Jump to content
Annons

kan man spela in ljud från synth med Midi?


perko

Recommended Posts

hej! en väldigt viktig fråga....det jag vet är att om du har en hårdvarusynth som tex. virus..så kan du spela in virusens ljud till cubase genom telesladdar...men frågan är: Kan jag spela in samma ljud i cubase med hjälp av midisladdar??? i teorin skulle det va mkt smidigare eftersom då kan du redigera det inspelade ljudet i efterhand, vilket du inte kan om det är audiospår. tacksam för ett bra svar!! tjaooo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte. I Midi-kablarna skickas bara kontrollsignaler som berättar hur synten ska spela.

Artikel om Midi, där det viktigaste reds ut. 🤪

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tok heller.. 😕 MIDI= Musical Instrument Digital Interface.. Det går bara styrsignaler där... Vad fick dig att tro att det skulle gå att spela in via MIDI-sladdarna???

Ungefär som att.. "Kan jag spela in ljudet av en V8 motor via tändkablarna på motorn?" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! en väldigt viktig fråga....det jag vet är att om du har en hårdvarusynth som tex. virus..så kan du spela in virusens ljud till cubase genom telesladdar...men frågan är: Kan jag spela in samma ljud i cubase med hjälp av midisladdar??? i teorin skulle det va mkt smidigare eftersom då kan du redigera det inspelade ljudet i efterhand, vilket du inte kan om det är audiospår. tacksam för ett bra svar!! tjaooo

Missade att svara på den biten tidigare, men detta med redigering är inget problem. Du spelar in på ett midispår och redigerar det tills du är nöjd. Under tiden lyssnar du på direktljudet från den externa synten genom att ha monitorlyssning på audiospåren som du sedan ska spela in på. Det är ju inte förrän du är nöjd med resultatet som du spelar in den externa syntens ljud på audiospår. På så sätt är du fri att redigera ända fram till slutmix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad Perko egentligen vill ha reda på är nog om ljudet från hårdvarusynthen kommer med i låten och på den slutliga brända cd-n som ligger i cd-brännaren TROTS att han aldrig har kopplat telesladdar till sitt ljudkort linjeingångar, utan "bara" midi in/ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad Perko egentligen vill ha reda på är nog om ljudet från hårdvarusynthen kommer med i låten och på den slutliga brända cd-n som ligger i cd-brännaren TROTS att han aldrig har kopplat telesladdar till sitt ljudkort linjeingångar, utan "bara" midi in/ut.

Precis - och DET går inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis - och DET går inte.

Exakt Claes, och därför kopplar Perko (med sin Virus) BÅDE midi in, midi out och linje ut till ljudkortet samtidigt.

Men om man har även usb-port på sitt keyboard (som min Clavia) kan man väl köra "bara" med usb och linje ut?

Vad jag förstått kan jag ändå redigera midi-informationen då. Har jag användning för midi in och ut på Clavian endast om jag kopplar till fler synthar?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt Claes, och därför kopplar Perko (med sin Virus) BÅDE midi in, midi out och linje ut till ljudkortet samtidigt.

Men om man har även usb-port på sitt keyboard (som min Clavia) kan man väl köra "bara" med usb och linje ut?

Vad jag förstått kan jag ändå redigera midi-informationen då. Har jag användning för midi in och ut på Clavian endast om jag kopplar till fler synthar?

🙂

Förmodligen är det så.

Jag har inte koll på hur den funkar, men om du kör den med USB, så har synten ett Midi-interface inbyggt, som kopplas in på USB. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! en väldigt viktig fråga....det jag vet är att om du har en hårdvarusynth som tex. virus..så kan du spela in virusens ljud till cubase genom telesladdar...men frågan är: Kan jag spela in samma ljud i cubase med hjälp av midisladdar??? i teorin skulle det va mkt smidigare eftersom då kan du redigera det inspelade ljudet i efterhand, vilket du inte kan om det är audiospår. tacksam för ett bra svar!! tjaooo

så här gör jag:

( i ACID, men det är nog likadant i alla...)

addar 1 spår midi och 1 spår audio

IN audio från ljudkortet via mixer

IN midi från klaviaturen

sätter båda på inspelning

och trycker Record

plinkar; båda spåren spelar in

klart.

från midispåret UT till virusen och hör audion

😉

som bonus kan jag blanda flera midispår med olika VST'er

skicka till virusen

och höra audio med alla abnorma ljudblandningar på en gång ☺️

😆

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...