Lunaspice Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 (redigerat) Hej! Vet inte riktigt var jag ska frÄga om detta men jag försöker hÀr sÄ fÄr vÀl nÄgon moderator placera trÄden pÄ lÀmpligt stÀlle. Jag har spelar gitarr och trummor i mÄnga + piano lite vid sidan av. Nu börjar jag fÄ upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle dÀrför vilja veta om ni kan rek. nÄgon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersÀttningar, bra övningar för teknik etc. Jag har goda musikteoretiska kunskaper och behöver egentligen bara det tekniska. Skulle ocksÄ vara intressant med jazz/fusion tekniker (med pitchwheel för fusion/prog rock). Tacksam pÄ förhand för alla tips jag kan fÄ! MVH Jakob Redigerat 11 maj 2009 av Lunaspice
pme (oregistrerad) Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Det borde vÀl nÀstan vara en FAQ. HANON Àr en samling med övningar men jag vet inte om den finns pÄ video. Det Àr noter.
Lunaspice Postat 11 maj 2009 TrÄdstartare Postat 11 maj 2009 Det borde vÀl nÀstan vara en FAQ. HANON Àr en samling med övningar men jag vet inte om den finns pÄ video. Det Àr noter. Var finns FAQ inom detta omrÄde dÄ? Hanon fanns pÄ Youtube sÄg jag. Tack för tipset.
slejnard Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Har du redan bra musikteoretiska kunskaper sÄ Àr min rekommendation att du börjar lyssna in dig pÄ dina favoriter och jammar med i hela lÄtar. Det funkar pÄ alla instrument Àven sÄpass svÄra som keyboards...lyssna/hÀrma...osv...trÀna upp gehöret helt enkelt.
Fredrika Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 (redigerat) Hej! Nu börjar jag fÄ upp mer och mer intresse av piano och keyboard i de flesta former (dock ej klassiskt). Jag skulle dÀrför vilja veta om ni kan rek. nÄgon bra instruktionsvideo som visar korrekta fingersÀttningar, bra övningar för teknik etc. Sudnowmetoden Àr omtyckt av mÄnga som snabbt vill se vad som lÀmpar sig för populÀrlÄtar, entertainment, lÀttjazz medmera. NÀr man lÀrt sig grunderna kan man expandera pÄ egen hand. Jag har inte anvÀnt metoden men sett videon. Videon Mel Reeves: Play Keyboard Now! Chords&Melodies har avsnitt som kanske passar dig: ties och hur man smidigt förflyttar sig över klaviaturen. Fler tips har jag inte, förutom för klassisk musik. Redigerat 11 maj 2009 av Fredrika
Lunaspice Postat 11 maj 2009 TrÄdstartare Postat 11 maj 2009 Fredrika, lÀnken funkar inte till Subnow. Har du andra lÀnka? Planka lÄtar och dylikt har jag nog inga problem med. Det Àr tekniken jag gÄr bet pÄ, den hindrar hastigheten av hur jag rör mig över klaviaturen.
Fredrika Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Fredrika, lÀnken funkar inte till Subnow. Har du andra lÀnka? ... FörlÄt. Kolla pÄ http://www.sudnow.com/
Fredrika Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Fredrika, lÀnken funkar inte till Subnow. Har du andra lÀnka? ... FörlÄt. Kolla pÄ http://www.sudnow.com/ Ta Slejnard pÄ orden ocksÄ.
Lunaspice Postat 11 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 11 maj 2009 Ja, som sagt. Det Ă€r inte gehöret som Ă€r problemet, det Ă€r tekniken jag vill fĂ„ upp sĂ„ att jag verkligen kan spela precis det jag vill och hör. Tack ska ni ha för alla tips! Ge mer om ni har! đ
slejnard Postat 11 maj 2009 Postat 11 maj 2009 Ja, som sagt. Det Ă€r inte gehöret som Ă€r problemet, det Ă€r tekniken jag vill fĂ„ upp sĂ„ att jag verkligen kan spela precis det jag vill och hör. Tack ska ni ha för alla tips! Ge mer om ni har! đ Okejokej. Du har bra gehör? För att bena ut tekniken sĂ„ gĂ€ller det nog att ta ner tempot till en lĂ€mplig nivĂ„. DĂ€r det kĂ€nns bekvĂ€mt att spela och att du hör att du spelar rĂ€tt( eller som du vill att det ska lĂ„ta). Ăva lĂ„ngsamt och skynda inte pĂ„. Jag fick ett tips för mĂ„nga Ă„r sen att öva enligt "Ă€ggklockeprincipen". Du övar en grej i tex tvĂ„ minuter Ă„ sen lĂ€mnar du det oavsett vad du hunnit lĂ€ra dig. BetĂ€nk att du har 30 sĂ„na övningar/dag. Det ger en timme. DĂ„ lĂ€r du dig mer Ă€n om du nöter samma visa pĂ„ en gĂ„ng tills du kan den. Ăr du med? Man ska sova Ă„ bearbeta mellan passen. En annan grej jag gjorde ( i mitt fall gitarr) var att jag satt Ă„ plinkade medans jag sĂ„g tv. Men kom ihĂ„g....viktigast Ă€r att lyssna/spela med andra oavsett om de Ă€r bĂ€ttre/sĂ€mre Ă€n dig. Man lĂ€r sĂ„ himla mkt dĂ„...( iaf jag). Jag tror inte alltför mycket pĂ„ teori. đ Skulle nĂ„n be mig spela mixolydisk skala sĂ„ Ă€r jag lost....roligare dĂ€remot att ..." öhh kör nĂ„t typ hendrix...eller öhh....kör nĂ„ creedence fö fann"
Lunaspice Postat 14 maj 2009 TrĂ„dstartare Postat 14 maj 2009 NĂ€r jag lĂ€ste musikgymnasium för 15 Ă„r sen spelade jag skalor och plankade lĂ„tar 10-12 timmar/dag. Men dĂ„ hade jag en lĂ€rare som lĂ€st pĂ„ Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/Ă€r mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu Ă€r att optimera min finger/ackordteknik pĂ„ keyboards för att fĂ„ upp hastigheten och bĂ€st teknik. Ska testa lite olika övningar. Det som Ă€r svĂ„rt tycker jag Ă€r att nĂ€r man vĂ€l har hittat en viss fingersĂ€ttning...dĂ„ vet jag inte om det Ă€r den allra bĂ€sta eller om det finns nĂ„gon som gör mig Ă€nnu snabbare. đ Det gĂ„r alltid att bli bĂ€ttre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslĂ„r!
aROCKER Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 (redigerat) NĂ€r jag lĂ€ste musikgymnasium för 15 Ă„r sen spelade jag skalor och plankade lĂ„tar 10-12 timmar/dag. Men dĂ„ hade jag en lĂ€rare som lĂ€st pĂ„ Berklee College of Music i USA och som superoptimerat all teknik = mkt bra och intressant. Gitarr var/Ă€r mitt huvudinstrument dock. Det enda jag vill nu Ă€r att optimera min finger/ackordteknik pĂ„ keyboards för att fĂ„ upp hastigheten och bĂ€st teknik. Ska testa lite olika övningar. Det som Ă€r svĂ„rt tycker jag Ă€r att nĂ€r man vĂ€l har hittat en viss fingersĂ€ttning...dĂ„ vet jag inte om det Ă€r den allra bĂ€sta eller om det finns nĂ„gon som gör mig Ă€nnu snabbare. đł Det gĂ„r alltid att bli bĂ€ttre! Mer tips tack! Provar allt ni föreslĂ„r! Musik Ă€r komplicerat...spelade med en basist (som ocksĂ„ gĂ„tt pĂ„ Berklee CM )som var sĂ„ satans pĂ„, medans jag spelar alla mina fills med hĂ€ng, det gjorde att han var i en annan kommun nĂ€r vi var pĂ„ vĂ€g in i sista vers.  Det var inte jag som fick höra att jag var "uncool" av producenten iallafall! SĂ„ vad Ă€r optimerad teknik? Lira svĂ€ngigt med bra anslag pĂ„ pianot eller gĂ„ pĂ„ som en "trasig" Robert Wells!? (För ren snabbhet finns det vĂ€l tusen övningar ute pĂ„ youtube, i guess) /aROCKER Redigerat 14 maj 2009 av aROCKER
ake Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 Om det Ă€r snabbhet du vill lĂ€ra dig finns ju alltid Carl Czerny school of velocity. đł Ă ke
maart (oregistrerad) Postat 14 maj 2009 Postat 14 maj 2009 av egen erfarenhet vet jag att snabbhet kan variera frÄn dag till dag (jag Àr sjÀlv saxofonist men har piano som ganska starkt biinstrument). Vissa dagar kanske man lirar svÀngiga Ättondelar i 280 bpm utan problem, nÀsta dag kanske man fÄr jobba för att hÀnga med i 220 bpm. Det viktiga för tekniktrÀningen Àr att man spelar i det som Àr "maxfart" för dagen. jag tror inte det finns nÄgon ultimat fingersÀttning som gör att man kan spela saker mycket snabbare Àn annars. SjÀlvklart Àr det viktigt att ha nÄgot som funkar, men har du hittat nÄgon du trivs med tror jag det Àr bÀttre att lÀgga tid pÄ att förbÀttra den Àn att försöka hitta nÄgon annan. Dessutom tror jag det Àr individuellt med vilken fingersÀttning som funkar bÀst. Det svÄraste Àr (ocksÄ enligt mig) inte att spela snabbt och rÀtt utan att göra det övertygande och med pondus.
stoferb (oregistrerad) Postat 20 maj 2009 Postat 20 maj 2009 Ăntligen nĂ„got jag Ă€r bra pĂ„. đ Piano Ă€r mitt huvudinstrument. Om det gĂ€ller snabbhet överlag sĂ„ vet jag en del övningar som verkligen fungerar fast dom Ă€r lite svĂ„ra att förklara. Annars kör jag mest hanon-övningar sjĂ€lv och sĂ„ finns det nĂ„gra enkla principer nĂ€r det gĂ€ller att spela snabba saker pĂ„ pianot. De gĂ„r alla ut pĂ„ devisen "less is more." 1. FĂ€rre positionsförflyttningar. Stora rörelser tar tid. 2. Mindre fingerrörelser. Ăven stora fingerrörelser tar tid. 3. Spela svagare, för det blir automatiskt starkare iallafall. 4. Snabba passager gĂ„r ofta att dela upp i mindre bitar som kommer igen, och igen och igen. AnvĂ€nd samma fingersĂ€ttningar för samma rörelse sĂ„ blir det rent mentalt mindre att hĂ„lla reda pĂ„. Eftersom det rent fysiskt Ă€r skillnad pĂ„ hur man spelar snabbt gentemot hur man spelar lĂ„ngsamt Ă€r det en fördel om man utöver det vanliga nötandet kan öva in ett snabbt tempo. Det gör man genom att öva in först tvĂ„ toner (ton1 och ton2) efter varandra sĂ„ snabbt som möjligt. DĂ€refter nĂ€sta tvĂ„ toner (ton2 och ton3). Och pĂ„ detta vis plogar man igenom hela den passage man vill lĂ€ra sig. DĂ€refter börjar man med tre toner i snabb följd och sedan fyra toner o.s.v. (egentligen kan man börja med tre toner i snabb följd och utöka antalet toner sĂ„ lĂ„ngt man behagar.) FingersĂ€ttning Ă€r det egentligen inte sĂ„ noga med i förvĂ€g för man mĂ€rker vad som fungerar genom denna övningsteknik. Hoppas att detta kan vara till nĂ„gon nytta.
Svure Postat 31 maj 2009 Postat 31 maj 2009 Lypur pÄ youtube har mÄnga gratis videor (~40 st ca 20 min vardera), bra dessutom dÄ "Lypur" Àr piano lÀrare. Han spelar mer mot det klassiska hÄllet men lÀr nÀstan bara ut tips etc sÄ Àven om du hatar klassisk musik sÄ kan du ÀndÄ ha stor nytta av filmerna..
hellfog Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Lypur pÄ youtube har mÄnga gratis videor (~40 st ca 20 min vardera), bra dessutom dÄ "Lypur" Àr piano lÀrare. Han spelar mer mot det klassiska hÄllet men lÀr nÀstan bara ut tips etc sÄ Àven om du hatar klassisk musik sÄ kan du ÀndÄ ha stor nytta av filmerna.. Man pallar inte mÄnga min av att titta pÄ hans videos, grymt trista.
Mige89 Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Har haft lite samma funderingar sjÀlv och spelat en hel del hanon och lita andra teknikböcker, men jag mÄste sÀga att det som faktiskt gett mig mest Àr att planka bra solon och se till att lÀra sig dem bra. Hanon blir lÀtt korvstoppning och dÄ Àr det lÀtt att tappa fokus, och ofokuserad teknikövning Àr som att kasta timmar i sjön. stoferb: Mycket bra tips, tack för den!
Anders F Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse đ Jag blev lite avundssjuk pĂ„ alla gitarrister som kunde ha samma fingersĂ€ttning i olika tonarter och bara flytta sin hand. TrĂ€ffade sedan en professor som hade tĂ€nkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gĂ€ller enbart b-tonarterna! Men tanken Ă€r att den gemensamma tonen för alla b-tonarter Ă€r tonen Bb. SĂ„ vi utgĂ„r frĂ„n den. Om vi tar f-dur till att börja med sĂ„ ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala frĂ„n tonen Bb och gĂ„r nerĂ„t istĂ€llet. Detta ger dĂ„ följande "Bb a g f e d c" FingersĂ€ttningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du anvĂ€nda denna fingersĂ€ttning till alla b-tonarter och bara sĂ€nka tonerna som ska sĂ€nkas. exempelvis sĂ„ blir Eb-dur med samma fingersĂ€ttning "Bb Ab g f Eb d c" PĂ„ detta sĂ€tt kan du fĂ„ upp lite tempo i skalrona ocksĂ„. Lycka till! MVH Anders
maart (oregistrerad) Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 (redigerat) Nu ska jag ge dig en aha-upplevelse đ Jag blev lite avundssjuk pĂ„ alla gitarrister som kunde ha samma fingersĂ€ttning i olika tonarter och bara flytta sin hand. TrĂ€ffade sedan en professor som hade tĂ€nkt samma sak och hade hittat en lösning för pianisterna. Detta gĂ€ller enbart b-tonarterna! Men tanken Ă€r att den gemensamma tonen för alla b-tonarter Ă€r tonen Bb. SĂ„ vi utgĂ„r frĂ„n den. Om vi tar f-dur till att börja med sĂ„ ser den skalan vanligtvis ut som följande "f g a Bb c d e" Nu tar vi samma skala frĂ„n tonen Bb och gĂ„r nerĂ„t istĂ€llet. Detta ger dĂ„ följande "Bb a g f e d c" FingersĂ€ttningen blir 4 3 2 1 3 2 1. Nu kan du anvĂ€nda denna fingersĂ€ttning till alla b-tonarter och bara sĂ€nka tonerna som ska sĂ€nkas. exempelvis sĂ„ blir Eb-dur med samma fingersĂ€ttning "Bb Ab g f Eb d c" PĂ„ detta sĂ€tt kan du fĂ„ upp lite tempo i skalrona ocksĂ„. Lycka till! MVH Anders bra tips men jag vet inte om jag förstĂ„r riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju pĂ„ kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar pĂ„ kvinten. Det Ă€r inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt frĂ„n samma grundton. Det gitarristerna kan göra Ă€r ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lĂ€gen. Eller tĂ€nker jag fel? Edit: Eller menade du att det Ă€r handens lĂ€ge sĂ„ fingersĂ€ttningen blir sĂ„n och att man kan spela vad man vill utifrĂ„n det? Riktigt bra grej! tack för tipset đ Redigerat 10 december 2009 av maart
Anders F Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 bra tips men jag vet inte om jag förstĂ„r riktigt... Frasen "Bb a g f e d c" (F-dur) börjar ju pĂ„ kvarten medan "Bb Ab g f Eb d c" (Eb-dur) börjar pĂ„ kvinten. Det Ă€r inte samma fras i olika tonarter utan lydiskt och mixolydiskt frĂ„n samma grundton. Det gitarristerna kan göra Ă€r ju att spela precis samma fras och bara flytta handen mellan olika lĂ€gen. Eller tĂ€nker jag fel? Edit: Eller menade du att det Ă€r handens lĂ€ge sĂ„ fingersĂ€ttningen blir sĂ„n och att man kan spela vad man vill utifrĂ„n det? Riktigt bra grej! tack för tipset đ Precis sĂ„ blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersĂ€ttning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade đ MVH Anders
maart (oregistrerad) Postat 10 december 2009 Postat 10 december 2009 Precis sĂ„ blir det olika skalor eftersom Bb byter funktion, men du har samma fingersĂ€ttning nu för alla b-tonarter. Det va det jag menade đ MVH Anders mycket bra tips, tack! Principen borde bli samma i #-tonarter om man utgĂ„r frĂ„n 4 pĂ„ F#. Lite knepigt att byta frĂ„n C# med 1:an till B med 3:an men med lite övning kan det nog gĂ„.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.