid med vare sig du vill eller inte).

Gitarrpluggar däremot är oslagbart smidigt i mixsynpunkt. Det går ju att tweaka och finjustera ljudet hur mycket som helst och när som helst. Upptäckte du att disten inte passade riktigt med syntljudet som du gillar så mycket? -Dra ner den lite i efterhand.

Denna möjlighet kan både vara vad du behöver, men kan även ligga till last om den gör att du tenderar att skjuta upp beslut om hur det ska låta, och/eller har en tendens att "grotta ner dig". Det är också ofta ett aningen mer generiskt och sterilt grundljud, men det går ju att färga och mixa ungefär hur mycket som helst.

Finns de som menar att det aldrig kan låta lika bra som riktiga stärkare, men det är inte riktigt sant enligt min mening. Kanske är svårt att få till samma fläsk och känsla som en "riktig" inspelning under 'optimala' förutsättningar, men såna är nog mest en myt (vem har den budgeten här?). Som med allt så beror ljudet mer på vem som spelar och vem som rattar än tekniken.

Är du osäker så gör både och. Om du ska spela in "på riktigt" så ska du ändå spela in en clean signal också. Den kan du ju leka hur mycket du vill med pluggar så ser du sen vilken som låter bäst. Kanske låter skitgrymt att blanda dem (jag har gjort det vid tillfällen med trevliga resultat).

Lycka till!

Edit: stavning

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du planerar på att köra en inspelning vad kommer du spela in och med vad? (stärkare,gura,mick?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tamefan ingen märkbar skillnad på mickade stärkare och simulatorer. Inte med dagens silmulatorer. Sen får alla förståsigpåare säga vadfan dom vill.

Tycker att du ska kika lite på Fractal Audio AXE-FX. provade en sån för några veckor sedan och jag kan bara säga att den sparkar röven av alla simulatorer på marknaden

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Det är tamefan ingen märkbar skillnad på mickade stärkare och simulatorer. Inte med dagens silmulatorer.

Jösses 🙁

Du borde ägna dig åt något helt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jösses 😄

Du borde ägna dig åt något helt annat.

Säger han som påstår att alla trumpluggar är skit. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tycker att du ska kika lite på Fractal Audio AXE-FX. provade en sån för några veckor sedan och jag kan bara säga att den sparkar röven av alla simulatorer på marknaden

Låter grym. Kollade just in den på nätet men ack så dyr. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Säger han som påstår att alla trumpluggar är skit. 🙁

Mja, vissa duger ju, anledningen till att jag sa så var mest för att få balans i diskussionen. Det hyllades väldigt mycket om dessa trumpluggar och så fantastiska är de inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses 🙁

Du borde ägna dig åt något helt annat.

Why?

Idiotförklara bäst du vill men jag sätter allt jag äger på att du inte hör skillnad på en simulator och en uppmickning. Om det är någon som kan sin sak som rattat till simulatorn vill säga. Säger som HerrBlåman:

Vilken hemmapulare har budgeten att micka upp under optimala förutsättningar?

Det är sanningen my friend. Dock är det ju schweeeinigt mycket roligare att lira med stärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, visst kan man höra skillnad på en simulator och en uppmickad stärkare. Även om de simulatorer som finns låter bra!

I alla fall vissa av dom. Min personliga favorit är Vintage Amp Room som kommer väldigt nära originalen och är väldigt användbar!

Samtidigt går det inte att komma ifrån att du får fler möjligheter genom att micka upp stärkaren. Du kan använda dig av flera mickar osv.

Allt beror på vilka förutsättningar du har i din studio, vilka mickar du har tillgång till, hur rummet låter, vad du har för mikrofonförstärkare osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Why?

Idiotförklara bäst du vill men jag sätter allt jag äger på att du inte hör skillnad på en simulator och en uppmickning. Om det är någon som kan sin sak som rattat till simulatorn vill säga. Säger som HerrBlåman:

Vilken hemmapulare har budgeten att micka upp under optimala förutsättningar?

Det är sanningen my friend. Dock är det ju schweeeinigt mycket roligare att lira med stärkare

Ursäkta om jag var hård i mitt uttalande men gitarrsimulatorer brukar oftast avslöja sitt ljud väldigt enkelt. 😛 Avsaknaden av naturlighet, luft, "riktig närhet" och att det låter "line:at" på något vis, gör att man hör att det är simulerat.

Det är sant att det är krävande för att få till det på det riktiga sättet, inte bara ekonomiskt utan även rent kunskapsmässigt och att man har möjlighet till att dra på en rigg på ordentlig volym - i ett rum som låter bra. En SM57 och en duglig preamp kostar inte så mycket. Men sen ska man ju ha en förstärkare samt högtalarlåda som låter riktigt bra.

Och ja, det är ju dock mycket roligare att göra det på riktigt. Om man kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Den som lyckas skruva till det här ljudet med en simulator kommer jag älska! Om/när du gjort det skickar du inställningarna till mig=)

Länk

Jag har blivit totalt förälskad i den ampen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dannesomfan - gillar att du vågar stå på dig. Många lyckas sjukt bra med simulatorer av olika slag jag håller helt med.

Allt för ofta stöter man på musiker som blivit smått hjärntvättade med att riktiga stärkare ALLTID är bättre, utan att egentligen veta varför. Så var det väl för 10 år sedan, kan tycka att det känns lite förlegat idag. Lyssna själv och avgör, som med allt annat.

När jag som spelat gitarr i 15 år kan tycka att det låter skitbra så undrar jag om det inte är bra nog 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

allt är ju relativt. För en hemma fixare, hemma-studio-killen/tjejen osv som inte har en stärkare,amps, mickar, pre amps, outboards mm för miljontals kronor så tror jag att med lite träning kan man få till ett bra ljud från en gitarrsimulering. Men har man som många stor-studios, ett perfekt rum, 1000000000 timmars erfarenhet och det jag nämde ovan en stor chans att få till ett levande, härligt gitarrsound i alla dess like!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dannesomfan - gillar att du vågar stå på dig. Många lyckas sjukt bra med simulatorer av olika slag jag håller helt med.

Allt för ofta stöter man på musiker som blivit smått hjärntvättade med att riktiga stärkare ALLTID är bättre, utan att egentligen veta varför. Så var det väl för 10 år sedan, kan tycka att det känns lite förlegat idag. Lyssna själv och avgör, som med allt annat.

När jag som spelat gitarr i 15 år kan tycka att det låter skitbra så undrar jag om det inte är bra nog 🙂

Håller med där. Och om något låter lite annorlunda, spelar det någon roll då om det låter bra? Måste allt låta exakt som sitt original? Det är ju vad vi har sett med syntar, där ljud har kopierats till annan synt och fått lite annorlunda ljud. Det är väl ingen som har klagat på det? Att fan nä det där det är inte mycket till synt, det är ingen XXXsynt. Men som man brukar säga de mest konservativa är gitarrister. Kör själv med mjukvara pga det inte är möjligt för mig lira med riktig stärkare här hemma. Men jag tycker det går får till riktigt bra ljud och är helt nöjd med det. Om andra tycker nåt annat, det skiter jag i fullständigt. Huvudsaken är att jag är nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

allt är ju relativt. För en hemma fixare, hemma-studio-killen/tjejen osv som inte har en stärkare,amps, mickar, pre amps, outboards mm för miljontals kronor så tror jag att med lite träning kan man få till ett bra ljud från en gitarrsimulering. Men har man som många stor-studios, ett perfekt rum, 1000000000 timmars erfarenhet och det jag nämde ovan en stor chans att få till ett levande, härligt gitarrsound i alla dess like!

Men då är ju frågan hur stor skillnad de där "miljontals" kronorna egentligen gör? Är det verkligen en såpass stor hörbar skillnad att det är värt det? Det är lite det som jag vill komma fram till. Visst kan en simulator låta skit.. Men det är väl lika lätt hänt att även fast man har en proffsstudio så låter resultatet som skräp *host* Death Magnetic *host*

I slutändan så är det ju killen som sitter bakom rattarna (och instrumenten) som gör att det låter bra

Dock finns ju ingen studiokille i världen med utrustning för så pass mycket pengar som skulle säga att en simulator för några tusenlappar låter lika bra.. Eller till och med bättre.

Men men, nu är det ju faktiskt så att ljud är en smaksak också så 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det som du säger, är det värt det? Men om tex Dire Straits kommer och ska spela in i din studio. Japp, då pluggar du in gitarren i hålet där så ska vi skruva till lite krämigt ljud!

Undra hur han hade reagerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det som du säger, är det värt det? Men om tex Dire Straits kommer och ska spela in i din studio. Japp, då pluggar du in gitarren i hålet där så ska vi skruva till lite krämigt ljud!

Undra hur han hade reagerat?

Hehe, frågan är nog snarare hur jag skulle reagera om Dire Straits kom å knackade på hos mig 😱

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på vad du har för förutsättningar, hur du är lagd (asså inte sexuella preferenser 😱 mer musikaliska och stilmässiga) och vad du siktar på för resultat.

Är du duktig på att mika upp förstärkare så ger ju det en oöverträffad omedelbar "hands on"-känsla. Man kan ratta på fysiska reglage och man får direkt en uppfattning om hur det låter i rummet.

Hitta en plats i rummet där stärkaren låter bäst, välj rätt mik (/mikar), och laborera med mikplacering tills du är nöjd. Tänk på att det är genom miken det ska låta bra, och inte nödvändigtvis genom dina öron när du står i rummet (det låter ofta helt annorlunda genom miken. -Vassare diskant, plåtigare och mer dist. Dra av på disten lite och hitta ett ställe där miken plockar upp lagom mycket i hela registret).

OBS! Se till att spela in en clean signal samtidigt (splitta signalen via exempelvis en DI-box) så kan du "re-ampa" om du inte är nöjd med ljudet i mixen sen. Använd gärna rumsmikar om rummet är värt på det (lite rum får du dock alltid med vare sig du vill eller inte).

Gitarrpluggar däremot är oslagbart smidigt i mixsynpunkt. Det går ju att tweaka och finjustera ljudet hur mycket som helst och när som helst. Upptäckte du att disten inte passade riktigt med syntljudet som du gillar så mycket? -Dra ner den lite i efterhand.

Denna möjlighet kan både vara vad du behöver, men kan även ligga till last om den gör att du tenderar att skjuta upp beslut om hur det ska låta, och/eller har en tendens att "grotta ner dig". Det är också ofta ett aningen mer generiskt och sterilt grundljud, men det går ju att färga och mixa ungefär hur mycket som helst.

Finns de som menar att det aldrig kan låta lika bra som riktiga stärkare, men det är inte riktigt sant enligt min mening. Kanske är svårt att få till samma fläsk och känsla som en "riktig" inspelning under 'optimala' förutsättningar, men såna är nog mest en myt (vem har den budgeten här?). Som med allt så beror ljudet mer på vem som spelar och vem som rattar än tekniken.

Är du osäker så gör både och. Om du ska spela in "på riktigt" så ska du ändå spela in en clean signal också. Den kan du ju leka hur mycket du vill med pluggar så ser du sen vilken som låter bäst. Kanske låter skitgrymt att blanda dem (jag har gjort det vid tillfällen med trevliga resultat).

Lycka till!

Edit: stavning

Håller helt med, Mr Bluesman! Vill bara tillägga att om Du kör distat så är det väldigt bra med pluggarna alt att splita signalen innan stärkare så att Du får in en ren signal också på separat spår. Det är inte ovanligt att det börjar låta för mycket dist, speciellt efter att man dubbat ett antal gånger. Har Du då en stärkare som Du bara mickat och inte tillgång till ren signal så sitter Du med skägget i brevlådan. Om Du kompletterat med en ren signal alt kör via simulator har Du alla möjligheter att ratta till ljudet - jättestor fördel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då är ju frågan hur stor skillnad de där "miljontals" kronorna egentligen gör? Är det verkligen en såpass stor hörbar skillnad att det är värt det? Det är lite det som jag vill komma fram till. Visst kan en simulator låta skit.. Men det är väl lika lätt hänt att även fast man har en proffsstudio så låter resultatet som skräp *host* Death Magnetic *host*

I slutändan så är det ju killen som sitter bakom rattarna (och instrumenten) som gör att det låter bra

Dock finns ju ingen studiokille i världen med utrustning för så pass mycket pengar som skulle säga att en simulator för några tusenlappar låter lika bra.. Eller till och med bättre.

Men men, nu är det ju faktiskt så att ljud är en smaksak också så 😱

Sen är det väl ofta så att de som äger och rattar såna där monsterstudios har ett antal år i branschen bakom sig och har spelat in gitarr sen långt innan förstärkarsimulatorerna kom. Har man hittat ett bra sätt att jobba på så ska det nog ganska mycket till för att man ska byta arbetssätt - speciellt om det nya sättet kan anses vara fusk och "oäkta" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker som man lätt glömmer är alla problem som kan uppstå med mickad stärkare om man inte passar sig.

Nån sa att man kan köra med fler mickar, helt plötsligt har man fasproblem att tänka på.

Precis som wonderboy sa så är man ju körd om ljudet helt plötsligt inte funkar längre, visst man löser det enkelt genom att spela in ren signal också och reampa senare men det kräver en del merjobb.

Din pedal/plugin låter alltid likadant, din stärkare låter olika beroende på temperatur i rummet, rörens slitage (om det nu gäller rörstärkare) osv.

Som hemmapulare ser jag ingen anledning alls att köra stärkare, bara ett effektivt sätt att bli vräkt! 😄

Nu vill jag inte påstå att jag får nån vidare ton ur en POD tex men det finns många som får till ofattbart bra ljud ur de små liven. Slutligen är det ju en rätt bra prisskillnad på de flesta plugins och POD-liknande saker jämfört med tex en Mesa eller Marshallstärkare.

Men självklart är det kul att ha en stärkare att pilla på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det som du säger, är det värt det? Men om tex Dire Straits kommer och ska spela in i din studio. Japp, då pluggar du in gitarren i hålet där så ska vi skruva till lite krämigt ljud!

Undra hur han hade reagerat?

den riktigt intressanta frågan är hur han (Dire) skulle reagerat om du försökte micka upp hans förstärkare som är inställd som vanligt - och det ändå låter skit

i övrigt håller jag med jonasw vad gäller pedaler/multieffekter

har lite svårare för plugins där man inte får gensvaret i ljudet förrän efteråt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För mig spelar det inte någon roll om det är virtuellt eller riktig gitarrförstärkare.

Det viktiga för mig är slutresultatet.

Ibland är det en plug, ibland blir gitarrförstärkare.

Olika sätt att få till sound helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående att kunna ratta i efterhand.. om jag är seriös med en låt eller ett ljud vet jag från början vilket gitarrljud jag vill ha och gillar att ratta och micka fram det direkt. Själv anpassar jag spelstilen och instrumentet efter ljudet också, vill gärna leva mig in i ljudet när jag lägger spåret.

Ett tips när man mickar är att dra ur sladden ur förstärkaren, dra på högt som fan så det brusar och sen svepa runt med sin mikrofon och ha slutna hörlurar på sig. Då hör man, i sina hörlurar, på bruset som kommer ur högtalaren vilken färg det får beroende på var man håller mikrofonen. Och så känner man efter på sitt gitarrljud ( fast i huvet ) var man ville ha den där dippen eller höjden i klangfärgen, behåller mikrofonen där och kopplar in gitarren igen. Ja, glöm inte att sänka igen förresten.

Jovisst simulatorer är också roliga. Men jag tycker oftast de känns för bra.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

I min senaste inspelning använde jag en Bandmick TSM - MT82 och en Elmwood Stinger 30w combo, mickade rakt på konen, typ 1 cm.

Spontant känns det som att jag aldrig mer kommer använde Sm57 blev bra direkt, utan massa mikrofon pillande. Spittade även signalen och drog in en ren för reamping på ett refräng parti då det skulle lyftas lite mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...