Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska frÄga om detta men jag försöker hÀr sÄ fÄr vÀl nÄgon moderator placera trÄden pÄ lÀmpligt stÀlle.

Jag har spelar gitarr och trummor i mÄnga + piano lite vid sidan av. Nu börjar jag fÄ upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle dÀrför vilja veta om ni kan rek. nÄgon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersÀttningar, bra övningar för teknik etc. Jag har goda musikteoretiska kunskaper och behöver egentligen bara det tekniska. Skulle ocksÄ vara intressant med jazz/fusion tekniker (med pitchwheel för fusion/prog rock).

Tacksam pÄ förhand för alla tips jag kan fÄ!

MVH Jakob

Redigerat av Lunaspice
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det borde vÀl nÀstan vara en FAQ. HANON Àr en samling med övningar men jag vet inte om den finns pÄ video. Det Àr noter.

Postat
Det borde vÀl nÀstan vara en FAQ. HANON Àr en samling med övningar men jag vet inte om den finns pÄ video. Det Àr noter.

Var finns FAQ inom detta omrÄde dÄ? Hanon fanns pÄ Youtube sÄg jag. Tack för tipset.

Postat

Har du redan bra musikteoretiska kunskaper sÄ Àr min rekommendation att du börjar lyssna in dig pÄ dina favoriter och jammar med i hela lÄtar. Det funkar pÄ alla instrument Àven sÄpass svÄra som keyboards...lyssna/hÀrma...osv...trÀna upp gehöret helt enkelt.

Postat (redigerat)
Hej!

Nu börjar jag fÄ upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle dÀrför vilja veta om ni kan rek. nÄgon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersÀttningar, bra övningar för teknik etc.

Sudnowmetoden Àr omtyckt av mÄnga som snabbt vill se vad som lÀmpar sig för populÀrlÄtar, entertainment, lÀttjazz medmera. NÀr man lÀrt sig grunderna kan man expandera pÄ egen hand. Jag har inte anvÀnt metoden men sett videon.

Videon Mel Reeves: Play Keyboard Now! Chords&Melodies har avsnitt som kanske passar dig: ties och hur man smidigt förflyttar sig över klaviaturen.

Fler tips har jag inte, förutom för klassisk musik.

Redigerat av Fredrika
Postat

Fredrika, lÀnken funkar inte till Subnow. Har du andra lÀnka?

Planka lÄtar och dylikt har jag nog inga problem med. Det Àr tekniken jag gÄr bet pÄ, den hindrar hastigheten av hur jag rör mig över klaviaturen.

Postat

Ja, som sagt. Det Ă€r inte gehöret som Ă€r problemet, det Ă€r tekniken jag vill fĂ„ upp sĂ„ att jag verkligen kan spela precis det jag vill och hör. Tack ska ni ha för alla tips! Ge mer om ni har! 🙁

Postat
Ja, som sagt. Det Ă€r inte gehöret som Ă€r problemet, det Ă€r tekniken jag vill fĂ„ upp sĂ„ att jag verkligen kan spela precis det jag vill och hör. Tack ska ni ha för alla tips! Ge mer om ni har! 🙁

Okejokej. Du har bra gehör? För att bena ut tekniken sĂ„ gĂ€ller det nog att ta ner tempot till en lĂ€mplig nivĂ„. DĂ€r det kĂ€nns bekvĂ€mt att spela och att du hör att du spelar rĂ€tt( eller som du vill att det ska lĂ„ta). Öva lĂ„ngsamt och skynda inte pĂ„. Jag fick ett tips för mĂ„nga Ă„r sen att öva enligt "Ă€ggklockeprincipen". Du övar en grej i tex tvĂ„ minuter Ă„ sen lĂ€mnar du det oavsett vad du hunnit lĂ€ra dig. BetĂ€nk att du har 30 sĂ„na övningar/dag. Det ger en timme. DĂ„ lĂ€r du dig mer Ă€n om du nöter samma visa pĂ„ en gĂ„ng tills du kan den. Är du med? Man ska sova Ă„ bearbeta mellan passen.

En annan grej jag gjorde ( i mitt fall gitarr) var att jag satt Ă„ plinkade medans jag sĂ„g tv. Men kom ihĂ„g....viktigast Ă€r att lyssna/spela med andra oavsett om de Ă€r bĂ€ttre/sĂ€mre Ă€n dig. Man lĂ€r sĂ„ himla mkt dĂ„...( iaf jag). Jag tror inte alltför mycket pĂ„ teori. 🙁 Skulle nĂ„n be mig spela mixolydisk skala sĂ„ Ă€r jag lost....roligare dĂ€remot att ..." öhh kör nĂ„t typ hendrix...eller öhh....kör nĂ„ creedence fö fann"

Postat

NÀr jag lÀste musikgymnasium för 15 Är sen spelade jag skalor och plankade lÄtar 10-12 timmar/dag. Men dÄ hade jag en lÀrare som lÀst pÄ Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/Àr mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu Àr att optimera min finger/ackordteknik pÄ keyboards för att fÄ upp hastigheten och bÀst teknik.

Ska testa lite olika övningar. Det som Ă€r svĂ„rt tycker jag Ă€r att nĂ€r man vĂ€l har hittat en viss fingersĂ€ttning...dĂ„ vet jag inte om det Ă€r den allra bĂ€sta eller om det finns nĂ„gon som gör mig Ă€nnu snabbare. 😆 Det gĂ„r alltid att bli bĂ€ttre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslĂ„r!

Postat (redigerat)
NÀr jag lÀste musikgymnasium för 15 Är sen spelade jag skalor och plankade lÄtar 10-12 timmar/dag. Men dÄ hade jag en lÀrare som lÀst pÄ Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/Àr mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu Àr att optimera min finger/ackordteknik pÄ keyboards för att fÄ upp hastigheten och bÀst teknik.

Ska testa lite olika övningar. Det som Ă€r svĂ„rt tycker jag Ă€r att nĂ€r man vĂ€l har hittat en viss fingersĂ€ttning...dĂ„ vet jag inte om det Ă€r den allra bĂ€sta eller om det finns nĂ„gon som gör mig Ă€nnu snabbare. 😳 Det gĂ„r alltid att bli bĂ€ttre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslĂ„r!

Musik Àr komplicerat...spelade med en basist (som ocksÄ gÄtt pÄ Berklee CM )som var sÄ satans pÄ, medans jag spelar alla mina fills med hÀng, det gjorde att han var i en annan kommun nÀr vi var pÄ vÀg in i sista vers.

Det var inte jag som fick höra att jag var "uncool" av producenten iallafall!

SÄ vad Àr optimerad teknik?

Lira svÀngigt med bra anslag pÄ pianot eller gÄ pÄ som en "trasig" Robert Wells!? (För ren snabbhet finns det vÀl tusen övningar ute pÄ youtube, i guess)

/aROCKER

Redigerat av aROCKER
Postat

Om det Ă€r snabbhet du vill lĂ€ra dig finns ju alltid Carl Czerny school of velocity. 😳

Åke

maart (oregistrerad)
Postat

av egen erfarenhet vet jag att snabbhet kan variera frÄn dag till dag (jag Àr sjÀlv saxofonist men har piano som ganska starkt biinstrument). Vissa dagar kanske man lirar svÀngiga Ättondelar i 280 bpm utan problem, nÀsta dag kanske man fÄr jobba för att hÀnga med i 220 bpm. Det viktiga för tekniktrÀningen Àr att man spelar i det som Àr "maxfart" för dagen.

jag tror inte det finns nÄgon ultimat fingersÀttning som gör att man kan spela saker mycket snabbare Àn annars. SjÀlvklart Àr det viktigt att ha nÄgot som funkar, men har du hittat nÄgon du trivs med tror jag det Àr bÀttre att lÀgga tid pÄ att förbÀttra den Àn att försöka hitta nÄgon annan. Dessutom tror jag det Àr individuellt med vilken fingersÀttning som funkar bÀst.

Det svÄraste Àr (ocksÄ enligt mig) inte att spela snabbt och rÀtt utan att göra det övertygande och med pondus.

stoferb (oregistrerad)
Postat

Äntligen nĂ„got jag Ă€r bra pĂ„. 😉 Piano Ă€r mitt huvudinstrument. Om det gĂ€ller snabbhet överlag sĂ„ vet jag en del övningar som verkligen fungerar fast dom Ă€r lite svĂ„ra att förklara. Annars kör jag mest hanon-övningar sjĂ€lv och sĂ„ finns det nĂ„gra enkla principer nĂ€r det gĂ€ller att spela snabba saker pĂ„ pianot. De gĂ„r alla ut pĂ„ devisen "less is more."

1. FÀrre positionsförflyttningar. Stora rörelser tar tid.

2. Mindre fingerrörelser. Även stora fingerrörelser tar tid.

3. Spela svagare, för det blir automatiskt starkare iallafall.

4. Snabba passager gÄr ofta att dela upp i mindre bitar som kommer igen, och igen och igen. AnvÀnd samma fingersÀttningar för samma rörelse sÄ blir det rent mentalt mindre att hÄlla reda pÄ.

Eftersom det rent fysiskt Àr skillnad pÄ hur man spelar snabbt gentemot hur man spelar lÄngsamt Àr det en fördel om man utöver det vanliga nötandet kan öva in ett snabbt tempo. Det gör man genom att öva in först tvÄ toner (ton1 och ton2) efter varandra sÄ snabbt som möjligt. DÀrefter nÀsta tvÄ toner (ton2 och ton3). Och pÄ detta vis plogar man igenom hela den passage man vill lÀra sig. DÀrefter börjar man med tre toner i snabb följd och sedan fyra toner o.s.v. (egentligen kan man börja med tre toner i snabb följd och utöka antalet toner sÄ lÄngt man behagar.) FingersÀttning Àr det egentligen inte sÄ noga med i förvÀg för man mÀrker vad som fungerar genom denna övningsteknik.

Hoppas att detta kan vara till nÄgon nytta.

• 2 veckor senare...
Postat
Lypur pÄ youtube har mÄnga gratis videor (~40 st ca 20 min vardera), bra dessutom dÄ "Lypur" Àr piano lÀrare. Han spelar mer mot det klassiska hÄllet men lÀr nÀstan bara ut tips etc sÄ Àven om du hatar klassisk musik sÄ kan du ÀndÄ ha stor nytta av filmerna..
  • 6 mĂ„nader senare...
Postat
Lypur pÄ youtube har mÄnga gratis videor (~40 st ca 20 min vardera), bra dessutom dÄ "Lypur" Àr piano lÀrare. Han spelar mer mot det klassiska hÄllet men lÀr nÀstan bara ut tips etc sÄ Àven om du hatar klassisk musik sÄ kan du ÀndÄ ha stor nytta av filmerna..

Man pallar inte mÄnga min av att titta pÄ hans videos, grymt trista.

Postat

Har haft lite samma funderingar sjÀlv och spelat en hel del hanon och lita andra teknikböcker, men jag mÄste sÀga att det som faktiskt gett mig mest Àr att planka bra solon och se till att lÀra sig dem bra. Hanon blir lÀtt korvstoppning och dÄ Àr det lÀtt att tappa fokus, och ofokuserad teknikövning Àr som att kasta timmar i sjön.

stoferb:

Mycket bra tips, tack för den!

Postat

Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse 😄

Jag blev lite avundssjuk pÄ alla gitarrister som kunde ha samma fingersÀttning i olika tonarter och bara flytta sin hand. TrÀffade sedan en professor som hade tÀnkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gÀller enbart b-tonarterna!

Men tanken Àr att den gemensamma tonen för alla b-tonarter Àr tonen Bb. SÄ vi utgÄr frÄn den. Om vi tar f-dur till att börja med sÄ ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala frÄn tonen Bb och gÄr nerÄt istÀllet. Detta ger dÄ följande "Bb a g f e d c" FingersÀttningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du anvÀnda denna fingersÀttning till alla b-tonarter och bara sÀnka tonerna som ska sÀnkas. exempelvis sÄ blir Eb-dur med samma fingersÀttning "Bb Ab g f Eb d c"

PÄ detta sÀtt kan du fÄ upp lite tempo i skalrona ocksÄ.

Lycka till!

MVH

Anders

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse 🙂

Jag blev lite avundssjuk pÄ alla gitarrister som kunde ha samma fingersÀttning i olika tonarter och bara flytta sin hand. TrÀffade sedan en professor som hade tÀnkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gÀller enbart b-tonarterna!

Men tanken Àr att den gemensamma tonen för alla b-tonarter Àr tonen Bb. SÄ vi utgÄr frÄn den. Om vi tar f-dur till att börja med sÄ ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala frÄn tonen Bb och gÄr nerÄt istÀllet. Detta ger dÄ följande "Bb a g f e d c" FingersÀttningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du anvÀnda denna fingersÀttning till alla b-tonarter och bara sÀnka tonerna som ska sÀnkas. exempelvis sÄ blir Eb-dur med samma fingersÀttning "Bb Ab g f Eb d c"

PÄ detta sÀtt kan du fÄ upp lite tempo i skalrona ocksÄ.

Lycka till!

MVH

Anders

bra tips men jag vet inte om jag förstÄr riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju pÄ kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar pÄ kvinten. Det Àr inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt frÄn samma grundton. Det gitarristerna kan göra Àr ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lÀgen. Eller tÀnker jag fel?

Edit: Eller menade du att det Ă€r handens lĂ€ge sĂ„ fingersĂ€ttningen blir sĂ„n och att man kan spela vad man vill utifrĂ„n det? Riktigt bra grej! tack för tipset 😄

Redigerat av maart
Postat
bra tips men jag vet inte om jag förstÄr riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju pÄ kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar pÄ kvinten. Det Àr inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt frÄn samma grundton. Det gitarristerna kan göra Àr ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lÀgen. Eller tÀnker jag fel?

Edit: Eller menade du att det Ă€r handens lĂ€ge sĂ„ fingersĂ€ttningen blir sĂ„n och att man kan spela vad man vill utifrĂ„n det? Riktigt bra grej! tack för tipset 😄

Precis sĂ„ blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersĂ€ttning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade 🙂

MVH

Anders

maart (oregistrerad)
Postat
Precis sĂ„ blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersĂ€ttning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade 😕

MVH

Anders

mycket bra tips, tack!

Principen borde bli samma i #-tonarter om man utgÄr frÄn 4 pÄ F#. Lite knepigt att byta frÄn C# med 1:an till B med 3:an men med lite övning kan det nog gÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.