Jump to content
Annons

Problem att bounca!


Alexho

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis spelat in 9 st låtar som blev riktigt bra! Nu efter 1xxxxx timmars mixning ska jag bounca spåren. Sagt och gjort, nu när jag skulle lyssna på de färdiga wav-spåren så var alla låtar ner pitchade???

Jag är ingen fena på det här med att koppla in saker, det ska bara fungera 😕

Jag har ett 003 kopplat med en 8-kanalers ad/da omvandlare. I PT ställde jag klockan på Optical, annars ville det inte komma något ljud från mixern som är kopplad på omvandlaren.

I själva PT så låter allt helt normal men när jag bouncar blir det pannkaka!

Byter jag klockan till Internal så blir det samma pitch-fel vid uppspelning i PT.

Vad har jag gjort för fel?

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fel samplingsfrekvens inställt på ditt ljudkort eller DAW.

Kan inte Pro tools - men leta efter något i stil med 44.1000 eller 48 khz eller något sånt och fippla runt.

Lekmannatips, hoppas det hjälper eller någon annan kommer med vettigare lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det är samplingsfrekvensen som strular. När jag hade min 002:a så körde jag internal synk, även med extern 8 kanalig pre amp. Dock måste du ha kopplat både Optical in och out för att inte få knäpp ljuden. Hur blir det om du kopplar från din externa AD/DA omvandlare och väljer Internal synk?

I annat fall skulle jag om jag va du, Skapa nytt projekt i 48KHZ, välja internal synk, och sedan göra en session data import och impotera allt till ett nytt projekt. med din externa AD/DA urkopplad. Vet inte om detta hjälper, men det kan vara värt ett försök iaf.

När jag hade samma problem så räckte det med att välja internal synk för att lösa problemet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det ska jag absolut testa! Tack! Mycket konstigt problem, men egentligen inte.

Men så jag ska alltså köra med 2st optical kablar och sedan clock på internal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tex har din PT-session inställd på 44 men din omvandlare, som i detta fall är master, inställd på 48 så kommer du få filer som drivs med en 48-klocka medans PT tror att det är 44. Det kommer alltså spelas upp för sakta, problemet med detta är att det är rätt jobbigt att lösa, lättaste är att göra mixdown till något externt som inte plockar sync, alltså att gå analogt ut tex...

Våra elever råkar ut för detta hela tiden, kör med 48 på klockan men 44 i PT, i nyare PT-versioner är dock detta så vitt jag vet löst genom att man helt enkelt inte får något ljud om inte SR matchar i både slave och master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag får inget ljud om de inte matchar, då står det att klockan inte matchar, has been changed to internal zynk (eller nått i den stilen)

faen! Hittade detta på omvandlarens hemsida. Sample Rates (kHz)* 48 kHz

Finns det något sätt att fixa detta. Alltså detta är veckors inspelningstid 😉

Men om jag gör en ny session, ställer in den på 48KHZ, gör en session data import, det borde gå?

Men att omvandlaren har clockan 48KHz, måste jag alltid köra mina sessions och ha den som master?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

YES!

Det ordnade sig.

Jag gjorde en ny session i 48KHz. Sen en session data import (det står väldigt fiffigt i rutan vilken rate den är på och vilken KHz som "destination" har.)

Jag hade även klockan på "internal".

Tack så mycket för all hjälp!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...